2014-06-16, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Slumpen fick hjälp på traven av att KJ var på många platser under söken. Vilken som helst av dessa skulle ha uppfyllt ovanstående.
KJ rörde sig på stora områden. Dessa områden hade inte lika tydligt kunnat kopplas ihop till KJ som Gula Huset, vars undersökning dessutom bara han själv plus eventuellt någon kompis kände till.
Senast redigerad av Vierstein 2014-06-16 kl. 19:19.
Citera
2014-06-16, 19:21
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
KJ rörde sig på stora områden. Dessa områden hade inte lika tydligt kunnat kopplas ihop till KJ som Gula Huset, vars undersökning dessutom bara han själv plus eventuellt någon kompis kände till.
Det spelar ingen roll hur många platser bara han själv eller någon kompis kände till, samma förhållanden kan ha gällt vilken plats som helst.
Citera
2014-06-16, 19:29
Medlem
Citat:
Det spelar ingen roll hur många platser bara han själv eller någon kompis kände till, samma förhållanden kan ha gällt vilken plats som helst.
Vi kan ta t ex FP2. Den platsen kan inte kopplas till KJ på samma sätt som FP1.
Om jag inte är helt fel ute var advokat Olssons huvudspår i försvaret att lösa mysteriet med Gula Huset och kopplingar mellan KJ och MB. Mindre tid ägnade han åt mordet i sig och blodsplanteringen.
Senast redigerad av Vierstein 2014-06-16 kl. 19:43.
Citera
2014-06-16, 19:49
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:

Fanns det något på KJs Facebook som kunde koppla honom till FP1?
Bilder eller annat?

KJ lärde känna Jannike under söken med MPS. Jannike verkade väldigt "på" KJ.
Jannike ville köpa ett vapen av KJ som han lagt upp på sin FB redan ett år tidigare och som var sålt.
Hon ville låna skor av KJ inför ett MPS sök och hon ville bli hämtad av KJ vid några tillfällen.
Jannike smsade även och ställde frågor om Grabben.

Jannike är vän med MB och har känt honom hela livet
Citera
2014-06-16, 19:52
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Om jag inte är helt fel ute var advokat Olssons huvudspår i försvaret att lösa mysteriet med Gula Huset och kopplingar mellan KJ och MB. Mindre tid ägnade han åt mordet i sig och blodsplanteringen.
Om KJ sökte på FP2 kan den platsen kopplas till honom lika bra som FP1, liksom alla andra platser han sökte på. Slumpen hade många platser att välja på när den valde fyndplatser som gick att koppla till KJ.
Citera
2014-06-16, 19:56
Moderator
OYs avatar
Citat:
Nedfrysning kan vi nog utesluta, jag utgår från att det hade upptäckts vid obduktion. Kroppen kan heller inte ha varit nedkyld hela tiden. Rättsodontologen säger att nedkylning bromsar ner larvernas utveckling, och om jag förstår honom rätt har larverna sannolikt utvecklats i minst 6 dagar. Hur länge den bromsade utvecklingen har pågått beror naturligtvis på hur mycket utvecklingen bromsas och hur mycket kroppen har varit nedkyld.

VIsst vill man avsluta en så fruktansvärd händelse så snabbt som möjligt, oavsett om man heter KJ, MB eller något annat.

Hur kN man upptäcka att organiskt material har varit nedfryst? Det är en konserveringsmetod, och med blotta ögat ser man väl inte skillnad på en färsk köttbit och en upptinad dito, eller?

Vad avslöjar att köttet eller ärtan har varit fryst?
Citera
2014-06-16, 19:56
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Jag har funderat en hel del på fyndplatserna. Kanske är det allt svårbegripligt kring dessa som gjorde mig intresserad av det här fället från första början, men tyvärr vet vi inte mycket mer än vi gjorde för ett år sen.

Undantaget är de platser där hundarna markerat, samtliga utmärkta på kartan i trådstarten. Två av dessa platser ligger ganska nära platsen där kroppen hade gömts. Hade vi bara haft uppgifterna om dessa platser vore det rimligt att anta att gärningsmannen kört upp längs lilla vägen öster om gula huset, hanterat kroppen på de platser där hundarna markerade och sen placerat benen i huset och torson i terrängen.

Men om vi ska förlita oss på hundarnas markeringar (och anta att de inte kommer från en annan död kropp, naturligtvis) måste vi också räkna in värnet som ligger 200-300 hundra meter öster om fyndplatserna. Hur hänger detta ihop? Några frågor:

1) Detta antyder att kroppen förvarats i värnet: Hunden Kompis (målsubstanser: blod, sperma, mänsklig föruttnelselukt) och Uno (målsubstans: mänsklig föruttnelselukt) markerar filter från tömning av det vattenfyllda värnet samt på olika platser i värnet (s. 395-399). En tredje hund, Puck (målsubstans:?) markerade dock inte i värnet (s. 391). Kan vi trots allt vara överens om att hundarnas markeringar i värnet faktiskt betyder att VB:s kropp, alternativt emballage eller liknande, faktiskt förvarats i värnet? Ni som svarar ja på den frågan kan gå vidare:

2) Har kroppen förvarats i värnet innan den förflyttades till fyndplatserna? Detta förefaller vara det mest rimliga alternativet, men om så var fallet måste vi också ta ställning till några följdfrågor:

* Hur transporterades kroppen till värnet? Ni som sett filmklippet som visar vägen dit inser att det borde ha varit svårt för en ensam gärningsman att bära en hel kropp dit. Klippet: https://www.youtube.com/watch?v=Jo91a-hR8nI Ben och/eller torso för sig är möjligt, men fortfarande besvärligt. Om kroppen befunnit sig i värnet finns det starka skäl att tro att mer än en person var inblandad, eller vad säger ni?

* Hur transporterades kroppen från värnet till fyndplatserna? Nog bör förflyttningen gjorts till fots?

* Varför flyttades kroppen? Det är lönlöst att utgå från ett fullt rationellt handlande för att besvara frågan, men en fundering: Skulle en iskall gärningsman som ville snärja KJ verkligen placera kroppen i värnet och sen flytta den? Vi behöver inte diskutera om det är möjligt, men är det rimligt?

3) Ett alternativ som jag tidigare varit inne på är att emballage (möjligen de saknade händerna) har placerats i värnet efter att kroppen hanterats i området vid fyndplatserna.

Jag vet inte riktigt vad jag ska tro. Vad tror ni?

Efter att ha sett videoklippet resonerar jag som du, att vägen till värnet är tämligen lång, terrängen stenig och besvärlig att ta sig fram i. Därför har jag lagt undan teorin om förvaring i värnet. Fortfarande kvarstår faktumet att hundarna markerade där.

Kan tvättning och byte av kläder ha skett i värnet, vad tror ni om det?
Citera
2014-06-16, 19:57
Medlem
Citat:
Nedfrysning kan vi nog utesluta, jag utgår från att det hade upptäckts vid obduktion. Kroppen kan heller inte ha varit nedkyld hela tiden. Rättsodontologen säger att nedkylning bromsar ner larvernas utveckling, och om jag förstår honom rätt har larverna sannolikt utvecklats i minst 6 dagar. Hur länge den bromsade utvecklingen har pågått beror naturligtvis på hur mycket utvecklingen bromsas och hur mycket kroppen har varit nedkyld.

VIsst vill man avsluta en så fruktansvärd händelse så snabbt som möjligt, oavsett om man heter KJ, MB eller något annat.

Det kan ju faktiskt så att kroppen låg gömd först, och att det var tänkt att den skulle ligga där. Sen fick gm för sig att flytta liket så det skulle hittas. Snaran drogs kanske åt fel håll?
Citera
2014-06-16, 20:00
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Kan man fråga sig. WL hade hälsat på KJ lördagen innan VB försvann. Aktuella kväll, den 4 maj, hade WL skypat/chattat med kompisar och sedan lagt sig för att sova. Hade han för avsikt att hälsa på KJ även denna lördagskväll skulle han kunna ha mött VB efter vägen. Under förutsättning att hon gick hemåt istället för mot Sävast.

Något som talar emot är motiv. Att de hade varandra som vänner på fb och möttes på fester har han själv uppgett, fast mer än så...?

Våldtäkt är en inte alldeles ovanlig anledning att bruka våld mot en kvinna. Försök som misslyckades, inslag av hat mot kvinnor. Har WL flickvän, har han svårt med tjejer tro?
Citera
2014-06-16, 20:04
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Efter att ha sett videoklippet resonerar jag som du, att vägen till värnet är tämligen lång, terrängen stenig och besvärlig att ta sig fram i. Därför har jag lagt undan teorin om förvaring i värnet. Fortfarande kvarstår faktumet att hundarna markerade där.

Kan tvättning och byte av kläder ha skett i värnet, vad tror ni om det?

Anledning till att värnet blev aktuellt i utr var väl för att man hittat en påse med ett par kalsonger där.
Bilderna sålde säkert bra till kvällstidningarna.
Sen las stora resurser på värnet men inte blev dom klokare för det.

Man ska inte glömma att Uno markerade aldrig första gången han sökte av värnet utan endast efter att Kompis stått och skällt i värnet.
Senast redigerad av Namibia1 2014-06-16 kl. 20:06.
Citera
2014-06-16, 20:06
Medlem
Citat:
Kan man fråga sig. WL hade hälsat på KJ lördagen innan VB försvann. Aktuella kväll, den 4 maj, hade WL skypat/chattat med kompisar och sedan lagt sig för att sova. Hade han för avsikt att hälsa på KJ även denna lördagskväll skulle han kunna ha mött VB efter vägen. Under förutsättning att hon gick hemåt istället för mot Sävast.

Något som talar emot är motiv. Att de hade varandra som vänner på fb och möttes på fester har han själv uppgett, fast mer än så...?
Hon kan ha gaatt genom stället där telefonen byter fraan 3G till 2G (kanske i hopp om att träffas med MB där?) därefter kommer hon fram till vägen där ett vittne sett en asiatisk flicka gaa för sen att gaa riktning hemmet, och kunne där ha raakat träffa paa WL paa väg antingen till KJ eller till en fest som var paa gaang i närheten.
Ang. motiv saa är man ju ingen psykoanalytiker, men det verkar vara saa att WL känner sej för mer än KJ, han har flera gaanger mobbat KJ och kanske tycker han att det är otroligt att KJ kan ha en saa fin kompis/flickvän medan WL inte har det (?). WL har attitydproblem säger ledaren av airsoft-spelen, en annan nämner en som kommit in vid militäret (som WL) fast han var "hel psykopat". Han har desutom ljugit om att han hade ledigt veckan efter VB försvinnande.
Citera
2014-06-16, 20:13
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Hur kN man upptäcka att organiskt material har varit nedfryst? Det är en konserveringsmetod, och med blotta ögat ser man väl inte skillnad på en färsk köttbit och en upptinad dito, eller?

Vad avslöjar att köttet eller ärtan har varit fryst?
Något är det uppenbarligen. http://www.sva.se/sv/Djurhalsa1/Fjaderfa/Obduktionprovtagning/Obduktion1/
Citat:
Välj djur som dött nyligen och håll dem kylda före transporten. Frysta fåglar är mindre lämpliga för obduktion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in