2013-11-19, 22:25
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Varför han nu skulle ha gjort det. Han var ute och handlade grejer till sin restaurang, och skulle tillbaka dit. Vatchareeya kunde ta tid.
Han kan ha kört Ugglegatan, och stannade till en minut för att snacka. Är det konstigt?
Citera
2013-11-19, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Beroende på var du har parkerat, antar jag.
Parkeringen är inte jättestor men oftast mest lediga platser mot "Ugglegatshållet".
Citera
2013-11-19, 22:34
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Han kan ha kört Ugglegatan, och stannade till en minut för att snacka. Är det konstigt?

Nej, det behöver inte vara konstigt, om det vore så.

Men, eftersom han fick frågan och sa att han inte hade träffat henne denna dag så stämmer det förmodligen att han missade henne.
Citera
2013-11-19, 22:36
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Nej, det behöver inte vara konstigt, om det vore så.

Men, eftersom han fick frågan och sa att han inte hade träffat henne denna dag så stämmer det förmodligen att han missade henne.
Fick han frågan i TR? Han hade olika historier om vad han gjorde på dagen 4 maj i TR och polisförhör.
Citera
2013-11-19, 22:40
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Fick han frågan i TR? Han hade olika historier om vad han gjorde på dagen 4 maj i TR och polisförhör.

Nej, inte vad jag minns, det var nog i förhören.

Det som skiljde var väl endast det att han säger sig varit till stugan på morgonen, därefter stämmer väl hans berättelse med förhören. Läser man förhören så berättar han vad han gjort under dagen, men glömmer sannolikt bort stugan på morgonen eller så ansåg han att det inte var viktigt.
Citera
2013-11-19, 22:41
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laponica
Eller så kan VB ha rört i tejprullen då hon varit hemma hos KJ. Kanske plåstrat om en tå eller ett finger. Ingen behöver ha tagit den där ifrån eller planterat något. Den kan ha varit där hela tiden. Är ju långt från bevisat att det är samma tejp som hittades på VB.

KJ låter ju faktiskt uppriktigt förvånad och inte alls stressad då tejpen gör entré under förhören.

Kanske jag som läst fel eller missminner mig.
Men visst lät FL KJ tro att det var just hans tejp som hittats på VB?
Inte likadan utan samma.
Varpå KJ svarar att den måste vara planterad.
Någon mer som tänkt som jag?
Citera
2013-11-19, 22:45
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Nej, inte vad jag minns, det var nog i förhören.

Det som skiljde var väl endast det att han säger sig varit till stugan på morgonen, därefter stämmer väl hans berättelse med förhören. Läser man förhören så berättar han vad han gjort under dagen, men glömmer sannolikt bort stugan på morgonen eller så ansåg han att det inte var viktigt.
Oavsett när han talar sanning om vad han gjorde på dagen, så är det troligt att han såg VB om han körde Ugglegatan.
Citera
2013-11-19, 22:48
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Oavsett när han talar sanning om vad han gjorde på dagen, så är det troligt att han såg VB om han körde Ugglegatan.

Ja, om han körde Ugglegatan så finns förstås chansen att han kunde ha sett VB.
Citera
2013-11-19, 22:48
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Kanske jag som läst fel eller missminner mig.
Men visst lät FL KJ tro att det var just hans tejp som hittats på VB?
Inte likadan utan samma.
Varpå KJ svarar att den måste vara planterad.
Någon mer som tänkt som jag?
Sid 1676:
Citat:
F: ..Vatchareeya kropp så har man anträffat en sådan här tejp
M: Tror du fortfarande inte att det jag som har gjort det för att ni inte vet helt … nästan överallt
F: Nu har det inte gjorts någon exakt analys av den här tejpen. Men man har åtminstone
kunnat se att det är samma bredd nära, mycket nära nog i vart fall på den tejpen som
anträffades på kroppen och den tejprulle som anträffades i din bostad
Citera
2013-11-19, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av delikatess1
Min fetning. Är det bara jag, eller är detta enda gången denna tolkning har kommit upp? Det har annars endast handlat om teorier kring att blodbesudlingen ska vara så pass liten på grund av att någon ska ha planterat det, och öh "duttat/smetat ut" en liiiiiten mängd blod. Tack för en självklar, men viktig frågeställning!

"duttat" innebär förstås att någon tex. haft en avhugget ben och pressat den blodiga änden mot underlaget. Och runkat runt lite grann så det blivit ett avtryck. Faktum är att det är något likformigt över de tre avtrycken i bilen medan avtrycken på kanten mer liknar två drag från en grov spritpenna, från höger i bild till vänster i bild.

Själva avtrycken är lite svårtolkade sett till teorin om att bilen varit en förvaringsplats. Vad har varit till höger i bakluckan och till vänster?, vad är de två penndragen på bakluckan?

Från quarrels fotosamling:
http://img15.imageshack.us/img15/229/bdu2.jpg
Citera
2013-11-19, 22:51
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Det vimlar ju av konstiga typer i förhören i FUP. Har du läst hela FUP? Du har inte funderat på en enda alternativ förklaring? Varför inte? Har du svårt för att tänka själv eller nöjer du dig med att tycka.

Du verkar väldigt manipulativ tycker jag. Du läste inte ens artikeln eller det som stod där passade inte dina syften:

Vad menar du? Så här stod det i slutet av artikeln

Citat:
Advokat Bo Forssberg anser fortfarande att hans klient inte borde dömas för mord, däremot har han vissa tankar om griftefridsbrottet.

– Blodet i bilen är svårförklarat, säger han.

Vilket ju är samma innebörd som det andra han sa och som jag citerade (jag utgår från att tidningen inte placerar falska citat i hans mun)

Citat:
– Jag tycker fortfarande att min klient inte är skyldig till mordet. Griftefridsbrottet går däremot att diskutera, säger Forssberg.

Skulle jag alltså vara "manipulativ" för att jag väljer att endast återge ett av två innehållsmässigt i princip exakt likadana citat?

Jag har inte läst hela FUP, uppskattningvis runt 80-85%. Centrala delar i förhören med KJ, kartläggningar av inblandade personers mobiltrafik, tekniska undersökningar har jag läst flera gånger.

"Har du svårt för att tänka själv" undrar du retoriskt? Tja, hur är det med din egen tankeförmåga? Jag tycker mest du ägnat dig åt att fara runt i detaljer. Jag har inte sett något särskilt av reflektion eller försök till samlad analys från dig. Men tråden handlar varken om din eller min tankeförmåga, så varför spamma den mer med detta?

Jag anser som kanske bekant att det inte bevisar någonting att man kan formulera eller ansluta sig till "alternativa teorier", allraminst i krimtrådar. Men det är riktigt att jag inte har sett några såna här som jag funnit värda att ta på allvar. Jag kommer inte att ha någon 100% träffsäkerhet i att gissa orsaker och gärningsmän, lika lite som nån annan. Men i princip jobbar jag efter de enklaste, mest sannolika förklaringarna om man ser till kända fakta och beprövad erfarenhet. Det kanske inte är rätt i varje enskilt case, men jag tycker det finns så många fler som älskar de mest fantastiska och långsökta, spekulativa teorierna i de flesta av trådarna. Så jag kör väl på mitt vis en roll här att inta den motsatta.

Saken är den att redan när det blev känt att KJ var den sista person som bevisligen sett offret i livet så blev det möjligt att på rent sannolikhetstänkande göra en uppskattning att han var gärningsmannen till kanske 80-85% sannolikhet. Försvunna och sedan mördade kvinnor har nämligen oftast blivit mördade av en man de stod i nån slags nära relation till och oftast finns det ju också ingen som har sett henne vid liv efter att mannen påstår att hon försvunnit. Resten av fakta som kommit fram har inte gett mig anledning att ompröva min gissning, men det finns inget skäl att upprepa här i tråden eftersom det går utmärkt att läsa sammanfattningen på länken i min signatur.
Citera
2013-11-19, 23:10
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Hittade några ställen i FUP:

"Enligt vad Robin sagt till William uttryckte Kibba att han var förbannad på Micke Berg och att han skulle ta ihjäl honom för det han gjort mot Vatchareeya. William uppgav att han tycker att det är bäst att Robin själv får berätta om detta." (FUP s 1307).

"Han vet inte om hon har haft andra förhållanden, men har hört rykten om att hon hade ett förhållande med sin karatetränare Mikael Berg. Det var innan hon försvann. Kanske att William och Kibba pratade om det någon gång, men han är osäker. De pratade aldrig om Mikael Berg efter att hon försvann. Däremot pratade Kibba med Robin om att han var jätteförbannad och skulle åka till Berg och spöa skiten ur honom för att han trodde att det var Berg som hade mördat Vatchareeya. Det gick spekulationer om allt. William tror att Kibba trodde att Berg ville få bort henne för att frun kommit på dem.
" (FUP s 1312).

"Sofi berättar att Kristoffer var sur på karatetränaren för någonting. I efterhand har Sofi fått reda på att läraren och Vatchareeya legat med varandra. Vilket karatelärarens fru upptäckte, och därför skrivit konstiga saker på Facebook, i stil med det var rätt åt den där kackerlackan. Kristoffer misstänkte att det var karateläraren som begått brottet." (FUP s 1372).

Intressant, man undrar varför han inte tog upp honom i förhören i såna fall?

Att notera här: Episoden inträffar efter fyndet av benen. Uppenbarligen har alla parter lyssnat på skvallret i Boden och det är nog ingen långsökt gissning att flera av dem varit inne och läst i denna tråd. Naturligtvis är Kristoffer i ett upprört tillstånd av att fynden har gjorts. Han vet också att han är misstänkt själv i detta skvaller och undrar förmodligen vad hans kompisar tänker om saken. Det känns inte som någon jättelångsökt gissning att han i det här läget väljer "anfall är bästa försvar" genom att attackera den andra person som det skvallras runt i fallet.

I själva verket hade han dock dålig koll på den sanna naturen av Bergs och Vatchareeyas relation. Eller: Hade det åtminstone fram till tiden för mordet.

Citat:
Jo, det var sagt, men de hade ingen sexuell relation, men de hade en relation.
F2: En relation, en…
H: Jo.
F2: Var det alltså en kamratlig relation som…?
H: Nej, en kärleksrelation.
F2: En kärleksrelation utan sex, är det det du menar?
H: Ja, men hon brukar ju inte ha sex med folk förräns hon litar på dem och det brukar ta två,
tre månader.
F2: Mmm. Mmm. Hur länge har hon varit ihop med den här Mikael Berg som du vet?
H: Jaa…
F2: Är det nått…
H: …hon var tillsammans med han när hon tog eller med han när hon tog kontakt med mig
så…och sen så tog det slut där på sommaren för att typ hennes…hans fru fick reda på det, så
att…jag vet inte……………….. Jag är inte helt och hållet…………
F2: Har…har hon berättat det för dig eller har du hört det från annat håll?
H: Jo, hon har berättat det åt mig.
F2: Att hennes relation med Micke Berg tog slut förra sommaren…
H: Ja………

Jag kan tänka mig att han hade glömt bort sitt utfall mot Berg när han satt hos polisen och utifrån det han visste eller trodde sig veta så tänkte han inte ens på honom som en person det skulle vara realistiskt möjligt att försöka skylla på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in