2014-04-17, 00:04
Medlem
Moltisantis avatar
Mycket konstig dom. Min enda slutsats är att detta är ett resultat av tomas olssons geni, Sveriges i särklass bästa försvarsadvokat.
Citera
2014-04-17, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Precis, och det har dom ju gjort i detta fallet. Och han anses skyldig. Det kanske du missade?
Jag vänder mig emot rubriceringen enbart. Så respekt ges till själva bedömandet av skulden, men att man inte tar till sig sakkunnig fullt ut blir expert mot expert, så det kan man tvista om- Nej, skulle stollarna få råda vore hela familjen Berg oskyldigt dömda på tyckande. Så experterna har sopat ut planteringshistorian till sälla marker.

Okey, jag är ju inte jurist, men om man nu bestämt sig för att döma honom hur fan kan det bli dråp efter 14 stick/hugg. Man skyller på hans diagnoser men skickar honom ändå i fängelse. Inte till vård. Jo jag vet att rätten inte avgör vård eller fängelse. Som anhörig till VB hade jag nog blivit galen. Jag tycker det rimmar illa.
Citera
2014-04-17, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltisanti
Mycket konstig dom. Min enda slutsats är att detta är ett resultat av tomas olssons geni, Sveriges i särklass bästa försvarsadvokat.

Visst. Han smulade sönder denna bräckliga indiciekedjan punkt för punkt. Skapade därmed rimlig tvivel. Det hade inte varit möjligt - oavsett vilket geni man är - om inte grundvalarna ÅK byggde det på.

Sedan krävs det naturligtvis skicklighet att se sprickorna i grundmuren.
Citera
2014-04-17, 00:16
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Visst. Han smulade sönder denna bräckliga indiciekedjan punkt för punkt. Skapade därmed rimlig tvivel. Det hade inte varit möjligt - oavsett vilket geni man är - om inte grundvalarna ÅK byggde det på.

Sedan krävs det naturligtvis skicklighet att se sprickorna i grundmuren.
Ja, men den allmänna opinionen krävde en fällande dom. Så HR kom på den här halvmesyren.
Citera
2014-04-17, 00:16
Medlem
Snobbs avatar
Vad tror ni, kommer detta överklagas igen i högsta domstol? Blev själv lite chockad över att hovrätten kommit fram till att det rört sig om dråp
Citera
2014-04-17, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Ja, men den allmänna opinionen krävde en fällande dom. Så HR kom på den här halvmesyren.

Vet inte. Dom kanske tycker detta skall prövas i HD.

Jag skulle tycka det vore bra.
Citera
2014-04-17, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Jag frossar inte i nånting i min vardag - inte i bestialiska "event"mord heller då jag är ointresserad av ämnet precis som jag är ointresserad av "kriminal" och juridiska spetsfundigheter över huvud taget, mina intresseområden ligger i andra pastorat. Men jag skrev i den här tråden, undantagsvis, och jag har inte skrivit en enda rad som jag inte är övertygad om stämmer med verkligheten. Sedan får du och övriga givetvis ha vilka åsikter ni vill om innehållet i mina inlägg ..

Jag är ingen erfaren FBare, men jag reagerar på om någon ständigt hävdar "jag är helt ointresserad av ...." för att i nästa sekund bli helt uppfylld av detsamma, då undrar jag lite.

Speciellt om det upprepas så det blir ett mönster.
Citera
2014-04-17, 00:29
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Okey, jag är ju inte jurist, men om man nu bestämt sig för att döma honom hur fan kan det bli dråp efter 14 stick/hugg. Man skyller på hans diagnoser men skickar honom ändå i fängelse. Inte till vård. Jo jag vet att rätten inte avgör vård eller fängelse. Som anhörig till VB hade jag nog blivit galen. Jag tycker det rimmar illa.
Nej, bra märkligt är det onekligen.
Alltså här ska man då få det till ett dråp, något som utförs i stundens hetta ungefär
och då man kanske föreställer sig ett par tre, fyra hugg.

Men nu är det alltså frågan om så mycket som 14, 16 utdelade hugg och då borde det
genomgående vid bedömningar av brottet landa i den tveklösa slutsatsen: ett högst
avsiktligt dödande, utfört kallblodigt och fullständigt hänsynslöst och en annan syn på
det hela är bara att betrakta som alldeles åt helvete uppåt väggarna fel!

Mamman till Vatchareeya blev nog inte lite chockad, upprörd och frustrerad vid beskedet om
dagens dom i hovrätten.
Det här landet och dess rättsväsende lär hon inte ha mycket till övers för längre, den
saken är ganska klar.
Hennes dotters mördare är fri igen om drygt 5, 6 år.
Hennes mördade dotter går aldrig fri från DÖDEN och låter henne återvända till livet.
Senast redigerad av Grandioso 2014-04-17 kl. 00:44.
Citera
2014-04-17, 00:32
Bannlyst
Citat:
Vet inte. Dom kanske tycker detta skall prövas i HD.

Jag skulle tycka det vore bra.

Finns helt klart behov av prejudikat för hur man tolkar alternativa hypoteser.

Bodenfallet är mycket likt Idafallet på det viset att det var ett våldsamt förlopp som inte går att fastställa hur eller med vad som dödade BO, och kroppen gömdes.

Ändå två helt olika domar ?

Jag kan tycka att en halvmesyr är det bästa man kan åstadkomma, men det skall vara samma i båda casen.

Marinafallet skall vi inte tala om, både uppsåt & tidpunkt (och därmed gärningsman) har tydliga alternativ. Men här glömde HR att helt resonera kring alternativ i flera viktiga avseenden. Jag har inte sett en dom i indiciefall där man inte resonerar kring alternativ, MJ-domen är den 1:a ?
Senast redigerad av Fnurra-pa-traden 2014-04-17 kl. 00:35.
Citera
2014-04-17, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Finns helt klart behov av prejudikat för hur man tolkar alternativa hypoteser.

Bodenfallet är mycket likt Idafallet på det viset att det var ett våldsamt förlopp som inte går att fastställa hur eller med vad som dödade BO, och kroppen gömdes.

Ändå två helt olika domar ?

Jag kan tycka att en halvmesyr är det bästa man kan åstadkomma, men det skall vara samma i båda casen.

Marinafallet skall vi inte tala om, både uppsåt & tidpunkt (och därmed gärningsman) har tydliga alternativ.

Jag är som ny här, så jag vet inget om dom andra fallen du nämner. Men jag tolkar det som att HR kanske efterlyser ett prejudikat. Vad skall man förhålla sig till?

Frågan då ställd till HD.
Citera
2014-04-17, 00:47
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Jag är som ny här, så jag vet inget om dom andra fallen du nämner. Men jag tolkar det som att HR kanske efterlyser ett prejudikat. Vad skall man förhålla sig till?

Det handlar om tre likartade fall, där nekande män nyligen har dömts av hovrätt för att ha dödat varsin kvinna, och flyttat dem från brottsplatsen.

Marinafallet har överklagats till HD, idafallet kommer sannolikt att överklagas, och så denna. Det finns faktiskt anledning för HD att ta en titt på dessa och besluta om en vägledning i liknande fall i framtiden.
Citera
2014-04-17, 00:49
Bannlyst
Citat:

Advokaten har överklagat i Marinafallet och bett om prejudikat för hur alternativa hypoteser skall användas. Eller framförallt att de saknas helt i hans fall.

Helt plötsligt blir denna överklagan till HD hetare än varmaste potatis idag när domen mot KJ kom. Det är svårt att få prövningstillstånd, men chansen har inte minskat iom. dagens oväntade dom så att säga.

HD vill nog inte ha det så här spretigt, inte domstolarna heller. Åklagarna har knorrat i många år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in