Citat:
Försvarsadvokaten i HR hade en rejäl uppförsbacke. Han kom in sent i målet, hade inte samma möjlighet som advokat Kyrö att detaljgranska varenda liten bit i det här komplicerade, detaljrika målet och hade att kämpa mot en tingsrättsdom. Han kunde inte ifrågasätta alibit, det hade gått för lång tid, och precis som advokaten i tingsrätten undanhölls han en stor del av förundersökningsmaterialet.Javisst, allt är en konspiration utfört av den ondskefulla Bodenpolisen.
Det är inte första gången som du sågar polisens/åklagarens/advokatens arbete på samma sätt som i den här tråden. Försvaret hade tid att förbereda HR-förhandlingen, men ändå lyckades HR bli vilseledd.
Med det sagt finns det fall där polisen gör fel, men du verkar utgår från att det fuskas genomgående.
Det är inte första gången som du sågar polisens/åklagarens/advokatens arbete på samma sätt som i den här tråden. Försvaret hade tid att förbereda HR-förhandlingen, men ändå lyckades HR bli vilseledd.
Med det sagt finns det fall där polisen gör fel, men du verkar utgår från att det fuskas genomgående.
Det är en ren lögn att jag verkar utgå från att det fuskas genomgående. Jag accepterar flertalet domar, men jag har engagerat mig extra i fall där domarna är tvivelaktiga. Det är ett stort övergrepp att sätta oskyldiga människor i fängelse och låta rätt gärningsman gå fri, särskilt efter medvetet fusk från polisen.
Citat:
Det är ändå fusk, och vi vet inte om vi har kommit på rätt förklaring.
Citat:
Det var advokat Kyrös ord vi diskuterade, och de var tillräckligt skarpa. Uttrycket synnerligen anmärkningsvärt är mycket skarpt i juridiska sammanhang. Fusket är helt oacceptabelt.
Citat:
Ingen har alltså sagt att Kim aldrig badar. Det är irriterande att behöva rätta dig på småsaker. Du svarar ofta snabbt på mina inlägg, det är bättre att du tar tid på dig och väntar med att svara tills du har haft tid att kolla dina svar. Var inte orolig, Kim hinner inte rymma under tiden.Till skillnad från dig är inte det här mitt liv. Jag har nu läst att boendestödjaren - viktigt att jag väljer rätt ord här så att detta inte blir ett diskussionsämne i sig - hört honom i badet och sagt att det inte är ofta han badar eller liknande. Om det är hans far eller denne spelar mindre roll, poängen är att han inte badar ofta och gjorde det precis efter mordet, något som enligt mig är intressant. Vilket leder oss till nästa stycke.
Citat:
Där har vi en till småsak. Skillnaden på Bluestar och luminol finns bara ett googlesök bort. Luminol vs. BlueStar®: A Comparison Study of Latent Blood Reagents
Citat:
Det fanns inga spår av kemikalier i golvbrunnen och den var smutsig, inget rengöringsmedel hade använts. Här ifrågasätter du polisens metoder. Är det bara när polisen kan ha missat bevis mot den misstänkte som polisen kan kritiseras, inte när den missar friande bevis?
Jag kan tycka att man skulle använt det på alla platser där blod kan förekomma på en misstänkt styckningsplats. Eftersom Kristoffer hade kunskap om hur man förstör blod så kan det varit värt att använda det på fler platser. En golvbrunn är en liten yta. Om han hällt ner ett starkt rengöringsmedel kan det förstört blodet, men han kan missat ytor i badkaret eller kaklet bakom det vid rengöring.
Citat:
Bara om ingen har manipulerat inspelningarna.Gällande manipulering av förhör är det faktiskt så att advokaten (i en parentes) anmärker på att i transkriptionen av ett förhör står ordet "morgonen" trots att KJ säger "kvällen". Det är fel i transkriptionen där och vi kan därmed konstatera att advokaten kontrollerat utskrifterna genom att lyssna på inspelningarna från förhören och allt utom det ordet förefaller stämma.
Vad spelar det för roll? Resonemanget att låsa endast med värdesaker i bilen gäller oavsett vad för lås det är på bilen.
Citat:
Rena fantasier. Riksåklagaren gav ingen sådan förklaring.
Citat:
Mobilundersökningen var inte klar förrän i augusti. Då var spaningen avslutad sedan länge.Hur undersöktes kvittot? Polisen har hela tiden vetat att alibit var falskt, och inget som styrker alibit har framkommit.Det är uppgifter som kommer fram i förhör som de kontrollerar. Kvitton, mobilundersökningar etc. DE var inte klara när polisen började spana på karatetränaren. Hade någonting i hans alibi inte stämt skulle han vara under fortsatt utredning tills allt klarnat och de kan avskriva honom.
Citat:
Han kan mycket väl ha sett att de var osedda och mobilen gick inte att spåra exakt till hans hemadress.
Jag tror att Kristoffer är lite smartare än vad du är. Han vågade självklart inte ljuga om att Vatchareeya inte varit hos honom för risken fanns att någon granne sett henne komma. Hon kan ha berättat för flera olika personer att hon skulle till honom och Kristoffer visste att hennes mobil kopplat upp sig vid hans hemmaadress en stor del under kvällen och DET är skäl nog för att närmare undersöka båda honom och lägenheten även om han sagt att hon inte dykt upp.
Citat:
Därför att boendestödjaren såg bara en säng på förmiddagen 7 maj. Vittnet säger att han åt middag när han gjorde iakttagelsen, alltså efter förmiddagen.Kristoffer har förstått att någon sett honom bära ut något tungt ur lägenheten. Hans förklaring i rättegången var att de sett honom bära ut sängen. Det är många vittnet som i förhör säger att Kristoffer hade två sängar eller en stor dubbelsäng när de var hemma hos honom på födelsedagen som var 29/4. Någon gång efter det datumet fram tills polisen gick in in lägenheten har en säng burits ut. Varför inte kort efter mordet på Vatchareeya?
Domstolens ledamöter och parter är noggranna med att använda korrekt namn. Att en vittnande polisman skulle opåkallat ha kallat dig vid smeknamn tror jag inte på.