Citat:
Ursprungligen postat av
rayravioli
En fråga till er som hängt med i hovrättsförhandlingarna: På vilket vis har Thomas Ohlsson bidragit till att domen blev som den blev? Hans upptåg med X-boxar, nya vittnen för alibi, mordvapen m.m. tycks inte ha påverkat bedömningen av själva skuldfrågan. Hur argumenterade han för dråp egentligen? Jag har ögnat igenom domen utan att kunna utläsa den biten.
Han argumenterade bla med olika exempel från andra rättsfall där rubriceringen blivit dråp
istället för mord och så avslutade han ungefärligt sin slutplädering på detta vis:
Citat:
- Sammantaget kan man konstatera är att det finns inget in den här utredningen som talar för att man kan döma för mord. Det enda vi vet att döden har orsakats av ett stort antal knivhugg av någon som har handlat i affekt. I övrigt vet vi inget.
Som du tydligt ser så gick hovrätten på försvarets linje.
Olssons
upptåg, fel ord i och för sig, visar med all tydlighet att åklagarna inte önskat svar
och därför kan man nu också läsa i domen att KJ inte skall lastas för bristerna i utredningen.
Någon annan får ansvarar för bristerna, men det är väl ingen som frivilligt tar på sig den rollen
kan jag tyvärr tänka mig.
Istället tragglar åklagarna om att begreppet styckdråp är ett nytt ord för dom, möjligtvis att
dom såsmåningom sansar sig och kan se klokare på sin roll i det hela.
Det skulle vara lite intressantare ifall media istället för att ringa och trakassera gamlingarna
Thure och Yngve istället lyfte på luren och önskade Forssberg en trevlig påsk och samtidigt
passade på att fråga han om vad han tycker om den nya domen.
Det är nämligen jag nyfiken på, Forssberg var ju den som körde stenhårt på att hans diagnoser
skulle vara till KJ:s fördel. . .