2014-03-19, 17:34
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soopy
Ja, det är ju det HR ska ta ställning till. Om evidenset duger. Eftersom KJ är dömd i TR så har han förstås juridiskt sett just nu tillräckligt mycket på sig. Stalltipset är att HR skärper domen. Det är ett bestialiskt kvinnomord, som han är knuten till.

Man kan säga att KJ togs "red-handed", eller, snarare, det näst värsta jämfört med det, eftersom blod återfanns i bilen. Domstolar brukar inte vara så förtjusta i "kreativa" förklaringar till sådant, brukar sluta i fängelse, precis som t.ex. "kreativ bokföring", bara att mord oftast ger längre straff.

Blodet i KJ:s bil bevisar varken att han mördat/styckat Vatchareeya - eller att han har befattat sig med hennes likdelar. Det kan ju någon annan ha gjort ..
Citera
2014-03-19, 17:41
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zemixon
Verkligen och det är tråkigt och skamligt att han inte såg en annan utväg än att ha ihjäl henne.
VB hade ju tom polisanmält honom och hon vågade inte ens gå till träningen.. hon måste varit livrädd innan hon dog.. kanske därför hon ville skydda sig hos KJ.

Hade inte VB valt att tacka nej till KJs erbjudande om att köra henne hem eller om KJ inte hade tagit den där ölen den 4 maj hade VB varit i livet idag...
Det fetade: Det är alltså MB du syftar på här.
Du har blivit ombedd att belägga detta påstående med en källhänvisning.
Har du brytt dig om att göra det ännu?
Nej, det har du inte.

Ta nu och belägg påståendet för annars framstår du bara som en simpel lögnhals.
Citera
2014-03-19, 17:47
Medlem
soopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Blodet i KJ:s bil bevisar varken att han mördat/styckat Vatchareeya - eller att han har befattat sig med hennes likdelar. Det kan ju någon annan ha gjort ..

Förvisso, men det är en betonat försvårande "omständighet" för honom, ja, faktiskt en riktigt besvärande omständighet, inte minst i ljuset av att han var den sista som såg henne i livet. Och en del annat.

Stalltipset är att han är rökt i HR, som kan tänkas se hårdare på detta bestialiska kvinnomord. Tycker, härifrån sett, att det är hög tid att börja dela ut livstidsstraff till sådana här kvinnomördare. Den stackars flickan hade aldrig en chans, och kroppen skändades. Det ska man få extra för. Håller helt med t.ex. GW om det.
Citera
2014-03-19, 17:54
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yoloits
ÅKs jobb är inte att få oskyldiga dömda utan deras jobb är att få skyldiga dömda så varför skulle irritationen handla om det? Hur fan resonerar du?
Nej det handlar om att rättegången riskerar att bli framskjuten, inget annat.

Jo, tidplanen måste följas i första hand. Folk har ju bokat sina ledighter och semesterresor efter den så det är klart de blir irriterade. Resultatet kommer i andra hand.
Citera
2014-03-19, 17:54
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Jag har min egen teori om det här mordet och då kommer det inte att kunna lösas, det är ingen lösning att döma en oskyldig och mena att mordet är löst.
Jag vet inte vad KJ tror men jag skulle tro att han tror blodet kommer från VB när hon levde, men sanningen är den det kommer efter att hon avlidit.
Där tänkte du rätt för en gångs skull.
Bravo!
Citera
2014-03-19, 18:02
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Det bästa är att KJ blir frikänd och att fallet läggs ned.
Sund inställning...
Hur fan tänker du egentligen människa?

Precis likadant uttryckte du vid ett tillfälle i Linda Chen-tråden. "Bäst att fallet läggs ned.".
Och hur kommer det sig nu, tro? Varför resoneras det så anmärkningsvärt?

Kan det bero på att offren i båda fallen är av utländsk härkomst och har mindre värde för dig
så det spelar ingen större roll om morden blir uppklarade?
Kan ha grundligt fel och då ber jag om ursäkt givetvis.

Förklara hur du tänker: varför ska mordfall läggas ned?

Ps. I det här fallet är det ju inte aktuellt för övrigt. RÄTT man är dömd om så hundra Xboxar
plockas fram och somliga börjar dilla om att pojken kan ju inte ens rensa fisk med mera.
Citera
2014-03-19, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Har tidigare gjort ett inlägg om att likhundar enkelt kan felmarkera där det finns förhöjda halter av fosfor. SB har skrivit om detta i sin blogg tidigare.

Men nu visar det sig att rökgranater som används vid airsoft-spel också innehåller mycket fosfor. Detta är något för nya advokaten att ta upp.

Är det det som hänt hunden Uno?
Oavsett om de haft en rökgranat i bakluckan så har de haft vapen, väskor, skor, kläder osv, som garanterat kommit i kontakt med fosfor.

Smoke grenades are sometimes used in paintball or airsoft events, though these are not necessarily of military grade. Some devices utilized for the purpose of generating concealing smoke are high-volume smoke candles.

Another type of smoke grenade is the bursting variation. These are filled with white phosphorus (WP), which is spread by explosive action. White phosphorus catches fire in the presence of air, and burns with a brilliant yellow flame, while producing copious amounts of white smoke (phosphorus pentoxide).
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Smoke_grenade

Tidigare inlägg:
Hundsök – fosforhalter i mark.
Under utredningen kom den privatägda ”likhunden” Zampo att nyttjas för att söka hitta kvarlevor efter SBs offer på platser SB beskrivit som områden där han gjort sig av med dessa eller delar av offer. Hunden kom att markera på ett antal ställen, dock utan att mänskliga kvarlevor påträffades. I tingsrätten hördes geologen KP. Denne omvittnade att man på platsen i Åvike funnit två områden med förhöjda fosfathalter.

I det ena området återfanns rester från ett kreatur.
http://sturebergwallsblogg.wordpress.com/

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Så hundarna reagerar på förhöjda halter av fosfor, intressant att veta. samt ett dött djur
Fosfor hittas i diverse tvätt- och diskmedel som finns på marknaden.

Intressant! Efter Fallen Angel fanns minst 3 - 4 soft-air gun i det begränsade utrymmet som ju "skuffen" utgör. KJs vapen/fodral låg kvar ändå till polisbesiktningen.

Vore intressant om det gjordes ett experiment för att se vilka ev halter av fosfor som skulle uppmätas under liknande förhållande. Och huruvida en hundnos skulle markerat för detta.
Citera
2014-03-19, 18:06
Medlem
Jag har försökt följa den här tråden så gott jag kunnat, och har en reflektion.

Det är vissa här som tror att KJ och MB/AN varit i någon form av maskopi, men det tror inte jag.

OM KJ inte har begått mordet, så tror jag att VB var hos honom, och sedan gick mot sävast. Efter vägen har hon plockats upp av MB, som utfört dådet.
MB vet att VB kommer från KJ, som han vet vem det är. MB vet också vilken bil som är hans, då hon ev blivit hämtad efter träningen av KJ förut.
MB tar lite blod och planterar i KJs bil, för han vet ju att han (KJ) kommer bli misstänkt.

Vittnet som såg en asiatiska efter vägen mot sävast, såg i så fall då VB.

KJs dna på hennes ben hamnade där när hon levde och befann sig i KJs lägenhet.

Att KJ; MB och AN skulle planerat och utfört detta i samförstånd ser jag som uteslutet.
Citera
2014-03-19, 18:10
Medlem
soopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anne67
Jag har försökt följa den här tråden så gott jag kunnat, och har en reflektion.

Det är vissa här som tror att KJ och MB/AN varit i någon form av maskopi, men det tror inte jag.

OM KJ inte har begått mordet, så tror jag att VB var hos honom, och sedan gick mot sävast. Efter vägen har hon plockats upp av MB, som utfört dådet.
MB vet att VB kommer från KJ, som han vet vem det är. MB vet också vilken bil som är hans, då hon ev blivit hämtad efter träningen av KJ förut.
MB tar lite blod och planterar i KJs bil, för han vet ju att han (KJ) kommer bli misstänkt.

Vittnet som såg en asiatiska efter vägen mot sävast, såg i så fall då VB.

KJs dna på hennes ben hamnade där när hon levde och befann sig i KJs lägenhet.

Att KJ; MB och AN skulle planerat och utfört detta i samförstånd ser jag som uteslutet.

Det fetade: Instämmer helt i det.

När det gäller själva ansvaret för mordet så talar dock det övervägande evidenset för den dömde, till och med mogenhetsgraden "fäller" den dömde vid t.ex. en jämförelse med MB, med hästlängder. Det här är ett infantilt, bestialiskt, erratiskt mord, det "luktar" lång väg av någon med den dömdes psykiska och sociala disposition. Och det finns flera försvårande omständigheter, för inte säga bevis.
Citera
2014-03-19, 18:11
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Sant, men som jag har sagt tidigare, KJ har kanske en anledning att sätta fokus på sin egen lägenhet om mordplatsen är en annan.

-Ni har ingenting på mig.

En närmast hundraprocentigt säker indikation på att mordet/styckningen INTE skedde i KJ:s bostad. KJ var troligen inställd på att han skulle komma att förhöras och förmodligen att han skulle bli frihetsberövad under den tid utredningen pågick. Och han räknade med att kunna gäcka polisen, de hade ju ingenting på honom - han räknade förmodligen inte ens med att han skulle bli åtalad, det fanns ingenting på honom. Men tillräcklig noggrannhet saknades, blodbesudlingen som påträffades i Sonatan ställde honom fullständigt, detta hade "commandern" inte räknat med. Bo Forssberg insåg vartåt det barkade och började pata om brott mot griftefrid ..
Citera
2014-03-19, 18:30
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soopy
Förvisso, men det är en betonat försvårande "omständighet" för honom, ja, faktiskt en riktigt besvärande omständighet, inte minst i ljuset av att han var den sista som såg henne i livet. Och en del annat.

Stalltipset är att han är rökt i HR, som kan tänkas se hårdare på detta bestialiska kvinnomord. Tycker, härifrån sett, att det är hög tid att börja dela ut livstidsstraff till sådana här kvinnomördare. Den stackars flickan hade aldrig en chans, och kroppen skändades. Det ska man få extra för. Håller helt med t.ex. GW om det.

Att KJ var den sista som sett Vatchareeya i livet är heller inte bevisat ..
Citera
2014-03-19, 18:35
Medlem
soopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Att KJ var den sista som sett Vatchareeya i livet är heller inte bevisat ..

Beroende på hur högt man vill sätta bevisribban. Att han fällts i en instans visar på en juridisk vilja, i den instansen, att anse att det är tillräckligt bevisat. Idag är det svårt att se att HR kommer att se det annorlunda, men återstår förstås att se.

Men viktigt tänka på att absoluta bevis inte erfordras för en dom, t.ex. en livstidsdom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in