2014-07-17, 15:44
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Ursäkta, hur tänkte du nu? Det är väl snarare så att inget av det min källa berättat finns i fup.

Jag tänkte på vad FUP-12 skrev.
Kartor på väggen, antal kontakter mm

Det nya är duschdraperiet, kniven och de två männen.

Sängen är något tråden har fantisera ihop.

Jag tycker att det du fått veta är intressant och stämmer det så har det självklart ett värde.
Citera
2014-07-17, 16:02
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Lite blodvite, skrev du. Alltså tillräckligt för att det ska komma en droppe på en tejprulle, men ingen annanstans?
Ja, just precis - eftersom tejprullen antas ha rört sig nära offret - och någon "droppe" är det inte fråga om; snarare en mikroskopisk avsättning från en plasthandske, eller från själva tejpen som använts; sugit åt sig VB:s blod och sedan för ett kort ögonblick kan ha fladdrat in i hålet på rullen (det är här fråga om mycket sofistikerade, kortvariga förlopp). Här har man också att kalkylera med en säregen tejpinnehavare.
Citat:
Och fråga två är obesvarad.
Nej, den har ältats till förbannelse. - Läs hur DNA överförs (också så små mängder att de bara kan detekteras med LCN-analys), i stället för att belasta tråden med onödiga frågor.
Citera
2014-07-17, 16:14
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
Jag tänkte på vad FUP-12 skrev.
Kartor på väggen, antal kontakter mm

Det nya är duschdraperiet, kniven och de två männen.

Sängen är något tråden har fantisera ihop.

Jag tycker att det du fått veta är intressant och stämmer det så har det självklart ett värde.

Och, icke att förglömma, en stor machete med trähandtag...
Citera
2014-07-17, 16:20
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja, just precis - eftersom tejprullen antas ha rört sig nära offret - och någon "droppe" är det inte fråga om; snarare en mikroskopisk avsättning från en plasthandske, eller från själva tejpen som använts; sugit åt sig VB:s blod och sedan för ett kort ögonblick kan ha fladdrat in i hålet på rullen (det är här fråga om mycket sofistikerade, kortvariga förlopp). Här har man också att kalkylera med en säregen tejpinnehavare.
Varifrån har du fått blodmängden?
Citat:
I två besudlingar (på rullens pappersdel som tejpen är lindad på) påvisades blod.
Citat:
Nej, den har ältats till förbannelse. - Läs hur DNA överförs (också så små mängder att de bara kan detekteras med LCN-analys), i stället för att belasta tråden med onödiga frågor.
Du har alltså inget svar på hur DNA från VB kan finnas på rullens in- och utsida. Visst kan det röra sig om små mängder, men även KJ har befinnit sig i närheten av rullen, och hans DNA saknas.
Senast redigerad av Quarrel 2014-07-17 kl. 17:12.
Citera
2014-07-17, 17:06
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
Finns inte en vän till KJ som vittnar om det.
KJ har öppna relationer.

Varför skulle hans vänner kunna vittna om det? Tror du KJ är den öppna typen, som pratar ut om sitt kärleksliv. Till hans soft air gun polare? Nej det tror jag inte. Enda som vet det, är KJ själv och "tydligen du"
Citera
2014-07-17, 17:13
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Varför skulle hans vänner kunna vittna om det? Tror du KJ är den öppna typen, som pratar ut om sitt kärleksliv. Till hans soft air gun polare? Nej det tror jag inte. Enda som vet det, är KJ själv och "tydligen du"
Vänner brukar märka om någon är svartsjuk av sig. Ett flertal vänner, t.o.m. KJ:s ex, vittnar om att KJ inte är svartsjuk. Däremot omnämns andra som svartsjuka.
Senast redigerad av Quarrel 2014-07-17 kl. 17:16.
Citera
2014-07-17, 18:16
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Vid en mordutredning är motivet det viktigaste
Händelsen som beskrivs här nedan kunde mycket väl ha slutat i just ett mord och
så här mycket motiv hade förövaren:

Citat:
Under rättegången har 15-åringen berättat att han kände sig deppig över sin skolsituation. Något bättre svar på varför han överföll och knivskar kvinnan har han inte kunnat ge i rätten, enligt tidingen Mitt i.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=5915292
Citera
2014-07-17, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Och, icke att förglömma, en stor machete med trähandtag...
Hur ser du på möjligheten att källan gör en omskriven sanningens bekännelse? (hen nämner två individer som var otäcka skulle kunna tolkas som en reflektion över sig själv och kj, en slags spegelteori. Genom att ställa sig själv som tredje person och betrakta sig själv och den andre samt tolka vad man då ser skulle denna självbild kunna tolkas som två okända, otäcka personer. Språket skulle i sin tur tolkas som att hen ser det som osannolikt att någon kan utföra hemska handlingar och väljer därför att betrakta dem (hen och kj) som okända. Obehaget som hen uttrycker skulle i teorins värld kunna vara ett steg i riktning mot en bekännelse. Genom att börja prata så börjar snöbollen att rulla och hen möjligen väljer att fortsätta göra så - prata. Verkar som om hen mår dåligt och vill ha det överstökat. Hen har ett behov av att träda fram men vågar inte riktigt med hänsyn till eventuella följder. Därför väljer hen att omskriva sanningen till att det var två okända individer som var otäcka när det i själva verket endast handlar om hen själv och kj. Hur ser du på denna möjlighet?

Ett inte helt orimligt händelseförlopp skulle kunna vara att det uppstod svartsjuka mellan hen, kj och VB, ett drama som slutade olyckligt där kj tog på sig rollen att städa undan liket. MB uppfattade att VB hade skrivet i sms till honom att hen verkar galen (MB minns inte om det var en han eller hon, därav skrev jag hen utan att påstå att det rör sig specifikt om din källas källa). MB hade sannolikt aldrig satt dit AN så vem var det i så fall? kanske just denne hen. Densamme kan ha varit den som satt i kj bil utanför trappuppgången, hen kanske följde med när VB hämtades upp så att det hela (svartsjukedramat) påbörjades redan när hon klev in i bilen. När hon kom till kj lägenhet (gjorde hon?) så blev hon rädd och skickade ett sms till den hon såg som den som kunde hjälpa henne - MB. Därefter ringer hon 112*#, osv. Hen kan ha varit det som hjälpte kj att bära ut föremålet (möjliggen bokhyllan), hjälpt till med att bära kroppen till väderkvarnshöjden, värnet, fp1 och fp 2.

Hen är inte mitt förstaval när det gäller medhjälpare, men det blev lockande att spåna ihop något kring denne någon. Förresten - Martin Någon?
Citera
2014-07-17, 19:08
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Varifrån har du fått blodmängden?
Ljudfil 2 (2:35). Mängden blod var mindre än ett mindre knappnålshuvud... Om blod hade "droppat" in i rullen hade besudlingen sett helt annorlunda ut (och då hade nog KJ slängt rullen).
Citat:
Du har alltså inget svar på hur DNA från VB kan finnas på rullens in- och utsida. Visst kan det röra sig om små mängder, men även KJ har befinnit sig i närheten av rullen, och hans DNA saknas.
Det är inte så konstigt som du vill göra gällande; sårtejpen var mest i kontakt med VB, och jag räknar som sagt med att KJ använt plasthandskar; något bör han väl ha lärt sig av sina kriminalserier. Hade hans DNA också återfunnits hade inte heller detta varit konstigt eftersom det var hans rulle. - Förmodligen finputsades rullen före användandet; inga användbara fingeravtryck hittades.
Citera
2014-07-17, 19:55
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ljudfil 2 (2:35). Mängden blod var mindre än ett mindre knappnålshuvud... Om blod hade "droppat" in i rullen hade besudlingen sett helt annorlunda ut (och då hade nog KJ slängt rullen).Det är inte så konstigt som du vill göra gällande; sårtejpen var mest i kontakt med VB, och jag räknar som sagt med att KJ använt plasthandskar; något bör han väl ha lärt sig av sina kriminalserier. Hade hans DNA också återfunnits hade inte heller detta varit konstigt eftersom det var hans rulle. - Förmodligen finputsades rullen före användandet; inga användbara fingeravtryck hittades.
Så en droppe kan inte vara mindre än ett mindre knappnålshuvud. Vet du varför inga fingeravtryck hittades?
Citera
2014-07-17, 20:20
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Jag upptäckte precis att Spindelfrida nu har valt att gå ut och berätta om sin källa, och vad hen har uppgett att hen observerade/upplevde hemma hos KJ veckan innan mordet.

Jag ser också att uppgifterna, som sig bör, betraktas med ett kritiskt öga.

Detta sammantaget gör att jag nu känner att jag nu – äntligen - har möjlighet att kommentera uppgifterna.

För att ta det kort: jag är oreserverat övertygad om att Spindelfrida och hennes källa är helt tillförlitliga.

Saken är nämligen följande:

1. Jag har haft flitig kontakt med Frida sedan snart 3 månader tillbaka.

2. Frida berättade för mig redan den 5/5, samma dag som hen fick kontakt, att hen hade hittat sin källa och fått kontakt med hen.

3. Frida gav mig källans identitet, vilket har gjort att jag själv har kunnat kontrollera att källan är den person hen utger sig för att vara.

4. Sedan dess har Frida har fortlöpande berättat för mig vad som framkommit vid denna kontakt. Vid ett par tillfällen har Frida tillfrågat mig om vilka frågor som kan vara intressanta att ställa till källan, och Frida har också återkommit med de svar hen har fått fram.

5. Under kontaktens gång framkom en hel del intressant information:

Det obehagliga mötet med två okända män i KJ:s lägenhet vid en övernattning veckan innan mordet.

Det faktum att källan på en öppen fråga om hen såg någon kniv hemma hos KJ svarade att där fanns en större machekniv med trähandtag samt en grön fällbar jaktkniv.

Det faktum att källan kunde beskriva att det bara fanns en säng i lägenheten, en ”som går att ställa in”.

I min kontakt med Frida har jag också sökt efter information som ytterligare kan bekräfta att källan är den som hen utger sig för att vara och att hen verkligen varit i lägenheten vid den specifika tidpunkten. Denna ansträngning har enbart resulterat i att källans uppgifter har kunnat bekräftas.

Jag kan ta några exempel:

1. Frida uppgav namnet på sin källa, vilket gjorde att jag kunde få fram personens mobilnummer och gå igenom FUP ”manuellt” efter förekomsten av detta nummer. Det fanns mycket riktigt i FUP.

2. Fridas källa uppgav hur många gånger hen har varit i kontakt med KJ över telefon. Jag jämförde uppgifterna med dem som förekom under hens mobilnummer i FUP. Det skilde på endast en kontakt.

3. Frida berättade att hennes källa hade observerat att KJ hade kartor uppsatta på väggarna, och tyckte att detta var underligt. Vi diskuterade om det var så att KJ hade avlägsnat kartorna efter mordet och tyckte att vi hade funnit något som inte hade framkommit i tråden. Jag beslöt då att gå igenom alla bilder av KJ:s lägenhet i 800 % förstoring för att se om jag hittade något som tydde på att detta var sant. Jag hittade då bild 20, sidan 295, där man kan se att KJ har kartor uppsatta på dörren till vardagsrummet.

4. Jag har jämfört mobilkontakterna och uppkopplingarna mellan KJ och källan de dagar då hen var på besök, med de uppgifter som källan har lämnat om omständigheterna kring besöket (om tidpunkten för den initiala kontakten, källans bostadsadress och hur källan tog sig till och från KJ). Den enda slutsats jag kan dra är att hen talar sanning.

Strax innan mitten av maj uppstod frågan om vad Frida skulle göra av det faktum att hen lokaliserat källan. Vi diskuterade detta och Frida valde att ringa förhörsledaren Peter Ahlqvist, som inte visade något intresse med hänvisning att dom snart skulle falla.

I slutet av maj så framkom uppgifterna om kniven. Frida frågade mig hur hen skulle kunna gå vidare med detta. Jag föreslog att hen skulle kontakta åklagarna och EMF, eftersom polisen inte var intresserad. Frida tvekade inför detta och skrev uttryckligen:

” Vi måste tala om ev mejl till MF. Då brandar jag XXX, vilket stör mig otroligt mycket.”

Jag förklarade min uppfattning om att det ändå var nödvändigt, med tanke på att källans uppgifter kan få en annan tyngd om nya saker framkommer i framtiden, exempelvis om en av knivarna hittas.

Frida lät sig uppenbarligen övertygas och kontaktade US på Åklagarmyndigheten och målsägarbiträdet EMF, den 30/5.

Denna kontakt är också CC:ad till mig.

För att sammanfatta:

Jag är helt övertygad om att Frida talar sanning. Dels för att jag har stått i kontakt med Frida under den tid då uppgifterna har framkommit, dels för att allt Frida har skrivit i tråden helt överensstämmer med tidigare information som jag har fått.

Utöver detta har jag identiteten på Fridas källa, och så långt det är möjligt har jag kontrollerat hens uppgifter. Inte på en enda punkt har jag kunnat beslå källan med lögn.

Jag betraktar källan som ett trovärdigt vittne, som polisen slavande bort. Enligt källan har polisen endast varit i kontakt med hen vid ett tillfälle. Polisen ringde då hen satt på bussen. De kunde inte prata då och polisen bad att få återkomma. Detta gjorde aldrig polisen.

Därmed gick de miste om ett vittne, som befann sig i KJ:s lägenhet veckan innan mordet. Detta var det enda tillfälle hen besökte KJ i hemmet, vilket gör att hens observationer – till skillnad mot KJ:s andra vänner – inte kan ha blandats samman med tidigare iakttagelser. Ett unikt vittne om vad som fanns eller inte fanns i lägenheten alltså.

Enda anledningen till att jag själv inte har lämnat dessa uppgifter i tråden är dels att det är Frida som fick fram dem, dels att jag valde att respektera Fridas önskan om att inte outa källan.

Så, det är min syn på saken.

För vad det nu är värt.

Jag är visserligen en av dem i tråden som tror att KJ är skyldig, även om jag som valigt har haft mina tvivel.

Men jag kan försäkra att jag inte skulle sätta hela min framtida trovärdighet på FB på spel, genom att gå i garant för Spindelfrida och hens källa – om jag inte var övertygad om att de faktiskt talade sanning.

Förbaskat bra redogörelse, så bör det se ut. Tar mitt förnuft tillfånga och väljer att tro på att spindelfrida har en kontakt som har varit i KJ lägenhet och att uppgifterna från NN stämmer med hur det var.

Så, finns det något i den här informationen som Frida vidareförmedlat som skulle kunna haft en inverkan på domen? Frågan riktad till alla.
Citera
2014-07-17, 20:24
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Förbaskat bra redogörelse, så bör det se ut. Tar mitt förnuft tillfånga och väljer att tro på att spindelfrida har en kontakt som har varit i KJ lägenhet och att uppgifterna från NN stämmer med hur det var.

Så, finns det något i den här informationen som Frida vidareförmedlat som skulle kunna haft en inverkan på domen? Frågan riktad till alla.
Det beror mycket på vad KJ hade svarat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in