2014-10-06, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Om de hittar brottsplatsen skall jag ge upp badkaret i annat fall ligger den kvar och att någon brottsplats kommer att hittas är osannolikt.
Mordet på VB var ett planerat mord och då kan styckningsplatsen finnas där de önskar om ett badkar användes, av experter inom området anses det vara det lämpligaste stället att utföra ett styckmord.
När polisens utredare går in i en bostad där ett mord misstänkes ha begått det är badkaret och avloppet som får en grundlig undersökning.
Alla som anser att KJ är gärningsmannen kan inte acceptera att ett badkar använts vid styckningen om ett badkar använts kan inte KJ ha utfört något mord, därför måste det förnekas.
Det är samma sak med GPS spaningen om den bedrivits blir KJ oskyldig.

Ja styckningen har rimligtvis ägt rum i nära anslutning till en vattenslang/kran exempelvis badkar, slakteri, restaurangkök etc.
Citera
2014-10-06, 15:03
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det innebär inte att han tvivlar på KJ:s oskuld.Det framgår inte av artikeln att det inte är tillåtet att använda GPS, som du påstod. Jag tänker inte ta fram några fakta, för jag påstår inget. Men du påstår, fram med belägg.

Det har diskuterats flertal gånger att det kan innebära "intrång enskildas rätteheter"
Så här står det i polisens handbok "särskilda spaningsmetoder"

Förslag:
De brottsbekämpande myndigheterna ska få använda
teknisk utrustning som placeras på eller i föremål för att be-
stämma var en person befinner sig.

Användning av pejlingsutrustning i vissa
fall kan innebära ett intrång i den
enskildes rättigheter enligt artikel 8 i Europakonventionen.
http://www.manskligarattigheter.se/dm3/file_archive/020521/bb9e3648d3ba4bc99876ca6c6485a221/europa_501104.pdf

Det är dessutom olika från distrikt, om man ska tillämpa den kontroversiella metoden. Jag står fast vid att dom inte använt GPS sändare. Ska vi gå in på mer detalj om vad som är korrekt, så föreslår jag att du skapar en tråd inne på "Juridik" för att slippa onödigt OT.
Senast redigerad av henkess 2014-10-06 kl. 15:10.
Citera
2014-10-06, 15:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Ja det är med stort intresse Lagro skyddar mördare som mördar asiatiska kvinnor och fantasin vet inga gränser.

Jag undrar vad som hände med händerna.
Beträffande händerna så är en sannolik möjlighet att de har hittats av ett rovdjur.
Fantasin från Lagro är i många avseende likartad både när det gäller mördaren Mats Alm och styckmördaren Kristoffer Johansson.
Citera
2014-10-06, 15:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zemixon
Ja styckningen har rimligtvis ägt rum i nära anslutning till en vattenslang/kran exempelvis badkar, slakteri, restaurangkök etc.
Helt grundlösa påståenden som du har upprepat otaliga gånger. Enbart för att misstänkliggöra en annan person.

Dags att du utvecklar ditt resonemang med lite tankar och belägg för varför du resonerar så. Lika möjligt att styckningsplatsen är ute i naturen och att kroppsdelarna har legat i ett vattenfyllt värn. Eller att styckningen har skett i styckmördaren Kristoffer Johanssons badkar i lägenheten. Fullt möjligt att sanera efteråt så att inga spår går att finna.

Dags att lägga ner trakasserierna mot en viss restaurangägare eftersom att det tydligt framgår i förundersökningen att det inte finns något som pekar på hans inblandning.
Citera
2014-10-06, 15:30
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Det har diskuterats flertal gånger att det kan innebära "intrång enskildas rätteheter"
Så här står det i polisens handbok "särskilda spaningsmetoder"

Förslag:
De brottsbekämpande myndigheterna ska få använda
teknisk utrustning som placeras på eller i föremål för att be-
stämma var en person befinner sig.

Användning av pejlingsutrustning i vissa
fall kan innebära ett intrång i den
enskildes rättigheter enligt artikel 8 i Europakonventionen.
http://www.manskligarattigheter.se/dm3/file_archive/020521/bb9e3648d3ba4bc99876ca6c6485a221/europa_501104.pdf

Det är dessutom olika från distrikt, om man ska tillämpa den kontroversiella metoden. Jag står fast vid att dom inte använt GPS sändare. Ska vi gå in på mer detalj om vad som är korrekt, så föreslår jag att du skapar en tråd inne på "Juridik" för att slippa onödigt OT.
Jag är också säker på att polisen inte har använt GPS. Men du har inte belagt att det inte är tillåtet, bara att det kan vara otillåtet.
Citera
2014-10-06, 15:46
Bannlyst
Citat:
Jag är också säker på att polisen inte har använt GPS. Men du har inte belagt att det inte är tillåtet, bara att det kan vara otillåtet.
Om GPS hade använts så hade det framgått i förundersökningen. Vad är din uppfattning om det?
Citera
2014-10-06, 15:47
Medlem
henkesss avatar
Citat:

Ska vi diskutera vidare så skapa en tråd på juridik. Så kan vi gå igenom punkt för punkt, och kontrollera vad som hände med förslaget som lades fram om Gps övervakning. Att gps övervakning är oreglerad har nämnts, men var har det för plats i svenska lagstiftningen? Var hittar du att gps-metoden dom använder inte strider mot gällande regler som finns? Där har du ett problem, jag hittar det då inte. Men visst kan vara intressant. Jag Kanske ska skapa en tråd på juridik.
Senast redigerad av henkess 2014-10-06 kl. 15:50.
Citera
2014-10-06, 15:48
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zambora
Den frågan kan enbart styckmördaren Kristoffer Johansson svara på.

Ursprungligen postat av Grandioso
Citat:
Nej, alls icke.
Ska ytterligare en gång ställa dig inför möjligheten att Vatchareeya mycket väl kan
ha placerats i bagageutrymmet i ett svårt skadat, medvetslöst tillstånd varvid då
blodspår avsatts.
Sedan har hon under bilfärden avlidit och därmed har vi ett lik i "lasten" vilket
hunden Uno med två tydliga markeringar klargjorde för oss allesammans.

Nu var det ju Grandioso jag ställde frågan till. Gör man sådana påståenden så är det väl inte för mycket begärt att man förklarar hur man tänkt.

Vatchareeya kan mycket väl ha lagt sig i KJs bagagerum när hon och GM lekte kurragömma. När hon skulle ta sig ut slog luckan igen så att händerna klipptes av varav det kom blod på listen.
Citera
2014-10-06, 15:48
Medlem
Micael Selini uttalar enligt domen:
Spaningen gick till så att de skulle följa honom hela tiden till att han släckte lampan. Huvudmålet var att inte bli upptäckt.
Bevakningen började på morgonen 04.00 eller 05.00.

Av MS uttalande kan man inse att det finns ingen heltäckande spaning på KJ om inte GPS användes.
När lampan släckes kunde spaningen förlita sig på GPS, om han åker ut med bilen är det endast att skicka ut en spanare, för att se var han tar vägen och man kan påstå att spaningen är heltäckande hela dygnet.
Om inte GPS spaning finnes mellan att lampan släckes och tills att bevakningen börjar 04.00 eller 05.00 kan man påstå att hela spaningen är värdelös.
Polisen har ingen orsak att avslöja om de haft GPS spaning eller inte.
Jag gör den bedömningen att KJ hade GPS spaning när kroppsdelarna kom till Gula huset.
Om inte GPS spaning bedrivits kan man påstå att spaningen på KJ har bedrivits på miserabelt sätt, som inte är förenligt med att vara en mordutredning.
Citera
2014-10-06, 15:52
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Om GPS hade använts så hade det framgått i förundersökningen. Vad är din uppfattning om det?
Min uppfattning framgår av inlägget som du citerade.
Citera
2014-10-06, 15:59
Medlem
Citat:
Helt grundlösa påståenden som du har upprepat otaliga gånger. Enbart för att misstänkliggöra en annan person.

Dags att du utvecklar ditt resonemang med lite tankar och belägg för varför du resonerar så. Lika möjligt att styckningsplatsen är ute i naturen och att kroppsdelarna har legat i ett vattenfyllt värn. Eller att styckningen har skett i styckmördaren Kristoffer Johanssons badkar i lägenheten. Fullt möjligt att sanera efteråt så att inga spår går att finna.

Dags att lägga ner trakasserierna mot en viss restaurangägare eftersom att det tydligt framgår i förundersökningen att det inte finns något som pekar på hans inblandning.

Hur menar du nu? Vad exakt pekar på att AN alt hennes man inte är inblandade eller vet mer än de har berättat?
Citera
2014-10-06, 15:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Men lägg ner nu. KJ hade personspaning på sig under några dagar vid två tillfällen. Ingenstans i förundersökning eller rättegången nämns att man dessutom skulle ha haft en sändare på bilen. Då måste man utgå från att en sådan inte användes. Allra mest tragikomiskt blir ditt påstående när man betänker att det tog dem mer än en dag att få tag i honom vid andra spaningsomgången. Hur skulle det ha kunnat ta så långt tid om de haft en sändare på bilen?

Polisens metoder behöver sällan redovisas i FUP om det inte är avgörande. Såvida du inte har slasken drar du en felaktig slutsats. Och inte ens med den kan du säkert veta, eftersom det kan vara sådant som sekretessas.

Möjligheten finns och ingen jävel kan sätta en sannolikhetsgrad på detta. Varken du eller Lagro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in