Citat:
Ursprungligen postat av
Quarrel
Jag har också största förtroende för TO, både hans kunskap och professionalitet. Men han slogs ur underläge, och att "ess" saknades i rockärmen går det inte att lasta honom för. Han hade långt sämre utredningsresurser än åklagaren, och inte alls samma möjlighet att trixa med utredningsresultatet.
Men jag vidhåller att det uteblivna överklagandet inte är att se som ett erkännande.
Jag håller med om att man inte kan göra någon säker tolkning av uteblivet överklagande, det har jag f.ö. skrivit flera gånger. I så fall ska man dock heller inte spekulera i att det berodde på att KJ var trött och inte orkade med fler rättsprocesser. Ett uteblivet överklagande kan tyda på att man antingen är nöjd med domen utifrån omständigheterna, eller att man finner det utsiktslöst att överklaga. Vi vet inte vilken av dessa som styrde KJ eller om det ev. var en kombination av båda (eller du kanske vet, men det tänker du uppenbart inte tala om för tråden). Beslutet ligger självklart hos klienten, men en professionell advokat har i detta fall haft anledning att rekommendera sin klient från att avstå från vidare åtgärder av bägge skälen.
Bra att du har förtroende för Olsson. Då kanske du kan ta till dig att han inte ville kritisera utredningen på minsta sätt efter avslutad rättegång och inse att det kanske säger mer än att han i rättssalen lyfte fram allt han öht kunde som han tyckte kunde tala för hans klient.