2014-01-07, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jo, enligt polisen vid rättegången mot mannen som åtalades för mord på Marina i Spekeröd känner en likhund lukt av lik, inte blod från en levande person.
Jepp!

Men om M är GM.. och planterat dit likdoft på något mystiskt vis..
Det är för långsökt tycker jag,
Att han skulle veta vem och hur K är. Att han skulle veta att dörren sällan låses osv.
Njä..

Någon hade en teori om K och M som gemensamt mördar, styckar och dumpar V.
Att de två skulle genomföra något (vad som helst) ihop känns orimligt.
Citera
2014-01-07, 18:28
Medlem
MrFolds avatar
Får erkänna att jag också blev ganska överraskad av dagens utlåtande och helt uppenbart haft fel i min gissning om vad man skulle komma fram till. Lite motsägelsefullt känns det när man tänker på att det rör sig om en person med minst en neuropsykiatrisk diagnos som tidigt i häktningen bedömdes vara i behov av vård på rättspsyk och medicinering med vad jag förstår som ganska tung psykofarmaka.

Jag antar att man får tolka detta som att psykiatrikerna bedömer att han bara fått ett vanligt "spel" och dödat Vatchareeya i någon form av aggressionsutbrott. Om det nu inte var planerat.

Har tänkt en del på polisutredningen under min semester. Det känns som att det saknades krafter som hade den analytiska förmåga som krävs i form av helhetssyn och samtidigt grepp om detaljer för att koordinera utredningsinsatserna och alla förhör avseende Kristoffer och hans göranden och låtanden. Det är klart att det inte var en lätt uppgift i den stora och komplexa utredning det här var. Men man kan ju tycka att de t ex borde ha upptäckt detta med sängen och följt upp det med tuffare förhör mot både Kristoffer och kanske några tänkbara kandidater till "hjälpare" på denna punkt. Jag håller också med de som skrivit att den tekniska undersökningen av lägenheten inte känns riktigt komplett. Det finns också en rad andra saker man kunde ha pressat på mer i förhören. Dessa märkliga felsägningar på några ställen t ex. Eller vad han egentligen hade för sig nätterna innan fynden av kroppsdelar. Ett tänkbart grepp hade varit att låta nya förhörsledare - kanske tuffare än de två som verkar ha byggt sin strategi på att vara vänliga mot Kristoffer - komma in och börja skjuta igen mot olika svaga punkter som fanns. Kanske provocera honom en del för att se vad det kunde leda till. Möjligen var hans försvar alltför cementerat för att bryta igenom ändå. Men det kunde ha gjorts.

Som det ser ut nu lär i varje fall denna tråd ha möjligheter att kunna fortsätta under mycket lång tid och alternativteoretikerna fortsätta ha sina spår kvar att fantisera om.
Citera
2014-01-07, 18:30
Medlem
Citat:
Planteringen är fullt rimlig, särskilt som KJ är ett tacksamt offer för sådan plantering.

Handsken kan ha fått besudlingen när vatten rann i bagageluckan med blodet, DNA:t på benen kan ha kommit från kvällen och de försvunna grejerna bevisar ingenting.

Det KAN ju vara så, men så är det inte.
Att hans DNA finns på benet är inte så orimligt som tanken på att någon sätter dit honom,
-även om det skulle varit ett perfekt mål för något sådant.

Handskarna tycker jag är svårt att bortförklara med vatten i bagaget.

De försvunna kläderna bevisar inget men oj vad det ritar ytterligare en pil mot K
Citera
2014-01-07, 18:33
Medlem
Citat:
Förklara hur VB:s DNA kan finnas oblandat med blod på tejpens in- och utsida, men inte KJ:s. DNA på vaden behöver inte komma från KJ och har en naturlig förklaring av deras samvaro på kvällen. Blodet i bilen kan vara planterat.
Nu tog K själv upp detta och bad polisen säga om hans DNA fanns på tejpen... Varför? Hade han handskar på sig kanske?
Citera
2014-01-07, 18:36
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otherland162
Nu tog K själv upp detta och bad polisen säga om hans DNA fanns på tejpen... Varför? Hade han handskar på sig kanske?
Källa på det?
Citera
2014-01-07, 18:37
Medlem
Citat:
Eftersom KJ:s tejp inte är av plast kan det inte ha varit KJ:s tejp i badrummet. Oavsett om den planterats eller glömts där är tejprullen inget bevis mot KJ. Och, fortfarande, kan DNA:t på benet kommit av deras samvaro under kvällen.
Stopp!
Är tejpen inte av plast?

Detta hävdar du efter att ha sett aktuell tejp på bild och för att K säger att han använt den när han gjort cigg, ja det är smidigt om man inte vill få att läppen fastnar i filtret, att tejpa liten runt om på "mun-sidan". Den biten kan du knappt hålla i så den eldas inte utan man kastar den stumpen.
Så: Tejpen kan absolut ha varit av plast. Den är av plast.
Citera
2014-01-07, 18:38
Medlem
Citat:
Källa på det?
FUP

Fritt citerat "om ni hittar mitt DNA på tejpen är jag skyldig, hittar ni inte det är jag oskyldig"
Citera
2014-01-07, 18:44
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Stopp!
Är tejpen inte av plast?

Detta hävdar du efter att ha sett aktuell tejp på bild och för att K säger att han använt den när han gjort cigg, ja det är smidigt om man inte vill få att läppen fastnar i filtret, att tejpa liten runt om på "mun-sidan". Den biten kan du knappt hålla i så den eldas inte utan man kastar den stumpen.
Så: Tejpen kan absolut ha varit av plast. Den är av plast.

Jag gör samma tolkning. Han säger att han använder ett kvitto och tejpar ihop den vid ena ändan och röker med kvittot som som rullpapper:

"H: Ja, jag tar ett…en penna och så sätter jag den där och så rullar jag ett vanligt typ kvitto
runt den och så tar jag och…liksom…lite…så här tejpar den. Tejpar och…så här och drar jag
ut pennan och så tar jag och sätter ner ett filter och så sen så tar jag och typ knackar ner
vanlig tobak eller sån här fimptobak
." (s. 1800)
Citera
2014-01-07, 18:44
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knisslare
Uppriktigt. Hur många är det som tror på att KJ skulle ha lagt en tejprulle på det här stället uppe på ett badrumsskåp? Om han använt en sak så verkar det i stort sett alltid hamna lite varstans i närheten - och inte undanlagt och upplagt på det här sättet.

Margarinförpackningar i badrumsskåp samt på golv, tändare på badkarskanten samt en dild...förlåt, Norrlands guld flaska, kläder på golvet, dammsugare i sovrummet, skurkvast i vardagsrummet m.m. det talar för det du säger.
Citera
2014-01-07, 18:48
Medlem
Citat:
Kan du tänka dig något annat sätt än att rulla papperet runt tobaken och fästa med tejp längs med skarven?

Har du något svar på min andra fråga då?
Ciggpapper kostar ingenting & INGEN skulle spara in på några kronor ciggpapper och bara köpa filter.. Löjligt.
Har han använt tejpen så är det som skydd på ena änden. Att han av alla människor skulle ha drösvis med kvitton tror jag inte på. Dessutom har man hittat/man vet att han rökte LM och PallMall, har inte sett någon rulltobak eller tillbehör till sådan.
Jag tror att PUPP tejpen gör honom djävligt nervös och han drar till med cigg-tillverkning av bara farten.
Citera
2014-01-07, 18:50
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Att ta strypgrepp på någon och sedan hugga personen ett stort antal gånger talar för att personen som gjort detta varit upprörd, ja.

Faktum är att de flesta som mördar någon är upprörda och arga, det är sällan det sker lugnt och metodiskt.

Det styrker även RPUn som visar att han inte lider av någon allvarligare psykisk störning.

Han var en försmådd man som inte kunde få det han ville ha. Då vart han arg och såg till att ingen annan fick det heller, ett klassiskt motiv.

Men KJ är inte "som de flesta" - det här har gått lugnt och metodiskt tillväga för att förövarna velat bevittna en dödsprocess, och därvid tror jag, som jag också skrivit tidigare, att en plastpåse dragits över VB:s huvud i syfte att begränsa syreupptagningen Det här är inte din bag Lalajlaj, det märks tydligt.
Citera
2014-01-07, 18:52
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ciggpapper kostar ingenting & INGEN skulle spara in på några kronor ciggpapper och bara köpa filter.. Löjligt.
Har han använt tejpen så är det som skydd på ena änden. Att han av alla människor skulle ha drösvis med kvitton tror jag inte på. Dessutom har man hittat/man vet att han rökte LM och PallMall, har inte sett någon rulltobak eller tillbehör till sådan.
Jag tror att PUPP tejpen gör honom djävligt nervös och han drar till med cigg-tillverkning av bara farten.

Ibland har man inga cigaretter men en askkopp full med fimpar, då händer det att rökare med dålig ekonomi faktiskt tager vad man haver för att fixa sig ett bloss. Inte osannolikt alls att KJ brukade göra så mellan varven, inte ett dugg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in