2013-05-10, 16:40
Medlem
Gula ICA påsar är vanligt. ICA kvantum i Luleå som är en av sveriges största ICA handlare omsättningsmässigt har haft gula påsar i minst 5 år och har det fortfarande.
Citera
2013-05-10, 16:41
Medlem
Man ska vara försiktig med att kritisera polisen så snabbt, det kan mycket väl vara så att de har sina misstankar om exakt vad som har hänt men att de behöver mer uppslag.

Det här låter som en intervju där polisen har mer information som de inte vill berätta om helt enkelt.
http://tv.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/brott-och-straff/article11710.ab

- Har ni några indikationer som pekar mot att hon skulle vara utsatt för brott?
- I nuläget så är det ju det vi håller på att utreda och jag kan inte närmare kommentera den biten.

För mig låter det som en polis som tror att det begåtts ett brott...
Citera
2013-05-10, 16:47
Medlem
Ptolemaioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kstyle
Det har faktiskt vandrat runt björnar på cykelbanor i tätbebyggt område däromkring..

Men jag håller med dig: Inte en hållbar teori..

Det sitter björnar på cyklar i cirkustält också. Har du mött en björn i det vilda vet du att den är lika rädd som vi är för den. När de vistas i bostadsområden har den lockats dit av våra sopor (Björnar är i huvudsak asätare, om man nu inte frågar en jägare då de och vargar är värsta dödsmaskinerna), att den skulle börja jaga och förtära en människa där är osannolikt.
Citera
2013-05-10, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reckie
Googlade Björn och Sävast och fick fram denna artikel från 2010.

"Linnea mötte en björn i Sävast" - http://www.kuriren.nu/nyheter/?articleid=5497146

Jag tror inte på björnteorin. Dom är inte direkt några finsmakare utan slafsar rätt rejält runt sig. Och inte brukar en björn heller sopa igen spåren av sitt "brott" utan det borde finnas både blod och annat inte slickar dom väl rent gatan. För att inte tala om skolböckerna som borde finnas kvar på platsen.
Citera
2013-05-10, 16:48
Medlem
Finns det några bevis för att den här T*m*y P*r*son som tydligen känner sig könsdiskriminerad verkligen är den kompis som VB var hemma hos samma kväll som hon försvann.
För mig förefaller det väldigt märkligt att han skulle ha kontaktat MPS flera dagar efter hennes försvinnande och berättat om sina kunskaper om grottor och fort. Han borde ju ha varit huvudmisstänkt redan från början och han borde i vilket fall som helst sitta inne med viktig information och borde ha förhörts noggrant av polis.
Historien om påsen är märklig. Var hade hon böckerna på vägen till honom?
Har polisen försökt spåra hans egen telefon?
Sedan undrar jag om hans bostad. Han ska ha haft en bostad i Sävast och numera bo i Bodsvedjan i Boden. Har han kvar den gamla bostaden där han tycks vara skriven? Har polisen genomsökt denna?
Hade han bil? Varför skjutsade han i så fall inte hem VB.

Nej denne TP är väldigt suspekt.
Citera
2013-05-10, 16:50
Medlem
LadyZamiocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Finns det några bevis för att den här T*m*y P*r*son som tydligen känner sig könsdiskriminerad verkligen är den kompis som VB var hemma hos samma kväll som hon försvann.
För mig förefaller det väldigt märkligt att han skulle ha kontaktat MPS flera dagar efter hennes försvinnande och berättat om sina kunskaper om grottor och fort. Han borde ju ha varit huvudmisstänkt redan från början och han borde i vilket fall som helst sitta inne med viktig information och borde ha förhörts noggrant av polis.
Historien om påsen är märklig. Var hade hon böckerna på vägen till honom?
Har polisen försökt spåra hans egen telefon?
Sedan undrar jag om hans bostad. Han ska ha haft en bostad i Sävast och numera bo i Bodsvedjan i Boden. Har han kvar den gamla bostaden där han tycks vara skriven? Har polisen genomsökt denna?
Hade han bil? Varför skjutsade han i så fall inte hem VB.

Nej denne TP är väldigt suspekt.

Är det TP eller uppgiftslämnaren i tråden som är suspekt?
Citera
2013-05-10, 16:51
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Krona
Det är väl dags att polisen gör en undersökning av exets lägenhet. Sannolikheten är väl över 90 procent att han är inblandad i ett ev mord eller bortförande.

Han kanske tog hennes mobil och åkte ut till området där man nu letar och skickade ett sms med hennes mobil och gömde den sen.
På frågan om de undersökt kompisens lgh, svarade polisen nåt i stil med, - vi har gjort de undersökningar vi anser nödvändiga.
Inte ja och inte nej, för mig innebär det att de kollar honom och förhoppningsvis även hans lgh, ev bil etc.
Citera
2013-05-10, 16:56
Medlem
Chirpas avatar
Även om jag först var övertygad om att hon "försvunnit" självmant av en eller annan anledning (och jag hoppas fortfarande att så är fallet) börjar den här TP och lördagskvällen te sig lite märkligt.

Eftersom det är bekräftat att hon lämnade sin vän (här hävdas det att det är hennes ex, TP) 21.00 och gick hemmåt antingen från Sävast eller Bodsvedjan så är det ju extremt märkligt att samma TP skriver på Missing peoples sida:
"To**y Tompy Per**on Hör av er om ni behöver någon som känner till alla bunkrar och skrymslen i det området. varit där mycket genom årens lopp och känner till de flesta gamla bunkrar/grotthål."

Detta skrivs fyra dagar senare (onsdag) då han rimligtvis borde vara uppriven över att hans kompis varit borta väldigt länge (gissar att de höll kontakten oftare än var fjärde dag?) samt att han åtminstone bord veta att hon inte försvann vid 15 kring löpspåret som var det första budet som gavs.

Känns som ett tydligt tecken på att han vill "hjälpa till" att leta. Ett inte helt ovanligt fenomen bland kidnappare/mördare verkar det som.

Är dock ganska säker på att Polisen redan viste att det fanns spår av henne från kvällen den 4/5 och att de självklart vetat vem hon har befunnit sig hos. Så anledningen till den stora sökinsatsen kring Åbergsfortet och spåret runt omkring syftar nog tyvärr snarare till att hitta hennes kropp tyvärr. :/

Hoppades på att denna tjej skulle dyka upp i närtid välbehållen med en löjligt romantisk story..men verkligheten pekar nog tyvärr mot ett annat håll.

Gissningsvis hämtas snart TP in och sökandet koncentreras till diverse fort/värn.

Alla tankar till tjejen och anhöriga som jag hoppas inte läser på FB..
Citera
2013-05-10, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarbara
Gula ICA påsar är vanligt. ICA kvantum i Luleå som är en av sveriges största ICA handlare omsättningsmässigt har haft gula påsar i minst 5 år och har det fortfarande.

Och ändå kände han ett sånt behov att berätta att påsen är gul. Trots att dom är så vanliga. Varför dessa detaljer. Att han i förhör med polisen berättar detaljer om påsen är en sak, men varför detta behov att berätta för andra? "Jag gav henne en påse att lägga böckerna i" är väl det man skulle säga i en sån situation. Dessa detaljer, ICA, gul. Det skulle inte förvåna mig om det dyker upp en gul ICA-påse nu på ett "lämpligt" ställe..

Det är någonting med den där påsen som inte stämmer.
Citera
2013-05-10, 16:59
Medlem
CloneWars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av backflasha
Man ska vara försiktig med att kritisera polisen så snabbt, det kan mycket väl vara så att de har sina misstankar om exakt vad som har hänt men att de behöver mer uppslag.

Det här låter som en intervju där polisen har mer information som de inte vill berätta om helt enkelt.
http://tv.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/brott-och-straff/article11710.ab

- Har ni några indikationer som pekar mot att hon skulle vara utsatt för brott?
- I nuläget så är det ju det vi håller på att utreda och jag kan inte närmare kommentera den biten.

För mig låter det som en polis som tror att det begåtts ett brott...

Jag håller med dig om att man skall vara försiktig med att allt för snabbt kritisera polisen samt de som söker. Det måste vara en överjävlig terräng att söka i, i och med bodens fästning och allt vad den innebär.
Här är ett klipp från svt:s hemliga svenska rum (Bodens fästning) för de som inte redan sett den:
https://www.youtube.com/watch?v=zWLBuc12z24

Jag tror inte personligen att något av de fem forten är mest intressant men betänk att det finns/fanns över 1100 andra objekt i och omkring Boden som ingick i denna försvarsanläggning. Där någonstans finns en kropp och den skyldige till detta brott är högst troligt någon "närstående", alltså inte någon för den eftersökte helt okänd gärningsman.
Citera
2013-05-10, 17:02
Medlem
Med tanke på att GM nu förmodligen är ute och letar efter henne och ska "hjälpa till" så skulle jag vilja säga att han med 99,9 % säkerhet också sitter här inne och läser/ev. skriver.
Citera
2013-05-10, 17:02
Medlem
CloneWars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reckie
Googlade Björn och Sävast och fick fram denna artikel från 2010.

"Linnea mötte en björn i Sävast" - http://www.kuriren.nu/nyheter/?articleid=5497146

Jag tror oddsen är lägre att en männsiska som heter Björn är skyldig till detta försvinnande än att det är en björn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in