2014-08-12, 12:57
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Eftersom KJ och VB idgade sexövningar under eftermiddagen när hon besökte KJ är det fullt möjligt att DNA på VB:s vad kom därifrån.
Det är som mycket annat de försökes gripa efter halmstrån som inte finns, när man ser till helheten är det där DNA betydelselöst.
Det skall vara klara bevis att det kom från KJ och inte en massa antagande och eftersom de hade sex i bostaden säger det ingenting det där DNA, därför det kan komma därifrån.

Du utgår alltså från att en dömd mördare talar sanning när han säger att han hade sex med offret, fast det inte finns något annat i utredningen som pekar mot att de ska ha haft ett sexuellt förhållande? Tvärtom säger VB flera gånger i SMS-konversationen att de bara kan vara vänner.
Citera
2014-08-12, 13:01
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Om en av Sveriges bästa advokater pekar ut en person som kanske skyldig. Då ligger det väldigt nära till hands att tro att det förhåller sig så.

Eller tror du att om Olsson trott det minsta att KJ var skyldig att han ens skulle antytt att den andra kanske kan vara skyldig? Tror du att en av våra främsta advokater skulle svartmåla en oskyldig person i hovrätten utan grund?
Grunden finns att det kan förhålla sig så.

Det sorgliga är att åklagarna blundat för det faktum att trots den utredning som gjorts, finns det ändå inga bevis för att den andra är oskyldig.

Menar du att Tomas Olssons påståenden i rätten kan ses som ett bevis för att Berg är skyldig? Varför har han i så fall inte uttalat sig efter domen och sagt att hans klient är oskyldig eller att det domen var en rättsskandal. Varför avstod man bara från att överklaga hovrättens dom utan minsta lilla uttalande till pressen om varför?

Du lever nog i en drömvärld tyvärr när du letar efter fler små indikationer på att du inte satsat på fel häst. Advokat Olsson sa inte en enda gång under processen att han personligen ansåg att Kristoffer var oskyldig eller ens att Kristoffer var oskyldig. Efter avslutad rättegång ville han inte göra några uttalanden om brister i utredningen eller polisarbetet.
Citera
2014-08-12, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Men, att det var VB som sågs på vägen talar inte alls för KJ:s oskuld. Som du ser på kartan sammanstrålar kvinnans gångväg med KJ:s bilväg hem redan några meter efter platsen för observationen. Att lägenheten saknar spår av blodigt våld stärker tron att VB lämnade lägenheten på egna ben, och även det talar för att det var VB som gick på vägen.

Jag vet inte om du, liksom KluvenTunga, är rädd för att läsa bloggen. Den visar att ca 1,5 % av Bodsvedjans befolkning har asiatiskt namn. Du måste inse det osannolika att en kvinna med asiatiskt utseende gick på den vägen, på väg till eller från Bodsvedjan, just den kvällen som VB försvann, om det inte var just VB.

Vad baserar du påståendet att rättsväsendet skulle vara dåligt på att analysera vittnens utsagor? Är du bättre utbildad än åklagare, advokater och hovrättsråd?

Vad tyder på att det inte var VB, frånsett att vittnet inte känner igen henne?

Så alla som har asiatiskt utseende måste ha ett asiatiskt namn, vad har alla adoptivbarnen som hämtats från bl.a. korea för namn ??
Citera
2014-08-12, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Du utgår alltså från att en dömd mördare talar sanning när han säger att han hade sex med offret, fast det inte finns något annat i utredningen som pekar mot att de ska ha haft ett sexuellt förhållande? Tvärtom säger VB flera gånger i SMS-konversationen att de bara kan vara vänner.
Han är dömd som mördare men eftersom det finns inga bevis mot KJ, anser jag han är ingen mördare.
I förhör säger han att de hade oralsex han och VB, det fanns ingen orsak för honom att ljuga om det eller komma med någon osanning, utan han sade i förhöret vad som skett i bostaden den tiden som VB besökte honom.
Efteråt kom det fram att det hittats DNA på vaden på VB:s kropp som kunde komma från KJ, då helt plötsligt visste personer som inte borde veta, att de hade aldrig haft något sex i bostaden.
Om DNA på vaden kom från KJ anser jag det kom dit när de hade sexövningen, nu är det där DNA ett antagande och inget bevis att det kom från KJ.
Senast redigerad av Lagro 2014-08-12 kl. 14:00.
Citera
2014-08-12, 13:54
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Så alla som har asiatiskt utseende måste ha ett asiatiskt namn, vad har alla adoptivbarnen som hämtats från bl.a. korea för namn ??
Det påstår jag inte. Läs: (FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten)
Citera
2014-08-12, 13:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Massi kunde nog skött sin uppgift bättre, ja. Varit mera återhållsam med sina "utspel".
Tydligen hade hon kommit att engagera sig väldigt mycket i fallet med VB men det blev
här och där mindre proffsigt agerat. Det har jag inga problem med att tillstå.

Absolut där är vi och många fler i tråden eniga, Massi klarade inte av detta, utan att man för den
skull skall behöva kallas "kvinnohatare/kvinnoföraktare".

Arbetsinsatsen avgör inte könet!

Citat:
Sedan kan man reflektera en stund över din dyrkade stjärnadvokats agerande:
han riktar misstankar mot en ur utredningen avförd person som namnges och allt.
Jag vet inte om det är så snyggt och proffsigt det heller, men du har säkert inga
invändningar mot att så gjordes.

Thomas insats i fallet däremot är fantastiskt så visst beundrar jag mannen <3

Detta har du frågat tidigare och svaret är forfarande nej, jag har absolut inget att
invända mot att Olsson drog MB - kortet. Jag kan förstås missat något men ingenstans
i media har jag sett någon juridisk kunnig uttalat sig om att han betett sig oproffsigt
på något sätt, tvärtom stående ovationer för sin slutplädering har han däremot fått.

Här i tråden har jag däremot sett en viss skara gnälla på Olssons handlande och
börjat prata etik och moral. Likaså har diskussioner angående ifall man kunnat stämma
Olsson för förtal varit upp till diskussion men sånt bryr jag mig inte om, Olsson visste
vad han gjorde. Hade det funnits minsta tvivel på att bli anmäld för förtal
hade Olsson säkert avstått MB - kortet, nu blev det istället bara att tuta och köra
för Olsson. Hans uppgift var att få bästa möjliga straff för sin klient. Detta lyckades
TO med stor skicklighet också göra med tanke på den lilla tid han faktiskt endast var med
i detta fall.

Åklagarna var med från dag ett så visst förstår jag bitterheten damerna kände för att
dom fick pisk av uppstickaren Olsson på slutsträckan och ordentligt med dask fick dom också.

Citat:
Och sen om feminism helt kort slutligen eftersom du berör det hela:
Nu är jag man och inte direkt att beskriva som någon feminist, men jag är så jävla
trött på det kvinnoförakt och hat som kommer till uttryck precis överallt på det här forumet.

I denna tråd förekommer inget kvinnoförakt och det är denna tråd som är utgångspunkten
för våra diskussioner.
Citera
2014-08-12, 14:24
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zambora
Ja bland annat. Betänk att det förflöt nitton dagar innan Kistoffer Johanssons lägenhet underkastades teknisk undersökning. Mycket hinner man städa på nitton dagar.
Nitton dagar? Han fick städhjälp 7 maj, och städhjälpen säger inget om att han såg blodfläckar.
Citera
2014-08-12, 14:30
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Han är dömd som mördare men eftersom det finns inga bevis mot KJ, anser jag han är ingen mördare.
I förhör säger han att de hade oralsex han och VB, det fanns ingen orsak för honom att ljuga om det eller komma med någon osanning, utan han sade i förhöret vad som skett i bostaden den tiden som VB besökte honom.
Efteråt kom det fram att det hittats DNA på vaden på VB:s kropp som kunde komma från KJ, då helt plötsligt visste personer som inte borde veta, att de hade aldrig haft något sex i bostaden.
Om DNA på vaden kom från KJ anser jag det kom dit när de hade sexövningen, nu är det där DNA ett antagande och inget bevis att det kom från KJ.

När du säger att det inte fanns någon orsak att ljuga så är det bara ett cirkelresonemang utifrån din ståndpunkt "det fanns inga bevis mot honom" som i sin tur är byggd på helt subjektiva avfärdanden från din sida av ett antal fakta i målet.

Den enda logiskt rimliga ståndpunkten är att utgå från att han KAN vara skyldig och fundera på om det i så fall funnits anledningar för honom att ljuga. Jag kommer då på flera:

- Eftersom han är osäker på om det kan finnas spår av honom på hennes kropp trots allt så behöver han hitta på ett tänkbart skäl som INTE är att han hanterat hennes döda kropp. Det naturliga blir då att i förhören säga att de har haft sex och tagit i varandra.

- Eftersom han vill visa hur nära han står henne och därför inte gärna kan vara hennes mördare (Han älskar henne och de har sex - hur skulle han då kunna få för sig att mörda henne några timmar senare?)

- Han vill hitta förklaringar till hur de har tillbringat fyra-fem lugna och icke-våldsamma timmar hemma i hans lägenhet.
Citera
2014-08-12, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag ska svara utan de invektiv du egentligen förtjänar så att inlägget förhoppningsvis får stå kvar.

Tycker det är bedrövligt att du försöker bluffa tråden igen. Det visar ju bara hur lite du har på fötterna för din oskuldshypotes för Kristoffer: Du litar inte mer på den än att du försöker dra en lögnvals igen om en sak som har avhandlats flera gånger i tråden under ledning av en professor i molekylärbiologi och där du deltagit aktivt i just dessa diskussioner.

Matchningen hos SKL var +1. Det betyder givetvis inte att allt man kunde se var att DNA kom från en man. Då hade matchningen blivit 0: Dvs det talade varken för eller emot att det var Kristoffer.

Nu var det så att man fick fram tillräckligt mycket information ur DNA-segmentet för att se att den stämmer in på Kristoffer. Därför kan man säga med mycket hög säkerhet att den person som avsatt denna DNA-besudling är antingen Kristoffer själv eller en manlig släkting till honom i rakt fäderne (dvs far, farfar, bror, farbror). Det finns också en liten sannolikhet för att det skulle kunna komma från någon med en mer avlägsen gemensam förfader och än ännu mindre för att någon utan släktskap skulle kunna ha en så lik profil att det matchar. Jag har för mig att Hamilkars försiktiga uppskattning var att kanske 1-2% av Bodens manliga befolkning skulle matcha, men troligen mindre.

Så ser det ut. Det är ett indicium eftersom man inte kan säga med säkerhet att det är Kristoffer, bara att det är sannolikt (för det vore en märklig slump om en annan man i Boden utanför hans familj skulle råka ha en likadan Y-profil och dessutom vara den som mördade Vatchareeya).

Pga det här är det HELT MENINGSLÖST att DNA-testa andra män. Kristoffer kan inte frias pga att någon matchar (DNA-testet var bara ett hjälpbevis och inte avgörande för rättens beslut) och ingen annan skulle kunna fällas.

Det hela är väldigt simpelt:

Vet du hur en DNA molekyl är uppbyggd? GOOGLA

Kan du matte, sannolikhetslära?

Eftersom att DNA analysen enbart hamnade på grad +1 säger det enbart att det inte kan uteslutas att DNAt är KJs, dvs att DNAt från VBs vad kan alltså komma från en annan man.

Låt oss säga att en DNA analys på MB eller någon annan man hamnade på grad +2, grad +3 eller grad +4... (se tolkningen i nedanstående tabell...) = då innebär det att DNAt mycket mer sannolikt kom från den andra mannen!

Frekvens Slutsats
Grad 0 Frågan lämnas öppen

Grad +1 Högre än 1 på 100 Det kan inte uteslutas att DNAt kommer från X

Grad +2 1 på 100 – 1 på 9 999 Skäl talar för att DNAt kommer från X

Grad +3 1 på 10 000 – 1 på 999 999 Starka skäl talar för att DNAt kommer från X

Grad +4 1 på 1 miljon eller lägre Det kan hållas för visst att DNAt kommer från X

Källa:
https://lup.lub.lu.se/luur/download?...ileOId=1564653

Hänvisar till sidan 45 i denna rapporten: http://www.aklagare.se/PageFiles/382...om%20bevis.pdf

Eftersom det bara blev +1 finns det inte ens skäl som talar för att det skulle komma från KJ.

Förstår du nu varför DNAt ska matchas med andra potentiella gärningsmän?

Eller vill du ha en ännu mer ingående förklaring?
Citera
2014-08-12, 14:48
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Om en av Sveriges bästa advokater pekar ut en person som kanske skyldig. Då ligger det väldigt nära till hands att tro att det förhåller sig så.

Eller tror du att om Olsson trott det minsta att KJ var skyldig att han ens skulle antytt att den andra kanske kan vara skyldig? Tror du att en av våra främsta advokater skulle svartmåla en oskyldig person i hovrätten utan grund?
Grunden finns att det kan förhålla sig så.

Det sorgliga är att åklagarna blundat för det faktum att trots den utredning som gjorts, finns det ändå inga bevis för att den andra är oskyldig.

Nej, då vet man att advokaten är desperat eftersom han saknade direkta underlag.
Bevis är nog inget som tråden kan sortera särskilt bra. Och vad jag kan se så tror du på en advokat som inte har minsta bevis om att hans klient är oskyldig.

Den första advokaten tog hjälp av den pensionerade skickliga kriminalteknikern, och det framkom inget som friade KJ eller påvisade att MB va inblandad.
Olsson är på samma nivå som resten papegojor som inte har grund för att undanröja bevis mot deras klienter., Då blir det oseriöst och pladdrigt och totalt ointressant. Det blev också fällande dom vilket betyder att Olssons klient anses skyldig. Att idioter sitter och pekar och hänger ut en annan man som styckmördare är inget annat än tramsigt.

Förtal är det också för den delen. Grovt förtal.
Citera
2014-08-12, 14:51
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag har nu kontrollerat hos folkbokföringen. AF var skriven nära Ugglegatan vid försvinnandet. Varifrån har du fått uppgiften att AF bodde nära Lejonbacksvägen?
Samma fråga här, varifrån har du fått den uppgiften?

Kan säkert stämma. Den gatan ligger ungefär lika geografiskt utefter den väg VB kan ha tagit hem från KJ. Där vittnet kan ha sett VB. Så det förändrar egentligen inte så mycket, i det avseendet.

Men i förhöret med fup. Står det vad jag kan se inte att hans mamma var på besök hos
han på den gatan. Lutade mer åt att AF vid det tillfället var hos morsan."Prästgatan"
Stod inte heller att hans morsa sov över hos AF, eller åkte hem. (sov hon över hos AF?)
Mer troligt då att AF tillbringade helgen och sov över hos morsan på Prästgatan.

"AF säger att han var hemma hela dagen och även hans mamma
Angelica berättar att hon och Alexander var hemma tillsammans hela lördagen den 4 maj
2013. De hade städ och tvätt-dag, Angelica säger att varken hon eller Alexander var utanför
dörren på hela lördagen. Angelica säger att de hade tänkt åka till Inbyn för att hälsa på hennes
styvpappa, men de åkte först dagen efter. Angelica säger att på söndagen så åkte hon och
Alexander till Inbyn, annars var de bara hemma."

edit: Prästgatan.
Senast redigerad av henkess 2014-08-12 kl. 15:02.
Citera
2014-08-12, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zemixon
Eftersom det bara blev +1 finns det inte ens skäl som talar för att det skulle komma från KJ.
Förstår du nu varför DNAt ska matchas med andra potentiella gärningsmän?
Eller vill du ha en ännu mer ingående förklaring?
Det blev inte mycket kvar av DNA beviset, så går det när proffsen tar tag i det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in