2013-12-14, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hiawhata
Om jag förstått era inlägg rätt kan man kanske åskådliggöra detta med följande exempel?

KJ och X står i köket. Diskhon är full med disk.

X: Kan du diska?

KJ: Ja

KJ förstod frågan bokstavligt dvs. vet KJ hur man diskar?

KJ kan diska och svarar ja.

Däremot uppfattar han inte undertonen i frågan som innehåller en uppmaning att han ska diska.
Citera
2013-12-14, 14:43
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
KJ kan diska och svarar ja.

Däremot uppfattar han inte undertonen i frågan som innehåller en uppmaning att han ska diska.

Det vet vi inget om. Asperger-människor har olika grader. En nära som har diagnosen förstår både ironi och en del sublimitet, men inte andra vardagliga grejer. Det går inte generallisera ASP.
Citera
2013-12-14, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli

/..klipp../
Frågan om kroppen faktiskt får plats i bagageutrymmet har inte varit uppe tidigare tror jag. Tål att tänkas på, men nog gör den väl det? Jag tycker det ser rätt rymligt ut. Sen är det ju inte säkert att kroppen var i ett stycke när den transporterades i bilen.

Vill minnas från NSD:s liverapport från rättegången att polisens tekniker uttalade sig om detta; att VB:s kropp, intakt, rymdes i skuffen.
Och att det skulle vara fullt möjligt att placera den där även om likstelheten satt in ("för den går att bryta").
Edit: citerar från en anteckning jag gjorde då.
Citera
2013-12-14, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Det vet vi inget om. Asperger-människor har olika grader. En nära som har diagnosen förstår både ironi och en del sublimitet, men inte andra vardagliga grejer. Det går inte generallisera ASP.

Nej, alla personer är unika. Naturligtvis.

KJ har dock också ADD vilket förstärker den bristande koncentrationsförmågan. Det stöds både av boendestödjaren och familjen samt troligen även från BUP:en. Även lärare på Asperger-linjen i Övertorneå ansåg att KJ var typisk för en person med Asperger, utgår från att läraren hade relativt stor erfarenhet. KJ bodde på skolan i minst två år.

KJ har varit häktad och övervakad dygnet runt - stort sett - i fem veckor. Jag tror inte att RPU:n kommer att komma fram till något nytt. Men skall bli intressant att se resultatet.
Citera
2013-12-14, 15:55
Medlem
yoloitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Kan du nämna vad de här två lögnerna består av, samt vad som lät klurigt?
Jag tyckte det lät som han ljög när han pratade om hunden, just med mängd blod , om hur det var när han kom dit, plus att han letade efter knivar och rakblad pga att KJ har självskadebeteende men samtidigt hade D gett honom en kniv i julklapp. Lite motsägelsefullt eller? Kristoffers boendestödjare sa att han aldrig märkt av något självskadebeteende. Knepigt det med tycker jag.
Sen var det på kvällen den 4e när KJ hade åkt ut dit, D poängterade att W var där hela natten i princip, flera ggr men det lät också som lögn. Var det ens någon musikkväll eller han kanske avslutade den när KJ kom och hjälpte till? Om det nu är KJ som mördat VB så borde väl hans egen bror märkt av det?
Jag är intresserad av garaget, gick polisen ens igenom det??? Det är en perfekt plats, kallt, torrt, finns lampa, dolt, man kan låsa, stor plats att jobba på, vatten, brunn brukar finnas och även lätt att städa, måla över golvet. Eller lägga ut en stor presenning. Där måste även KJ ha tömt sitt bagage innan han kört kroppsdelarna. Finns tejp där? Saknas verktyg? Saknas andra grejer? Pappan måste veta det, eller?? Något han berättar, nej det tror jag inte.
Jag tyckte pappan lät lite lurig när han pratade om sängen, städningen, hunden och den här släpvagnen, vad har den använts till eftersom bara en delar av det behövdes bytas, det kan jag inte dra i detalj. Lyssna själv om du inte gjort det. Var är KJs moped? Kan man köra med den i skogarna? Han var inte direkt aktsam om sina saker menar jag. Kan han ha kört den med ryggsäck på ryggen?
Och AB tänkte jag också på en grej. Detta med vattnet i nån kamelgrej som rann ut, väldigt lägligt på nåt sätt, eller?
Var det inte snarare så att KJ försökt tvätta mattan och på det sättet har det skvätt lite blod på påse och handske. handsken har dessutom blöts ner rejält vid den tvätten. Sen när mattan torkat och han lägger på sitt skräp igen blir den ju skitig direkt. Men han har inte sett blodet på kanten och i listen och försökt få bort på mattan.
Oavsett kan man tycka att mattan varit ute från bilen för att torka, Blodet var inte synligt för blotta ögat men det var mer än näsblod och mindre än vad som blir vid styckning.
Det är så många detaljer. Ska nog lyssna igen på vissa vittnesförhör.

Ni kanske redan diskuterat alla dessa saker men det är mycket annat gällande tex motiv som diskuteras om igen. Det känns som tråden fastnat i ett läge. KJ-sida mot MB-sida. Är det inte mer intressant att gå in på när, var, hur mordet gick till istället för att bråka?
Dags att återuppleva allt igen? Få en annan insikt kanske? Jag återupplever och det är mycket att utforska märker jag.
Citera
2013-12-14, 16:52
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yoloits
Jag tyckte det lät som han ljög när han pratade om hunden, just med mängd blod , om hur det var när han kom dit, plus att han letade efter knivar och rakblad pga att KJ har självskadebeteende men samtidigt hade D gett honom en kniv i julklapp. Lite motsägelsefullt eller? Kristoffers boendestödjare sa att han aldrig märkt av något självskadebeteende. Knepigt det med tycker jag.
Sen var det på kvällen den 4e när KJ hade åkt ut dit, D poängterade att W var där hela natten i princip, flera ggr men det lät också som lögn. Var det ens någon musikkväll eller han kanske avslutade den när KJ kom och hjälpte till? Om det nu är KJ som mördat VB så borde väl hans egen bror märkt av det?
Jag är intresserad av garaget, gick polisen ens igenom det??? Det är en perfekt plats, kallt, torrt, finns lampa, dolt, man kan låsa, stor plats att jobba på, vatten, brunn brukar finnas och även lätt att städa, måla över golvet. Eller lägga ut en stor presenning. Där måste även KJ ha tömt sitt bagage innan han kört kroppsdelarna. Finns tejp där? Saknas verktyg? Saknas andra grejer? Pappan måste veta det, eller?? Något han berättar, nej det tror jag inte.
Jag tyckte pappan lät lite lurig när han pratade om sängen, städningen, hunden och den här släpvagnen, vad har den använts till eftersom bara en delar av det behövdes bytas, det kan jag inte dra i detalj. Lyssna själv om du inte gjort det. Var är KJs moped? Kan man köra med den i skogarna? Han var inte direkt aktsam om sina saker menar jag. Kan han ha kört den med ryggsäck på ryggen?
Och AB tänkte jag också på en grej. Detta med vattnet i nån kamelgrej som rann ut, väldigt lägligt på nåt sätt, eller?
Var det inte snarare så att KJ försökt tvätta mattan och på det sättet har det skvätt lite blod på påse och handske. handsken har dessutom blöts ner rejält vid den tvätten. Sen när mattan torkat och han lägger på sitt skräp igen blir den ju skitig direkt. Men han har inte sett blodet på kanten och i listen och försökt få bort på mattan.
Oavsett kan man tycka att mattan varit ute från bilen för att torka, Blodet var inte synligt för blotta ögat men det var mer än näsblod och mindre än vad som blir vid styckning.

Ni kanske redan diskuterat alla dessa saker men det är mycket annat gällande tex motiv som diskuteras om igen. Det känns som tråden fastnat i ett läge. KJ-sida mot MB-sida. Är det inte mer intressant att gå in på när, var, hur mordet gick till istället för att bråka?
Dags att återuppleva allt igen? Få en annan insikt kanske? Jag återupplever och det är mycket att utforska märker jag.

Det där med "camelbacken", har inte tänkt på det viset som du gör. Det kan vara så att han försöker bortförklara att mattan utsatts för väta vid tvättning, med en läckande "camelback", bra att du tog upp det.
Citera
2013-12-14, 17:29
Medlem
yoloitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det där med "camelbacken", har inte tänkt på det viset som du gör. Det kan vara så att han försöker bortförklara att mattan utsatts för väta vid tvättning, med en läckande "camelback", bra att du tog upp det.
Ja, det är en hel del knäppa, perversa saker jag tänkt på som, varför sa KJ att VB var fet i håret? Hade han gjort nåt med smör i håret tro? Vad använder KJ sitt smör till? Perverst när man tänker på det. Hur pervers är KJ? Har de kollat efter sperma i håret?
Det är fler saker jag tänkte på som inte tagits upp men kommer inte ihåg riktigt på rak arm nu.
En lusläsning av materialet är inte fel. Att backa tillbaka från början och börja om. Det är väldigt mycket små detaljer att snappa upp från ljudfilerna. Ska börja om nu igen och anteckna lögner o detaljer som avviker. Även alla saker KJ säger spontant, rakt ut i luften, han har säkert försagt sig många gånger men man har inte tänkt på det, allt smått tillammans med det man vet kanske kan ge en förklaring.
Senast redigerad av yoloits 2013-12-14 kl. 17:33.
Citera
2013-12-14, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yoloits

1. Självskade beteendet och hunden

Natten när hunden dog ringde KJ sin bror D vid 6-tiden som slog av telefonen, sedan försökte KJ ringa mamman som satt i sammanträde men som i sin tur ringde pappan som ringde D som for dit. Katten på råttan, råttan på repet. Tror det var pappan som uppmanade D att se till att inga rakblad typ fanns tillgängligt hos KJ.

D var ju lillebror, och hade kanske inte själv erfarit självskadebeteendet hos sin bror. Men föräldrarna visste.

Handläggaren B har inte noterat några skärskador på KJs armar, inte dom gånger han haft T-shirt.

När KJ togs in på Öjebyn hade han skador både på handleder men även på magen/buken.

Allt enligt FUP:en.

2. Besöket hos brodern D

W bekräftar musikkvällen hos D och även att KJ kikat in och sedan gått.

Garaget var "förbjuden mark" för KJ. Det var låst.

Det som var tillåtet för KJ var ett härbre på föräldrarnas tomt vilket utgjorde hans förråd. Om jag fattat det rätt. Det besökte han också för en kort visit den kvällen.

Enligt uppgift från span på KJ uppgavs att pappan nogsamt låste om garaget.

Sedan är jag enig med dig att man borde återvända till dom stora, grundläggande frågorna. Var är Mord- och Styckplats, liksom Verktygen (minst två gissar jag), och blodet som runnit av finns ju någonstans - men Var? Och Var är händerna?

VB kan ha varit i livet upp till 18 dagar efter försvinnandet. Var var hon då?

Många frågor som fortfarande lyser med sin frånvaro.
Citera
2013-12-14, 18:43
Medlem
Artikel i NSD om VB:s buddhistiska begravning.

http://www.nsd.se/nyheter/boden/farval-vatchareeya-bangsuan-8095827.aspx
Citera
2013-12-14, 19:04
Medlem
Min 3 månaders valp bet just av en strömkabel till mammas dator som var inkopplad! Han hoppar runt och skuttar och leker, inte kom det nå blod eller att han dog..
Citera
2013-12-14, 19:19
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillewe
Min 3 månaders valp bet just av en strömkabel till mammas dator som var inkopplad! Han hoppar runt och skuttar och leker, inte kom det nå blod eller att han dog..

KJ:s Hundhistoria är med stor sannolikhet en lögn.
Citera
2013-12-14, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillewe

Beror nog på vilken sladd dom tuggar på. Min valp (numera pensionär) satte också sina "gäddtänder" en elsladd och for med blixtens hastighet tvärs över golvet!

Tänkte - det var en bra erfarenhet. Som slutade helt oblodigt också. Tänkte valpen skulle koppla att elsladd - inte bra. Valpen kopplade det bara till det stället - alla andra sladdar "var ofarliga".

När det gäller KJ och unghunden. Var han inte mogen nog att kunna ta hand om en hund, han kunde ens ta hand om sig själv - han borde inte haft hund.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in