2014-08-12, 06:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Som påpekats så många gånger tidigare: även om det verkligen var Vatchareeya som
observerades de där helt korta ögonblicken på Lejonbacksvägen, så finns det ingenting
som därmed hindrar att dömde Kristoffer Johansson ändå är den som bragte henne om livet.

Någon skåpbil behövde han inte ha för det, det räckte med hans sonata.
Om KJ hade varit gärningsmannen hade brottsplatsen varit i bostaden, men nu är inte bostaden någon brottsplats och då blir det mycket svårt om inte omöjligt att placera in honom som gärningsmannen. Det går inte att endast påstå han är gärningsmannen, det måste bevisas också.
Att genomföra ett välplanerat styckmord görs inte på en kafferast, det fordras verktyg material som måste införskaffas innan. Det fordras ett lämpligt fordon att genomföra det hela, jag anser det har varit frågan om en kidnappning för att komma åt VB och till det fordras sannolikt två personer plus chaufför och fordonet bör lämpligen varit en skåpbil.
Sedan måste det finnas en brottsplats som inte har hittats, jag anser att brottsplatsen fanns i en skåpbil. Kroppsdelarna har också förvarats någontans de kan inte ha legat ute, utan de måste ha haft någon form av nedkylning i det skick som de var när de hittades.
Att genomföra det här styckmordet fordras en planering som jag anser att KJ aldrig skulle ha klarat av att genomföra.
Något mord har aldrig skett i KJ:s sonata det kan du vara helt övertygad om.
Senast redigerad av Lagro 2014-08-12 kl. 06:44.
Citera
2014-08-12, 07:17
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Utvärdering och resultat av Y-kromosomalt DNA-resultat
Eftersom Y-kromosomen inte nedärvs på samma sätt som de andra kromosomerna kan inte
en regelrätt frekvensberäkning för resultatets ovanlighet göras. Y-kromosomen blir således
inte heller unik då många män har samma. Utifrån detta bedöms ett enskilt Y-kromosomalt
DNA-resultat till högst (Grad +1) vid överensstämmande resultat

De två topsen analyserades ytterligare avseende Y-kromosomalt
DNA (manligt DNA).
På den ena topsen påvisades Y-kromosomalt DNA som kan
jämföras mot person. Resultaten talar i någon mån för att DNA:t
kommer från Johansson (Grad +1).
På den andra topsen påvisades Y-kromosomalt DNA, men
resultatet kan inte utvärderas för jämförelse mot person

Känner till dessa uppgifter och är införstådd med vad det innebär.

Mitt svar riktar sig till en annan medlem.
Citera
2014-08-12, 09:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Orsaken att de här vittnesuppgifterna måste avfärdas är att det blir mycket svårt om inte omöjligt att påstå KJ var gärningsmannen, om VB gick efter Lejonbacksvägen den tidpunkten som vittnet uppgett.
Vem menar du avfärdar vittnesuppgiften? Faktum är att domstolen gör en objektiv bedömning av vittnesuppgifterna. Menar du det när du skriver avfärdas?
Citera
2014-08-12, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zambora
Vem menar du avfärdar vittnesuppgiften? Faktum är att domstolen gör en objektiv bedömning av vittnesuppgifterna. Menar du det när du skriver avfärdas?
Det finns två alternativ:
Det ena är att VB gick efter Lejonbacksvägen.
Det andra är att VB gick inte efter Lejonbacksvägen.
Vittnesuppgifterna är inte avfärdade, utan domstolen gör bedömningen efter det material som ställs till förfogande till rätten.
Men om domstolen anser att det var inte VB som gick på Lejonbacksvägen, anser jag att de har avfärdat eller gjort den bedömningen att VB gick inte efter Lejonbacksvägen den kvällen hon försvann.
Citera
2014-08-12, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Det finns två alternativ:
Det ena är att VB gick efter Lejonbacksvägen.
Det andra är att VB gick inte efter Lejonbacksvägen.
Vittnesuppgifterna är inte avfärdade, utan domstolen gör bedömningen efter det material som ställs till förfogande till rätten.
Men om domstolen anser att det var inte VB som gick på Lejonbacksvägen, anser jag att de har avfärdat eller gjort den bedömningen att VB gick inte efter Lejonbacksvägen den kvällen hon försvann.

Exakt! Faktum är att INGENTING tyder på att det inte var VB som promenerade på Lejonbacksvägen den 4 maj- därför är det RIMLIGT att ANTA att det var VB som vittnet observerade på Lejonbacksvägen efter att VB lämnat KJs bostad och börjat promenara mot hennes nästa destination dvs: ..........
Citera
2014-08-12, 10:16
Medlem
Enligt domen sid 78:
Vittnet som färdades i bil kvällen den 4 maj, har på Lejonbacksvägen sett en kvinna, som hon beskrivit ha haft asiatiskt utseende väldigt kort tid endast två-tre sekunder. Det var inte heller helt ljust. Hon har inte heller kunnat identifiera kvinnan som VB, utan endast angett att hon inte kan utesluta att frågan var om VB.
Lejonbacksvägen ligger relativt långt från Flottiljv. Det framstår som föga troligt att VB ensam skulle förflytta sig så långt från KJ:s bostad i ett område där hon såvitt framkommit, inte hade något ärende att uträtta. (Slut citat domen)
Frågan måste ställas vem var kvinnan som gick efter Lejonbacksvägen, eftersom det inte var VB enligt domen ?
Enligt domen:
Vittnet har sett bilder av VB. När hon såg den första bilden examensbilden tyckte hon inte att tjejen hon sett var lik VB.
Efter att ha sett andra bilder blandannat en bild som tagits på universitetet tyckte hon att tjejen hon sett var mer lik VB. Hon kan inte utesluta att det var VB, som hon såg på Lejonbacksvägen.
(Allt enligt domen)
Det är helt rätt när man ser examensbilden med studentmössan är VB väldigt olik sig, jämfört med andra bilder som finns från henne.
Senast redigerad av Lagro 2014-08-12 kl. 10:43.
Citera
2014-08-12, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Massi kunde nog skött sin uppgift bättre, ja. Varit mera återhållsam med sina utspel
Tydligen hade hon kommit att engagera sig väldigt mycket i fallet med VB men det blev
här och där mindre proffsigt agerat. Det har jag inga problem med att tillstå.

Sedan kan man reflektera en stund över din dyrkade stjärnadvokats agerande:
han riktar misstankar mot en ur utredningen avförd person som namnges och allt.
Jag vet inte om det är så snyggt och proffsigt det heller, men du har säkert inga
invändningar mot att så gjordes.

Och sen om feminism helt kort slutligen eftersom du berör det hela:
Nu är jag man och inte direkt att beskriva som någon feminist, men jag är så jävla
trött på det kvinnoförakt och hat som kommer till uttryck precis överallt på det här forumet.

Om en av Sveriges bästa advokater pekar ut en person som kanske skyldig. Då ligger det väldigt nära till hands att tro att det förhåller sig så.

Eller tror du att om Olsson trott det minsta att KJ var skyldig att han ens skulle antytt att den andra kanske kan vara skyldig? Tror du att en av våra främsta advokater skulle svartmåla en oskyldig person i hovrätten utan grund?
Grunden finns att det kan förhålla sig så.

Det sorgliga är att åklagarna blundat för det faktum att trots den utredning som gjorts, finns det ändå inga bevis för att den andra är oskyldig.
Citera
2014-08-12, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Det sorgliga är att åklagarna blundat för det faktum att trots den utredning som gjorts, finns det ändå inga bevis för att den andra är oskyldig.

"Den andres" oskuld behöver inte bevisas av åklagaren. Åklagaren ska bevisa skuld hos den åtalade.
Citera
2014-08-12, 12:05
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zemixon
DNAt från VBs vad kom från en man, det är fastställt!! dvs. det är allt vi vet!!

DNAt från VBs vad borde matchas med andra potentiella och tänkbara gärningsmän för att ta reda på om DNAuppsättningen matchar deras DNA bättre!!

Jag ska svara utan de invektiv du egentligen förtjänar så att inlägget förhoppningsvis får stå kvar.

Tycker det är bedrövligt att du försöker bluffa tråden igen. Det visar ju bara hur lite du har på fötterna för din oskuldshypotes för Kristoffer: Du litar inte mer på den än att du försöker dra en lögnvals igen om en sak som har avhandlats flera gånger i tråden under ledning av en professor i molekylärbiologi och där du deltagit aktivt i just dessa diskussioner.

Matchningen hos SKL var +1. Det betyder givetvis inte att allt man kunde se var att DNA kom från en man. Då hade matchningen blivit 0: Dvs det talade varken för eller emot att det var Kristoffer.

Nu var det så att man fick fram tillräckligt mycket information ur DNA-segmentet för att se att den stämmer in på Kristoffer. Därför kan man säga med mycket hög säkerhet att den person som avsatt denna DNA-besudling är antingen Kristoffer själv eller en manlig släkting till honom i rakt fäderne (dvs far, farfar, bror, farbror). Det finns också en liten sannolikhet för att det skulle kunna komma från någon med en mer avlägsen gemensam förfader och än ännu mindre för att någon utan släktskap skulle kunna ha en så lik profil att det matchar. Jag har för mig att Hamilkars försiktiga uppskattning var att kanske 1-2% av Bodens manliga befolkning skulle matcha, men troligen mindre.

Så ser det ut. Det är ett indicium eftersom man inte kan säga med säkerhet att det är Kristoffer, bara att det är sannolikt (för det vore en märklig slump om en annan man i Boden utanför hans familj skulle råka ha en likadan Y-profil och dessutom vara den som mördade Vatchareeya).

Pga det här är det HELT MENINGSLÖST att DNA-testa andra män. Kristoffer kan inte frias pga att någon matchar (DNA-testet var bara ett hjälpbevis och inte avgörande för rättens beslut) och ingen annan skulle kunna fällas.
Citera
2014-08-12, 12:11
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Enligt det vittnet, så kanske halva Bodens befolkning har asiatiskt utseende.
Håller mig till det jag sa förut, att VB var där som vittnet sa. Och att KJ följde efter henne, eventuellt AF som bodde nära där.
Jag har nu kontrollerat hos folkbokföringen. AF var skriven nära Ugglegatan vid försvinnandet. Varifrån har du fått uppgiften att AF bodde nära Lejonbacksvägen?
Citat:
Ursprungligen postat av moa-tove
Måste man bo i bosvedjan för att gå förbi? AF bor i Sävast. Men jag har skrivit tidigare idag att jag blandat ihop det.
Samma fråga här, varifrån har du fått den uppgiften?
Senast redigerad av Quarrel 2014-08-12 kl. 12:16.
Citera
2014-08-12, 12:28
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Hon gick inte en meter av fri vilja.

Bloggen tar jag med en stor nypa salt, har indikationer också var den kommer ifrån så den har fallit för länge sedan. Du kanske vet var den har sin källa.. jo det vet du.
Har du något sakligt skäl till saltnypandet? Finns det fel i bloggen, eller är den osaklig? Jag tycker den är noggrann och saklig, jag har upptäckt ett fel, och mejlade bloggaren om det. Rättelse kom omgående. Hör av dig till bloggaren om du hittar några fel.
Citera
2014-08-12, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold

Så ser det ut. Det är ett indicium eftersom man inte kan säga med säkerhet att det är Kristoffer, bara att det är sannolikt (för det vore en märklig slump om en annan man i Boden utanför hans familj skulle råka ha en likadan Y-profil och dessutom vara den som mördade Vatchareeya).
Eftersom KJ och VB idgade sexövningar under eftermiddagen när hon besökte KJ är det fullt möjligt att DNA på VB:s vad kom därifrån.
Det är som mycket annat de försökes gripa efter halmstrån som inte finns, när man ser till helheten är det där DNA betydelselöst.
Det skall vara klara bevis att det kom från KJ och inte en massa antagande och eftersom de hade sex i bostaden säger det ingenting det där DNA, därför det kan komma därifrån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in