Citat:
Ursprungligen postat av
Quarrel
Jag vet mycket väl att det räcker med en kroppsdel eller blod från en död människa för att en likhund ska markera. Jag tycker fortfarande att det är dålig samstämmighet mellan hundarna.
Men svara på frågan, vad krävs för att just du ska uppfatta att hundarna har markerat samstämmigt?
Det finns endast en målsubstans som hundarna har gemensamt, de markerar vid och mot skottgluggarna. Menar du att hundarna skulle ha uppträtt exakt likadant, i så fall är du ute och reser.
Hundar är levande varelser och individer. Dessutom finns det en viktig aspekt till, nämligen förarna som också är individer som styr och tolkar sin hund på sitt eget vis. Just därför är det viktigt att öva sig i att läsa av och tolka sin egen hund.
En markering kan både du och jag förstå om vi vet hur hunden gör när den markerar, ligga, skall, hoppa på bakbenen eller vad det nu kan vara. Men att veta hur en hund beter sig när den har hittat målsubstansen men ännu inte har markerat är det endast föraren som kan avgöra, och det handlar om erfarenhet med sin hund samt en förståelse för hur en hund fungerar.
Likaså lär sig föraren att läsa av hunden och se om det är en större yta som är kontaminerad med målsubstansen eller en mikroskopiskt liten fläck. Föraren tolkar hundens beteende och alla förare är inte lika bra på det, det vinns variationer, dock har båda hundarna markerat och visat intresse för
samma del av värnet och det tycker iaf jag är samstämmigt.
EDIT;Måste tillägga att föraren också kan se på hunden om den har en vindmarkering eller ett spår, slutsatsen bollas till exempel med en tekniker som avgör var och hur man ska gå vidare med eventuella tekniska undersökningar.