2014-10-04, 22:21
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulla-benny
Men en transport måste väl rimligtvis ha ägt rum ? Har kroppsdelarna tagit norweigian airlinetill platsen eller vad menar du ? Kroppsdelarna har bevisligen hanteras av mördaren KJ. Varför går inte denna bevisning in i huvudet på dig ??
Styckningen skedde knappast nära fyndplatsen, det var det vi diskuterade.

Det är inte bevisat att kroppsdelarna har hanterats av KJ.
Citera
2014-10-04, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Dåså, då kom det alltså inte från rättspsyk som du påstod.

Jag vill minnas att jag skrev ...
Citat:
Och att rättspsyk bedömer att han var kapabel att utföra mordet och den därpå följande styckningen,utan att ta någon hänsyn till att VB var "färdig transporterad".
Jag skrev alltså att rättspsyk inte tog någon hänsyn. Hade man tyckt att detta var anmärkningsvärt hade man förmodligen nämnt det för Hovrätten.
Citera
2014-10-04, 22:32
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PekkariP1
Jag vill minnas att jag skrev ...

Jag skrev alltså att rättspsyk inte tog någon hänsyn. Hade man tyckt att detta var anmärkningsvärt hade man förmodligen nämnt det för Hovrätten.
Okej, jag uppfattade det efter kommat som en del av bedömningen. Men då tar vi om.
Citat:
Bedömningar av rättspsyk är i allmänhet ett 50/50 spel. I detta fall verkar det dock som om Kristoffer Johansson är tillräckligt väl utredd sedan tidigare. Och att rättspsyk bedömer att han var kapabel att utföra mordet och den därpå följande styckningen, utan att ta någon hänsyn till att VB var "färdig transporterad".
Jag kan inte se att rättspsyk bedömer att KJ var kapabel att utföra mordet och den därpå följande styckningen, bara att han inte saknat förmåga att inse konsekvenserna. Det har inget att göra med det du lägger till efter kommat. Så, varför drog du in rättspsyk i diskussionen?
Citera
2014-10-04, 22:46
Medlem
Citat:
Okej, jag uppfattade det efter kommat som en del av bedömningen. Men då tar vi om.
Jag kan inte se att rättspsyk bedömer att KJ var kapabel att utföra mordet och den därpå följande styckningen, bara att han inte saknat förmåga att inse konsekvenserna. Det har inget att göra med det du lägger till efter kommat. Så, varför drog du in rättspsyk i diskussionen?
(Det av mig fetade)
Därför att det är centralt i fallet.

Du skrev för några inlägg sedan ...
Citat:
Han var inte för knäpp för fängelse.
Kristoffers knäpphet är återkommande i diskussionen och bör skiljas från hans neuropsykiatriska diagnoser. (Jag har för övrigt inte läst rättspsyks utlåtande.)
Senast redigerad av PekkariP1 2014-10-04 kl. 22:49.
Citera
2014-10-04, 22:46
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulla-benny
Tacka fan för det. Alla i vårdsamhället inkl rättspsyk vet att kapacitet och kapabilitet går hand i hand.
Tycker du att rätt man sitter på rätt plats här ?
Det går fortfarande inte ihop med det PekkariP1 skrev efter kommat. Nej.
Citera
2014-10-04, 22:48
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
(Det av mig fetade)
Därför att det är centralt i fallet.

Du skrev

Kristoffers knäpphet är återkommande i diskussionen och bör skiljas från hans neuropsykiatriska diagnoser. (Jag har för övrigt inte läst rättspsyks utlåtande.)
Men vad har "färdigtransporterad" med rättspsyk att göra?
Citera
2014-10-05, 00:33
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Vem som ska ställa undan bag-in-box, med tanke på din stavning och citering, låter jag vara osagt. Jag tycker inte KJ verkar normal, men han gjorde knappast något som skulle se ut som en galnings verk. Snarare hade han försökt få det att se ut som om en normal människa gjorde det.

Jag är stum och undrar om jag förstått ditt inlägg rätt... Menar du att en styckad kropp är något som inte ser ut som en galnings verk?

Rättspsyk kan utvärdera huruvida man anser att KJ kan ha befunnit sig i ett psykosliknande tillstånd vid dådet men det behöver inte i sig innebära att han är sjuk nog för vård.
Citera
2014-10-05, 02:22
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Nej, alls icke.
Ska ytterligare en gång ställa dig inför möjligheten att Vatchareeya mycket väl kan
ha placerats i bagageutrymmet i ett svårt skadat, medvetslöst tillstånd varvid då
blodspår avsatts.
Sedan har hon under bilfärden avlidit och därmed har vi ett lik i "lasten" vilket
hunden Uno med två tydliga markeringar klargjorde för oss allesammans.

Blodspåren på listen uppstod de också vid denna ilastning? Fläcken på mattan kan ju ha uppstått vid lindrig skada från ett ytligt sår i huvudet. På listen däremot verkar något blodigt ha släpats och det kan ju inte vara från samma skada. Har GM tagit ut VB, stuckit henne med 14 stick och sen lastat in henne i skuffen igen?

Kan du ge en exakt beskrivning på hur i och urlastning har skett som kan förklara blodspåren?
Senast redigerad av PeterNoster 2014-10-05 kl. 02:45.
Citera
2014-10-05, 06:29
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Jag är stum och undrar om jag förstått ditt inlägg rätt... Menar du att en styckad kropp är något som inte ser ut som en galnings verk?

Rättspsyk kan utvärdera huruvida man anser att KJ kan ha befunnit sig i ett psykosliknande tillstånd vid dådet men det behöver inte i sig innebära att han är sjuk nog för vård.
Nej, det är något som du har missförstått.
Citera
2014-10-05, 15:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Kan du ge en exakt beskrivning på hur i och urlastning har skett som kan förklara blodspåren?
Den frågan kan enbart styckmördaren Kristoffer Johansson svara på.
Citera
2014-10-05, 15:14
Medlem
soopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Ärligt talat, jag vet inte. Men jag kan tänka mig att det var en offensiv styckning. Vreden över att ha blivit avvisad och hånad (som jag tror KJ blev) var så stor att det inte räckte med själva dödandet. Det måste till något mer för att statuera exempel...

Ja, högst sannolikt. Hela dådet, övergripande, och flera enskildheter, präglas av emotionalitet snarare än rationalitet, ja faktiskt att dådet över huvudtaget begicks är ett tecken på ett förvirrat, förryckt psyke som stämmer väl med den fällde, fängslade förövarens.

Med tanke på det framstår det som mindre rationellt att argumentera för mördarn's oskuld genom att peka på irrationella handlingar som ingick i dådet... Fast diskussionerna kanske blir mer "kryddiga" om man gör det?
Citera
2014-10-05, 15:23
Medlem
soopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda

Ja, och sådana utvärderingar är mycket oprecisa eftersom det är svårt att veta "tillståndet" vid den aktuella gärningen, oavsett hur mycket man "gräver". Det allmänna skyddsintresset innebär att sådana här förövare bör förvaras betryggande, lääääänge, oavsett psykiatriska sofisterier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in