2013-12-09, 16:12
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flutter
Förr eller senare så klämtar den för oss alla.

Men om du vill att jag ska tro dig så får du dela med dig av lite fakta att basera det på.

Du kan t ex börja med att svara på vilka av kritererna som KJ skulle matcha in på för att vara psykopat.

(Har fler frågor, men jag stannar där eftersom du har som ovana att välja ut EN sak att svara på.)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Psykopati

Om jag mördar, styckar någon så kan jag tillhöra det klientelet.
Citera
2013-12-09, 16:15
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Tack för den vänliga recensionen!

Väl bekomme, MrFold. Ja, avsikten var inte att vara elak, det hoppas jag du förstår. Men ibland tycker jag du påminner om en musikdirektör, utexaminerad från Kungliga Musikhögskolan med förmåga att läsa noter både fram- och baklänges - men som är tondöv, dvs saknar tillräckligt "musiköra" för att det ska låta nåt vidare när han lirar. Ibland alltså, ibland åter är du både underhållande och en klart lysande fyr. Dvs ömsom vin, ömsom vatten - men så uppfattas väl alla ..

Citat:
Jag är lite oklar över graden av självinsikt hos dig. Förstår du på allvar att trådens mer sansade läsare aldrig har tagit dig på allvar med dina teorier om levande måltavlor i Fallen Angel och komplicerade mordkonspirationer där du hänvisar till din fantastiska inre analysapparat som bevis för att du har rätt.

Inte har du mycket till minne heller. Letar du bakåt i mina inlägg så ska du se att jag har använt just det fetade för att i flera inlägg argumentera MOT teorin att han skulle ha mördat Vatchareeya för att hemlighålla sina affärer.

Sen brukar jag väl mer anklagas för att vara fantasilös, auktoritetsbunden etc som mest bara går på verifierad information, sannolikheter och "den officiella versionen" - inte för att ägna mig åt "tokprat"

Dock får jag tacka för dina bidrag i tråden. Som jag skrivit så respekterar jag att du vågar stå för en helt egen teori och inte bara stämma in i karatespåret. Dessutom har du bidragit till ytterligare insikter kring mitt intresse för "konspirationens psykologi" eftersom ditt tänkande utgör ett väldigt gott exempel på hur det fungerar.

När jag kom in i tråden och tyckte mig förstå att mt KJ:s värld i vaket tillstånd praktiskt taget bara bestod av tre komponenter, nämligen airsoft - airsoft och airsoft, och då var det lätt att dra slutsatsen att det var genom sitt airsoftspelande och kontakterna där den här göken knutit inom sporten som medgärningspersonen/personerna rekryterats. Men när en betydligt mörkare bild av KJ successivt började framträda har misstankar om medlöpare flyttats över på en annan och förmodligen betydligt farligare församling - dock utan att jag helt har avskrivit delaktighet från den förstnämnda, dvs nån airsoftspelare, men detta ter sig i dagsläget som ett allt längre långskott.

Fetat: Ja, jag har en egenhet att argumentera efter eget huvud och egentligen, en smula tillspetsat, skiter jag i vad andra skriverer, samt lever efter regeln - I never judge or hate, I just take it as I see it. Ungefär så.
Citera
2013-12-09, 16:31
Medlem
Flutters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Ja, vi vet alltså inte hur det ser ut, bara att det är stora lediga areor. Det kan bero på att SMS sparats i externt minne, minnet raderats och vissa SMS lagts tillbaka.
Jag måste erkänna att när jag började skriva min förra kommentar så var jag helt säker på att han inte gjort något "lurt" men ju mer jag tänker på det desto mer osäker blir jag.

Det som väcker en tanke hos mig är just att det var flera (inte bara en) stora sektioner som var Eraseade.

Som jag ser det:

Det kan inte vara en "defrag" eller en total rensning för att sen läsa tillbaka vissa filer. Då skulle det ha varit en enda stort rensad sektion på slutet av minnet.

Det kan inte heller ha varit så att han rensat lite då och då när han börjat få slut på minne, då borde de frigjorda sektionerna vara mindre och fler.

Vilket lämnar, som du säger, rensat minne och vissa sms tillbakalästa ELLER en storrensning innan polisen får telefonen.

...fast sen vet jag inte vad som mer kan ha sparats där, kanske tog han bort bilder/filmer/musik eller avinstallerade något program? Eller har de rensade blocken använts till något annat av operativsystemet i telefonen? Låter annars lite konstigt att hans telefon som alltid var full och behövde rensas helt plötsligt hade stora tomma sektioner i minnet.
Citera
2013-12-09, 16:39
Medlem
Flutters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
http://sv.wikipedia.org/wiki/Psykopati

Om jag mördar, styckar någon så kan jag tillhöra det klientelet.
Det har väldigt lite med definitionen "psykopat" att göra. Det finns en lista, om du hade orkat läsa hela sidan, med frågor som ska besvaras och poängsättas. Mördar och styckar man så KAN man vara psykopat. Samma sak om man tycker om citron-kex och ljuger ofta, så KAN man vara psykopat. Men får man 30 (eller mer) poäng så ÄR man psykopat. Så enkelt är det.

De tjugo frågeområdena i Hares psykopatikriterier[redigera | redigera wikitext]
Vid användning av Hares lista över kriterier för psykopati tilldelas patienten eller brottslingen 1 poäng för de egenskaper som överensstämmer väl med personligheten och 2 poäng för de som överensstämmer mycket väl. Summan av dessa poäng kan bli som mest 40. Gränsen för psykopati går vid ett sammanlagt poängtal på 30 eller mer.
1. Talför/ytlig charmig
2. Förhöjd självuppfattning/grandios
3. Behov av spänning/blir lätt uttråkad
4. Patologiskt lögnaktig
5. Bedräglig/manipulativ
6. Saknar ånger och skuldkänslor
7. Flackt, ytligt känsloliv
8. Kall/bristande empatisk förmåga
9. Parasiterande livsstil
10. Bristande självkontroll till exempel lättväckt aggressivitet
11. Promiskuöst och egoistiskt sexualliv
12. Tidiga beteendeproblem (före 12 års ålder)
13. Saknar realistiska, långsiktiga mål; agerar kortsiktigt och kan inte planera på lång sikt
14. Impulsiv
15. Ansvarslöshet, till exempel som förälder eller chef
16. Tar inte ansvar för sina handlingar
17. Många kortvariga äktenskapsliknande förhållanden
18. Ungdomsbrottslighet (före 15 års ålder)
19. Överträdelse av villkorad frigivning/utskrivning, begår till exempel nya kriminella handlingar under permission
20. Kriminell mångsidighet, flera typer av lagbrott bland de följande 10: inbrott, rån, narkotikabrott, olaga frihetsberövande, mord/mordförsök, olaga vapeninnehav, sexualbrott, grov oaktsamhet, bedrägeri, rymning från fångvårdsanstalt (är ej ett lagbrott i sig)
Citera
2013-12-09, 17:27
Bannlyst
Citat:
"blodbesudlingen är graverande för KJ" Ja det är den. Den är svårt att bortförklara. Till och med KJ med advokat har gett upp att hitta på teorier om hur den har hamnat där.

...för mig låter det som att klockan redan har klämtat för KJ, den behöver inte klämta mer.

Att Forssberg tvivlar på KJ:s skuld tror jag inte. BF är så övertygad om att KJ är oskyldig så
att han inte kan sköta sitt jobb objektivt längre. Man började redan se ett allt för känslomässigt
band från Forssberg sida till sin klient i tv-intervjuerna direkt efter rättegången.
Forssbergs ögon tindrade till av stolthet och beundran när Bo förklarade att KJ gjort en
"kramteckning" till sin Mamma. Någon vecka senare 6/12 kom nådastöten i form av en
löjleväckande artikel från NSD http://www.nsd.se/nyheter/lulea/en-advokat-pa-hugget-8074427.aspx.
Efter denna artikel blir man helt på det klara om att advokaten inte längre har ett professionellt förhållningssätt till fallet, inte heller till sin klient, känslorna styr tyvärr Forssberg.
Forssberg har slarvat bort alla chanser, för här har det funnits många chanser att få KJ på fri fot.
Visserligen är inte allt över ännu men team Forssberg- Johansson är inte bra för varann.

Vilket i sin tur betyder att Forssbergs löfte om att han efter domen fått information
som stryker hans uppfattning att KJ är oskyldig förmodligen kommer att vara abstrakt,
istället för konkret. Det är bedrövligt att man inte fick Forssberg utbytt för efter denna
NSD-artikel kan man inte annat se än att Forssberg är en byfånen som försvarar en
nyvunnen kufisk vän, all juridik i fallet är som bortblåst och istället tar tillgivenheten över.
På det kommer man inte långt.Vilken frustration detta måste vara för KJ:s föräldrar som
tyvärr inte valde att öppna plånboken för sin sons bästa.
Citera
2013-12-09, 17:45
Medlem
highfives avatar
Tillägg

Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Från fup sidan 1434, angående festen KJ hade i sin lägenhet på valborgsmässoaftonen:

"De andra som var där den kvällen var......och en transvestit som R inte vet namnet på. Han
beskriver personen som smal, 170-180 cm lång, halvlångt svart hår. Han presenterade sig
med ett kvinnonamn som R inte minns. R märkte inte först att det var en kille,
men såg sedan på adamsäpplet att det stack ut. Han pratade inte så mycket, satt i ett hörn i
köket, och var ditbjuden av KJ."

Vem är denne mystiske person? En eventuell medhjälpare? Kan denne "transvestit" vara identisk med personen som KJ hade i sällskap till lägenheten den 4 maj, och som observerades av vittnet BI? I fup på sidan 185 beskriver BI personen så här: "...mörkhårig passagerare. Oklart om det är man
eller kvinna och även oklar längd på håret dock minns B att det iaf gick ner vid kinden."

Vittnet som sett KJ komma med någon i sin bil på em den 4/5, kan det vara denna person? Jag har reagerat på att vittnet kunde se en person med mörkt hår och hårets längd, men vittnet kunde inte avgöra om det var en man eller kvinna. En transvestit är ju lite mittemellan. Sen kanske det även var denna person som hade en mörk lång blå rock? Var också något vittnet beskrivit.

Tillägg: Nappade direkt och läste slarvigt. Det mesta hade redan Spindelfia konstaterat. Det finns två som skulle vara tänkbara om man även inkluderar mannen med skägg som stängde sovrumsfönstret. Den längre av de två har dock på bilden jag sett lite längre hår och har beskrivits som bisarr (vad man nu kan inkludera i detta). Den andre är kortare, mörkhårig, lite framåtböjd kroppshållning och skägg.
Senast redigerad av highfive 2013-12-09 kl. 17:54.
Citera
2013-12-09, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Att Forssberg tvivlar på KJ:s skuld tror jag inte. BF är så övertygad om att KJ är oskyldig så
att han inte kan sköta sitt jobb objektivt längre. Man började redan se ett allt för känslomässigt
band från Forssberg sida till sin klient i tv-intervjuerna direkt efter rättegången.
Forssbergs ögon tindrade till av stolthet och beundran när Bo förklarade att KJ gjort en
"kramteckning" till sin Mamma. Någon vecka senare 6/12 kom nådastöten i form av en
löjleväckande artikel från NSD http://www.nsd.se/nyheter/lulea/en-advokat-pa-hugget-8074427.aspx.
Efter denna artikel blir man helt på det klara om att advokaten inte längre har ett professionellt förhållningssätt till fallet, inte heller till sin klient, känslorna styr tyvärr Forssberg.
Forssberg har slarvat bort alla chanser, för här har det funnits många chanser att få KJ på fri fot.
Visserligen är inte allt över ännu men team Forssberg- Johansson är inte bra för varann.

Vilket i sin tur betyder att Forssbergs löfte om att han efter domen fått information
som stryker hans uppfattning att KJ är oskyldig förmodligen kommer att vara abstrakt,
istället för konkret. Det är bedrövligt att man inte fick Forssberg utbytt för efter denna
NSD-artikel kan man inte annat se än att Forssberg är en byfånen som försvarar en
nyvunnen kufisk vän, all juridik i fallet är som bortblåst och istället tar tillgivenheten över.
På det kommer man inte långt.Vilken frustration detta måste vara för KJ:s föräldrar som

Jo så kan man också se det. Alla ska få en ärlig chans och jag är inte rätt man att döma Forsbergs jobb så som du gör. Men samtidigt är jag i så fall nöjd att han varit så kass för jag vill inte ha ut KJ i frihet igen så att han kan stycka upp ytterligare en oskyldig tjej. Bevisen talar sitt tydliga språk. Blir han fri så är det för att en advokat hittar en massa hål i utredningen och inte för att han är oskyldig. Sånt hatar jag! Skyldiga ska dömas! Att folk sitter här och skriver dagarna i ända att MB är mer lämplig som gärningsman är för att de vill att det ska vara så. Är KJ fri ja då lär han mörda igen. Kanske inte om ett år, eller fem, men en mörk dag så sitter alla Qs, TFs och allt vad de heter och samlar på sig stora fina nummer till sina postantal med att hitta en ny filur i utredningen som de kan peka ut medan KJ ännu en gång har blivit så där fantastiskt otroligt utsatt för ett mästergeni som sätter dit honom IGEN. Jag hoppas att KJ erkänner så man kan slippa detta jävla trams.

Älskar framförallt hur en person sitter i tre dagar här och menar på att KJ inte kan vara skyldig för där är inga spår på fyndplatsen. Vad gör att MB skulle klara av det bättre? Postaren tror verkliga livet är något CSI-avsnitt. Sen dyker Trollhättan FUP upp och feta ointelligenta svin dumpar en kropp i naturen och man hittar inget spår som kan binda dem till dumpningsplatsen. Kan de klara av det kan fanimej vem som helst göra det. Inklusive stackars KJ.
Citera
2013-12-09, 17:51
Medlem
MrFolds avatar
Citat:

jag håller med dig i din analys av Forsberg, men jag har däremot själv inte någon riktig idé om hur man hade kunnat lägga upp klientens försvar på ett väsentligt annorlunda vis. Du får gärna berätta, för jag är genuint nyfiken. Jag tycker nog att de i slutpläderingen gjorde ett överraskande bra jobb och lyfte fram det mesta som fanns att lyfta fram till klientens försvar. Men en svensk rättssal är inte Flashback. Blodet i bakluckan och likdoften går inte att komma runt med aldrig så fantasifulla spekulationer.

Den enda konkreta idé jag har runt försvaret är att istället för ett sentimentalt försvar byggt på den stackars gullegosigsnälle klientens oskuld skjuta STENHÅRT på allting annat man faktiskt vet mycket lite om. Inte låsa sig vid att man tror att han de facto är oskyldig till mordet, utan gå på bevisning utifrån ett underförstått paradigm om att hur suspekt det hela må se ut med blodet så är ändå allting annat bara antaganden och att det är åklagaren som ska bevisa skuld, inte tvärtom. KJ måste inte leverera några förklaringar till hur eller varför han kan ha transporterat liket i bakluckan utan att samtidigt vara mördaren. I viss mån gjorde man ändå detta menar jag, men det borde ha varit renodlat och hårdare. Typ försöka få med rätten på tanken: Ja, han är förmodligen mördaren - men hur i helvete kan vi bevisa det?

Detta parat med att man skulle ha sagt åt KJ att svara mycket kortfattat och absolut inte veckla in sig i långa resonemang som slutar i självmotsägelser och därmed åtminstone vissa saker som inte kan vara sanna. Det finns ett skäl till att många advokater i USA avråder sina klienter från att "take the stand" eftersom skadan av ett korsförhör förmodligen många gånger är större än det oundvikligt suspekta intryck det måste göra på rätten att den tilltalade inte vill låta sig förhöras.
Citera
2013-12-09, 18:01
Medlem
MBoudines avatar
Citat:

Många chanser att få KJ på fri fot ? Nämn EN sådan chans. Eller två, om det finns så många ..
Citera
2013-12-09, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Ja, vi vet alltså inte hur det ser ut, bara att det är stora lediga areor. Det kan bero på att SMS sparats i externt minne, minnet raderats och vissa SMS lagts tillbaka.

Det kan du ju tro, om det är bekvämt för dina övriga teorier i fallet. Men då gör du våld på det som faktiskt står i IBAS rapport. Deras bedömning är att det INTE gått till på det sättet.
Citera
2013-12-09, 18:07
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Vittnet som sett KJ komma med någon i sin bil på em den 4/5, kan det vara denna person? Jag har reagerat på att vittnet kunde se en person med mörkt hår och hårets längd, men vittnet kunde inte avgöra om det var en man eller kvinna. En transvestit är ju lite mittemellan. Sen kanske det även var denna person som hade en mörk lång blå rock? Var också något vittnet beskrivit.

Tillägg: Nappade direkt och läste slarvigt. Det mesta hade redan Spindelfia konstaterat. Det finns två som skulle vara tänkbara om man även inkluderar mannen med skägg som stängde sovrumsfönstret. Den längre av de två har dock på bilden jag sett lite längre hår och har beskrivits som bisarr (vad man nu kan inkludera i detta). Den andre är kortare, mörkhårig, lite framåtböjd kroppshållning och skägg.

Transvestiten som man inte kan avgöra om tjej eller kille, skägg? Missförstår jag dig eller menar du att transvestiten kan vara en av männen med skägg?
Citera
2013-12-09, 18:11
Medlem
Citat:
Njo, kanske. Svårt att kommentera när man inte ser datat själv men nollställda block i sig är inget bevis för en defragmentering. Hade blocken som filerna använder varit snyggt ordnade så bör det ha väckt misstanke. (Tycker jag.)

Kan vara så enkelt att han gjort en stor-rensning av data också.

Tycker att IBAS uttrycker lite konstigt angående vad en Erase är.

Om jag inte missförstått det totalt så är en Erase operation på nand-minnen något man gör för att frigöra ett helt block i minnet. Eftersom man bara kan läsa hela block (inte enstaka tecken) så måste man hämta hela blocket och skriva tillbaka hela blocket igen, även om man bara ändrar ett tecken.

Erase är helt enkelt ett sätt att markera att blocket är ledigt och inte innehåller någon data man behöver bry sig om. Vilket gör senare skrivningar mindre krävande.

Det är alltså inte Erase som flyttar eller tar bort data, det är något som drivrutinen för chippet kör efter den tömt ett block på data.

Så, hade det varit en stor frigjord sektion på slutet av minnet så hade det sett ut som att man kört defrag eller tömt minnet och läst in filerna från början. Flera (stora) rensade sektioner låter mer som att man tagit bort (mycket?) data.

Du skriver ovan "något som drivrutinen för chippet kör efter den tömt ett block på data".
Översätt det till "kretsens logik återställer hela området" och du ska se att din beskrivning ovan tvärtom stämmer rätt väl med det IBAS skriver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in