2013-12-09, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flutter
Jag måste erkänna att när jag började skriva min förra kommentar så var jag helt säker på att han inte gjort något "lurt" men ju mer jag tänker på det desto mer osäker blir jag.

Det som väcker en tanke hos mig är just att det var flera (inte bara en) stora sektioner som var Eraseade.

Som jag ser det:

Det kan inte vara en "defrag" eller en total rensning för att sen läsa tillbaka vissa filer. Då skulle det ha varit en enda stort rensad sektion på slutet av minnet.

Det kan inte heller ha varit så att han rensat lite då och då när han börjat få slut på minne, då borde de frigjorda sektionerna vara mindre och fler.

Vilket lämnar, som du säger, rensat minne och vissa sms tillbakalästa ELLER en storrensning innan polisen får telefonen.

...fast sen vet jag inte vad som mer kan ha sparats där, kanske tog han bort bilder/filmer/musik eller avinstallerade något program? Eller har de rensade blocken använts till något annat av operativsystemet i telefonen? Låter annars lite konstigt att hans telefon som alltid var full och behövde rensas helt plötsligt hade stora tomma sektioner i minnet.

En "storrensning" är vad IBAS menar att han har gjort. Dvs han har raderat t ex ett stort antal SMS. Men det vi diskuterar här är om han gjort en permanent radering som går att säkert lita på, eller om den skett per automatik som en följd av rensningen. I det senare fallet - som IBAS menar har skett här - kan varken MB eller hans kunniga kompisar veta vad som går att återskapa med mindre än en egen IT-forensisk genomgång av telefonen. Och det är det ingen skribent som spekulerat i att han/de har gjort. (Hittills, är väl bäst att tillägga...)
Senast redigerad av SanLiTun 2013-12-09 kl. 18:18.
Citera
2013-12-09, 18:21
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Transvestiten som man inte kan avgöra om tjej eller kille, skägg? Missförstår jag dig eller menar du att transvestiten kan vara en av männen med skägg?

Nej. Transvisten har inte skägg (fast jag sett en bild där han har skägg också) och är lite längre. Den andre är kortare och har skägg även på bilder som troligtvis är lite nytagna. Dessa två som jag beskriver har troligtvis lite alternativa läggningar.
Citera
2013-12-09, 18:24
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Att Forssberg tvivlar på KJ:s skuld tror jag inte. BF är så övertygad om att KJ är oskyldig så
att han inte kan sköta sitt jobb objektivt längre. Man började redan se ett allt för känslomässigt
band från Forssberg sida till sin klient i tv-intervjuerna direkt efter rättegången.
Forssbergs ögon tindrade till av stolthet och beundran när Bo förklarade att KJ gjort en
"kramteckning" till sin Mamma. Någon vecka senare 6/12 kom nådastöten i form av en
löjleväckande artikel från NSD http://www.nsd.se/nyheter/lulea/en-advokat-pa-hugget-8074427.aspx.
Efter denna artikel blir man helt på det klara om att advokaten inte längre har ett professionellt förhållningssätt till fallet, inte heller till sin klient, känslorna styr tyvärr Forssberg.
Forssberg har slarvat bort alla chanser, för här har det funnits många chanser att få KJ på fri fot.
Visserligen är inte allt över ännu men team Forssberg- Johansson är inte bra för varann.

Vilket i sin tur betyder att Forssbergs löfte om att han efter domen fått information
som stryker hans uppfattning att KJ är oskyldig förmodligen kommer att vara abstrakt,
istället för konkret. Det är bedrövligt att man inte fick Forssberg utbytt för efter denna
NSD-artikel kan man inte annat se än att Forssberg är en byfånen som försvarar en
nyvunnen kufisk vän, all juridik i fallet är som bortblåst och istället tar tillgivenheten över.
På det kommer man inte långt.Vilken frustration detta måste vara för KJ:s föräldrar som
tyvärr inte valde att öppna plånboken för sin sons bästa.

Förstår inte hur du kommer till slutsatsen att Forssberg har uppfattningen att KJ är oskyldig när han i nästa andetag, i en NSD-intervju, medger att blodbesudlingen är besvärande för klienten. Forssberg sa väl inte vid samma tillfälle att blodet måste vara planterat med avsikt att kompromettera KJ ? Utan att blodbesudlingen är besvärande för klienten. Läsförståelse ? Den enda slutsats som går att dra av det här är att KJ genom sin advokat erkänner sig skyldig till brott mot griftefrid - men bestrider övriga åtalspunkter. Eller ?
Citera
2013-12-09, 18:49
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Nej. Transvisten har inte skägg (fast jag sett en bild där han har skägg också) och är lite längre. Den andre är kortare och har skägg även på bilder som troligtvis är lite nytagna. Dessa två som jag beskriver har troligtvis lite alternativa läggningar.

Namn, bilder, är det något du kan länka till så att vi andra kan forska lite i det här?

Beträffande festen på valborg, R*bin K*rlsson, så nämner han några namn som R*smus inte nämner och vice versa, R*smus nämner inte att RK var på festen t ex. Verkar ha gått livat till med Norrlans guld och gud vet vad mer. , för de minns olika angående vilka som var på festen.

Vem är transvestiten som kan sortera under benämningen skumma folk med udda läggning och som röker på.
Citera
2013-12-09, 18:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
jag håller med dig i din analys av Forsberg, men jag har däremot själv inte någon riktig idé om hur man hade kunnat lägga upp klientens försvar på ett väsentligt annorlunda vis. Du får gärna berätta, för jag är genuint nyfiken. Jag tycker nog att de i slutpläderingen gjorde ett överraskande bra jobb och lyfte fram det mesta som fanns att lyfta fram till klientens försvar. Men en svensk rättssal är inte Flashback. Blodet i bakluckan och likdoften går inte att komma runt med aldrig så fantasifulla spekulationer.

Jag tror inte på någon planteringsteori och jag tror inte på att MB mördat VB.
Slutpläderingen var bra, bättre än åklagarna och Massis men det var nog tack vare biträdet
CH som hela rättegången blev relativt lyckad och objektiv skulle jag numera tror. Förmodligen
var det Holmgren som kläckte dom flesta ideerna hur man skulle bygga upp KJ:s försvar,
Forssberg verkade endast tycka att KJ:s personlighet inte kan göra honom till en mördare.

Jag kan däremot fortfarande inte säga att KJ är skyldig, RPU:n är ett jätteviktigt komplement.
Jag har redan skrivit att add och asperger inte är det enda denna pojke "lider av",
här finns helt säkert mer att utreda.

Det viktigaste av allt för mig skulle vara att få veta mängden blod i bagageutrymmet,
hur mycket/lite är det egentligen för jag tillhör den skara av personer som inte anser
att hundar skall blandas in i mordrättegångar, oavsett hur många länkade artiklar jag än
blir serverad om hundars kompetens.

Citat:
Den enda konkreta idé jag har runt försvaret är att istället för ett sentimentalt försvar byggt på den stackars gullegosigsnälle klientens oskuld skjuta STENHÅRT på allting annat man faktiskt vet mycket lite om. Inte låsa sig vid att man tror att han de facto är oskyldig till mordet, utan gå på bevisning utifrån ett underförstått paradigm om att hur suspekt det hela må se ut med blodet så är ändå allting annat bara antaganden och att det är åklagaren som ska bevisa skuld, inte tvärtom. KJ måste inte leverera några förklaringar till hur eller varför han kan ha transporterat liket i bakluckan utan att samtidigt vara mördaren. I viss mån gjorde man ändå detta menar jag, men det borde ha varit renodlat och hårdare. Typ försöka få med rätten på tanken: Ja, han är förmodligen mördaren - men hur i helvete kan vi bevisa det?

Detta parat med att man skulle ha sagt åt KJ att svara mycket kortfattat och absolut inte veckla in sig i långa resonemang som slutar i självmotsägelser och därmed åtminstone vissa saker som inte kan vara sanna. Det finns ett skäl till att många advokater i USA avråder sina klienter från att "take the stand" eftersom skadan av ett korsförhör förmodligen många gånger är större än det oundvikligt suspekta intryck det måste göra på rätten att den tilltalade inte vill låta sig förhöras.

I det stora hela håller jag med dig, KJ fick allt för mycket prat- och spekulationstid vilket endast
gynnade åklagarsidan som utnyttjade hans monologer tillsammans med den tekniska bevisningen.
Det kan man endast hålla försvaret ansvarig för och då framförallt Forssberg, KJ:s nyfunna vän.
Citera
2013-12-09, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SanLiTun
En "storrensning" är vad IBAS menar att han har gjort. Dvs han har raderat t ex ett stort antal SMS. Men det vi diskuterar här är om han gjort en permanent radering som går att säkert lita på, eller om den skett per automatik som en följd av rensningen. I det senare fallet - som IBAS menar har skett här - kan varken MB eller hans kunniga kompisar veta vad som går att återskapa med mindre än en egen IT-forensisk genomgång av telefonen. Och det är det ingen skribent som spekulerat i att han/de har gjort. (Hittills, är väl bäst att tillägga...)
En fråga Ang radering av sms. Vi säger att man raderar några sms . Byter sedan sim-kort. Gör vad man ska med andra nr. Byter sedan tillb. Är inte de raderade smsen borta från minnet och bara de sms som man inte raderat finns kvar, även i minnet? Eller raderas allt vid byte av sim? Eller inget alls?
Bara en fundering... Med tanke på att det inte är en ny mobil det handlar om.
Senast redigerad av moa-tove 2013-12-09 kl. 19:50.
Citera
2013-12-09, 19:02
Moderator
OYs avatar
FUP s.1975

F: Det var bild nr 4. Bild nr 5?
H: R*smus R*sengren.
F: ………..
H: Ingen aning.
F: Kvinn…en flicka. Ingen aning säger du.
H: Jaa, det är St*lla.
F: St*lla.
H: Ju*ti heter hon i efternamn. Jag tror hon heter E*telle någonting…från Skellefteå.
F: Det var bild nr 7 och då så…
H: Det är P*trik.
F: P*trik…?
H: H*rtsberg.
F: Åtta. Sedan var det inget mer, nä. Och tillfället var…?
H: Någon fest. Jag minns inte vilken.
F: Då kan jag säga att det står här att det ska vara inspelat den 30/4 i år.

Transvestiten sägs i tråden komma ifrån Skellefteå. Här nämner KJ ett namn på en person från den orten som var med på festen. Finns bara en Ju*ti från Skellefteå som kan stämma, DJ, 34 år, kan det vara transvestiten?
Citera
2013-12-09, 19:14
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
FUP s.1975

F: Det var bild nr 4. Bild nr 5?
H: R*smus R*sengren.
F: ………..
H: Ingen aning.
F: Kvinn…en flicka. Ingen aning säger du.
H: Jaa, det är St*lla.
F: St*lla.
H: Ju*ti heter hon i efternamn. Jag tror hon heter E*telle någonting…från Skellefteå.
F: Det var bild nr 7 och då så…
H: Det är P*trik.
F: P*trik…?
H: H*rtsberg.
F: Åtta. Sedan var det inget mer, nä. Och tillfället var…?
H: Någon fest. Jag minns inte vilken.
F: Då kan jag säga att det står här att det ska vara inspelat den 30/4 i år.

Transvestiten sägs i tråden komma ifrån Skellefteå. Här nämner KJ ett namn på en person från den orten som var med på festen. Finns bara en Ju*ti från Skellefteå som kan stämma, DJ, 34 år, kan det vara transvestiten?

Det är i så fall inte "mina" tänkbara, men med tanke på att bröderna H var med på festen så tänkte jag att den bisarra kunde vara grannen där bröderna bor. Han är ju bisarr så det räcker och blir över. Den mindre skäggige är han som hade en naken asiatisk tjej med en genomskinlig plastpåse över huvudet som bild på sin ansiktsbok. Känner KJ dessa två eller någon av dem så kan det förklara både det ena och det andra.
Citera
2013-12-09, 19:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Förstår inte hur du kommer till slutsatsen att Forssberg har uppfattningen att KJ är oskyldig när han i nästa andetag, i en NSD-intervju, medger att blodbesudlingen är besvärande för klienten. Forssberg sa väl inte vid samma tillfälle att blodet måste vara planterat med avsikt att kompromettera KJ ? Utan att blodbesudlingen är besvärande för klienten. Läsförståelse ? Den enda slutsats som går att dra av det här är att KJ genom sin advokat erkänner sig skyldig till brott mot griftefrid - men bestrider övriga åtalspunkter. Eller ?

"Nästa andetag" som du kallar det är en tolkning av en reporter från NSD.
Forssberg tror att KJ är oskyldig, det bekräftar han själv i artikeln "en advokat på hugget"
som jag tidigare länkade.
Citat:
– Det var ganska obehagligt, jag mådde nästan dåligt men sedan fann jag mig eftersom hon faktiskt anklagade fel person.
Bo Forssberg har fortfarande uppfattningen att 22-åringen är oskyldig
Varför jag tror att den senare artikeln är mer korrekt citerad än den
du hänvisar till är för att jag kan läsa av Forssberg från live-sändningar som visades
under rättegången, han tror på sin klient på ett sätt som inte gynnar KJ alls.
Det förstår inte KJ eller Forssberg men det har KJ:s Papppa sedan länge förstått.
Citera
2013-12-09, 19:27
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flutter
Problemet är då att man får alla gamla sms som man sparat snyggt defragmenterade. Något som troligen skulle väcka misstanke om någon IBAS-(eller annat företag)-tekniker tittade på datat.

Och innan du skriver "Men skulle man inte kunna...", jo, det skulle man kunna göra. Man skulle kunna ha något sorts de-de-frag-program som slumpmässigt sprider ut datat eller ett program som simulerar ett antal års användning med skrivna och borttagna sms. Fast hur rimligt låter det? Det är inte direkt något som ingår i Windows bas-paket.

Det var därför jag skrev dit punkt 4.
Citera
2013-12-09, 20:15
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Det är i så fall inte "mina" tänkbara, men med tanke på att bröderna H var med på festen så tänkte jag att den bisarra kunde vara grannen där bröderna bor. Han är ju bisarr så det räcker och blir över. Den mindre skäggige är han som hade en naken asiatisk tjej med en genomskinlig plastpåse över huvudet som bild på sin ansiktsbok. Känner KJ dessa två eller någon av dem så kan det förklara både det ena och det andra.

Den bisarre borde vara "fotografen" som har figurerat vid gula huset samt i den otäcka bloggen (numera nedlagd). Att VB var rädd och bad om sällskap till Dojon den 30:e april tror jag hänger direkt samman med vad som sedan hände henne. Själv uppgav hon för sin vän CL (FUP 1049-) att hon gjort något mycket dumt men var ännu inte beredd att berätta vad det handlade om.
Vad som har kommit fram är att hon ska ha varit rädd för KJ:s kompis AH (högerextremist ?). Vet inte om det är en trådsanning. I samma trappuppgång bor IR som har allt annat än sunda intressen. VB passerade denna adress på väg till Dojon.

VB hade tidigare vid ett tillfälle (12 mars) använt sig av utpressning för att få kontanter och busskort. Ingen nyhet.

FUP 901. VB skriver att hon är "arg på alla". Under mars och april kan man utläsa att hon mår dåligt och är i obalans, något som är uppenbart.

Vem var hon rädd för i slutet av april och början av maj och varför, vad tror ni?
Citera
2013-12-09, 20:53
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
"Nästa andetag" som du kallar det är en tolkning av en reporter från NSD.
Forssberg tror att KJ är oskyldig, det bekräftar han själv i artikeln "en advokat på hugget"
som jag tidigare länkade.

Varför jag tror att den senare artikeln är mer korrekt citerad än den
du hänvisar till är för att jag kan läsa av Forssberg från live-sändningar som visades
under rättegången, han tror på sin klient på ett sätt som inte gynnar KJ alls.
Det förstår inte KJ eller Forssberg men det har KJ:s Papppa sedan länge förstått.

Kan advokat Forssberg blivit missförstådd i någon av artiklarna eller har han uttryckt sig otydligt ? Vi får nog vänta och se vad Forssberg menar när målet ska före i hovrätten. Då måste han ju precisera sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in