2014-02-05, 11:07
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Luleälven utmynnar väl nånstans .. JeeZeus, gör dig inte dummare än ..

Det är verkligen inte din bakgård märker jag. Skulle trålare (bottentrålare?) stöta på VB:s kvarlevor utanför Lulekusten menar du? 8-9 mil längs botten på luleälven?

Hur tänker du nu?
Citera
2014-02-05, 11:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Det är verkligen inte din bakgård märker jag. Skulle trålare (bottentrålare?) stöta på VB:s kvarlevor utanför Lulekusten menar du? 8-9 mil längs botten på luleälven?

Hur tänker du nu?

Vår allvetande ständigt så kloke och genomtänkta MBoudine tror att det trålas utanför SSAB:s hamn
Citera
2014-02-05, 11:59
Medlem
MBoudines avatar
Citat:

Hur tänker du nu?

Att försöka förklara resonemang och tankar på ett för dig lättfattligt och pedagogiskt sätt är nog inte en helt enkel uppgift, det har jag insett .. Men att en trålande fiskare kan få liket av en mördad person i fångstredskapet är inte osannolikt - således en vansklig metod att tillgripa för en mördare att göra sig av med sitt offer.
Citera
2014-02-05, 12:44
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Att försöka förklara resonemang och tankar på ett för dig lättfattligt och pedagogiskt sätt är nog inte en helt enkel uppgift, det har jag insett .. Men att en trålande fiskare kan få liket av en mördad person i fångstredskapet är inte osannolikt - således en vansklig metod att tillgripa för en mördare att göra sig av med sitt offer.

Jag märker du blir en smula agiterad, inte minst på försöken till lite härskarteknik i din argumentation.
Kul.
Jag menar att det är högst osannolikt att en paketerad? kropp, sänkt med tyngder och gud vete allt skulle rulla 8-9 mil, minst, ut i öppet vatten. Men det är åtminstone troligare än att de inte skulle kunna identifieria kvarlevorna efter en människa som brunnit inne i ett tomt trähus, med ett bildäck och lite magnesium strategiskt placerat.

Spännande teorier, men ingen skulle platsa ens i en kioskdeckare, dessvärre.
Citera
2014-02-05, 13:25
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Jag märker du blir en smula agiterad, inte minst på försöken till lite härskarteknik i din argumentation.
Kul.
Jag menar att det är högst osannolikt att en paketerad? kropp, sänkt med tyngder och gud vete allt skulle rulla 8-9 mil, minst, ut i öppet vatten. Men det är åtminstone troligare än att de inte skulle kunna identifieria kvarlevorna efter en människa som brunnit inne i ett tomt trähus, med ett bildäck och lite magnesium strategiskt placerat.

Spännande teorier, men ingen skulle platsa ens i en kioskdeckare, dessvärre.

Tomt trähus .. Jag vet inte när det gula ödehuset byggdes eller ändamålet, men gissar att det handlar om en byggnad, ganska stor, som uppfördes för försvarets räkning, kanske på 40/50-talet, och då kan det ju vara rätt välbyggt, kanske isolerat, och att byggmaterialet innehåller en hel del värmeenergi som frigörs vid en brand. Så efter en rätt anlagd brand betvivlar jag att identifieringen av kolresterna av en utbrunnen människa varit säker, och att fastställa dödsorsaken hade varit praktiskt taget omöjligt.
Citera
2014-02-05, 13:33
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Tomt trähus .. Jag vet inte när det gula ödehuset byggdes eller ändamålet, men gissar att det handlar om en byggnad, ganska stor, som uppfördes för försvarets räkning, kanske på 40/50-talet, och då kan det ju vara rätt välbyggt, kanske isolerat, och att byggmaterialet innehåller en hel del värmeenergi som frigörs vid en brand. Så efter en rätt anlagd brand betvivlar jag att identifieringen av kolresterna av en utbrunnen människa varit säker, och att fastställa dödsorsaken hade varit praktiskt taget omöjligt.

Varför tar du inte reda på det, innan mystiska spekulationer? Du framstår som insatt, men det är du alltså inte?
Citera
2014-02-05, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon9
Jag tror att man blir alldeles för enkelspårig om man letar efter urtypen av en mördare. Jag tror (och vet) att väldigt många människor kan göra mkt oväntade saker under vissa omständigheter och som de i andra situationer aldrig skulle göra. Det finns flera exempel i historien (som nazityskland) och i kända beteendeexperiment. T.ex. kan nämnas Milgrams experiment om lydnad (beredvilligheten hos friska peroner att döda en oskyldig medmänniska med elstötar) och Zimbardos experiment om rolltagande där friska individer på kort tid betedde sig så vidrigt mot medmänniskor att experimentet fick avbrytas. Kort och gott, jag tycker inte man kan "fria" ngn med argument som att KJ är så lugn och inte skulle kunna ha ihjäl VB. Under de aktuella omständigheter kunde han det. Med en historia av utanförskap, mobbing, kränkningar, ensamhet, misslyckanden, avund mot de som fungerar annorlunda m.m. i en situation utan jobb, utan partner, med LSS-stöd m.m. Därtill en krossad förhoppning om att VB skulle vilja ha just honom och alla de känslor som strömmar fram där det omöjliga plötsligt bara händer, att han i desperation, ilska och besvikelse har ihjäl VB. Därefter tar alla forensic-kunskaper vid som gör att han nästan lyckas komma undan.

Tack Gordon9! Du tar orden ur min mun eller rättare sagt texten ur mitt tangentbord. Det är ungefär så här långt man kan komma med logikens hjälp i den mån det finns någon logik i den här tragiken.
Resten är obegripligt för normalt tänkande människor.
Citera
2014-02-05, 15:36
Medlem
Citat:
Så efter en rätt anlagd brand betvivlar jag att identifieringen av kolresterna av en utbrunnen människa varit säker, och att fastställa dödsorsaken hade varit praktiskt taget omöjligt.

Dags för en FB-klassiker: Källa på det ovanstående?!

Du har tidigare fått en källa (publicerad vetenskaplig rapport) som visar att det även med en kremeringsugn till hands är mycket svårt att förinta allt spårbart DNA. "Betvivlar" du den? I så fall, varför?

Att en innebränd styckad människa utan händer måste ha dött i samband med ett brott, hur länge tror du polisen skulle behövt grubbla över den slutsatsen?
Senast redigerad av SanLiTun 2014-02-05 kl. 15:42.
Citera
2014-02-05, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SanLiTun

/--/
Att en innebränd styckad människa utan händer måste ha dött i samband med ett brott, hur länge tror du polisen skulle behövt grubbla över den slutsatsen?

Tror inte någon konstapel i Boden el annorstädes skulle behöva ägna sig åt något grubblande därvidlag men det är ju inte riktigt det saken gäller; frågan blir vad man hade kunnat bevisa i rättssalen, vad som hade kunnat föras bortom alla rimliga tvivel. Domstolens slutsats behöver inte vara lika given.

Antar att du är bekant med fallet da Costa?
Citera
2014-02-05, 16:34
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon9
Jag tror att man blir alldeles för enkelspårig om man letar efter urtypen av en mördare. Jag tror (och vet) att väldigt många människor kan göra mkt oväntade saker under vissa omständigheter och som de i andra situationer aldrig skulle göra. Det finns flera exempel i historien (som nazityskland) och i kända beteendeexperiment. T.ex. kan nämnas Milgrams experiment om lydnad (beredvilligheten hos friska peroner att döda en oskyldig medmänniska med elstötar) och Zimbardos experiment om rolltagande där friska individer på kort tid betedde sig så vidrigt mot medmänniskor att experimentet fick avbrytas. Kort och gott, jag tycker inte man kan "fria" ngn med argument som att KJ är så lugn och inte skulle kunna ha ihjäl VB. Under de aktuella omständigheter kunde han det. Med en historia av utanförskap, mobbing, kränkningar, ensamhet, misslyckanden, avund mot de som fungerar annorlunda m.m. i en situation utan jobb, utan partner, med LSS-stöd m.m. Därtill en krossad förhoppning om att VB skulle vilja ha just honom och alla de känslor som strömmar fram där det omöjliga plötsligt bara händer, att han i desperation, ilska och besvikelse har ihjäl VB. Därefter tar alla forensic-kunskaper vid som gör att han nästan lyckas komma undan.

Det samma gäller även att fälla därför att han möjligen har dödat och obducerat en hund och andra smådjur, intresse för skjutvapen, svärd och knivar tycker jag.
Citera
2014-02-05, 16:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SanLiTun
Dags för en FB-klassiker: Källa på det ovanstående?!

Du har tidigare fått en källa (publicerad vetenskaplig rapport) som visar att det även med en kremeringsugn till hands är mycket svårt att förinta allt spårbart DNA. "Betvivlar" du den? I så fall, varför?

Låt säga att "gula huset" står i ljusan låga, hur många förutom jag skulle direkt anta att det rör sig om anlagd brand? (ett öde hus utan el eller verksamhet brukar sällan självantända) Och att det dessutom samtidigt letas efter en försvunnen kvinna som upptar mångas engagemang och tankar gör ju att "normalbegåvade" genast anar oråd. Men okej, vi har fått veta (av MBoudine) att brandförsvaret skulle låta det brinna ner till grunden för ingen skulle misstänka något eller komma på tanken till ett samband Men om någon (mot förmodan enligt MBoudine) skulle misstänka ett samband och det görs allt som står i deras makt att släcka/begränsa branden så hittas väl "bara" ett illa bränt lik med ben och händer avlägsnade...och munnen full av magnesium Men som sagt, vi får lita på MBoudins analys...han har aldrig fel, vänta bara så får vi se när "eventet" mot VB rullas upp på filmduken.
Citera
2014-02-05, 16:41
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Tack Gordon9! Du tar orden ur min mun eller rättare sagt texten ur mitt tangentbord. Det är ungefär så här långt man kan komma med logikens hjälp i den mån det finns någon logik i den här tragiken.
Resten är obegripligt för normalt tänkande människor.

Det beror på att "normalt tänkande människor" om ett mordfall av det här slaget på välkänt manér tenderar att spika ihop en förklaringsmodell bestående av studerade och/eller självupplevda diagnoser i bokstavsform, och då är det inte att förundras över att dessa med limiterad tankeförmåga ganska snart ramlar av vagnen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in