2013-05-20, 10:31
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar

Kan tala om för dig att i Stockholm hittades en kille nyligen drunknad, efter att ha hoppat i i strömt vatten. Själva Strömmen. Man draggade resultatlöst. Det tog två månader innan han flöt upp. Han ansågs inte vara självmordsbenägen, det intygade hans bror och vänner. Jackan hittades i vattnet, ändå vägrade folk att inse.

Ja, nä nu är vi där igen, det går fort här när det skapas trådsanningar.

Vad har du för källa på att han hoppade i vattnet och tog sitt liv?
Citera
2013-05-20, 10:32
Bannlyst
Citat:
Okej, med din journalistiska slutledningsförmåga påstår du att en människa är lätt att hitta i strömt vatten. Grattis.

Kan tala om för dig att i Stockholm hittades en kille nyligen drunknad, efter att ha hoppat i i strömt vatten. Man draggade resultatlöst. Det tog två månader innan han flöt upp. Han ansågs inte vara självmordsbenägen, det intygade hans bror och vänner. Jackan hittades i vattnet, ändå vägrade folk att inse.
Kan du förklara en sak för en dum och outbildad journalist?
Är Stockholms ström lika ström som Luleälven?
Finns det många kraftverk i Stockholms ström?
För i sådana brukar självmordsoffer regelmässigt hamna om de hoppar i de utbyggda Norrlandsälvarna.
Jag säger inte att hon inte tagit livet av sig. Tvärtom tror jag att det nog är det mest troliga alternativet. Men i älven tror jag inte hon är. Snarare gått ut i skogen och tagit sig själv av daga på ett eller annat sätt i så fall. För skog finns det ju så det räcker i Bodentrakten. Det vet jag, trots att jag enligt dig är en landsortsjournalist utan utbildning. Jag är nämligen från Boden från början.
Citera
2013-05-20, 10:33
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Ja, nä nu är vi där igen, det går fort här när det skapas trådsanningar.

Vad har du för källa på att han hoppade i vattnet och tog sitt liv?

Det finns en tråd här på Flashback, googla och kontakta hans anhöriga i stället för att sprida lögner. Du kan även ringa polisen. Du kan sluta anklaga mig, tack. Du kommer att leva med ditt horn resten av livet nu.

https://www.flashback.org/t2110827
Citera
2013-05-20, 10:34
Bannlyst
Citat:
Det här är en mycket intressant uppgift, hur fungerar det i älven, den verkar väldigt ström men det finns väl även vad jag förstår en damm i älven.

Härom dagen nämnde Hamilkar något om en plats som kallades Likskär.

Kan man utifrån dessa uppgifter tolka det som att hon med stor sannolikhet inte har hamnat i älven?
Det finns 15 kraftstationer och vattnet är extremt strömt. Det är inte sannolikt att hon är i älven.
Citera
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Det finns en tråd här på Flashback, googla och kontakta hans anhöriga i stället för att sprida lögner. Du kan även ringa polisen.
Jag har läst tråden. Inget har framkommit som tyder på självmord.
Citera
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Det finns en tråd här på Flashback, googla och kontakta hans anhöriga i stället för att sprida lögner. Du kan även ringa polisen.

Jag har följt tråden, jag har även diskuterat med en person som definitivt har följt varje inlägg i tråden.

Det framkommer att man inte vet någonting om dödsorsak eller hur han hamnade i vattnet.

Du har just nu påstått att han hoppade i frivilligt i syfte att ta sitt liv, vad har du för belägg för detta påstående.
Citera
2013-05-20, 10:38
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Det finns 15 kraftstationer och vattnet är extremt strömt. Det är inte sannolikt att hon är i älven.

Tack, det var ny information.

Då faller detta med självmord och olycka ännu lägre ned på min sannolikhetslista över vad som kan ha hänt henne.
Citera
2013-05-20, 10:41
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Det finns en tråd här på Flashback, googla och kontakta hans anhöriga i stället för att sprida lögner. Du kan även ringa polisen. Du kan sluta anklaga mig, tack. Du kommer att leva med ditt horn resten av livet nu.

https://www.flashback.org/t2110827

Hmm, tycker inte du att du är en ganska hemsk person som anklagar folk för att de tar sina liv utan att ha ett uns grund för detta. Du gör förmodligen vänner och familj mycket illa med dina påståenden.

Hade du bara lagt till att det är möjligt, eller kanske, eller någonting som visar på att det är din spekulation istället för att bestämt framhålla det som orubblig fakta så hade det förstås varit annorlunda.
Citera
2013-05-20, 10:43
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Kan du förklara en sak för en dum och outbildad journalist?
Är Stockholms ström lika ström som Luleälven?
Finns det många kraftverk i Stockholms ström?
För i sådana brukar självmordsoffer regelmässigt hamna om de hoppar i de utbyggda Norrlandsälvarna.
Jag säger inte att hon inte tagit livet av sig. Tvärtom tror jag att det nog är det mest troliga alternativet. Men i älven tror jag inte hon är. Snarare gått ut i skogen och tagit sig själv av daga på ett eller annat sätt i så fall. För skog finns det ju så det räcker i Bodentrakten. Det vet jag, trots att jag enligt dig är en landsortsjournalist utan utbildning. Jag är nämligen från Boden från början.

Läs inlägg 135.

"Hamnar man i luleälvens vatten den här årstiden är det finito (speciellt där i det strömmande vattnet efter kraftverket), det är nog frågan om några få minuter innan man fryser ihjäl men förmodligen har man drunknat redan innan dess. Några av de som drunknat i älven tidigare har hittats i Luleå skärgård efter lång tid."
Citera
2013-05-20, 10:52
Medlem
Citat:
Varav en mellan Boden och Bottenviken. Medelvattenföringen är 506 m³/s, vilket gör Lule älv till den näst vattenrikaste i Sverige (efter Göta älv). http://sv.wikipedia.org/wiki/Lule_älv
Citera
2013-05-20, 10:52
Medlem
CattasBubblas avatar
Citat:
Tack, det var ny information.

Då faller detta med självmord och olycka ännu lägre ned på min sannolikhetslista över vad som kan ha hänt henne.

Jag tror inte heller riktigt på självmord. Dels tänker jag att hon i såna fall inte lär ha gått hur långt bort som helst och de har ju sökt av rätt bra med helikoptrar, hundar och en massa folk. Dels finns liksom ingenting som talar för det, det brukar det väl inte alltid göra heller, men jag tänker att om föräldrarna eller andra hörda vetat att hon inte mår bra så borde även polisen misstänka det och det verkar det inte som de gör.

Min farhåga efter att ha läst förundersökningen kring Esa Rano och det senaste mordet i Kiruna är väl kanske att polisen inte satt någon riktig press på folk som ev kan veta något.
Citera
2013-05-20, 10:56
Bannlyst
Citat:
Läs inlägg 135.

"Hamnar man i luleälvens vatten den här årstiden är det finito (speciellt där i det strömmande vattnet efter kraftverket), det är nog frågan om några få minuter innan man fryser ihjäl men förmodligen har man drunknat redan innan dess. Några av de som drunknat i älven tidigare har hittats i Luleå skärgård efter lång tid."
Det beror på var de hoppat i. Har läst några fall i Kuriren, men där har de hoppat i i Luleås närområde, inte så långt nordost som Boden.
Däremot är det självklart så att om man hoppar i strömt vatten som är några grader varmt så fryser man ihjäl. Det har du rätt i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in