2014-02-12, 14:46
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
När jag gjort bedömningenom om KJ är skyldig eller inte har jag gått efter förundersökningen och ingenting annat. Jag har kommit till den slutsatsen att KJ är inte skyldig till mordet på VB och kommer inte att ändra på det.
Det var KJ som omedelbart begjorde en ny advokat för att överklaga domen, därför han ansåg sig själv inte skyldig till något mord.
Om det blir ingen överklagan till Hovrätten, det är klart det finns en orsak till det, men jag anser det är bäst att vänta tills i morgon och se om det är definitivt ingen överklagan som lägges in.
Ja du är ju känd att gå tvärtemot strömmen. Har inte orkat hänga med alla dina inlägg, så om du svarat på detta förr så ber jag om ursäkt. Tar för givet att du då tror du vet vem det är, så vem är det då?
Citera
2014-02-12, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
De lurpassar på varandra. Jag tror inte åklagaren överklagar om inte Olsson gör det. De väntar och ser och troligen har de också haft informell kontakt. De vet redan om det blir överklagan eller inte.
Jag skulle inte bli förvånad om det blir som när Silbersky tog över Anders Eklund: Att KJ kommer att erkänna eftersom advokaten lyckats förklara att det är kört. Det skulle förklara Olssons kryptiska uttalande.

Tror jag med.Vi får se!
Citera
2014-02-12, 15:21
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clavell
Kan det vara så att eventuellt blod som hamnat på kofångaren tvättats bort av regn?

Badkar som tvättats ur

Tror knappast det är troligt. Även om du använt högtryck borde blod letats sig ner i springor och ner bakom kofångaren.

Så, åter till frågan:

Varför är det bara blod på gummilisten och den räfflade plastlisten?
Citera
2014-02-12, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Badkar som tvättats ur

Tror knappast det är troligt. Även om du använt högtryck borde blod letats sig ner i springor och ner bakom kofångaren.

Så, åter till frågan:

Varför är det bara blod på gummilisten och den räfflade plastlisten?
Därför det är inga kroppsdelar som dragits ur bagageutrymmet som påståtts, och skulle vara förklaringen att blodet fanns endast på en sida och på listen.
Om kroppsdelar hade dragits över listen hade blod kommit över listen också.
Vad som också är viktigt är att någon tvättning av bagageutrymmet har inte gjorts eller försök till, därför har inte KJ känt till om något blodspår i bagageutrymmet.
Blodet i bagageutrymmet ser jag endast en förklaring till och det är att det är planterat dit. Hur den planteringen kunde ha gått till finns det många förklaringar till. Blodet kan ha blivit injiserat dit, eller kanske bilen var olåst, sedan finns möjligheten att de gått in i bilen, som skall endast ta 13 sekunder att få upp dörren och sedan öppnat bagageluckan.
Citera
2014-02-12, 15:49
Medlem
MBoudines avatar
Tingsrättsdomen är för lindrig sett till gärningen. Den är stötande ur rättsmedvetandesynpunkt och bör överklagas av åklagarna. Gissar att detta kommer att ske 'kvart i tolv' i natt och sker så inte kommer Tomas Olsson att skicka in sin fem i. Domen är dessutom ofullständig, jag menar att tillräckligt mycket talar för att KJ inte varit ensam om detta och däri ligger KJ:s chans att förbättra sin position om hovrätten kan övertygas om att KJ:s inblandning varit blygsammare än vad som framgår av gärningsbeskrivningen i tingsrättsdomen. Men vi får se - intressant läge är det ju.
Senast redigerad av MBoudine 2014-02-12 kl. 16:09.
Citera
2014-02-12, 16:12
Medlem
Docklands avatar
Båda parter överklagar:

http://www.kuriren.nu/nknyheter/malsagande-och-aklagare-overklagar-styckmordsdomen-7437879.aspx

"Vid 16-tiden på tisdagen kom besked att målsägandesidan, Vatchareeya Bangsuans föräldrar via målsägarbiträdet advokat Elisabeth Massi Fritz, överklagar tingsrättens dom i styckmordmålet till Hovrätten. Även åklagarsidan överklagar. Från den tilltalades sida har ännu ingenting hörts, men Kristoffer Johanssons advokat Thomas Olsson har fram till midnatt på sig att lämna in en överklagan."

E: Inte KJ såg jag när jag läste artikeln ordentligt. Ännu, det vill säga.
Citera
2014-02-12, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Money22
Tror jag med.Vi får se!
Tyvärr är tråden nedlusad med trams från Lagro och Mboudine så det är inte lätt att hitta relevant information men det framgår tidigare i tråden att det inte finns något att lurpassa om. Motparten får en extra vecka på sig att överklaga, dvs. 3+1 vecka. Det utgör då ett sk anslutningsöverklagande som är villkorat till det ursprungliga överklagandet men lika giltigt.
Citera
2014-02-12, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av just_a_girl
Nej tog inga kort alls på bilen.
Synd, då det är svårt att i efterhand bevisa att det verkligen har hänt, men jag har ingen anledning att betvivla vad du säger. Spåret är helt klart intressant. Är det någon som vet vilken relation KJ hade till IJ?

Om det är så att IJ är död, så kan KJ ha känt till att han var på väg att dö vilket sammantaget renderade i att summan av förluster blev för mycket för honom (utnyttjad, hunden, IJ på väg att dö, VB icke ömsesidiga kärlek), särskilt om de stod varandra nära. Detta kan i sin tur ha triggat igång en inre vrede som urartade och förstärktes av utebliven tillgång till det stöd som pappan normalt stod för (var på semesterresa med frun).
Citera
2014-02-12, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Båda parter överklagar:

http://www.kuriren.nu/nknyheter/malsagande-och-aklagare-overklagar-styckmordsdomen-7437879.aspx

"Vid 16-tiden på tisdagen kom besked att målsägandesidan, Vatchareeya Bangsuans föräldrar via målsägarbiträdet advokat Elisabeth Massi Fritz, överklagar tingsrättens dom i styckmordmålet till Hovrätten. Även åklagarsidan överklagar. Från den tilltalades sida har ännu ingenting hörts, men Kristoffer Johanssons advokat Thomas Olsson har fram till midnatt på sig att lämna in en överklagan."

E: Inte KJ såg jag när jag läste artikeln ordentligt. Ännu, det vill säga.

Intressant. Kommer ett erkännande av griftefridsbrott och en ny story från KJ under kvällen? Eller varför avvaktar TO annars?
Citera
2014-02-12, 16:44
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SanLiTun
Intressant. Kommer ett erkännande av griftefridsbrott och en ny story från KJ under kvällen? Eller varför avvaktar TO annars?

Jag hoppas på erkännande.
Citera
2014-02-12, 17:14
Medlem
Styckmordet på VB var ett mycket brutalt mord, där gärningsmännen lät henne genomlida en lång pina innan döden befriade henne och där även händerna höggs bort.
Något liknande har mig veterligen aldrig inträffat i Sverige som mordet på VB.
Många kanske tror att det här mordet var mycket unikt, för Sveriges del är det på de viset, men det förekommer utomlands sådana här mord.
I Somalia finns en terroristorganisation Al-Shabaab som också har connection med Al Qaida och Al-Shabaab har tillämpat liknande metoder som användes mot VB.
De ockuperade blandannat en shopping mall i Nairobi i september och tog gisslan. De pinade den här gisslan helt omänskligt och även barn blev knivstuckna och huvuden höggs bort och skall ha kastas ut genom fönstren.
Det var 68 personer som dog vid gisslandramat och Al-Shabaab tog på sig skulden.
I Somalia och även i Kenya har Al- Shabaab varit mycket besvärliga och ställt till mycket elände för det somaliska folket och även i Kenya.
Nu har Kenyanska trupper hjälpt till att kväsa Al-Shabaab till stor del i Somalia, de har även haft hjälp av västagenter.
Jag påstår absolut inte att Al-Shabaab var de som styckmördade VB, men mönstret känns igen.
Senast redigerad av Lagro 2014-02-12 kl. 17:34.
Citera
2014-02-12, 17:15
Medlem
MrFolds avatar
Kan någon kunnig i processjuridik säga mer om vad som kan ligga bakom försvarssidans förhalning? Kan det vara så att man hade ett färdigt överklagande att slänga in OM inte motparten hade kommit med något, men nu tar chansen att istället först studera åklagarnas överklagande och utifrån det eventuellt göra justeringar i sin egen överklagandeskrift?

Personlligen ser jag i så fall ett sånt scenario (om det finns någon juridisk/procesuell poäng med att göra så alltså) som mer sannolikt än att man umgåtts med planer på att nöja sig med tingsrättsdomen. Kan inte se att KJ har mycket att förlora på att det hela dras i hovrätten (hellre riskera ett par års straffskärpning än missa chansen att möjligen, möjligen komma undan mordåtalet. rimligen har advokaten förklarat för honom att chansen att komma undan griftefridsbrottet är nära nog noll)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in