Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-05-10, 19:27
  #589
Medlem
Triangel-drama: Tompy - offer - X. ??

X vet att offret menar Tompy när hon skriver att hon ska hem till en kompis. X ser det på FB och tar sig dit för att "hålla koll". Han väntar utanför och slår till när hon kommer ut.
Citera
2013-05-10, 19:28
  #590
Medlem
Astrologeens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P4iN
Enligt polisen som uttalade sig på de regionala nyheterna i TV4 nyss, kl.19:15 så finns det beslag i form av bl.a. mobiltelefoner.

Ja det sades i presskonferensen tidigare idag kl 13 också.

Edit; Det är de mobiltelefoner som vart i kontakt med VB.
Citera
2013-05-10, 19:28
  #591
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P4iN
Enligt polisen som uttalade sig på de regionala nyheterna i TV4 nyss, kl.19:15 så finns det beslag i form av bl.a. mobiltelefoner.

Det framkom under presskonferensen tidigare idag. Ett antal mobiltelefoner, de som VB:s mobil varit i kontakt med en tid före försvinnandet. Anledningen till beslagen uppges av polisen vara att skapa sig en så komplett bild som möjligt om henne.
Citera
2013-05-10, 19:29
  #592
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P4iN
Enligt polisen som uttalade sig på de regionala nyheterna i TV4 nyss, kl.19:15 så finns det beslag i form av bl.a. mobiltelefoner.
Japp det berättades det om tidigare idag också. Men intressant är ju när börja man med det arbetet? Idag, lr har det också skett tidigare dagar.

Visst var det först idag Polisen började jobba med rubriceringen "människo-rov"?
Citera
2013-05-10, 19:30
  #593
Medlem
Enligt denna länk ges polisen större befogenheter till ex.att göra beslag, masttömningar m.m när ett försvinnande rubriceras som människorov än om en människa "bara" är anmäld försvunnen, även om just det jag länkar till inte handlar om samma försvinnande.

Citat:
"polisen får större befogenheter i sina undersöknignar nu när de ändrat rubricering"

Inledningsvis sköttes Boden-ärendet med stöd av LSO 4:4 (Lagen om skydd mot olyckor), om jag har förstått det rätt.

Har inte orkat sätta mig in i detta i detalj, men jag antar att rubriceringen människorov nu gör att man kan plocka fram spetsigare verktyg för att lösa fallet
__________________
Senast redigerad av ophiaghushannah 2013-05-10 kl. 20:04.
Citera
2013-05-10, 19:31
  #594
Medlem
Buddisch13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catami
Bara en tanke för att utesluta de som inte har med saken att göra:
VB berättar på sin fb vad hon ska göra. En ev. planerande gärningsman vet förstås detta och kan räkna ut vilken väg och ungefärlig tid hon borde ta sig hem.
Har styvpappan fb?
Har mamman fb?

En helt annan undran: Kan någon annan skrivit fb-inlägget och om så är fallet, kan hon ha försvunnit vid en annan tidpunkt än den man tror just nu?


Ja så kan det visst gått till, Mamman har FB pappan vet jag inte, Mamman kan ha haft lösen till dotterns konto det vet man inte heller. Men jag hoppas att polisen kollar på familjen också i såna här fall måste man kunna granska alla i familjen för att utesluta dom om inte annat om dom misstänker brott men det gör dom juh iom brottsrubriceringen
Citera
2013-05-10, 19:31
  #595
Medlem
catamis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catami
Bara en tanke för att utesluta de som inte har med saken att göra:
VB berättar på sin fb vad hon ska göra. En ev. planerande gärningsman vet förstås detta och kan räkna ut vilken väg och ungefärlig tid hon borde ta sig hem.
Har styvpappan fb?
Har mamman fb?

En helt annan undran: Kan någon annan skrivit fb-inlägget och om så är fallet, kan hon ha försvunnit vid en annan tidpunkt än den man tror just nu?

Citat:
Ursprungligen postat av CloneWar
Svar ja, och kanske är det till och med troligt...Det har förekommit tidigare och kommer ske igen.

Då kommer min följdfråga: Vem skrev inlägget om fyra kvinnor efteråt?
Citera
2013-05-10, 19:31
  #596
Medlem
sisterroses avatar
Är det denna T*mmy P*rsson som ni syftar på?

https://www.facebook.com/tommy.t.persson

St*rg*rdsvägen och enda med det namnet i Boden. Jobbar han på Ica eller äger? Tyckte jag såg något om det på Google, men fick ingen klarhet i det.
Citera
2013-05-10, 19:32
  #597
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det beror på vilken tidning man väljer att läsa. Expressen:

Jag såg presskonferensen, och tror mig minnas en bekräftelse från polisen.
http://tv.aftonbladet.se/webbtv/nyhe...rticle11710.ab

Jag tycker det är konstigt att man inte vill kommentera om sista mobilsignalen var före eller efter att hon lämnat kompisen. På vilket sätt skulle det kunna påverka utredningen.

Det var inget snack om plugg utan bara ett besök.

Jag undrar jag om kompisen inte har ögonen på sig.
Citera
2013-05-10, 19:36
  #598
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ophiaghushannah
Enligt denna http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=114&artikel=1880565 ges polisen större befogenheter till ex.att göra beslag, masttömningar m.m när ett försvinnande rubriceras som människorov än om en människa "bara" är anmäld försvunnen.


Inledningsvis sköttes ärendet med stöd av http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20030778.HTM (Lagen om skydd mot olyckor), om jag har förstått det rätt.

Har inte orkat sätta mig in i detta i detalj, men jag antar att rubriceringen människorov nu gör att man kan plocka fram spetsigare verktyg för att lösa fallet
Men lagen om elektronisk kommunikation säger vilket trafikdata som operatörer ska spara och lämna ut när myndighet så begär. Där finns ingen skillnad mellan olika trafikdata, som t.ex. positionering. Allt eller inget är det som gäller.
Citera
2013-05-10, 19:38
  #599
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarbara
Japp det berättades det om tidigare idag också. Men intressant är ju när börja man med det arbetet? Idag, lr har det också skett tidigare dagar.

Visst var det först idag Polisen började jobba med rubriceringen "människo-rov"?
Nej, man sa att det var på torsdagen.
Citera
2013-05-10, 19:38
  #600
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
http://tv.aftonbladet.se/webbtv/nyhe...rticle11710.ab

Jag tycker det är konstigt att man inte vill kommentera om sista mobilsignalen var före eller efter att hon lämnat kompisen. På vilket sätt skulle det kunna påverka utredningen.

Det var inget snack om plugg utan bara ett besök.

Jag undrar jag om kompisen inte har ögonen på sig.
Det är svårt att höra vad polisen säger om anledningen till besöket. Du får gärna lyssna själv: http://www.svt.se/nyheter/regionalt/...ing-aterupptas
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback