Citat:
Ursprungligen postat av Jagarbara
Att eftersöket avbryts nu tror jag tyder på att polisen har misstänkt person man tänker arbeta på. Varför annars avbryta ett sök nuförtiden när MPS ställer upp med stora resurser och ett sök i ett sådant här begränsat område skulle ge resultat tillslut?
Jag tror helt klart att polisen har en misstänk dom är övertygade om, och att dom tror att den personen har placerat kroppen på ett random område som inte hjälps att hitta genom eftersök eftersom dom inte vet vars det är.
Man tillämpar MSO, med hjälp av olika värden baserade på statistik och resultat från tidigare sök bestäms sökmetoder, relevanta sökområden, baserat på fakta om den eftersökte, bl a. ålder, väder, terräng och vad man vet om den eftersöktes fysiska och psykiska tillstånd, platser den eftersökte brukar vistas på osv. Likaså får man fram värden som anger när ett eftersök inte längre kan anses motiverat, alltså en bortre gräns för när den eftersökte med all sannolikhet inte kan påträffas levande i det aktuella området. Detta görs, som polisen idag berättat, i samråd med medicinsk expertis, och efter ett noga avvägande beslutas om att avsluta det aktiva eftersöket.
Min slutsats av att VB inte återfunnits där hon borde finnas om det handlar om olycka, självmord, sjukdom eller vilse är att hon med största sannolikhet bragts om livet och dumpats på en plats utanför de områden som vore mest naturliga vilka man troligen också koncentrerat sökinsatserna till. Jag tror att polisen gör just den här bedömningen, och att man ganska snart kommer att lägga allt fokus på en grundlig förundersökning om brott.