Citat:
Ursprungligen postat av
zemixon
DNAt från VBs vad kom från en man, det är fastställt!! dvs. det är allt vi vet!!
DNAt från VBs vad borde matchas med andra potentiella och tänkbara gärningsmän för att ta reda på om DNAuppsättningen matchar deras DNA bättre!!
Jag ska svara utan de invektiv du egentligen förtjänar så att inlägget förhoppningsvis får stå kvar.
Tycker det är bedrövligt att du försöker bluffa tråden igen. Det visar ju bara hur lite du har på fötterna för din oskuldshypotes för Kristoffer: Du litar inte mer på den än att du försöker dra en lögnvals igen om en sak som har avhandlats flera gånger i tråden under ledning av en professor i molekylärbiologi och där du deltagit aktivt i just dessa diskussioner.
Matchningen hos SKL var +1. Det betyder givetvis inte att allt man kunde se var att DNA kom från en man. Då hade matchningen blivit 0: Dvs det talade varken för eller emot att det var Kristoffer.
Nu var det så att man fick fram tillräckligt mycket information ur DNA-segmentet för att se att den stämmer in på Kristoffer. Därför kan man säga med mycket hög säkerhet att den person som avsatt denna DNA-besudling är antingen Kristoffer själv eller en manlig släkting till honom i rakt fäderne (dvs far, farfar, bror, farbror). Det finns också en liten sannolikhet för att det skulle kunna komma från någon med en mer avlägsen gemensam förfader och än ännu mindre för att någon utan släktskap skulle kunna ha en så lik profil att det matchar. Jag har för mig att Hamilkars försiktiga uppskattning var att kanske 1-2% av Bodens manliga befolkning skulle matcha, men troligen mindre.
Så ser det ut. Det är ett indicium eftersom man inte kan säga med säkerhet att det är Kristoffer, bara att det är sannolikt (för det vore en märklig slump om en annan man i Boden utanför hans familj skulle råka ha en likadan Y-profil och dessutom vara den som mördade Vatchareeya).
Pga det här är det HELT MENINGSLÖST att DNA-testa andra män. Kristoffer kan inte frias pga att någon matchar (DNA-testet var bara ett hjälpbevis och inte avgörande för rättens beslut) och ingen annan skulle kunna fällas.