Jag har funderat en hel del på fyndplatserna. Kanske är det allt svårbegripligt kring dessa som gjorde mig intresserad av det här fället från första början, men tyvärr vet vi inte mycket mer än vi gjorde för ett år sen.
Undantaget är de platser där hundarna markerat, samtliga utmärkta på kartan i trådstarten. Två av dessa platser ligger ganska nära platsen där kroppen hade gömts. Hade vi bara haft uppgifterna om dessa platser vore det rimligt att anta att gärningsmannen kört upp längs lilla vägen öster om gula huset, hanterat kroppen på de platser där hundarna markerade och sen placerat benen i huset och torson i terrängen.
Men om vi ska förlita oss på hundarnas markeringar (och anta att de inte kommer från en annan död kropp, naturligtvis) måste vi också räkna in värnet som ligger 200-300 hundra meter öster om fyndplatserna. Hur hänger detta ihop? Några frågor:
1) Detta antyder att kroppen förvarats i värnet: Hunden Kompis (målsubstanser: blod, sperma, mänsklig föruttnelselukt) och Uno (målsubstans: mänsklig föruttnelselukt) markerar filter från tömning av det vattenfyllda värnet samt på olika platser i värnet (s. 395-399). En tredje hund, Puck (målsubstans:?) markerade dock inte i värnet (s. 391). Kan vi trots allt vara överens om att hundarnas markeringar i värnet faktiskt betyder att VB:s kropp, alternativt emballage eller liknande, faktiskt förvarats i värnet? Ni som svarar ja på den frågan kan gå vidare:
2) Har kroppen förvarats i värnet
innan den förflyttades till fyndplatserna? Detta förefaller vara det mest rimliga alternativet, men om så var fallet måste vi också ta ställning till några följdfrågor:
* Hur transporterades kroppen till värnet? Ni som sett filmklippet som visar vägen dit inser att det borde ha varit svårt för en ensam gärningsman att bära en hel kropp dit. Klippet:
https://www.youtube.com/watch?v=Jo91a-hR8nI Ben och/eller torso för sig är möjligt, men fortfarande besvärligt. Om kroppen befunnit sig i värnet finns det starka skäl att tro att mer än en person var inblandad, eller vad säger ni?
* Hur transporterades kroppen från värnet till fyndplatserna? Nog bör förflyttningen gjorts till fots?
* Varför flyttades kroppen? Det är lönlöst att utgå från ett fullt rationellt handlande för att besvara frågan, men en fundering: Skulle en iskall gärningsman som ville snärja KJ verkligen placera kroppen i värnet och sen flytta den? Vi behöver inte diskutera om det är möjligt, men är det rimligt?
3) Ett alternativ som jag tidigare varit inne på är att emballage (möjligen de saknade händerna) har placerats i värnet
efter att kroppen hanterats i området vid fyndplatserna.
Jag vet inte riktigt vad jag ska tro. Vad tror ni?