2014-04-17, 09:19
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Ja, men den allmänna opinionen krävde en fällande dom. Så HR kom på den här halvmesyren.

Då har du en dolkstötslegend till att spara i portföljen om du vill. Personligen tvivlar jag på att NSD och Kurirens faktiskt i stort sett objektiva bevakning av fallet skulle ha fått en hovrättspresident och hennes domstol att bli så rädda att de skulle åstadkomma en juridisk "halvmesyr" för att blidka nån slags "allmän opinion". I riksmedia har fallet rapporterats relativt lite.

Själv kan jag bara läsa in en mycket kompetent och skicklig jurist som lett en domstol som tydligt visar att de förstått alla relevanta fakta i målet och förmått föra ett sammanhängande resonemang omkring dem. Du är säkert besviken för att de inte köper dina teoretiska resonemang om bevisplantörer eller att VB vid något annat tillfälle stått lutad över KJ:s bagageutrymme och låtit näslod droppa på listen som grund för rimligt tvivel. Ditt utfall mot deras vandel och heder ska nog ses i ljuset av det och det tror jag också att alla sansade läsare av tråden gör. I den gruppen inkluderar jag också en och annan "kristofferian".
Citera
2014-04-17, 09:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli

En fråga till er som hängt med i hovrättsförhandlingarna: På vilket vis har Thomas Ohlsson bidragit till att domen blev som den blev? Hans upptåg med X-boxar, nya vittnen för alibi, mordvapen m.m. tycks inte ha påverkat bedömningen av själva skuldfrågan. Hur argumenterade han för dråp egentligen? Jag har ögnat igenom domen utan att kunna utläsa den biten.

Han argumenterade bla med olika exempel från andra rättsfall där rubriceringen blivit dråp
istället för mord och så avslutade han ungefärligt sin slutplädering på detta vis:

Citat:
- Sammantaget kan man konstatera är att det finns inget in den här utredningen som talar för att man kan döma för mord. Det enda vi vet att döden har orsakats av ett stort antal knivhugg av någon som har handlat i affekt. I övrigt vet vi inget.

Som du tydligt ser så gick hovrätten på försvarets linje.

Olssons upptåg, fel ord i och för sig, visar med all tydlighet att åklagarna inte önskat svar
och därför kan man nu också läsa i domen att KJ inte skall lastas för bristerna i utredningen.

Någon annan får ansvarar för bristerna, men det är väl ingen som frivilligt tar på sig den rollen
kan jag tyvärr tänka mig.
Istället tragglar åklagarna om att begreppet styckdråp är ett nytt ord för dom, möjligtvis att
dom såsmåningom sansar sig och kan se klokare på sin roll i det hela.

Det skulle vara lite intressantare ifall media istället för att ringa och trakassera gamlingarna
Thure och Yngve istället lyfte på luren och önskade Forssberg en trevlig påsk och samtidigt
passade på att fråga han om vad han tycker om den nya domen.
Det är nämligen jag nyfiken på, Forssberg var ju den som körde stenhårt på att hans diagnoser
skulle vara till KJ:s fördel. . .
Senast redigerad av LKVN 2014-04-17 kl. 09:32.
Citera
2014-04-17, 09:21
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Luleå "Det här var ett mycket oväntat domslut. Det är naturligtvis en seger för försvaret. Och jag tror inte att HD tar upp fallet", säger Thomas Bodström.
Citat:
Hovrätten har tagit hänsyn till att mannens säregna personlighet gjort att han handlat i mycket stor affekt.
Jag håller inte med om att det är en förmildrande omständighet. Tillvägagångssättet tyder tvärtom på ett mycket genomtänkt agerande.
Citat:
Annars är det bara att erkänna att jag hade fel. Det här trodde jag aldrig.

http://www.nsd.se/nyheter/lulea/bodstrom-det-har-trodde-jag-aldrig-8426555.aspx
Senast redigerad av Grandioso 2014-04-17 kl. 09:27.
Citera
2014-04-17, 09:23
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain-Level
Javisst. Läs domen själv. Jag pallar inte klippa och klistra.

Jag tänkte att du vågade dig på en egen..version.
Citera
2014-04-17, 09:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Han argumenterade bla med olika exempel från andra rättsfall där rubriceringen blivit dråp
istället för mord och så avslutade han ungefärligt sin slutplädering på detta vis:

Som du tydligt ser så gick hovrätten på försvarets linje.

Olssons upptåg, fel ord i och för sig, visar med all tydlighet att åklagarna inte önskat svar
och därför kan man nu också läsa i domen att KJ inte skall lastas för bristerna i utredningen.

Någon annan får ansvarar för bristerna, men det är väl ingen som frivilligt tar på sig den rollen
kan jag tyvärr tänka mig.
Istället tragglar åklagarna om att begreppet styckdråp är ett nytt ord för dom, möjligtvis att
dom såsmåningom sansar sig och kan se klokare på sin roll i det hela.

Det skulle vara lite intressantare ifall media istället för att ringa och trakassera gamlingarna
Thure och Yngve istället lyfte på luren och önskade Forssberg en trevlig påsk och samtidigt
passade på att fråga han om vad han tycker om den nya domen.
Det är nämligen jag nyfiken på, Forssberg var ju den som körde stenhårt på att hans diagnoser
skulle vara till KJ:s fördel. . .
på.

Det fetade: Det är ungefär som att ställa Kim Källström mot väggen och kräva att han svarar på varför han inte är lika bra som Zlatan. Jag tycker att Forssberg gjorde ett bra jobb, säkert så bra han kunde. Att TO har en högsta högstanivå är inte förvånande.
Citera
2014-04-17, 09:26
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Då har du en dolkstötslegend till att spara i portföljen om du vill. Personligen tvivlar jag på att NSD och Kurirens faktiskt i stort sett objektiva bevakning av fallet skulle ha fått en hovrättspresident och hennes domstol att bli så rädda att de skulle åstadkomma en juridisk "halvmesyr" för att blidka nån slags "allmän opinion". I riksmedia har fallet rapporterats relativt lite.

Själv kan jag bara läsa in en mycket kompetent och skicklig jurist som lett en domstol som tydligt visar att de förstått alla relevanta fakta i målet och förmått föra ett sammanhängande resonemang omkring dem. Du är säkert besviken för att de inte köper dina teoretiska resonemang om bevisplantörer eller att VB vid något annat tillfälle stått lutad över KJ:s bagageutrymme och låtit näslod droppa på listen som grund för rimligt tvivel. Ditt utfall mot deras vandel och heder ska nog ses i ljuset av det och det tror jag också att alla sansade läsare av tråden gör. I den gruppen inkluderar jag också en och annan "kristofferian".
Har du någon annan förklaring till "Bristerna i utredningen bör föranleda en för [KJ] förmånligare bedömning" än att domstolen sänker straffet pga bristande bevisning som är ett resultat av brister i utredningen? HR hade velat fria, bevisningen höll inte, men något fick HR att döma iaf. Vad var det, om inte en allmänna opinionen, därav halvmesyren?
Citera
2014-04-17, 09:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
http://www.nsd.se/nyheter/lulea/bodstrom-det-har-trodde-jag-aldrig-8426555.aspx
Borde inte en fd justitieminister veta att häktningstiden räknas bort?
Citat:
Hur som helst en seger för försvaret. Tio års fängelse innebär att mannen är ute efter sex år och åtta månader.
Citera
2014-04-17, 09:29
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Det fetade: Det är ungefär som att ställa Kim Källström mot väggen och kräva att han svarar på varför han inte är lika bra som Zlatan. Jag tycker att Forssberg gjorde ett bra jobb, säkert så bra han kunde. Att TO har en högsta högstanivå är inte förvånande.
Har du något svar? (FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten)
Citera
2014-04-17, 09:30
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
LULEÅ Eftersom Kristoffer Johansson nu är dömd till mer än fyra års fängelse betyder det att han kommer att transporteras ner till Kumla-anstalten. Där kommer det att utredas vilken anstalt han kommer att avtjäna sitt långa fängelsestraff.

http://www.nsd.se/nyheter/lulea/kumla-nasta-for-kristoffer-johansson-8425699.aspx
Citera
2014-04-17, 09:31
Medlem
Imthisnices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold

Objektiva?

Lika objektiva som du
http://www.dagensmedia.se/nyheter/print/dagspress/article3809318.ece
Citera
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Borde inte en fd justitieminister veta att häktningstiden räknas bort?
Klart han vet. Han kan mycket väl mena sex år åtta månader från häktningens början. Han säger inte att det är från nu.
Citera
Medlem
Clavells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag förstår inte intresset för den där tejprullen.

Den var från en levande VB.

Den var en av två saker som var prydligt lagt på ett skåp.

Resten låg på golvet i en osalig röra.

Jag tror att i brist på annan bevisning så håller man fast sig (klamrar sig snarast) vid denna tejprulle.

Som ingen kommit närmare än "samma typ".

Har man ens undersökt/efterforskat vilken typ av tejp som används inom karatekretsar?

Med tanke på att VB utövade den sporten flera gånger i veckan? Vore det väl naturligt.
Märkligt att du inte kan tycka att den är intressant. På VB har man hittat tejpbitar som enligt SKL troligtvis kommer från samma rulle som man hittat hemma hos KJ. På rullen finns dessutom VB's blod.

Skulle den inte vara intressant bara för att den låg på ett skåp och inte på golvet? Det fanns faktiskt en hel del andra saker i KJ's lägenhet som inte låg på golvet.

Tejprullen skulle ju till och med vara intressant även om inte VBs blod fanns på den. Som det är nu finns blodet och det kan komma från en levande, döende eller sen 20 minuter död VB.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in