2014-07-29, 19:03
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Umgås personer av KJs och VBs kaliber så är det vanligt att de "lär sig av varandra". Dvs delar den ena tejpen och visar detta så är nog chansen/risken att den andra också börjar göra det.

Något helt annat; vad fick VB att börja med karate?

Okej, ja det kan du ju tycka, men det ansåg inte domstolen så sett. Nej, ingen sitter och river bitar på det viset för att omsluta en påse över VBs huvud. Så pilligt håller man inte på med i affekt.
Det är en typiskt Asp som går in för detaljer och gärna fastnar där. Som en narkoman som sitter med en lampa i tre timmar. Det där kan inte ha slutit tätt direkt., Små bitar tejp i mängder. Rullen är också delad och det är enligt högre instans inget tvivel om vems rullen är eller vem som delat på¨tejpen.
Citera
2014-07-29, 19:07
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Umgås personer av KJs och VBs kaliber så är det vanligt att de "lär sig av varandra". Dvs delar den ena tejpen och visar detta så är nog chansen/risken att den andra också börjar göra det.

Något helt annat; vad fick VB att börja med karate?

Väldigt intressant fråga... Kände VB MB innan hon började karaten?
Citera
2014-07-29, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo

Är det viktigt? Ett vasst föremål som är format som i en båge. Kniv, skölp eller annat.
Det är liksom inte viktigt i dagsläget utan hur hon dog vet man ju redan. Och hur hon led innan hon fick somna in.

En ofullständig FUP är aldrig någon fördel.
Det exakta händelseförloppet är inte fastslaget.
Citera
2014-07-29, 19:08
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Nej, det utesluter jag inte, men visst är det vanligare med innehavarens DNA på ett föremål än någon annans?
Ja, om inte - i det här fallet - föremålet i fråga har använts av offret till att tejpa en sårskada och innehavaren av tejpen sedan satt på sig ett par handskar, för att bara ta ett exempel. - Ett annat är att innehavaren hela tiden hanterat sin rulle men att rullen fått så mycket kontakt med offret i samband med tejpning att de fyra områden som analyserats endast har visat VB:s DNA. Man kan tänka sig att SKL - förutom de två besudlingar som gått att pröva för blod - tagit prov på fyra områden och att två av dessa innehållit innehavarens DNA (förutom det DNA som fastnat på den tejp som ej återfunnits).
Citera
2014-07-29, 19:09
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KluvenTunga
Yepp. Här går diskussionerna i cirklar, ungefär som en tejprulle. "Frimanchocken" var något av det bisarraste jag läst, men sanningen kom ifatt GM till slut. KJ har iallafall inga invändningar. Han tror tejprullen är hans. Att VB skulle ägt en likadan, delad på samma sätt, är totalt verklighetsfrånvänt. Men det är tråden också.

Ja inte ens cirkus Olsson har framfört detta. Inte heller den pensionerade kriminalaren från stall Hurtig som första försvaret tog in kunde finna andra spår än det åklagaren med sin utredning visat.
Så man har verkligen försökt att lägga spåren åt annat håll, men det gick inget vidare.
Självklart är det hans rulle. Han tejpade sina toys med den här typen av tejp.
Citera
2014-07-29, 19:09
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det utgår jag från att man har gjort. - Att döma av beslagslistorna (skåp, garderober, lådor, förråd mm) har man noggrant gått igenom rum för rum. - All tejp (utom den rulle KJ satt ifrån sig på plåtskåpet och sedan glömt, alt. förväxlat med duschringar, alt. sparat) hade gått åt den 4/5.
Du utgår från det? Har du något belägg för att kriminaltekniker NN som var där hade instruktioner att leta efter tejp? CM såg den för att hon hade sett foton på VB.
Citera
2014-07-29, 19:11
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Har man inte slutat älta tejprullen än? Det är ju överbevisat vems rullen är.
Tröttar ut menar du väl?
Hade man sett allt som satt i diverse domstolar tror jag man blivit mörkrädd. Se Friman och Lars Annerén tex. I alla fall så har ju hovrättens president i detta fallet varit oerhört generös mot KJ i sin bedömning. Knäppskallerabatterna växer inte på träd.

Är det viktigt? Ett vasst föremål som är format som i en båge. Kniv, skölp eller annat.
Det är liksom inte viktigt i dagsläget utan hur hon dog vet man ju redan. Och hur hon led innan hon fick somna in.
Mordvapnet är viktigt i fallet. Ett identifierat mordvapen kan göra att mordplatsen kanske kan hittas och därmed ytterligare bevisning. Är någon annan än KJ mördaren så kan en märlspik som teknikern DL föreslog ge en vägledning. Att sedan vissa inte ser det som viktigt har att göra med att KJ dömandes utan bevisning avseende mordplats, mordvapen, styckningsplats, styckningsverktyg.
Citera
2014-07-29, 19:15
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Mordvapnet är viktigt i fallet. Ett identifierat mordvapen kan göra att mordplatsen kanske kan hittas och därmed ytterligare bevisning. Är någon annan än KJ mördaren så kan en märlspik som teknikern DL föreslog ge en vägledning. Att sedan vissa inte ser det som viktigt har att göra med att KJ dömandes utan bevisning avseende mordplats, mordvapen, styckningsplats, styckningsverktyg.

Ja, det hade varit intressant att veta, men samtidigt kan man föreställa sig det vassa föremålet vilket jag anser räcker. Och domstolen verkar ha nöjt sig med det rättsläkaren framfört vad det gäller det vassa föremålet.
Jag tror att man inte behöver mordplats, styckningsplats, mordvapen. Inte ens motiv behövs.
Det handlar inte om att få exakt händelseförlopp då man på ett ungefär vet hur det gått till.
Han skulle haft vård inte fängelse det är min uppfattning.
Citera
2014-07-29, 19:15
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
En ofullständig FUP är aldrig någon fördel.
Det exakta händelseförloppet är inte fastslaget.
Det är en väldans många fall där händelseförloppet inte är fastslaget fastän det renderar i fällande domar. Mycket av problematiken i mordfall är att BO inte kan vittna. Att jämföra med bedrägeribrott, utpressning eller misshandelsfall. Jag vågar gissa på att i majoriteten av alla mordfall finns inget exakt händelseförlopp dokumenterat överhuvudtaget.
Citera
2014-07-29, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KluvenTunga
Det är en väldans många fall där händelseförloppet inte är fastslaget fastän det renderar i fällande domar. Mycket av problematiken i mordfall är att BO inte kan vittna. Att jämföra med bedrägeribrott, utpressning eller misshandelsfall. Jag vågar gissa på att i majoriteten av alla mordfall finns inget exakt händelseförlopp dokumenterat överhuvudtaget.

Mer eller mindre skulle jag säga,
i detta fall, mindre än önskvärt,
hittar man offret på mordplatsen så är det ju oftast lite enklare,
fotspår, blodbildsanalyser etc.
men nu var ju så inte fallet,
Citera
2014-07-29, 19:24
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Du utgår från det? Har du något belägg för att kriminaltekniker NN som var där hade instruktioner att leta efter tejp? CM såg den för att hon hade sett foton på VB.
Jag behöver inga "belägg" för sådana självklarheter; man kommer ingenstans om man hela tiden ska ifrågasätta kriminalteknikernas kompetens. Visst sker det olycksfall i arbetet, men inte så ofta (hoppas man). - Och det finns möjligheter att göra en ytterligare kontroll av lägenheten om något dyker upp. - Här hade man utgångsläget: Försvunnen kvinna, försvunnet duschdraperi, misstänkt strypning, försvunna ringar till duschdraperi, sårtejp med den försvunna kvinnans blod i mt:s lägenhet, samma tejptyp återfunnen i kvinnans hår, blod i bagaget, emballering av likdelar bör ha ägt rum, osv. Betr. tejp så har heller inte KJ kunnat visa på att han innehaft någon annan tejpsort i lägenheten. Även den eltejp som brukat ligga på hans bord i vardagsrummet hade försvunnit.
Citera
2014-07-29, 19:27
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Mer eller mindre skulle jag säga,
i detta fall, mindre än önskvärt,
hittar man offret på mordplatsen så är det ju oftast lite enklare,
fotspår, blodbildsanalyser etc.
men nu var ju så inte fallet,
Ja, jag tror inte någon hoppats på mindre bevisning i form av brottsplats etc. Men det är inte nödvändigt för en fällande dom. Det måste gå att fälla mördare utan bevis om mordvapen, brottsplats och motiv. Hur hade alternativet sett ut?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in