2014-04-17, 08:44
Medlem
Ratis avatar
Ett så kallat styckdråp.
Citera
2014-04-17, 08:45
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Som om du eller någon annan här inne skulle offra 16 år på kåken för att se KJ död? Det går att snacka nu, men när det kommer till kritan, varför skulle mamman eller styvpappan hämnas VB? För att de tycker att han ska sitta några år till? Det är fortfarande inte ens klarlagt vad som hänt. Det saknas saker/fakta. Det finns ytterligare personer i Boden som kan vara inblandade.

Hämnd är ett verk av djävulen.
Ingen har väl yttrat så mycket som en stavelse om att man vill se vederbörande död. Ingen har
nämnt något om hämnd mig veterligen. Varifrån får du det?

Däremot kan det nog inte uteslutas att folk i vederbörandes omgivning efter det föga
tilltagna straffets avtjänande bemöter honom med ett visst avståndstagande.
Det blir rimligen aldrig detsamma igen.
Betraktad lite som en oförarglig kuf tidigare måhända.
Betraktad som något värre än det i framtiden kantänka.
Citera
2014-04-17, 08:50
Medlem
Brain-Levels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Fast åklagare anser alltid att folk får för låga straff, och blir frikända för billigt. Hade det varit en försvarsadvokat i rutan, hade låten varit en annan.

Njae, denne chefsåklagaren hade inställningen att det ofta är av godo med straffsänkningar generellt vid grova brott. Exempelvis grova knarkbrott. Men han betonade också att det kan vara av ondo. Vet inte hur jag skall tolka det. Kolla på brottscentralen från artikeln på Aftonbladet från igår. Hittar inte klippet just nu, borta från "förstasidan"
Citera
2014-04-17, 08:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Nja, det tror jag dock inte på. Hans svammel efteråt tyder på att han ville ha ett frikännande, så är han inte allt för korkad ska han vara nöjd och absolut inte överklaga. Gränserna för mord och dråp ser ut att vara hårfina nämligen. Jag tycker inte han är skickligare än någon annan direkt.
Ännu en svammelhög bara som snackar om sånt som inte finns eller som är så långsökt så man undrar om han vet om röven sitter fram eller bak.
Med tanke på hur väl du uppfyller det sistnämnda är det tveksamt om du ens behöver utbildning för att bli advokat. Det fanns bara en faktor som var olika i tingsrätt och hovrätt - advokat Olsson. Det innebar en strafflindring på sex år.
Citera
2014-04-17, 09:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Är det värkligen juristernas avdelning å avgöra hur sjuk han är/inte är.
Ja.
Citera
2014-04-17, 09:04
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det handlar om tre likartade fall, där nekande män nyligen har dömts av hovrätt för att ha dödat varsin kvinna, och flyttat dem från brottsplatsen.

Marinafallet har överklagats till HD, idafallet kommer sannolikt att överklagas, och så denna. Det finns faktiskt anledning för HD att ta en titt på dessa och besluta om en vägledning i liknande fall i framtiden.

Om HD skulle börja meddela prejudikat på den här nivån (Män som mördat kvinnor, gömt kroppen och endast har indirekt (struktural) bevisning emot sig) så skulle nog domstolen behöva utökas med åtminstone 60-70 justitieråd till. Något säger mig att det inte är aktuellt.
Citera
2014-04-17, 09:05
Medlem
Brain-Levels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Förhoppningsvis ser händelsekedjan så ut att detta går till HD.

Kan man verkligen skicka någon till ett så långt fängelsestraff på så lösa grunder? Baserad på en så undermålig FU?

OM det nu, vilket jag hoppas, går upp till HD. Då kommer det att ändra historien.

Jag tror och hoppas det blir ett ärende för HD.
Citera
2014-04-17, 09:05
Medlem
larsingvarsfrus avatar
I HD kommer det ifrågasättas HUR det har kunnat styrkas att rätt GM är dömd. Inte ens vaga indicier återberättar ett händelseförlopp eller binder KJ till gärningen. Brottet är begånget, men av vem? Det saknas både teknisk bevisning, vittnesskildringar och incitament att binda någon vid brottet i dagsläget. Ett blodbesudlat bagageutrymme räcker inte, då inget annat framkommit som talar till KJ:s nackdel, mer än då sin personlighet och det är inte kriminellt i sig. Frågor är ställda både här och i FUP och lämnats obesvarade.
Citera
2014-04-17, 09:08
Medlem
Brain-Levels avatar
Att KJ begått brottet är klarlagt. Måste man spåna i varför och basera straffet på det? Tycker det är ett skämt.
Citera
2014-04-17, 09:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Om HD skulle börja meddela prejudikat på den här nivån (Män som mördat kvinnor, gömt kroppen och endast har indirekt (struktural) bevisning emot sig) så skulle nog domstolen behöva utökas med åtminstone 60-70 justitieråd till. Något säger mig att det inte är aktuellt.

Ett prejudikat på den här nivån underlättar för alla de 1000tals inom, domstol, ÅK och advokatämbeten som bara frustrerat kan konstatera att det bara finns godtyckliga riktlinjer som kan användas hipp-som-happ.

Ett prejudikat är naturligtvis inget annat än en besparing av en massa överklaganden i onödan, din logik haltar värre än Ringaren i Notre Dame. Något säger mig att det aldrig varit mer aktuellt.

PS. Byt rubriceringen i din signatur, den har varit fel i ett år nu.
Citera
2014-04-17, 09:11
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain-Level
Att KJ begått brottet är klarlagt. Måste man spåna i varför och basera straffet på det? Tycker det är ett skämt.

Klarlagt? Berätta det för mig.
Citera
2014-04-17, 09:16
Medlem
Brain-Levels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Klarlagt? Berätta det för mig.

Javisst. Läs domen själv. Jag pallar inte klippa och klistra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in