2014-01-09, 16:34
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Ingen har sett HENNE efter att KJ uppgivit att hon lämnat hans bostad. Vare sig ensam eller i sällskap. Det är de enkla fakta som gäller.

Kan det vara så att vittnet på Lejonbacksvägen kan vara det vittne som har givit upphov till det många tror, att VB har synts lämna KJ lägenhet?

Var det inte så att ett vittne hade sett någon som liknade VB i närheten av KJ bostad?

Lejonbacksvägen är i närheten av KJ bostad, Bodens centrum är inte, i en jämförelse.

Ett försöka att förklara det många tycker är märkligt.
Citera
2014-01-09, 16:42
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flutter
Sen kan man se det såhär också, om MB ljuger så finns det inga bevis som pekar på att han skulle vara inblandad. Även om taxiresan och ANs alibi skulle vara fabricerade så finns det inte något som direkt pekar på honom, utom kanske motivet att han var less på VB.

Å andra sidan, även om KJ talar sanning så finns det inget annat som pekar åt ett annat håll. DNA, blod, mobilernas position, allt det pekar på KJ och det har inte kommit någon vettig bortförklaring till det.

Dagens understatement .. Jag tror snarare han kände sig hotad av VB.
Citera
2014-01-09, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av finday
Varför blir det sannolikt att den var olåst, när den beslagtogs stod den inne i ett garage, stor sannolikhet att man inte låser den då jämfört med att den stod ute på en parkering oövervakad.
Polisen uppger att bilen var olåst, jag antar att den fanns på parkeringen, därför det borde vara polisen som flyttade den från parkeringen till garaget. Den här personen som ägde bilen kan väl ses som slarvig, skulle inte förvåna om den var olåst.
Citera
2014-01-09, 16:50
Moderator
OYs avatar
Om KJ mördade VB utomhus, varför bemöda sig med att frakta bort liket och stycka det? Kunde lika gärna ha låtit henne ligga.

Eventuella DNA spår från KJ kan ha kontaminerat VB den tid de var tillsammans i lägenheten. Skor, kläder och mordvapen kunde han eldat upp och grävt ner.

Varför göra det omständligt för sig, brukade KJ göra så, min uppfattning är att han oftast väljer den enkla vägen, hans vardagliga liv präglas av ett underskottsbeteende, han gör inte det som är nödvändigt, en slarvpelle, och städa är inte hans grej som person, orsaken kan vara en diagnos men också lathet.

Säger inte att det betyder något, hugg gärna emot, jag vill höra vad ni tycker om resonemanget, kanske tänker jag fel.
Citera
2014-01-09, 16:51
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Blodbesudlingen i Sonatan indikerar för att VB varit skadad på ett eller annat sätt kring KJ's baklucka. När hon senare hittas (med tanke på att hon umgicks med KJ samma kväll hon försvann) styckad blir det svårt för KJ att förklara blodet i hans bil.
Hur tror du blodet har kommit dit?

Blodet kom dit vid i- eller urlastning av VB:s likdelar fvb till f1/f2. Eventuellt via en annan plats där delarna transiterades. Vilket kan ha varit ett värn. Mordet kan ha skett på olika platser och vid olika tillfällen, och ett värn är förmodligen ett av alternativen. Blodbesudlingen i KJ:s bil bevisar INTE att KJ haft med i- och urlastning av likdelar att göra.
Citera
2014-01-09, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Alltså OM mot all förmodan det skulle vara planterat faller det ändå bortom rimligt tvivel och kommer lämnas utan avseende. Så om det är planterat eller inte är inte relevant för rättegången nu eller överklagan.
Ja, men vi diskuterar utanför TR. Vi vill granska deras dom. Annars är det klart att han är skyldig enligt TR och eventuellt HR.
Citera
2014-01-09, 16:54
Medlem
findays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Polisen uppger att bilen var olåst, jag antar att den fanns på parkeringen, därför det borde vara polisen som flyttade den från parkeringen till garaget. Den här personen som ägde bilen kan väl ses som slarvig, skulle inte förvåna om den var olåst.
Den stod hemma hos hans föräldrar och inte på hans parkering när polisen beslagtog den.
Citera
2014-01-09, 17:08
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
NSD: Här bärgas bilarna
Citat:
NSD var på plats på en adress i Boden då kriminalpolisen kallat fram bärgare för att ta hand om två bilar.
Dels en silverfärgad Hyundai, dels en mörk, äldre Golf.
En beväpnad kriminalpolis bevakade då bärgaren lastades och körde i väg från ett idylliskt villaområde i Boden.
Bodsvedjan är inte ett idylliskt villaområde i Boden.
Citera
2014-01-09, 17:13
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Uno markerar vid fönstergluggen, Kompis mot fönstergluggen, hur mycket mer samstämmigt tycker du att det borde vara för att du ska förstå att båda hundarna har hittat målsubstansen på samma plats i det här byggnadsverket?

Jag misstänker att du fortfarande inte förstår att det inte behöver ha funnits ett lik på den plats som hundarna markerar för likdoft. Det räcker med att doftmolekyler från lik finns för att hundarna ska markera. Finns flera olika möjligheter hur det kan ha gått till.

Till exempel så kan doften ha spridits dit med ett par skor, ett djur kan ha burit dit en kroppsdel eller något annat som har haft kontakt med liket.

Om det nu är så svårt för en människa att ta sig upp till gluggen och ut på ytan utanför så kanske man kan tänka sig att det är just ett djur som har fört doften dit på något sätt, kanske bar dit en hand.. Att hundarna har hittat målsubstansen där betyder inte att platsen har med mord och styckning att göra.
Jag vet mycket väl att det räcker med en kroppsdel eller blod från en död människa för att en likhund ska markera. Jag tycker fortfarande att det är dålig samstämmighet mellan hundarna.
Citera
2014-01-09, 17:15
Medlem
Ang 112*
Jag tror inte att VB var rädd för KJ.
Utan att det möjligen kom någon/några till KJ
som VB kände sig rädd för.
Men som kanske gick eller stannade men ingenting hände så
VB fortsatte sms MB.

Ang blodet i KJ:s bagaget.
KJ kan ha hittat VB och fört henne till
Gula huset för att hon skulle hittas.
Därav blod och liklukt i bilen.
Citera
2014-01-09, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bolinda
Ang 112*
Jag tror inte att VB var rädd för KJ.
Utan att det möjligen kom någon/några till KJ
som VB kände sig rädd för.
Men som kanske gick eller stannade men ingenting hände så
VB fortsatte sms MB.

Ang blodet i KJ:s bagaget.
KJ kan ha hittat VB och fört henne till
Gula huset för att hon skulle hittas.
Därav blod och liklukt i bilen.
KJ har sagt att han var ensam med VB. Varför skulle dölja det att de fick besök av några? Nej! Det skulle komma fram om det var så.
Citera
2014-01-09, 17:31
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag vet mycket väl att det räcker med en kroppsdel eller blod från en död människa för att en likhund ska markera. Jag tycker fortfarande att det är dålig samstämmighet mellan hundarna.

Men svara på frågan, vad krävs för att just du ska uppfatta att hundarna har markerat samstämmigt?

Det finns endast en målsubstans som hundarna har gemensamt, de markerar vid och mot skottgluggarna. Menar du att hundarna skulle ha uppträtt exakt likadant, i så fall är du ute och reser.

Hundar är levande varelser och individer. Dessutom finns det en viktig aspekt till, nämligen förarna som också är individer som styr och tolkar sin hund på sitt eget vis. Just därför är det viktigt att öva sig i att läsa av och tolka sin egen hund.

En markering kan både du och jag förstå om vi vet hur hunden gör när den markerar, ligga, skall, hoppa på bakbenen eller vad det nu kan vara. Men att veta hur en hund beter sig när den har hittat målsubstansen men ännu inte har markerat är det endast föraren som kan avgöra, och det handlar om erfarenhet med sin hund samt en förståelse för hur en hund fungerar.

Likaså lär sig föraren att läsa av hunden och se om det är en större yta som är kontaminerad med målsubstansen eller en mikroskopiskt liten fläck. Föraren tolkar hundens beteende och alla förare är inte lika bra på det, det vinns variationer, dock har båda hundarna markerat och visat intresse för samma del av värnet och det tycker iaf jag är samstämmigt.

EDIT;Måste tillägga att föraren också kan se på hunden om den har en vindmarkering eller ett spår, slutsatsen bollas till exempel med en tekniker som avgör var och hur man ska gå vidare med eventuella tekniska undersökningar.
Senast redigerad av OY 2014-01-09 kl. 17:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in