2013-05-10, 21:19
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Jag tror den här tråden skulle må bra av om allt som berör T*mpy, gula plastpåsar och Bodsvedjan lämnades därhän. Helt klart är det desinformation som dumpats här i tråden och bara strulat till det. Släpp allt sådant och börja om.

Jag håller med dig i stort, men det finns en omständighet som förbryllar. En TP har adress i Sävast, Bodengrabb har dock berättat att denne TP flyttat till Bodsvedjan utan att göra adressändring, iaf har det inte fått genomslag än. Denne TP pekas ut av Bodengrabb som den så kallade vännen. Att adressen inte stämmer, vad skulle syftet med detta från Bodengrabbs sida kunna vara?

Bodsvedjan ligger närmre fortet och Åberget än vad Storgärdsvägen i Sävast gör, där en TP bor. VB mobil hade kontakt med en mast i samma område som vännen har sin lägenhet enligt polisen, så var står masten.

Jag tycker att det är ganska viktigt att reda ut det här, Bodsvedjan eller Sävast, för vet vi inte var hon sågs sist är det nog svårt att plocka upp en tråd och följa den.
Citera
2013-05-10, 21:21
Medlem
troubleices avatar
Lite OT från fallet kanske, men HUR kan hennes mamma vara mamma till en 21 åring? Hon ser ju grymt mycket yngre ut än sitt eget barn
Citera
2013-05-10, 21:23
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag håller med dig i stort, men det finns en omständighet som förbryllar. En TP har adress i Sävast, Bodengrabb har dock berättat att denne TP flyttat till Bodsvedjan utan att göra adressändring, iaf har det inte fått genomslag än. Denne TP pekas ut av Bodengrabb som den så kallade vännen. Att adressen inte stämmer, vad skulle syftet med detta från Bodengrabbs sida kunna vara?

Bodsvedjan ligger närmre fortet och Åberget än vad Storgärdsvägen i Sävast gör, där en TP bor. VB mobil hade kontakt med en mast i samma område som vännen har sin lägenhet enligt polisen, så var står masten.

Jag tycker att det är ganska viktigt att reda ut det här, Bodsvedjan eller Sävast, för vet vi inte var hon sågs sist är det nog svårt att plocka upp en tråd och följa den.

Det är cirka 8-9 km mellan Ugglegatan och Sävast. Cirka 2,5 km Ugglegatan - Bodsvedjan om man följer Hermelinsgatan, Polisen pratade väl om 2 km?
Citera
2013-05-10, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tusenfia
Men herregud är vi tillbaka på ruta ett?

Börja i bostaden, om man lusläser polisen så fluktar de även på tiden hon tros ha lämnat bostaden, ca 15-tiden vid senaste presskonferensen, var skrevs hennes fb inlägg som var efter ca 15.40 om jag minnes rätt.

Jag tror inte en sekund på att hon tagit något motionspass utan hon har stämt träff med någon/några. Träffen har inte ett dugg med skolan att göra heller utan av annan karaktär.
Man motionerar inte sig varm och svettig för att sedan sätta sig hos en "kompis" och plugga, högst osannolikt och emot det täcka könet som knappast vill sitta timmar i svettiga/fuktiga i träningskläder utan vill vara fräsch.
Sen har förmodligen träffen gått fel på något sätt och hon försvinner, frivilligt en möjlighet men knappast sannolik, mer är att någon helt enkelt sett till att hon försvinner.
FB inlägget var bara en dimridå.

Lite fria tankar och jag tror de har ganska god bärighet.
Citera
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY

Jag tycker du istället ska följa rådet i något inlägg på förra sidan om att släppa ALLA uppgifter som "Bodengrabb" droppat i tråden. Det finns just nu ingenting som tyder på att det ligger någon sanning i dem. Det är antingen vanligt, korkat trollande eller någon som av något skäl vill plantera desinformation. Så länge inte vederbörande kommer in och förklarar sig/styrker sina påståenden kan man tryggt utgå från att alla hans inlägg helt saknar värde. Det är då bara till nackdel för tråden om vissa fortsätter att spinna runt omkring dem. Hjälp till att ta död på falska "trådsanningar" istället.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Bättre beskrvning av gärningsmannen 2011 på denna länk.

http://www.nsd.se/nyheter/boden/artikel.aspx?articleid=6460131

Visst är det mysko att överfallet 2011 skedde på samma sträcka som sträckan som vi tror VB färdades på också? Lördagar bägge gångerna. Kan Boden ganska bra och det är framförallt området jag reagerar på.

Kan du berätta varför du tror att VB gick en viss väg när vi inte ens vet var vännen bor?
Citera
2013-05-10, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av troubleice
Nu börjar ju misstankarna gå till familjen. Ni får ursäkta mig om ni är anhöriga till dom och läser detta men det är ju skumt, helt klart. Hon försvinner lördag och anmäls inte förrän tisdag. Mamman diskuterar fotboll på facebook istället för att sitta och gruva ner sig totalt i var hennes dotter tagit vägen? Okej, vi alla har väl olika sätt att hantera såna här situationer men vafan... Jag hade ringt polisen redan samma kväll och inte sovit eller ätit, än mindre pratat sport, innan min dotter hade hittats...

Skulle kanske jag också gjort, beroende på mina barns vanor. Jag har barn där jag skulle ringt direkt redan första kvällen och jag har barn som bevisat för mig att det kan vara på annat sätt. I de fallen kanske jag skulle börja rota runt i dennes liv ett par dagar innan jag ringde polisen.
Citera
2013-05-10, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatis1
Ja det är verkligen ett sammanträffande.

Jag tycker Lapidus är lite ute och reser. Det vanligaste är väl ändå att en serievåldtäktsman eller seriemördare håller sig inom ett ganska begränsat område oftast i närheten av hemmet. Polisen brukar ofta utgå ifrån geografiskt område när man letar efter seriebrottslingar.
Skulle BO ha råkat ut för en seriebrottsling så är det ju av särskilt stor vikt att hitta honom annars finns ju naturligtvis risken att detta upprepas. Förra gången var det en misslyckad våldtäkt men den här gången så kan det alltså ha varit en fullbordad våldtäkt som slutar med mord i värsta fall.
Hoppas verkligen inte att det är på det här sättet, men risken att det är så gör det än viktigare att lösa fallet.
Citera
2013-05-10, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tusenfia
Vem är nu den här mannen hon har varit hos då?

Citat:
Ursprungligen postat av Astrologeen
Ja det undrar jag med.

Citat:
Ursprungligen postat av troubleice
Det är det vi inte vet.

Polisen tycks famla i mörkret. Det kanske hade varit till hjälp att dom offentliggjorde den uppgiften

Typ: "V sågs enligt vittne lämna...gatan vid 21-tiden"
- att dom på det viset uppmanar människor som rört sig just där vid just den tidpunkten att höra av sig och rannsaka sitt minne extra noga. Som det nu framstår i media så vänder man sig rent allmänt till folk som kan tänkas ha gjort iakttagelser över ett mycket större område. Det skall man givetvis fortsätta med, men om man gick ut med uppgift kring var kompisen bor eller adressen där hon senast sågs, så kan folk inkomma med intressanta iakttagelser som också rör andra personer och fordon där kompisen bor.
Citera
2013-05-10, 21:27
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag tycker du istället ska följa rådet i något inlägg på förra sidan om att släppa ALLA uppgifter som "Bodengrabb" droppat i tråden. Det finns just nu ingenting som tyder på att det ligger någon sanning i dem. Det är antingen vanligt, korkat trollande eller någon som av något skäl vill plantera desinformation. Så länge inte vederbörande kommer in och förklarar sig/styrker sina påståenden kan man tryggt utgå från att alla hans inlägg helt saknar värde. Det är då bara till nackdel för tråden om vissa fortsätter att spinna runt omkring dem. Hjälp till att ta död på falska "trådsanningar" istället.

Jag gör också så, det ser du nog om du läser allt jag skriver och i en kontext, tror nog att jag är en av dem som i hårdast ordalag kritiserat Bodengrabb. Hur som helst är det fundamentalt att få fram var vännen bor. Vi har två bostadsområden och det finns uppgifter som kan peka på både och.
Citera
2013-05-10, 21:29
Medlem
LadyZamiocs avatar
Uah..

Vad vet vi egentligen?

-VB tycks utåt sett vara en skötsam "vanlig" tjej, pluggar vid Luleå tekniska Universitet, kampsportar och motionerar uppenbarligen regelbundet.

-Lördagen den 4/5 försvann hon från sitt hem någon gång efter kl 15, enligt Facebookstatus (som är gjord kl 15:40) för att "motionera och plugga hos kompis".

-VB:s föräldrar anmäler henne dock inte saknad förrän tisdag 7/5.

-Sista mobilpejlingen någon gång mellan kl 18-19 lör den 4/5, Åbergetmasten.

-Kompisen, som Polisen benämner som "han" bekräftar att hon varit hos honom den aktuella kvällen 4/5, och lämnat hans bostad ca kl 21:00. Eventuellt finns även vittnesuppgift på det (högst eventuellt) Därefter vet ingen var VB har tagit vägen eller vad som skett.

Ursäkta om jag rörde till något, hjälp mig gärna..
Ögena går i kors på mig och jag ser inte den norrländska skogen för alla förbannade troll.
Citera
2013-05-10, 21:32
Medlem
Vattendroppes avatar
Jo, men vilka utflykter denna tråd tagit med olika aktörer med
olika agendor, ett fenomen i sig..

det enda jag vill skriva ner är mina tankar kring detta.
Min första tanke, en asiatisk tjej som kampsportar,,, Miriam Wu..? (milleniumserien)
Om det är så att hon blivit utsatt för den svarta bilen som för någon månad sedan
drog in en flicka i bilen, våldtog henne och släppte sedan av henne. Om nu den försvunna
flickan kan kampsport blev det kanswke lite mer än en våldtäkt... osv..

Flickan träffar en våldsman utmed vägen och vill våldta henne, hon gör agresivt motstånd
och det hela slutar illa...

Fast hon kan ha blivit påkörd åxå, instoppad i skuffen...osv.

En annan tanke jag haft kring liknande fall, tänkte på det när skogsarbetaren,
hundägaren och jägaren kom in i tråden, minns inte namnet på användren nu,
men du kanske läser.
Jag jobbar åxå i skogen och kan ibland fundera,,, vart ska man söka för att finna
något som någon vill glömma? jag tror jag vet det bästa stället att leta på.
Men det kräver att gömmaren tänker som jag. Alltså, en skogsarbetare kan skogarna
jävligt bra, man borde använda sig av dessa i sådana här fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in