2014-03-28, 16:54
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Du kan tydligen inte ta i ett tangentbord utan att racka ner på folk med andra åsikter än du. Jag vet att vi har fri bevisvärdering, vilket innebär att en domstol kan anse vilken omständighet som helst vara bevis. Men i praktiken kan ingen hund användas som bevis, såvida den inte svär vittneseden.

Vem har sagt att vi lika gärna kan ha gjort en blindmarkering? Det är sannolikare med en korrekt markering än en blind, men osäkerheten är så stor att markeringen inte kan användas som bevis (annat än rent teoretiskt).

Men hur ska man uttrycka det när du gång på gång kommer med uttalanden som är minst sagt märkliga ur juridisk synpunkt. Du vet mycket väl att ett flertal andra personer än jag har "rackat ner" på dig för det i olika trådar, men du skakar bara av dig det. Jag fattar inte vad du håller på med ärligt talat:

Citat:
Men i praktiken kan ingen hund användas som bevis, såvida den inte svär vittneseden.

Så en markering av en hund skulle på något mystiskt vis inte kunna utgöra bevis på samma vis som blod på en gevärskolv (Pierre Karlsson-fallet) eller sticksår på en död person kan utgöra det. Varken gevärskolvar eller lik kan svära vittneseder heller, ändå godkänner vi dem som bevis. Jag fattar uppriktigt sagt inte hur du tänker.
Citera
2014-03-28, 16:55
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
TO avser WL!

Många av oss här på tråden har ifrågasatt denna kontakt som både åklagare och tidigare försvarare syns ha missat. Och att WL studeras närmare kan nog inte skada..
Citera
2014-03-28, 16:56
Medlem
yoloitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Källa på att detta har dokumenterats vid polisundersökningen?

Det som presenteras vid rättegången, förutom bakom stängda dörrar, har vi tillgång till. Det är bara det som presenteras vid rättegången som får användas av rätten.
Och varje ord från hela rättegången i TR finns dokumenterat för allmänheten? Kan det inte vara något vi på FB missat då vi endast har vittnesmålen på ljudfiler och FUP?

Behöver knappast ge dig källa på det. Någonstans i undersökningen finns denna uppgift. Tror du TR hittar på fakta?

Som sagt, majk69 kom med svaret på frågan. Det fanns med i polisens film från undersökningen.
Senast redigerad av yoloits 2014-03-28 kl. 16:58.
Citera
2014-03-28, 16:57
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
Polisen har listan på MBs kontakter och det kan du se på sida 915 i FUP.
Att EL inte finns med på denna är nog för att han inte pratat så ofta med personen som har just det nr, dock kan nog TO fått reda på det från polis/slask.

Det är möjligt - själv gissar jag att han skjuter från höften här precis som han redan gjort med flera andra grejer. Går det så går det liksom. Det gäller att åklagarna är på tårna nu och kräver underlag för det han påstår.

Sen vet jag inte vad tre tele- eller SMS-kontakter den 1 maj mellan WL (om det nu var han) och MB skulle bevisa egentligen. Har du något förslag?
Citera
2014-03-28, 17:00
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yoloits
Man kan inte veta om det är WL som använt tfn och ringt MB.

Om WL inte visste att VB skulle till KJ kan det inte vara planerat och då finns ingen orsak till att spekulera i samtalet som var just 1 maj. Däremot, upp med WL i rätten!

Frågar mig varför TO tar upp detta alls, vart vill han komma? Blir intressant med extra sakframställan dock.

Utifrån förhör med WL får jag uppfattningen att han liksom MB har en grandios självbild. Bara som en reflektion.

Kanhända har TO fått upp en tråd som han nu nystar i.
Citera
2014-03-28, 17:07
Medlem
Brain-Levels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Mit fetande.

Det var/är inte någon spekulation utan det är ett faktum att WLs telefonnummer är skriven i hans mammas namn, se härunder i en av mina tidligare inlägg med hänvisning till FUP.

Har desutom ochså lagt inn några länkar till inlägg jag postat om just WL och hans 3 mobil kontakter med MB den 1 Maj mm..

(FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten)

Jag tycker ochså att det är MYCKET interessant att WL och MB var i telefon kontakt hela
3 gånger den 1 Maj 2013.
Info kan hittas i FUP sidan 918.

För det står ju i FUP att WLs telefonnummer är skriven i hans mammas namn.

FUP 582

"EL har en son, WL. Av KJs kontaktbok framgår det att aktuellt telefonnummer har nyttjats av WL."

VAFÖR utfrågas WL inte i förhören om sina 3 mobil kontakter med MB den 1 Maj???

och

VAFÖR utfrågas WL inte i förhören om att han anger TVÅ OLIKA datum för hans vistelse vid det Gula Huset???

(FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten)

Varför? Jag skall dra till med en grav hypotes bara, men antagligen har det inget med denna utredningen att göra?
Hade det haft det skulle detta redan vara gjort.
Givetvis.
Citera
2014-03-28, 17:08
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
Det var denna jag menade:

FUP 1061
B har även berättat för A att när han skulle börja med karateträngen hade hans mamma sagt att MB skulle ha anklagats för en våldtäkt. A har uppmanat B att underrätta polisen om detta men det ska inte ha skett.

Okej. Har läst detta och det är svårt att bedöma sanningshalten i den anklagelsen. Inget som förhörsledarna tar upp heller.
Citera
2014-03-28, 17:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag vet inte vad Olsson försöker visa med detta. Jag måste säga att jag är fascinerad av att se honom bete sig precis som en amerikansk advokat i filmer som sluggar till höger och vänster och pekar ut både kreti och pleti som alternativa gärningsmän och inblandade i hemska konspirationer mot den åtalade. Det känns som att det är ett högt spel: I värsta fall för hans klient så kommer domstolen bara få en bild av att försvarets argumentation är snömos och rökridåer.

Detta "spel" borde inte vara obekant, TO talade från första dag i rätten om att han skulle
återkomma till kleti MB men någon pleti finns väl inte. Jag förstår TO fullt ut,
det finns inte så mycket annat att hugga på eftersom det mesta i detta fall från åklagarna
är svävande.
Olsson har prövat med både Xbox och rekonstruktioner men eftersom ingen tid finns för mordet
så blir jakten på alibi åt KJ fruktlös. Vi får väl se vad detta med WL ger. Men det vi vet från
FUPen är att denna WL inte var omtyckt av någon i familjen Johansson, han betedde sig gränslöst
och frambringade en konstig känsla hos KJ:s mamma och att denne grabb inte ville Kristoffer "väl".

På tal om snömos, så tycker jag Massis angrepp på Pappan känns lite si så där,
men han skall väl höras på måndag och då får hon väl chansen att fråga Pappan om han
ljuger för att skydda sin son. Massi kommer nog ganska säkert ingenstans med det skulle jag tro.

Både försvaret och åklagarsidan "beter sig likvärdigt" skulle jag vilja säga.
Citera
2014-03-28, 17:19
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Vid vilken tidpunkt menar du att hög stress och inre kaos skulle ha drabbat KJ ? Vad skulle vara orsaken till detta ?

Vid den tidpunkt han skulle ha hanterat en död kropp i bagageutrymmet. För att undvika att avsätta spår inne i kupén skulle krävas ett ombyte från topp till tå och förmodligen även tvättning. Handlingen i sig innehåller moment som förberedelse av nya kläder och skor, rätt ordningsföljd och inte minst sinnesnärvaro. Sinnesnärvaro och stresskänslighet går inte ihop.
Citera
2014-03-28, 17:23
Medlem
yoloitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Utifrån förhör med WL får jag uppfattningen att han liksom MB har en grandios självbild. Bara som en reflektion.

Kanhända har TO fått upp en tråd som han nu nystar i.
Jag delar din uppfattning om WL men tycker ändå TO är lite ute på fel spår gällande att WLs ev. kommunikation med MB. Men vem vet, det kanske kommer Mer om WL.
Citera
2014-03-28, 17:24
Medlem
Namibia1s avatar
Är det inte sjukt att åklagarna valt att kasta MR i slasken, hon som ger KJ alibi natten mellan 18-19/5?
Det kan fan inte vara ok!
Åklagarna har i FUP trots allt gjort någon form av kronologi på var KJ har befunnit sig tiden efter mordet.
Senast redigerad av Namibia1 2014-03-28 kl. 17:27.
Citera
2014-03-28, 17:32
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Willfram
Då skulle det funnits brytmärken vilket det inte gör.

Vad var frågan jag svarade på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in