2013-05-22, 09:55
Medlem
Filur99s avatar
En sak som jag har tänkt mycket på men som mig veterligen inte framkommit varken i media eller här är varför det tog så många dagar innan VB anmäldes försvunnen av familjen. Tycker att det är oerhört märkligt. Vet att det diskuterades i början av den här tråden, men har bara läst den lite sporadiskt så har inte läst något om att det kommit fram någon förklaring till det.

Någon som vet?
Citera
2013-05-22, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensamvargarna
Hela denna historia är ju ytterst märklig men märkligast av allt är nog ändå att gärningsmannen uppenbarligen har gått till en gammal militärbarack i skogen och lagt några kroppsdelar där, troligtvis extremiteter. Jag ser ingen logisk förklaring till att man skulle göra så.
Varför lägger man de här kroppsdelarna på ett ställe där de relativt enkelt kan hittas. Fönsterluckan har ju varit uppbruten en längre tid. Varför gömde han inte kroppsdelarna med den övriga kroppen. Det kan inte vara för att det har så jobbigt att bära. Några fötter och händer är ju inte så tungt och skrymmande om man jämför med andra kroppsdelar. Nej jag tror att han la dessa kroppsdelar på platsen just för att de var lätta att bära. Resten av kroppen finns någon helt annan stans.

Det måste vara gjort med någon avsikt. Det har uppenbarligen varit meningen att någon skulle hitta detta, det finns inte någon annan förklaring. Är det något sorts villospår, eller är det som en trofé, eller är det för att någon som kom in i huset skulle få sitt livs chock?
Kanske var det meningen att gärningsmannen ville att någon viss person skulle veta att det var han som hade begått mordet, som en signal.
Är det någon som har en bättre teori?

Jag tror mer på att det i stundens allvar och under stress blir så att man inte alltid tar de bästa besluten. Tror inte en sekund på att det är något slags villospår eller dylikt.
Citera
2013-05-22, 09:56
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thecage
Om det nu är KJ som är GM så är förklaringen att han är tämligen intelligensbefriad (jag har träffat honom). Han har i så fall handlat helt impulsivt, varpå han vid tillfälle sticker iväg med kroppen till ödehuset (som han ju kände väl till). Jag tror inte att vi behöver vänta mer än 24h på att få veta om han är skyldig eller ej; antingen kan han kopplas till brottsplatsen eller så håller alibit och han avskrivs från misstankar.

Vilket alibi?
Citera
2013-05-22, 09:56
Medlem
airell8s avatar
Citat:
Hela denna historia är ju ytterst märklig men märkligast av allt är nog ändå att gärningsmannen uppenbarligen har gått till en gammal militärbarack i skogen och lagt några kroppsdelar där, troligtvis extremiteter. Jag ser ingen logisk förklaring till att man skulle göra så.
Varför lägger man de här kroppsdelarna på ett ställe där de relativt enkelt kan hittas. Fönsterluckan har ju varit uppbruten en längre tid. Varför gömde han inte kroppsdelarna med den övriga kroppen. Det kan inte vara för att det har så jobbigt att bära. Några fötter och händer är ju inte så tungt och skrymmande om man jämför med andra kroppsdelar. Nej jag tror att han la dessa kroppsdelar på platsen just för att de var lätta att bära. Resten av kroppen finns någon helt annan stans.

Det måste vara gjort med någon avsikt. Det har uppenbarligen varit meningen att någon skulle hitta detta, det finns inte någon annan förklaring. Är det något sorts villospår, eller är det som en trofé, eller är det för att någon som kom in i huset skulle få sitt livs chock?
Kanske var det meningen att gärningsmannen ville att någon viss person skulle veta att det var han som hade begått mordet, som en signal.

Har spånat mycket kring detta, jag med.

Kan tänka mig att

1. GM blev stressad, han dumpade kroppsdelar som man hittade i huset redan natten mot söndagen. Tog med sig resten utav kroppen (gömde den) för att dumpa den vid ett senare tillfälle, på en mer avlägsen plats.

2. GM behöll lugnet och dumpade kroppsdelarna i huset natten till söndagen, för att sedan åka vidare med resten av kroppen till en avlägsen plats för att dumpa den. Kanske i någon flod, en ravin eller något annat. Kanske skulle han bränna den till oigenkänlighet? Sänka den?

Vi vet fortfarande inte vilka kroppsdelar man hittat. Vi kan utgå ifrån att det antingen

1. Är kroppsdelar som varit lätta att stycka av en kropp och bära.

2. Eller kroppsdelar som saknar fingeravtryck, naglar där DNA kan ha fastnat. Troligtvis är det inte heller huvudet man hittat.

Jag tror inte att det är någon seriemördare som går lös i Boden men ja, det kan mycket väl ha varit en främling som plockat upp VB, alternativt tvingat in henne i bilen. Det är inte helt omöjligt, titta på Engla och Eklund.
Senast redigerad av airell8 2013-05-22 kl. 09:58.
Citera
2013-05-22, 09:57
Medlem
airell8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Vilket alibi?

KJ skulle ha spelar tv spel hos sin bror efter 21 tiden, sägs det
Citera
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filur99
En sak som jag har tänkt mycket på men som mig veterligen inte framkommit varken i media eller här är varför det tog så många dagar innan VB anmäldes försvunnen av familjen. Tycker att det är oerhört märkligt. Vet att det diskuterades i början av den här tråden, men har bara läst den lite sporadiskt så har inte läst något om att det kommit fram någon förklaring till det.

Någon som vet?

Hon anmäldes på söndagen, dagen efter, men sökandet började inte förrän på tisdagen.
Citera
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av airell8
KJ skulle ha spelar tv spel hos sin bror efter 21 tiden, sägs det

Jo, men på vilket sätt är detta ett alibi?
Citera
2013-05-22, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
KJ har två bröder. En bor nära FP, den andre nära KJ.

OK, tack!
Det blir mer logiskt då.
Han har väl gått bort till brorsan och spelat ett spel
Citera
2013-05-22, 09:59
Medlem
infid3ls avatar
Citat:

Om brodern instämmer med detta påstående så är det ju ett alibi?
Citera
2013-05-22, 09:59
Medlem
airell8s avatar
Citat:

Ja, det vet jag inte riktigt. Det framkom ett par hundra sidor bak. Och dessutom var det någon som kände KJs bror som nämnde något om att han hade alibi och att han därför blivit avskriven som misstänkt. Men ja, det alibit kan ju vara hur osäkert som helst.
Citera
2013-05-22, 10:01
Medlem
highfives avatar
Citat:

Bättre och bättre. Om det är så att kroppen styckas där inne hade det varit mer logiskt. nu säger polisen iaf att det inte är brottsplatsen. Hade det varit en styckningsplats så hade det nog inte varit lätt att avslå att det även varit en brottsplats. Måste ju ha varit relativt städat där inne trots allt.

Tror att huset var en tillfällig förvaringsplats för kroppsdelarna i väntan på "bättre tider". Tror att gm inte kunde utesluta att han var satt under bevakning och vågade därför inte åka dit och flytta kroppen från huset innan detta med att MPS skulle söka i området. De första dagarna efter mordet var han nog i chocktillstånd och kunde inte tänka klart.

På något vis har gm fått information om att sökning skulle ske på Mjösjöberget och hade inget annat val än snabbt ta sig dit före MPS. Gm fick prioritera att ta med de väsentliga bitarna och snabbt som ögat ta sig därifrån. Tror inte att det var gm lättaste stund i livet precis. Gm känner naturligtvis till huset sedan tidigare och jag är nästan hundra på att i vanliga fall hade satte han tillbaka fönsterluckan med några böjda spikar och ingen anade att han detta hus som "sitt ställe". Denna gång hann han inte sätta tillbaka luckan.

Så vittnen som observerat någon bil eller annan aktivitet i området på måndag em/tidig kväll är intressanta.
Citera
2013-05-22, 10:01
Medlem
Filur99s avatar
Citat:
Hon anmäldes på söndagen, dagen efter, men sökandet började inte förrän på tisdagen.

Okej, helt säker på det? Jag har för mig jag har läst i tidningarna att hon anmäldes saknad först på tisdagen, ska kolla upp det..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in