2013-05-10, 21:48
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Kan du berätta varför du tror att VB gick en viss väg när vi inte ens vet var vännen bor?

2 km till vännen enligt polisen och mobiluppkoppling på Åbergsmasten. Åberget ligger inte långt från Bodsvedjan. Min teori hänger på detta med masten, men det är inte alltid närmaste masten tar upp mobiltrafiken. Beror lite på belastningssituationen.

Sen när det gäller joggingturen så kan jag tänka mig att hon gick (eller fick skjuts) till vännen, men bestämde sig för att jogga hem till Ugglegatan.
Citera
2013-05-10, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarbara
http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=7649916

"Då lämnade hon en kompis som hon hade pluggat hos i flera timmar."
Vad är flera timmar? Nog måste dom väl veta ganska exakt när hon kom till kompisen
Citera
2013-05-10, 21:50
Medlem
Om nu Bodengrabb bara är ett så kallat troll så undrar man verkligen vad han skulle ha för syfte med detta. Det är väl han som har talat om T*mm* Tompy P*rsson som skulle vara skriven i Sävast och ha flyttat till Bodsvedjan. Han har berättat om den gula plastpåsen från ICA som hon skulle ha burit läxböckerna i o s v.
Han har sagt att han träffade Tompy på skallgången. Detta innebär ju att Bodengrabb själv är med i MPS. Att Tompy har erbjudit sina tjänster till MPS har jag för mig är sant. Men Tompy själv säger sig vara förtvivlad och har inget med saken att göra. Det har även påståtts på tråden att Tompy har kontaktats av diverse nyhetsmedier som har velat intervjua honom på grund av att han har hängts ut här på FB.
För mig låter hela historien mycket besynnerlig, en del saker verkar vara sanna och andra inte. Vad har Bodengrabb för avsikter med att lägga ut desinformation om Tompy om han nu har gjort det?
Hur stor är sannolikheten att gärningsmannen själv följer denna diskussion?
Citera
2013-05-10, 21:51
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Om hon lämnade kompisens bostad ca 21:00 och det finns mobilsignal strax innan 21:00, så måste ju nåt ha hänt direkt hon kom ut.
Nån som vet hur ofta mobilen och masten "kommunicerar"?
Det beror på vad mobilen gör. Det kan dröja timmar för gamla GSM-telefoner från yngre stenåldern innan den kommunicerar med en mast, om det inte sker någon trafik (samtal eller SMS), eller att den byter mast. Moderna telefoner kan kommunicera näst intill oavbrutet.

Men sen tolkar operatörerna lagen om elektronisk kommunikation olika, så det variera hur mycket trafikdata de sparar.
Citera
2013-05-10, 21:52
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Ja, men den sa inte när VB kom dit. Det var det jag menade att svara på.
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarbara
Polisen sa väl att hon tillbringat en antal timmar hos vännen? Hur många timmar? Att hon ska ha lämnat kl 21 anger dom men när kom hon dit?

Citat:
Nej, det sa inte polisen.

Men snälla du man svarar inte på det viset i så fall. Hon va alltså hos en killkompis det sista man vet.

Polisen vet att 20-åriga Vatchareeya Bangsuan levde så sent som klockan nio på lördagskvällen.

Då lämnade hon en kompis som hon hade pluggat hos i flera timmar.

Ett vittne ska dessutom ha sett henne vid den tidpunkten i det området.

Sedan upphör alla spår.

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=7649916
Citera
2013-05-10, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Nej, mord via främling,slarvigt uttryckt kanske.

Dvs , ngn total främling sett henne, förföljt o mördat,forslat bort. Fan, hoppas tösstackarn lever o ligger skadad men detta ser onekligen jävligt mörkt ut.

Jag lutar också åt att en främling är inblandad. Har man det allra minsta innanför pannbenet planerar man inte som själv boende ett mord i Boden om det inte finns synnerliga skäl och en vattentät utgång. En ung kvinna kan näppeligen räknas till offer med synnerliga skäl.
Å andra sidan drivs folk som tar livet av andra oftast av impulser. Det ska man komma ihåg och det kan tala för en närrelation.
Att det dyker upp småfolk från Boden i den här tråden ska vi väl betrakta som de är, dvs sådana som söker lite rampljus. Något utöver det har i alla fall ingen ännu åstadkommit.
Citera
2013-05-10, 21:56
Medlem
Jag var ”på fel sida av älven” i mitt förra inlägg. Jag ber så mycket om ursäkt, men jag tänkte ”Rödbergsfortet” av någon anledning. Strax innan mitt förra inlägg var kvinnan enligt senaste uppgifter ute och motionerade vid 15-tiden, nu har de uppgifterna ändrats till att hon sågs vid ett bostadsområde vid 21 på kvällen.
Nå, hursom. Är jag fortfarande den enda som tror på ”slumpen”, dvs någonting ohyggligt har hänt. Hon råkade bara vara på fel ställe vid fel tidpunkt och att ingen nära anhörig/vän etc är inblandad på något sätt. En olycka av något slag. Påkörning och smitning? Jag kanske är för fixerad vid Alldén och Caroline Stenvall när jag tjatar om detta? Och jag tror hon befinner sig på land. Polisen och polishunden Puck har sökt av en bit av älven utan resultat. Hunden är tränad i att söka efter döda kroppar och har tidigare använts vid sök efter utlänningen som försvann utanför Jokkmokk och som fortfarande är försvunnen. Endast en lyxigare hyrbil återfanns.
Nu förstår ju jag också att det strömmar på bra i luleälven den här årstiden med issmältning och att en eventuell kropp kan vara på väg ut i Luleå skärgård. För en sisådär 10 år sedan var det en tysk turist, en handikappad kille som hyrde en skoter här i Luleå. Det bar sig inte bättre än att han körde ned i en vak på luleälven. Han hittades strax innan badsäsongen började en bit ut i Luleå skärgård.
Citera
2013-05-10, 21:57
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyZamioc
Uah..

Vad vet vi egentligen?

-VB tycks utåt sett vara en skötsam "vanlig" tjej, pluggar vid Luleå tekniska Universitet, kampsportar och motionerar uppenbarligen regelbundet.

-Lördagen den 4/5 försvann hon från sitt hem någon gång efter kl 15, enligt Facebookstatus (som är gjord kl 15:40) för att "motionera och plugga hos kompis".

-VB:s föräldrar anmäler henne dock inte saknad förrän tisdag 7/5.

-Sista mobilpejlingen någon gång mellan kl 18-19 lör den 4/5, Åbergetmasten.

-Kompisen, som Polisen benämner som "han" bekräftar att hon varit hos honom den aktuella kvällen 4/5, och lämnat hans bostad ca kl 21:00. Eventuellt finns även vittnesuppgift på det (högst eventuellt) Därefter vet ingen var VB har tagit vägen eller vad som skett.

Ursäkta om jag rörde till något, hjälp mig gärna..
Ögena går i kors på mig och jag ser inte den norrländska skogen för alla förbannade troll.
Sista mobilsignal strax innan 21:00, innan hon lämnade kompisen.
Citat:
Ursprungligen postat av tusenfia
Varför har ingen sett henne i motionsspåret? När hon lämnade hemmet? Mellan hemmet och motionsspåret? Mellan motionsspåret och vännen? Det finns ju inte ett enda vittne sträckan: Hemmet - Motionspåert - Vännen. Den enda som har sett henne är vännen + ett vittne utanför vännens bostad sent på kvällen. Varför har ingen sett henne på den långa tiden mitt på dagen?
Polisen säger att hon åkte till kompisen. Vad åkte hon i, kommunalt? Isf borde väl en chaufför ha lagt märke till henne.
Citera
2013-05-10, 21:59
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol

Vi vet faktiskt inte alls om det finns någon "gärningsman" här. Jag tycker inte att det här är ett försvinnande som pekar särskilt entydigt åt något håll. Det finns absolut inte skäl att anta att ett brott måste vara begånget eller ens att det är den mest sannolika förklaringen. Fortfarande gäller att en förkrossande majoritet av alla försvinnanden är frivilliga och även när den försvunne visar sig vara avliden så är det i majoriteten av fallen pga självmord, olycka eller sjukdom.
Citera
2013-05-10, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Om nu Bodengrabb bara är ett så kallat troll så undrar man verkligen vad han skulle ha för syfte med detta. Det är väl han som har talat om T*mm* Tompy P*rsson som skulle vara skriven i Sävast och ha flyttat till Bodsvedjan. Han har berättat om den gula plastpåsen från ICA som hon skulle ha burit läxböckerna i o s v.
Han har sagt att han träffade Tompy på skallgången. Detta innebär ju att Bodengrabb själv är med i MPS. Att Tompy har erbjudit sina tjänster till MPS har jag för mig är sant. Men Tompy själv säger sig vara förtvivlad och har inget med saken att göra. Det har även påståtts på tråden att Tompy har kontaktats av diverse nyhetsmedier som har velat intervjua honom på grund av att han har hängts ut här på FB.
För mig låter hela historien mycket besynnerlig, en del saker verkar vara sanna och andra inte. Vad har Bodengrabb för avsikter med att lägga ut desinformation om Tompy om han nu har gjort det?
Nog för att media är as gamar. Men dom spottar ju friskt på FB och att det är ett sånt sattyg till forum. Kontaktar dom verkligen nån på den enda uppgiften att personen är omnämnd på FB tråd?
Nån som uppger sig vara bekant till Tompy kommer in på tråden och pratar "alibi", utan att på nåt sett precisera varför alibi skulle vara intressant för personen som denna nån hävdar inte alls har någon som helst koppling med VB, och vad alibit isådanafall skulle bestå i.
Citera
2013-05-10, 22:00
Medlem
highfives avatar
Om nu VB var i bra kondition så är det inget som säger att hon sprang rakaste vägen hem från kompisen (om det nu var vid Bodsvedjan eller Dammgränd som kompisen bodde). Kan ju tänkas att hon sprang på andra sidan älven (södra sidan) och efter vägen mot Heden för att sedan springa över Hedenbron vid Tuppvägen som ex. Undrar om de sökt även på andra sidan älven också?
Citera
2013-05-10, 22:02
Medlem
Kavelduns avatar
Citat:
Det beror på vad mobilen gör. Det kan dröja timmar för gamla GSM-telefoner från yngre stenåldern innan den kommunicerar med en mast, om det inte sker någon trafik (samtal eller SMS), eller att den byter mast. Moderna telefoner kan kommunicera näst intill oavbrutet.

Men sen tolkar operatörerna lagen om elektronisk kommunikation olika, så det variera hur mycket trafikdata de sparar.

Enligt uppgift så "ropar" en mobiltelefon "Här är jag!" till närmaste mast ungefär var sjunde minut. Detta för att inkommande samtal skall kunna kopplas till rätt mast, som alltså är den som ligger närmast mobiltelefonen.
Detta gäller äldre mobiler och för mobiler av senare modell torde inte uppgiften ha ändrats speciellt mycket. Det viktiga är att mobilen anropar närmaste mast tillräckligt ofta för att tala om var man finns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in