2013-12-09, 21:08
Medlem
swedemisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Vi är alla fria att dra slutsatser av det material som har presenterats.

Jag har aldrig betvivlat KJ:s försök att på ett så sanningsenligt sätt som möjligt, återge kvällens förlopp. Jag tror även att MB är sanningsenlig i sitt försök att återge kvällens konversation dem emellan. Har ingen mordteori om MB som GM. Däremot omgärdas han av en del frågetecken, vilka redan har tagits upp i tråden. Det betyder inte att han per automatik ska ha bragt VB om livet. Att MB hade övertag i relationen till VB är givet, hon utgjorde inget reellt hot vare sig mot hans manlighet eller äktenskap.

Alltså: jag tror varken på KJ eller MB som GM i den här förfärliga historien. Viktiga pusselbitar saknas fortfarande.

Grejen är väl att MB ljuger när han enligt oss alla inte skulle behöva det? Det är misstänksamt i sig- har han haft kontakt med GMs kontakter och blivit rädd? Han har ändrat sin berättelse lagom i tid fastän info inte varit offentliggjord ex den 6e maj vilket tyder på att han fått den till sig på olagligt sätt eller av kriminell person. Det är sådant som gör att folk fortsätter att ifrågasätta- för att få fram var det handlar om
Citera
2013-12-09, 21:20
Medlem
swedemisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Transan kommer från Skellefteå, det är allt jag vet just nu.
Kopplad till någons facebook , tyvärr kommer inte ihåg vilkens...
Citera
2013-12-09, 21:23
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Den bisarre borde vara "fotografen" som har figurerat vid gula huset samt i den otäcka bloggen (numera nedlagd). Att VB var rädd och bad om sällskap till Dojon den 30:e april tror jag hänger direkt samman med vad som sedan hände henne. Själv uppgav hon för sin vän CL (FUP 1049-) att hon gjort något mycket dumt men var ännu inte beredd att berätta vad det handlade om.
Vad som har kommit fram är att hon ska ha varit rädd för KJ:s kompis AH (högerextremist ?). Vet inte om det är en trådsanning. I samma trappuppgång bor IR som har allt annat än sunda intressen. VB passerade denna adress på väg till Dojon.

VB hade tidigare vid ett tillfälle (12 mars) använt sig av utpressning för att få kontanter och busskort. Ingen nyhet.

FUP 901. VB skriver att hon är "arg på alla". Under mars och april kan man utläsa att hon mår dåligt och är i obalans, något som är uppenbart.

Vem var hon rädd för i slutet av april och början av maj och varför, vad tror ni?

Ska man försöka hitta en ledtråd till ett scenario så tror jag just detta med VBs oro kan vara just en sådan ledtråd. Sen skulle det inte förvåna mig om han eller de hon var rädd för fanns i KJs lägenhet den 4/5.
Citera
2013-12-09, 21:25
Medlem
swedemisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flutter
Jag måste erkänna att när jag började skriva min förra kommentar så var jag helt säker på att han inte gjort något "lurt" men ju mer jag tänker på det desto mer osäker blir jag.

Det som väcker en tanke hos mig är just att det var flera (inte bara en) stora sektioner som var Eraseade.

Som jag ser det:

Det kan inte vara en "defrag" eller en total rensning för att sen läsa tillbaka vissa filer. Då skulle det ha varit en enda stort rensad sektion på slutet av minnet.

Det kan inte heller ha varit så att han rensat lite då och då när han börjat få slut på minne, då borde de frigjorda sektionerna vara mindre och fler.

Vilket lämnar, som du säger, rensat minne och vissa sms tillbakalästa ELLER en storrensning innan polisen får telefonen.

...fast sen vet jag inte vad som mer kan ha sparats där, kanske tog han bort bilder/filmer/musik eller avinstallerade något program? Eller har de rensade blocken använts till något annat av operativsystemet i telefonen? Låter annars lite konstigt att hans telefon som alltid var full och behövde rensas helt plötsligt hade stora tomma sektioner i minnet.

det är populärt att spela in "videos" vid sexträffar, kan var det?
Citera
2013-12-09, 21:26
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SanLiTun
En "storrensning" är vad IBAS menar att han har gjort. Dvs han har raderat t ex ett stort antal SMS. Men det vi diskuterar här är om han gjort en permanent radering som går att säkert lita på, eller om den skett per automatik som en följd av rensningen. I det senare fallet - som IBAS menar har skett här - kan varken MB eller hans kunniga kompisar veta vad som går att återskapa med mindre än en egen IT-forensisk genomgång av telefonen. Och det är det ingen skribent som spekulerat i att han/de har gjort. (Hittills, är väl bäst att tillägga...)

Nej, men nu behöver man ju inte vara professor kalkyl för att lista ut vad som körs vid en "Master reset".
Citera
2013-12-09, 21:29
Medlem
swedemisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Transvestiten som man inte kan avgöra om tjej eller kille, skägg? Missförstår jag dig eller menar du att transvestiten kan vara en av männen med skägg?
Det är 2 separata iakttagelser, någon med skägg som stängde förnstret och någon som gick med lång rock sedd bakifrån utanför
Citera
2013-12-09, 21:38
Medlem
highfives avatar
Den stora frågan är varför inte KJ berättar OM det varit fler inblandade? Någon som han av någon anledning inte vill eller vågar redogöra för?
Citera
2013-12-09, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Jag tror inte på någon planteringsteori och jag tror inte på att MB mördat VB.
Slutpläderingen var bra, bättre än åklagarna och Massis men det var nog tack vare biträdet
CH som hela rättegången blev relativt lyckad och objektiv skulle jag numera tror. Förmodligen
var det Holmgren som kläckte dom flesta ideerna hur man skulle bygga upp KJ:s försvar,
Forssberg verkade endast tycka att KJ:s personlighet inte kan göra honom till en mördare.

Jag kan däremot fortfarande inte säga att KJ är skyldig, RPU:n är ett jätteviktigt komplement.
Jag har redan skrivit att add och asperger inte är det enda denna pojke "lider av",
här finns helt säkert mer att utreda.

Det viktigaste av allt för mig skulle vara att få veta mängden blod i bagageutrymmet,
hur mycket/lite är det egentligen för jag tillhör den skara av personer som inte anser
att hundar skall blandas in i mordrättegångar, oavsett hur många länkade artiklar jag än
blir serverad om hundars kompetens.

I det stora hela håller jag med dig, KJ fick allt för mycket prat- och spekulationstid vilket endast
gynnade åklagarsidan som utnyttjade hans monologer tillsammans med den tekniska bevisningen.
Det kan man endast hålla försvaret ansvarig för och då framförallt Forssberg, KJ:s nyfunna vän.

Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
"Nästa andetag" som du kallar det är en tolkning av en reporter från NSD.
Forssberg tror att KJ är oskyldig, det bekräftar han själv i artikeln "en advokat på hugget"
som jag tidigare länkade.

Varför jag tror att den senare artikeln är mer korrekt citerad än den
du hänvisar till är för att jag kan läsa av Forssberg från live-sändningar som visades
under rättegången, han tror på sin klient på ett sätt som inte gynnar KJ alls.
Det förstår inte KJ eller Forssberg men det har KJ:s Papppa sedan länge förstått.

Du verkar hysa en större tilltro till Caroline Holmberg än Bo Forsberg om jag förstått dig rätt?

Även Holmberg har ju uttryckt sig på liknande sätt som Forsberg angående deras klients skuld?

– Jag är helt övertygad om att vår klient är oskyldig, säger Carolina Holmberg.

http://www.nsd.se/nyheter/lulea/forsvaret-aklagarna-har-bara-spekulerat-8022145.aspx

Min fråga lyder: Varför det?
Citera
2013-12-09, 21:46
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Den stora frågan är varför inte KJ berättar OM det varit fler inblandade? Någon som han av någon anledning inte vill eller vågar redogöra för?

VB gick vid 21 tiden, då är varken han eller någon annan inblandad tycker menar han, tror jag. Varför börja berätta om att fler är inblandade när han anser sig själv vara totalt oskyldig?
Citera
2013-12-09, 21:49
Medlem
MBoudines avatar
Citat:

KJ skyddar någon/några, det menar jag är helt klart. Kanske han har avgivit sitt hedersord som "Commander" och lovat hålla käften vad som än händer, och detsamma har väl övriga gjort. Frågan är bara hur starkt det löftet känns när han ensam åker in på livstid på Kumla.
Citera
2013-12-09, 21:52
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedemiss
Det är 2 separata iakttagelser, någon med skägg som stängde förnstret och någon som gick med lång rock sedd bakifrån utanför

highfive(tror jag det var) menade att två iakttagelser kan vara av transvestiten, läs hens inlägg som jag kommenterade. Jag gjorde den tolkningen att hen menade så och frågade om jag förstått rätt.
Bl a. handlade det om en mörkhårig person i KJ bil, vittnet var osäker på om det var en hon eller han, och den jag kommenterade menade att det kunde vara transvestiten. I samband med det här skriver vederbörande i sitt inlägg att det finns två kandidater som kan vara transvestiten inkluderat en person med skägg. Jag ställer mig frågande till hur man kan misstänka att en skäggprydd person är transvestit.

Visst, skäggiga damen har vi hört talas om, ävenså den itusågade.
Citera
2013-12-09, 21:54
Medlem
swedemisss avatar
Citat:

Det skulle inte stämma överens med hans roll som "Commander", så gör inte "riktiga" kriminella heller.
Eller så är han rädd för konsekvenser
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in