2013-11-27, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peckinpah
När jag nu har lyssnat igenom samtliga förhör önskar jag att jag hade räknat hur många gånger jag hörde KJ säga "jag vet inte" eller "jag minns inte". Det måste vara hundratals gånger.

Detta extremt dåliga minne verkar även bara gälla frågor som rör tidsperioden mellan VB:s försvinnande och KJ:s häktning. Han har inget större problem att redogöra för andra saker men verkar trassla in sig i underliga förklaringar så fort frågorna rör fallet. Många inrepeterade lögner tycks falla samman så fort han får en följdfråga han inte räknat med.

Nej, han säger inte för många "jag minns inte" och "jag vet inte" utan för få, svarar på på tok för mycket han uppenbarligen inte minns. Därav den stora röran.

Det dåliga minnet ger han flera prov på redan på första ljudfilen om saker långt innan det.

Han kan mycket väl vara skyldig. Men de här slutsatserna om hans minne som återkommer blir bara så himla fel. Ett dåligt minne resulterande från en arbetsminnesstörning och en uppmärksamhetsstörning är inte ett dåligt minne på samma sätt som ett generellt "dåligt minne". Det är synd försvaret inte tog in närmare förklaringar om hur det fungerade för att slippa en del av de här tokiga slutsatserna. Det är uppenbarligen mycket svårt för de flesta med "normalt" minne att greppa det här inser jag mer och mer, precis som jag inser att jag underskattat hur väldigt stor skillnad det är relativt ett minne av den sorten jag har.

Tror en av de springande punkterna som lättast låter sig sammanfattas kort är att det i de här lägena är mycket lättare att minnas en lögn. Något som är ganska tvärt om vad som antas i normalfall. Minnesbilden för lögnen kommer ha chansen att vara mångt tydligare i detaljer då den är medvetet placerad där än de som placeras där lätt och automatiskt i "normalfall". Har man en uppmärksamhetsstörning och arbetsminnesstörning har du problem i två led innan minnesbilden hamnar där. Men detta innebär inte att man har "dåligt minne" och inte kan minnas vad man t ex pluggat in. Jag skulle vara extremt försiktig att dra slutsatsen att det som "fallerar" när fler detaljer efterfrågas betyder det är baserat på lögn. Titta närmare på de saker han minns konsekvent och samma hela tiden utan tvekan och kan lätt lägga fram mer detaljer om. Speciellt om de är korrekta tidsmässigt utan yttre stöd (som exempelvis en tv-tablå för att placera saker i tid och omfattning). Lägg där till att känna igen när svar ges som är gissningar för när "jag minns inte" inte accepteras och du har kommit närmre att hitta var han faktiskt ljuger (vilket han gör, men långt ifrån på alla de ställen som verkar förutsättas).

Jag lovar du kommer tro en "sån som mig" som mest då jag ljuger med motiv och mening. När jag försöker svara på detaljfrågor om händelser i mitt vardagsliv kommer du tro jag inte bara uppenbarligen försöker ljuga utan också att jag är en riktigt dålig lögnare
Citera
2013-11-27, 09:38
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldenman1
Inte alls omöjligt att hunden faktiskt legat i skuffen som du säger. Varför KJ inte säger det vet bara han.
Jag tror inte han kommer ihåg helt enkelt..

Det här med hunden i bagageluckan tycker jag i skarp konkurrens är ett av de absolut dummaste bortförklaringsförsöken i tråden och jag kan inte förstå att ni inte ger upp det. Han har ju för helvete sagt i förhör att han tog en pulka och drog ner kroppen till älven, den älv som ligger ca 150-200 meter från KJ:s bostad.

Du sitter och klagar på rättsosäkerhet och verkar på fullt allvar tycka att kombon "KJ kanske körde sin döda hund 50 meter med bilen fast han inte själv sa det" +"Likhunden som är tränad att sniffa upp människor tog fel på dofterna hund/människa" + "Blodet kom från att VB hade fått en karateskada och slängde en blodig tröja i bakluckan som på något vis gav fläckar på flera olika ställen" är rimligt tvivel.

I så fall får du gärna förklara för mig när något ska anses fastställt bortom rimligt tvivel.
Citera
2013-11-27, 09:50
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moa-tove
Detta gäller dock inte Uno. Han har enligt hundföraren Aldrig markerat fel. I detta fallet litar jag på den person som känner Uno bäst. Se gärna artikel

http://www.nsd.se/nyheter/pitea/hunden-har-aldrig-felmarkerat-7996210.aspx

" Därefter vittnade hundföraren Ulf Lundström, vars kriminalsökhund Uno markerade liklukt i bagageutrymmet på 22-åringens bil. Uno hade två andra bilar att välja på men gjorde ingen markering i dessa.
– Hunden har aldrig felmarkerat när vi har jobbat skarpt, inte heller när vi har tränat. Hunden är tränad för att markera doft från avlidna människor. Det är detta han markerar. Med den erfarenhet jag har, så är det jag som avgör när han markerar. Och det har han gjort i den här bilen, sade Lundström."
Att fråga hundföraren är som att fråga en förälder. Föräldern är den person som känner barnet bäst.
Senast redigerad av Quarrel 2013-11-27 kl. 09:54.
Citera
2013-11-27, 09:54
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiana
Nej, han säger inte för många "jag minns inte" och "jag vet inte" utan för få, svarar på på tok för mycket han uppenbarligen inte minns. Därav den stora röran.

Det dåliga minnet ger han flera prov på redan på första ljudfilen om saker långt innan det.

Han kan mycket väl vara skyldig. Men de här slutsatserna om hans minne som återkommer blir bara så himla fel. Ett dåligt minne resulterande från en arbetsminnesstörning och en uppmärksamhetsstörning är inte ett dåligt minne på samma sätt som ett generellt "dåligt minne". Det är synd försvaret inte tog in närmare förklaringar om hur det fungerade för att slippa en del av de här tokiga slutsatserna. Det är uppenbarligen mycket svårt för de flesta med "normalt" minne att greppa det här inser jag mer och mer, precis som jag inser att jag underskattat hur väldigt stor skillnad det är relativt ett minne av den sorten jag har.

Tror en av de springande punkterna som lättast låter sig sammanfattas kort är att det i de här lägena är mycket lättare att minnas en lögn. Något som är ganska tvärt om vad som antas i normalfall. Minnesbilden för lögnen kommer ha chansen att vara mångt tydligare i detaljer då den är medvetet placerad där än de som placeras där lätt och automatiskt i "normalfall". Har man en uppmärksamhetsstörning och arbetsminnesstörning har du problem i två led innan minnesbilden hamnar där. Men detta innebär inte att man har "dåligt minne" och inte kan minnas vad man t ex pluggat in. Jag skulle vara extremt försiktig att dra slutsatsen att det som "fallerar" när fler detaljer efterfrågas betyder det är baserat på lögn. Titta närmare på de saker han minns konsekvent och samma hela tiden utan tvekan och kan lätt lägga fram mer detaljer om. Speciellt om de är korrekta tidsmässigt utan yttre stöd (som exempelvis en tv-tablå för att placera saker i tid och omfattning). Lägg där till att känna igen när svar ges som är gissningar för när "jag minns inte" inte accepteras och du har kommit närmre att hitta var han faktiskt ljuger (vilket han gör, men långt ifrån på alla de ställen som verkar förutsättas).

Jag lovar du kommer tro en "sån som mig" som mest då jag ljuger med motiv och mening. När jag försöker svara på detaljfrågor om händelser i mitt vardagsliv kommer du tro jag inte bara uppenbarligen försöker ljuga utan också att jag är en riktigt dålig lögnare

Jag tror du har många poänger i det du skriver. Absolut har KJ reella problem kring sitt minne, dock inte riktigt på det vis han själv antyder. Självklart kan inte varje tvekan förklaras med lögn. Han får ju många frågor kring mellanliggande och förmodligen rätt betydelselösa moment.

Som du säger så finns flera saker som bär en tydlig lögnens prägel. Just förhållandena kring hur och när VB gick har jag från första början sett som en sån. Hela berättelsen låter utantilläxa och det är betecknande hur lite den har ändrats genom alla förhör och i rättegången, trots att han säger sig ha glömt/förträngt nästan allt under häktningstiden.

Onaniscenen tror jag är sann. Det är bara det att den inte inträffade just denna lördagkväll. Killen är som sagt var intelligent, fast med en oslipad intelligens. Han har förmodligen tänkt som så att ju fler detaljer han kan bre på (gärna pinsamma), desto mer sannolikt kommer det låta.

Sen måste allting ses i ett större sammanhang. När det gäller låsningen av bilen och svamlandet kring det så är det extremt uppenbart att påståendena justeras efterhand som han får information om fynden i bagageluckan. Så här är ett bra exempel på att han faktiskt låter svamlig och osäker även när han faktiskt ljuger och måste uppfinna argument vid sittande bord. Just denna del blev ju också en punkt han misslyckades rejält på i rätten, men det beror nog också mycket på att uppgiften faktiskt var svår på gränsen till hopplös: Han hade lämnat för motsägelsefulla uppgifter på ett sätt som såg så illa ut för honom att det är tveksamt om ens en retorikmästare kunnat snacka sig ur det.
Citera
2013-11-27, 09:58
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Under de sista 4 veckorna sågs de två gånger, en gång skjutsade han henne till Luleå och andra gången mördade han henne.

Det tycker jag sätter ribban för hur ofta de träffades egentligen.

Att han hämtat henne från någon träning tror jag inte på, men du kanske har källa som säger annat?

Det har han nog inte, för det gick inte att belägga av FUP:en

https://www.flashback.org/p45917146#p45917146

Notera särskilt att de under de 2,5 månader före mordet som analysen bygger på bara talade med varandra lite drygt 1 gång per vecka. Naturligtvis kan något av dessa samtal ha lett fram till att parterna stämde träff och faktiskt möttes. Men det finns verkligen inte mycket som tyder på frekventa träffar dem emellan.
Citera
2013-11-27, 09:58
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Nu yrar du likt Lambertz igen.

Ansvarig för polishundtjänsten inom rikskriminalpolisen säger:

"Om hunden markerar på en plats så innebär det inte att det varit någonting därifrån en avliden människa utan det kan vara ett avlidet djur eller vad som helst. Utan hunden lär sig att markera på någonting som luktar liknande en avliden människa"

https://www.flashback.org/sp46320080

Vad fan är det du säger, att jag yrar?

Vad i helvete har det jag påstår med att göra med ditt framgrävda citat?

Citat:
Likdoft kan börja utsöndras så tidigt som efter 20 minuter men det kan även dröja en till två timmar innan de utsöndras i sådan mängd så att det föreligger risk för smitta.

Om kroppen, likt i Marinafallet, legat på ett underlag så kan underlaget suga upp all likdoft, alternativt att kroppen blivit inslaget i platsförpackning vilket har i sin tur har förhindrat läckage, de första timmarna så det inte fastnar likdoft varken i hem eller bil.

Lider du av någon diagnos eller är det någon form av tvångsbeteende du har eftersom du inte klarar av att svara korrekt på det man skriver utan istället är så jävla ivrig att framhålla ett (1) jävla citat från någon som handlar om något helt annat, där en person uttalar sig så jävla klantigt så man knappt tror att det är sant.

Läs om, gör rätt och sluta va så jävla pinsam och sitt och hävda något som om det vore den enda faktan för att du hittat ett jävla uttalande som du missförstår.
Senast redigerad av Lalajlaj 2013-11-27 kl. 10:02.
Citera
2013-11-27, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Att fråga hundföraren är som att fråga en förälder vem som är världens bästa barn. Föräldern är den person som känner barnet bäst.
Hahaha ja eller hur, den bästa idag!!!
Nu jobbar inte föräldern inom polisen och måste inte heller göra ett korrekt jobb som förälder och dokumentera allt barnet presterar och inte presterar.
Hundföraren får dessutom knappast fara med osanning i rättegången, åklagaren har säkert kollat upp detta noggrant. Sök mm dokumenteras precis som allt annat inom polis.

Inte menar du väl att han kan fara med osanning när polisen sitter på sanningen?

De utför ett professionellt jobb tillsammans Q, det har inte med kärlek att göra

DET är skillnaden
Senast redigerad av moa-tove 2013-11-27 kl. 10:14.
Citera
2013-11-27, 10:15
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Hahaha ja eller hur, den bästa idag!!!
Nu jobbar inte fadern inom polisen och måste inte heller göra ett korrekt jobb som pappa och dokumentera allt.
Hundföraren får dessutom knappast fara med osanning i rättegången, åklagaren har säkert kollat upp detta noggrant. Sök mm dokumenteras precis som allt annat inom polis.

Inte menar du väl att han kan fara med osanning när polisen sitter på sanningen?

De utför ett professionellt jobb tillsammans Q, det har inte med kärlek att göra

DET är skillnaden
Hundföraren är jävig och håller av sin hund. Markerade hunden rätt när den markerade för kvarlevor vid söket efter Holger utanför Saltö?
Citera
2013-11-27, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Hundföraren är jävig och håller av sin hund. Markerade hunden rätt när den markerade för kvarlevor vid söket efter Holger utanför Saltö?
doftmolekyler i vatten är lite svårare att markera rätt på, det är trots allt ett hav med strömmar, det säger sig själv
Citera
2013-11-27, 11:13
Medlem
Sitter och letar efter bilder jag sett från Fallen Angel. Jag har helt för mig att det fanns bilder där de grillade korv och man ser bagageluckan på KJs bil öppen.
Hade velat se de igen. Har för mig kofferten var ganska tom. Vet inte var jag sett det, kanske på air soft-sidan (där var den inte kvar) eller bland kompisarna till KJ som leker krig, på FB.
Det fanns flera bilder på KJ och bilen. Hittar dem inte nu...

Känns detta igen?
Citera
2013-11-27, 11:15
Medlem
Flutters avatar
Efter att ha läst ikapp lite så har jag lärt mig ett par saker.

ALLA likhundar är precis likadana. ALLA likhundar känner ALL likdoft ÖVERALLT, är det ingen markering så finns det inget. Det tar EXAKT 20 minuter och sen är det likdoft på ALLT som är i närheten och som råkat nudda något i närheten. En knappnålsstor bloddroppe luktar likadant som ett lik.

Eller, så är likhundar värdelösa och kan inte skilja på människor och kantareller.

Det finns BARA ytterligheter, ingen gråskala någonstanns.

...eller så får man använda sunt förnuft och se hundarna som ett hjälpmedel i sökandet efter bevis.
Citera
2013-11-27, 11:40
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
doftmolekyler i vatten är lite svårare att markera rätt på, det är trots allt ett hav med strömmar, det säger sig själv
Markerade hunden rätt i havet? Markerade hunden rätt i bagageluckan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in