2014-03-28, 16:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Så bestämt har jag inte uttryckt mig.

Jo det har du. Men det tar vi i rätt forum.
Citera
2014-03-28, 16:19
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laponica
Infon om telefonkontakt med EL finns på s 918 i FUP. Visst var det upp i tråden för ett tag sedan? Det spekulerades om det kunde vara WL som hade mobil reggad på sin mamma? Intressant hur som haver och en miss att inte det tagits upp i förhör.

Hoppas nu TO har ordentligt på fötterna om att det verkligen var WL. Annars blir det rejäl pannkaka.

Mit fetande.

Det var/är inte någon spekulation utan det är ett faktum att WLs telefonnummer är skriven i hans mammas namn, se härunder i en av mina tidligare inlägg med hänvisning till FUP.

Har desutom ochså lagt inn några länkar till inlägg jag postat om just WL och hans 3 mobil kontakter med MB den 1 Maj mm..

(FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten)

Jag tycker ochså att det är MYCKET interessant att WL och MB var i telefon kontakt hela
3 gånger den 1 Maj 2013.
Info kan hittas i FUP sidan 918.

För det står ju i FUP att WLs telefonnummer är skriven i hans mammas namn.

FUP 582

"EL har en son, WL. Av KJs kontaktbok framgår det att aktuellt telefonnummer har nyttjats av WL."

VAFÖR utfrågas WL inte i förhören om sina 3 mobil kontakter med MB den 1 Maj???

och

VAFÖR utfrågas WL inte i förhören om att han anger TVÅ OLIKA datum för hans vistelse vid det Gula Huset???

(FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten)

Citera
2014-03-28, 16:24
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laponica
Infon om telefonkontakt med EL finns på s 918 i FUP. Visst var det upp i tråden för ett tag sedan? Det spekulerades om det kunde vara WL som hade mobil reggad på sin mamma? Intressant hur som haver och en miss att inte det tagits upp i förhör.

Hoppas nu TO har ordentligt på fötterna om att det verkligen var WL. Annars blir det rejäl pannkaka.

I telefonlistan i FUP framgick INTE numret. Det framgick endast att en El*s*bet L*nd haft tre kontakter med Berg den 1 maj. Jag tror inte det framgick att det var telefonsamtal heller.

WL ringde mycket riktigt på ett abonnemang som stod reggat på hans mor då (det står numer på honom själv), men vi kan som sagt inte av FUP dra slutsatsen om det var hans telefon, hans mammas egen telefon eller rent av någon annan person med detta namn (det finns 101 st enligt Hitta.se) som hade kontakt med Berg.

Jag vet inte vad Olsson försöker visa med detta. Jag måste säga att jag är fascinerad av att se honom bete sig precis som en amerikansk advokat i filmer som sluggar till höger och vänster och pekar ut både kreti och pleti som alternativa gärningsmän och inblandade i hemska konspirationer mot den åtalade. Det känns som att det är ett högt spel: I värsta fall för hans klient så kommer domstolen bara få en bild av att försvarets argumentation är snömos och rökridåer.
Citera
2014-03-28, 16:25
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Härligt slutsats Quarrel. Föreslår att du skriver till HD och alla de stora juridiska fakulteterna i landet och meddelar dem detta. De blir nog lite förvånade, eftersom de levt i tron att vi har fri bevisvärdering i det svenska rättssystemet. Men man ska aldrig säga aldrig.

Den fria bevisvärderingen (löjligt att man ska behöva föreläsa om detta i tråden, men uppenbarligen vägrar ett antal människor i den att ta in dessa basfakta) innebär bl.a. att rätten fritt kan bedöma trovärdigheten och sannolikheten i vilka bevis som helst som föreläggs rätten. Rätten är naturligtvis lika väl medveten som vi andra om att likhundar inte har någon 100% träffsäkerhet. Men det är inget unikt, det gäller även det mesta annan bevisning och det är bl.a. därför vi har SKL:s skalor från -4 till +4

En likhundsmarkering ensam är naturligtvis inte mycket värd och det tror jag inte det någonsin rått någon oenighet om i tråden. Men här har vi blod från mordoffret på flera ställen i bagageluckan som om vi bortser från märkliga teorier om planteringar, näsblod som droppat och annat inte har någon annan sannolik förklaring än att de faktiskt uppstått pga att den dömde mördaren har hanterat den döda kroppen. Den sannolika och rimliga förklaringen är då att hunden inte blindmarkerar, utan faktiskt reagerar inte bara på blodet utan också på andra doftmolekyler som avsatts från kroppen eller kroppsdelar. Jag tycker det är helt bisarrt ärligt talat hur man på fullt allvar kan påstå att hunden i detta läge lika gärna kan ha gjort en blindmarkering när vi VET att det finns fynd som med all säkerhet är målsubstans
Du kan tydligen inte ta i ett tangentbord utan att racka ner på folk med andra åsikter än du. Jag vet att vi har fri bevisvärdering, vilket innebär att en domstol kan anse vilken omständighet som helst vara bevis. Men i praktiken kan ingen hund användas som bevis, såvida den inte svär vittneseden.

Vem har sagt att vi lika gärna kan ha gjort en blindmarkering? Det är sannolikare med en korrekt markering än en blind, men osäkerheten är så stor att markeringen inte kan användas som bevis (annat än rent teoretiskt).
Citera
2014-03-28, 16:29
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Mit fetande.

Det var/är inte någon spekulation utan det är ett faktum att WLs telefonnummer är skriven i hans mammas namn, se härunder i en av mina tidligare inlägg med hänvisning till FUP.

Har desutom ochså lagt inn några länkar till inlägg jag postat om just WL och hans 3 mobil kontakter med MB den 1 Maj mm..

Jag tycker ochså att det är MYCKET interessant att WL och MB var i telefon kontakt hela
3 gånger den 1 Maj 2013.
Info kan hittas i FUP sidan 918.

För det står ju i FUP att WLs telefonnummer är skriven i hans mammas namn.

FUP 582

"EL har en son, WL. Av KJs kontaktbok framgår det att aktuellt telefonnummer har nyttjats av WL."

VAFÖR utfrågas WL inte i förhören om sina 3 mobil kontakter med MB den 1 Maj???

och

VAFÖR utfrågas WL inte i förhören om att han anger TVÅ OLIKA datum för hans vistelse vid det Gula Huset???

Jag har även läst någonstans i FUP att efter KJ körde hem sina vänner 9/5 så åkte han och sökte av ödehuset och senare anslöt sig till WLs grupp.
Jag kan inte hitta detta i FUP nu men är det så att KJ träffat WL direkt efter att han sökt av gula huset så är det stor chans att WL känner till att KJ sökt i huset.
Senast redigerad av Namibia1 2014-03-28 kl. 16:34.
Citera
2014-03-28, 16:34
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
I telefonlistan i FUP framgick INTE numret. Det framgick endast att en El*s*bet L*nd haft tre kontakter med Berg den 1 maj. Jag tror inte det framgick att det var telefonsamtal heller.

WL ringde mycket riktigt på ett abonnemang som stod reggat på hans mor då (det står numer på honom själv), men vi kan som sagt inte av FUP dra slutsatsen om det var hans telefon, hans mammas egen telefon eller rent av någon annan person med detta namn (det finns 101 st enligt Hitta.se) som hade kontakt med Berg.

Jag vet inte vad Olsson försöker visa med detta. Jag måste säga att jag är fascinerad av att se honom bete sig precis som en amerikansk advokat i filmer som sluggar till höger och vänster och pekar ut både kreti och pleti som alternativa gärningsmän och inblandade i hemska konspirationer mot den åtalade. Det känns som att det är ett högt spel: I värsta fall för hans klient så kommer domstolen bara få en bild av att försvarets argumentation är snömos och rökridåer.

Polisen har listan på MBs kontakter och det kan du se på sida 915 i FUP.
Att EL inte finns med på denna är nog för att han inte pratat så ofta med personen som har just det nr, dock kan nog TO fått reda på det från polis/slask.
Citera
2014-03-28, 16:40
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
Du kanske skulle ta och kolla igenom din egna lilla lista, eller ska jag kanske göra det åt dig?

VB berättar att hon blivit mordhotad av AN via sms till Ys fru och sedan berättar JES detta i rätten, det kan man inte vifta bort hur gärna du än vill.

MB berättar själv för F på karaten att AN var förbannad på VB. Men det kanske du också ska försöka vifta bort som andrahandsuppgifter? Måste vara språksvårigheter även för F som inte heller är ifrån Sverige.

Det stora misstaget är att polis/åklagare inte kollat upp detta bättre.

Att MB även mordhotat en av hans andra älskarinnor är kanske också något litet missförstånd.
Hur var det med med den misstänkta våldtäkten som en av MBs karatekillar snackade om i FUP?

Den misstänkta våldtäkten skulle ha skett i slutet av mars, runt den 27 e. AH, en ex-pojkvän till VB, får ett sms någon dag efter att de träffats. Han har uppfattningen att det skulle ha skett på kvällen i Boden på väg hem från bussen.
Citera
2014-03-28, 16:40
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yoloits
Eftersom allt dokumenteras till minsta detalj i polisundersökningar. Allt material har vi inte tillgång till på FB.
Källa på att detta har dokumenterats vid polisundersökningen?

Det som presenteras vid rättegången, förutom bakom stängda dörrar, har vi tillgång till. Det är bara det som presenteras vid rättegången som får användas av rätten.
Citera
2014-03-28, 16:42
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
Jag har även läst någonstans i FUP att efter KJ körde hem sina vänner 9/5 så åkte han och sökte av ödehuset och senare anslöt sig till WLs grupp.
Jag kan inte hitta detta i FUP nu men är det så att KJ träffat WL direkt efter att han sökt av gula huset så är det stor chans att WL känner till att KJ sökt i huset.

WL borde ha känt till det ja.
Citera
2014-03-28, 16:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Hur visste domstolen att man gjort likadan övertejpning på övriga bilar?

Det framgår i filmen där hela undersökningen finns med, alltså inte i klippet i KJ:s bil.
Senast redigerad av majk69 2014-03-28 kl. 16:58.
Citera
2014-03-28, 16:46
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Låset var trasigt så luckan öppnades alltid inifrån säger KJ. Han kan ju ha försökt bryta upp det när det gick sönder.

Tack. Just det, det var anledningen till att bagaget öppnades inifrån.
Citera
2014-03-28, 16:51
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews

Den misstänkta våldtäkten skulle ha skett i slutet av mars, runt den 27 e. AH, en ex-pojkvän till VB, får ett sms någon dag efter att de träffats. Han har uppfattningen att det skulle ha skett på kvällen i Boden på väg hem från bussen.

Det var denna jag menade:

FUP 1061
B har även berättat för A att när han skulle börja med karateträngen hade hans mamma sagt att MB skulle ha anklagats för en våldtäkt. A har uppmanat B att underrätta polisen om detta men det ska inte ha skett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in