2014-02-05, 16:55
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majk69
Låt säga att "gula huset" står i ljusan låga, hur många förutom jag skulle direkt anta att det rör sig om anlagd brand? (ett öde hus utan el eller verksamhet brukar sällan självantända) Och att det dessutom samtidigt letas efter en försvunnen kvinna som upptar mångas engagemang och tankar gör ju att "normalbegåvade" genast anar oråd. Men okej, vi har fått veta (av MBoudine) att brandförsvaret skulle låta det brinna ner till grunden för ingen skulle misstänka något eller komma på tanken till ett samband Men om någon (mot förmodan enligt MBoudine) skulle misstänka ett samband och det görs allt som står i deras makt att släcka/begränsa branden så hittas väl "bara" ett illa bränt lik med ben och händer avlägsnade...och munnen full av magnesium Men som sagt, vi får lita på MBoudins analys...han har aldrig fel, vänta bara så får vi se när "eventet" mot VB rullas upp på filmduken.

Ödehuset var utdömt och vad jag läst fanns planer på rivning. Det hade fått brinna ner i lugn och ro under brandsläckarnas överinseende, och mer än kolrester av en människokropp efter några dygn när brandplatsen svalnat hade det inte blivit för brandteknikerna att lämna för analys. Mord hade ingen kunnat konstatera. Tror jag.
Citera
2014-02-05, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Ödehuset var utdömt och vad jag läst fanns planer på rivning. Det hade fått brinna ner i lugn och ro under brandsläckarnas överinseende, och mer än kolrester av en människokropp efter några dygn när brandplatsen svalnat hade det inte blivit för brandteknikerna att lämna för analys. Mord hade ingen kunnat konstatera. Tror jag. :)

Aldrig att dom låter något brinna som de kan släcka. De skulle begå tjänstefel om det visar sig att de kanske kunnat rädda ngn medvetslös där inne.
Det hade tillochmed kanske skickat in en rökdykare och han hade sett kroppen. Sen hade de släkt branden så fort som möjligt.
Citera
2014-02-05, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon9
Jag tror att man blir alldeles för enkelspårig om man letar efter urtypen av en mördare. Jag tror (och vet) att väldigt många människor kan göra mkt oväntade saker under vissa omständigheter och som de i andra situationer aldrig skulle göra. Det finns flera exempel i historien (som nazityskland) och i kända beteendeexperiment. T.ex. kan nämnas Milgrams experiment om lydnad (beredvilligheten hos friska peroner att döda en oskyldig medmänniska med elstötar) och Zimbardos experiment om rolltagande där friska individer på kort tid betedde sig så vidrigt mot medmänniskor att experimentet fick avbrytas. Kort och gott, jag tycker inte man kan "fria" ngn med argument som att KJ är så lugn och inte skulle kunna ha ihjäl VB. Under de aktuella omständigheter kunde han det. Med en historia av utanförskap, mobbing, kränkningar, ensamhet, misslyckanden, avund mot de som fungerar annorlunda m.m. i en situation utan jobb, utan partner, med LSS-stöd m.m. Därtill en krossad förhoppning om att VB skulle vilja ha just honom och alla de känslor som strömmar fram där det omöjliga plötsligt bara händer, att han i desperation, ilska och besvikelse har ihjäl VB. Därefter tar alla forensic-kunskaper vid som gör att han nästan lyckas komma undan.
Här följer en osannolik historia, men tråden har börjat bli lite tråkigt. Här följer en början till bokmanus för den som önskar konspirera lite.

Finns det möjligen någon i KJ nyvunna vänskapskrets som tidigare mobbat honom? Denne någon kanske inte drar sig för att tvåla dit ett gammalt mobboffer. Hur skulle detta ha gått till då? En ledsen VB promenerar förbi en pågående fest i närheten av åberget norra. I ingivelsens stund fiskar några grabbar (varav en är den gamla mobbaren) upp henne och erbjuder skjuts till u-gatan. VB som är lite mörkis tackar ja till erbjudandet och kliver in i bilen. Grabbarna har andra planer och drar iväg för att ha lite roligt. Hon försvarar sig så gott hon kan, får in en spark i huvudet på den ena killen och klöser en annan. Grabbarna tiltar och råkar slå ihjäl henne. De har inte för avsikt att åka dit och smider därför en plan om hur de ska komma undan. KJ blir offret som lockas ut att söka efter VB. De följer KJ rörelser och ser att han har ett intresse av det gula huset. Perfekt läge att sätta dit honom. Problemet är att liket behöver flyttas. De har inte råd att låta sig röjas. Liket har förvarats i en kylbox som används vid älgjakt några mil från boden. Den gamle mobbaren är van att slakta och gör det som behöver göras. Händerna hanteras separat då de sannolikt har spår av DNA från en av grabbarna. Blod planteras i KJ bil i samband med att han och hans vänner spelar airsoft den 11 maj. Samma dag läggs även tejprullen på toalettskåpet. Gick alldeles utmärkt då han hade glömt att låsa dörren till lägenheten.
Lämpligt läge uppstår den 16 maj att lägga kroppen i stengropen, utom benen som sparas för att kunna tvåla dit kj. Sierska tipsas om det gula huset, någon får idén om att kontakta denne någon som ser sin syn. Ryktet når MPS som får en magkänsla att leta i området. Benen läggs in i gula huset i samband med att kj irrar omkring, letandes efter VB någon gång mellan 18-20 maj. KJ anstränger sig till det yttersta om att hitta VB då han vet att han har haft bdsm lekar och på så vis både skadat henne och lämnat DNA spår. KJ har egentligen ingen lust att träffa henne då han riskerar att åka dit om hon anmäler honom för våld. Därför låtsas han ringa henne när kompisarna tjatar om det. Han vet att han kommer att åka dit för mordet och han har ingen aning om hur det har gått till, än mindre hur han ska kunna förklara vad som har skett. Därför håller han sig till samma historia. VB lämnade honom vid 21 tiden, sedan vet han inget mer. Grabbarna bränner upp bilar och kläder som skulle kunna knyta dem till mordet. En av grabbarna kanske inte ens bor i Boden.

Vem f-n tror på detta? Inte jag i alla fall men det var roligt att skriva en stund.

Själv tror jag på vad åklagarna har kommit fram till.
Citera
2014-02-05, 17:31
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Aldrig att dom låter något brinna som de kan släcka. De skulle begå tjänstefel om det visar sig att de kanske kunnat rädda ngn medvetslös där inne.
Det hade tillochmed kanske skickat in en rökdykare och han hade sett kroppen. Sen hade de släkt branden så fort som möjligt.

Om du bara visste hur många "tjänstefel" som begås .. Man hade låtit det brinna, inte minst då man bara kunnat konstatera att byggnaden (som ändå var rivningsstämplad) var övertänd och till hälften nerbrunnen när brandsläckarna kom på plats - och bortom räddning. Hade man gjort ett försök med rökdykare är risken rätt stor att någon av dessa blivit kvar därinne. Man hade nog inte ens funderat på rökdykarinsats.
Citera
2014-02-05, 17:48
Bannlyst
Citat:

Man kan nästan tro att du arbetar inom räddningstjänsten, du har så rätt så Har nyss pratat med en på räddningstjänsten och han kan bara bekräfta det du säger. Men vad hjälper det då vi (enligt MBoudine) inte vet hur många tjänstefel det begås och naturligtvis skulle begåtts vid en ev, brand i gula huset
Citera
2014-02-05, 17:50
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majk69
Låt säga att "gula huset" står i ljusan låga, hur många förutom jag skulle direkt anta att det rör sig om anlagd brand? (ett öde hus utan el eller verksamhet brukar sällan självantända) Och att det dessutom samtidigt letas efter en försvunnen kvinna som upptar mångas engagemang och tankar gör ju att "normalbegåvade" genast anar oråd. Men okej, vi har fått veta (av MBoudine) att brandförsvaret skulle låta det brinna ner till grunden för ingen skulle misstänka något eller komma på tanken till ett samband Men om någon (mot förmodan enligt MBoudine) skulle misstänka ett samband och det görs allt som står i deras makt att släcka/begränsa branden så hittas väl "bara" ett illa bränt lik med ben och händer avlägsnade...och munnen full av magnesium Men som sagt, vi får lita på MBoudins analys...han har aldrig fel, vänta bara så får vi se när "eventet" mot VB rullas upp på filmduken.

Om mordet på VB filmades tror jag beror på om det uppstod en situation som KJ inte kunde kontrollera, dvs dödande i hastigt mod som skulle kunna rubriceras som dråp - eller om det var planlagt och en våt dröm som KJ och intressegemensamma med honom fick tillfälle att leva ut i verkligheten. Dråp = ingen film - planerat mord = praktiskt taget garanterat filmat. Varför skulle gärningspersonerna INTE ha filmat ett drömevent av det slaget ? Att dessa "missat" att föreviga det här på film tror jag är otänkbart.
Senast redigerad av MBoudine 2014-02-05 kl. 18:11.
Citera
2014-02-05, 18:19
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Om du bara visste hur många "tjänstefel" som begås .. Man hade låtit det brinna, inte minst då man bara kunnat konstatera att byggnaden (som ändå var rivningsstämplad) var övertänd och till hälften nerbrunnen när brandsläckarna kom på plats - och bortom räddning. Hade man gjort ett försök med rökdykare är risken rätt stor att någon av dessa blivit kvar därinne. Man hade nog inte ens funderat på rökdykarinsats.

Än en gång visar du alla oss andra i tråden hur oinsatt du är. Det rafflande gula ödehuset var inte på något sätt "rivningsstämplat". Det var kommunalråd Bo Strömbäck som föreslog rivning av ödehuset i somras. Så sent som i oktober förra året hade man inte ens sökt rivningslov. Att riva skiten aktualliserades först efter brottet uppdagats.

Det finns fler liknande ödehus, lador och stugor i trä i krokarna. Varför har dessa inte rivits? De kommer nog stå där många och långa år till.
Citera
2014-02-05, 18:22
Medlem
Citat:

Är inte alls övertygad om att planen var att bränna ner ödehuset men har skrivit flera inlägg om att så kanske var fallet och vill därför "försvara" den teorin.
Självklart släcker de branden om de kan släcka. Men om de inte kan släcka; om branden har tagit sig förbi den avgörande/kritiska nivån, övertändning har skett, allt brännbart brinner och huset är bortom all räddning?
Skickar de då för kårandans och sakens skull in kamikazerökdykare som villigt offrar sig så befälet slipper erinran för tjänstefel?
Citera
2014-02-05, 18:30
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Än en gång visar du alla oss andra i tråden hur oinsatt du är. Det rafflande gula ödehuset var inte på något sätt "rivningsstämplat". Det var kommunalråd Bo Strömbäck som föreslog rivning av ödehuset i somras. Så sent som i oktober förra året hade man inte ens sökt rivningslov. Att riva skiten aktualliserades först efter brottet uppdagats.

Det finns fler liknande ödehus, lador och stugor i trä i krokarna. Varför har dessa inte rivits? De kommer nog stå där många och långa år till.

Det skulle rivas, låt så vara att den formella kvarnen inte startat, men visionen var att det skulle bort, anledningarna kan vara flera, ekonomi och tid är några exempel. När man hittade kroppsdelar i huset så tog man tillfället i akt och aktualiserade och påskyndade processen, jag tror att det mest handlade om att visa handlingskraft inför de chockerade medborgarna, huset skulle bort därför att något ohyggligt hittats i det, tror jag.
Citera
2014-02-05, 18:32
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det skulle rivas, låt så vara att den formella kvarnen inte startat, men visionen var att det skulle bort, anledningarna kan vara flera, ekonomi och tid är några exempel. När man hittade kroppsdelar i huset så tog man tillfället i akt och aktualiserade och påskyndade processen, jag tror att det mest handlade om att visa handlingskraft inför de chockerade medborgarna, huset skulle bort därför att något ohyggligt hittats i det, tror jag.

Gärna en källa på att det var ett rivningsobjekt. Annars avfärdar jag det som struntprat.
Citera
2014-02-05, 19:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OY

Oavsett rivningsplaner så tillåts det inte att allmänheten bränner ner huset. Så fort det uppdagas att byggnaden brinner, och i synnerhet kl, 04.00 så finns misstanke om brott.
Citera
2014-02-05, 19:18
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Gärna en källa på att det var ett rivningsobjekt. Annars avfärdar jag det som struntprat.

Ska se om jag kan hitta det.

Det här har jag inte reflekterat över tidigare.

Tre av spåren lyckades utredarna att identifiera genom att fotografera skosulorna på samtliga personer som fanns vid fyndplatsen vid Mjösjöberget samma kväll.

Två av avtrycken kom från personer från organisationen Missing People som gjorde det makabra fyndet. Det tredje spåret kom från en polisman och sattes innan platsen spärrades av i väntan på undersökning.

Polisen lyckades aldrig identifiera det fjärde fotspåret som kan ha tillhört mördaren.

http://www.kuriren.nu/inc/print/default.aspx?articleid=7005962&name=Skriv-ut

Hur kan det komma sig, har någon ur MPS bytt skor innan de blev fotograferade? De var tre personer ur MPS inne i huset, och de gick runt och sökte av resten av huset, en polisman, så fyra spår borde gå att identifiera, hur hänger det här ihop?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in