2013-05-22, 22:03
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Hade han fått in hela kroppen i huset och sedan tuttat på, så hade förmodligen inte dödsorsaken kunnat fastställas, då hade det blivit ett Linda Chen-fall, brott mot griftefriden!

Det är ett särfall med just LC fallet och oftast som tur är finner man en dödsorsak. Sen ska man ha klart för sig att man fäller gm utan dödsorsaker om rättsläkaren ändå är säker på hur ett offer dog eller om dom är flera som uttalar sig om hur ett offer dog.
Dödsorsak är alltså inte så att man måste ha det i alla lägen för en fällande dom.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jennahh
M*cke B*rg som ni skriver mycket om har varit min karatetränare, vad vet ni om han? varför är han misstänkt?
Han påstås ha haft ett förhållande med BO, (vet inte om det bara är lösa rykten).
Hans fru har skrivit märkliga saker på fa*ebook om BO.
Citera
Medlem
- Den defensiva styckningen görs mestadels i ett undanskaffande syfte, utan sadistiska inslag, för att göra transporten av kroppen enklare.
Växte upp i en trygg familj
Motsatsen - en offensiv styckning - beskriver Martin Grann, professor i psykologi, så här:
- De är ofta fulla av vrede, ilska, svartsjuka eller raseri mot offret. De är ofta psykiskt sjuka eller påtända. Det räcker inte med att de stryper eller sticker med kniven. De fortsätter att hacka och hacka tills personen har styckats.

http://www.expressen.se/kvp/de-styckar-sina-offer/
Citera
Moderator
OYs avatar
Använt mig av text ur en beskrivning om GMP(Gärningsmannaprofilering), ej kursiverat är modifierad orginaltext anpassad till det här fallet.

Den som dumpat kroppsdelarna kan inte ha förväntat sig att de skulle få ligga
oupptäcka någon längre tid. Agerandet antyder att den som dumpat kroppsdelarna inte planerar mer än i något steg och snabbt ville göra sig fri från situationen.

Styckning tyder på behov av att undvika upptäckt vid transport, t ex från lägenhet.

Fyndplatsen ligger nära bostadsområde, är relativt välbesökt, särskilt dagtid, friluftsmänniskor, ryttare, hundrastning m.fl. Lastning, poliskontroll och urlastning. Antyder sammantaget att GM är en risktagare, tänker inte i flera steg.

Kroppsdelar saknas, antyder att GM antingen spridit delar i olika områden, alt. varit tvungen att avbryta dumpningen av kroppsdelar pga upptäcktsrisk eller upptäckt. (Kan finnas vittnen?)

Transportmedel har troligen använts, GM har troligen körtkort och tillgång till bil.

Ingeting tyder på att GM försökt skapa villospår, antyder ett kaotiskt tillvägagångssätt, personlighetsstörd eller psykotisk. Tidsbrist, oförmåga att vilseleda polisen. Oplanerad gärning.

Fyndplatsen tyder på ett underskottsbetteende, inte gömt kroppsdelarna noggrannt för att minska risken för upptäckt.

Impulsivitet, bristande planläggning, rådvill. Antyder låg livserfarenhet, därmed relativt ung.

Nedan direkt hämtat ur dokumentet och jag tycker att det borde passa på ovanstående.

Citat;Den impulsivitet och bristande planering som syns i de brottsliga handlingarna bör även genomsyra mannens hela liv. Det är rimligt att han endast genomgått grundläggande skolor, möjligen med kortare, praktisk yrkesutbildning. Han skulle idag antagligen inte tas ut till militärtjänstgöring.

Impulsiviteten och tendensen att snabbt ”tappa sugen” innebär
sannolikt att mannen ofta byter jobb och är en av dem som tidigast drabbats av uppsägningar. Han bör ha haft flera arbetslöshetsperioder varvade med kortare anställningar av enklare, troligen manuell karaktär. Dessa förhållanden innebär att mannens ekonomiska förmåga bör ha varit begränsad medförande att han valt ett billigt boende eventuellt hos någon förälder eller i hyrd bostad. Mycket talar för att mannen tidigare begått brott och att även dessa präglats av impulsivitet (misshandel, snatterier, biltillgrepp, sexuella ofredanden) och bristande planering (lämnat spår, blivit avslöjad, misslyckats).

Hoppas att ni kan se ett samband i det här, övergripande.

Vad säger ni, vem skulle kunna passa in i det här?
Citera
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikkelberg
Gömma i väntan på att man är mer förberred för att kunna gräva ner på väl utvald plats?

Väntan på att MPs skall åka hem o man har lite kontroll över sitituationen?
Eller för att visa uppdragsgivaren att uppdraget är slutfört..?
Citera
2013-05-22, 22:04
Medlem
Typists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralTutte
Vad talar för KJ?

*Sista som vi vet såg VB i livet
*KJ kände till området där fynden gjorts väl då han lekt airgun-krig där.
*Har lånat spade av Air-gun kompis.
*Den gula plastpåsen som VB hade skolböcker i kan vara samma påse som hennes underkläder är funna i.
Det finns ett vittne som säger sig ha sett henne i livet runt 21:00 i det området.
Alla i boden känner förmodligen till det där stället någorlunda. Det har till och med på forumet förklarats som ett ställe där unga hänger.
Att han har lånat en spade säger egentligen ingenting, vi vet inte ens om han har lånat den, trots det så har ju inte mycket grävning skett?
Ja, gula plastpåsen kan vara den som han gav till henne, men jag förstår inte hur det gör honom till mördaren även om det är så?
Senast redigerad av Typist 2013-05-22 kl. 22:06.
Citera
Medlem
Adhdkillers avatar
Citat:
M*cke B*rg som ni skriver mycket om har varit min karatetränare, vad vet ni om han? varför är han misstänkt?

Dom misstänker honom för att han har kopplingar till VB som hennes karate tränare och för att hans fru har skrivit några sjuka kommentarer angående hennes försvinnande. Tror själv inte på MB men nu verkar det ändå som att det är klart att en annan man gjort detta
Citera
Medlem
wire2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Nej, jag lyssnade inte på Efterlyst,men jag läste här att man sagt offensiv styckning.
Så sa dom det är det vad som gäller om man är rasande och bara hugger.
Boden verkar ha ett eget Efterlyst vad jag förstår, så vad sa dom egentligen i programmet?
I princip Nada....berörde dock offensivt och passivt agerande, men gav inte så mycket.
Citera
2013-05-22, 22:05
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappii
Och dom frågar efter en spade? Vem har spaden? Wtf?
Och vad svarade han kompisarna, hans svar är ju borta.
http://img607.imageshack.us/img607/5222/imageeoz.jpg
Citera
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wire2
I princip Nada....berörde dock offensivt och passivt agerande, men gav inte så mycket.

Och ingen misstänkt ännu? Vad är det som står i lokalblaskan om två gärningsmän?
Förvirring eller?
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-05-22 kl. 22:11.
Citera
Medlem
Astrologeens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
En av mina flitiga småfåglar har just rapporterat "Gripandet på Hildursborg var en A-Lagare. 2 poliser fick leda iväg honom då han inte kunde gå. Kollade med den person som stod där just när dom hämtade iväg fyllbulten".

Jag såg det också, från håll. Som jag skrev tidigare men det försvann av snabba posts.. 'Gick precis förbi polisstationen i Boden och såg en lurig person som stod i militärbrallor och kollade på efterlyst personal och polis från andra sidan ån.. Är detta någon flashbackare som scoutar? Tror han var för kort för att vara KJ enligt vad jag kommer ihåg av honom.
Citera
2013-05-22, 22:06
Bannlyst
Citat:

Han påstås ha haft någon form av umgänge med VB och hans fru har gjort klumpiga uttalanden på facebook. På MPS sida skrev hon bla. - Hoppas hon inte hittas levande , eller något i den stilen.

Därav misstankarna mot MB. Så som jag har fattat det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in