Citat:
Ursprungligen postat av
MrFold
jag håller med dig i din analys av Forsberg, men jag har däremot själv inte någon riktig idé om hur man hade kunnat lägga upp klientens försvar på ett väsentligt annorlunda vis. Du får gärna berätta, för jag är genuint nyfiken. Jag tycker nog att de i slutpläderingen gjorde ett överraskande bra jobb och lyfte fram det mesta som fanns att lyfta fram till klientens försvar. Men en svensk rättssal är inte Flashback. Blodet i bakluckan och likdoften går inte att komma runt med aldrig så fantasifulla spekulationer.
Jag tror inte på någon planteringsteori och jag tror inte på att MB mördat VB.
Slutpläderingen var bra, bättre än åklagarna och Massis men det var nog tack vare biträdet
CH som hela rättegången blev relativt lyckad och objektiv skulle jag numera tror. Förmodligen
var det Holmgren som kläckte dom flesta ideerna hur man skulle bygga upp KJ:s försvar,
Forssberg verkade endast tycka att KJ:s personlighet inte kan göra honom till en mördare.
Jag kan däremot fortfarande inte säga att KJ är skyldig, RPU:n är ett jätteviktigt komplement.
Jag har redan skrivit att add och asperger inte är det enda denna pojke "
lider av",
här finns helt säkert mer att utreda.
Det viktigaste av allt för mig skulle vara att få veta mängden blod i bagageutrymmet,
hur mycket/lite är det egentligen för jag tillhör den skara av personer som inte anser
att hundar skall blandas in i mordrättegångar, oavsett hur många länkade artiklar jag än
blir serverad om hundars kompetens.
Citat:
Den enda konkreta idé jag har runt försvaret är att istället för ett sentimentalt försvar byggt på den stackars gullegosigsnälle klientens oskuld skjuta STENHÅRT på allting annat man faktiskt vet mycket lite om. Inte låsa sig vid att man tror att han de facto är oskyldig till mordet, utan gå på bevisning utifrån ett underförstått paradigm om att hur suspekt det hela må se ut med blodet så är ändå allting annat bara antaganden och att det är åklagaren som ska bevisa skuld, inte tvärtom. KJ måste inte leverera några förklaringar till hur eller varför han kan ha transporterat liket i bakluckan utan att samtidigt vara mördaren. I viss mån gjorde man ändå detta menar jag, men det borde ha varit renodlat och hårdare. Typ försöka få med rätten på tanken: Ja, han är förmodligen mördaren - men hur i helvete kan vi bevisa det?
Detta parat med att man skulle ha sagt åt KJ att svara mycket kortfattat och absolut inte veckla in sig i långa resonemang som slutar i självmotsägelser och därmed åtminstone vissa saker som inte kan vara sanna. Det finns ett skäl till att många advokater i USA avråder sina klienter från att "take the stand" eftersom skadan av ett korsförhör förmodligen många gånger är större än det oundvikligt suspekta intryck det måste göra på rätten att den tilltalade inte vill låta sig förhöras.
I det stora hela håller jag med dig, KJ fick allt för mycket prat- och spekulationstid vilket endast
gynnade åklagarsidan som utnyttjade hans monologer tillsammans med den tekniska bevisningen.
Det kan man endast hålla försvaret ansvarig för och då framförallt Forssberg, KJ:s nyfunna vän.