2013-11-19, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chris Jack
Ca 1600 lämnar hon hemmet, där hennes mamma också finns. Så det är väl den sista säkra, om vi räknar bort KJ samt sms.
Okej då har han haft god tid på sig att göra vad han vill hoppas att han lägger sig snart och berätta hur allt gick till och vart hon blev mördad + styckningsplatsen. Frågan är vad det finns för ställen han kunde göra detta som man absolut inte kan lägga ihop han till och vart är händerna. Är verkligen många frågor som måste få ett svar
Citera
2013-11-19, 21:38
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Här postulerar du uppenbarligen att Vachtareeya stod på Lulevägensidan och inte på Hermelinsgatansidan av Shellmacken. Varför då? Infarten till macken är från Hermelinsgatan, så det är väl så rimligt att hon stod där om sa att hon skulle stå just vid Shellmacken. Och eftersom MB rimligen åkte Lulevägen rakt fram från Kvantum, så måste hon ju ha stått vid Lulevägen och inte vid Hermelinsgatan för att MB självklart skulle ha observerat henne. Vidare är Lulevägen en utpräglad genomfartsgata, så det är för ingen dels självklart att man tvärbromsar och inleder en kontakt bara för att man eventuellt ser en bekant där.

För du antar väl inte att MB gick till fots till affärerna och tillbaka från Sushi och Te? Det är nog tiden mellan de båda inköpskvittona i magraste laget för att tillåta.
Han kan ha sett henne i korsningen och svängt in på Hermelinsgatan.
Citera
2013-11-19, 21:52
Medlem
Quarrels avatar
FUP, sid 1072:
Citat:
Vid ett av tillfällena så kom de in på Vatchareeya och [FA] berättade om att hon fått lite smällar av henne i träningen. [MB] berättade då att det var ett problem mellan honom och Vatchareeya. [MB] sa att hon påstått att de hade en relation vilket de inte hade enligt honom, [FA] tror att det var på facebook men är inte säker. Mikael sa att hon därför fick börja träna i Luleå istället. [FA] uppger att Vatchareeya inte kom på de 2 veckor som var kvar till [FA] åkte till Grekland, detta var i slutet på april i början på maj som [MB] berättade detta. [MB] sa att hans fru var väldigt arg på grund av detta.
AN kände alltså till att förhållandet hade fortsatt. Kl 15:22 skrev VB ett skämt på sin Facebook:
Citat:
De 5 hemligheterna för ett fungerande förhållande:

1. Det är viktigt att hitta en tjej som hjälper till i hushållet.
2. Det är viktigt att hitta en tjej som får dig att skratta.
3. Det är viktigt att hitta en tjej som du kan lita på och som inte ljuger.
4. Det är viktigt att hitta en tjej som är bra i sängen.
5. Det är viktigt att dessa fyra tjejer inte känner varandra.
FUP, sid 1077:
Citat:
[AH] kontaktas av förhörsledaren 2013-06-12 kl. 16.40 för att komplettera de två mobilnummer Vatchareeya använt vid kontakterna med [AH]. Enligt [AH] har hon använt sig av mobilnummer 076-14 72 255, men under en kortare period - han har fått ett samtal den 28 januari 2013 - så har hon haft mobilnummer 076-12 74 265 då hon haft problem med laddaren till mobilnummer som slutar med ...255 som hon sedan börjat använda åter igen därefter. [AH] kan inte precisera närmare i tid då hon haft den tillfälliga mobilen.
Om man slår upp VB i hitta.se träffar man på nr 076-12 74 265 http://www.hitta.se/vattchareeya+b%C3%A4ngsuan/-/person/0VxjXXUUHG?vad=vatchareeya. På sid 927 ser man att AN ringde MB kl 17:02, och på sid 874 syns VB:s SMS till MB 17:04.
Citat:
[MB] kommer nu på att han får flera SMS från Ploy när han är kvar i restaurangen. [MB] kommer ihåg att Ploy skrev ngt om att "hon är knäpp,
17:09 slår VB 112*. MB messar VB 17:28.

Hypotes: AN läste skämtet på VB:s Facebook. Det kan ha varit riktat mot AN, i var fall tog hon åt sig. VB hade kvar nr 076-14 72 255 i en andra mobil, AN slog upp hennes nummer, ringde och hotade. Omedelbart efteråt ringde hon sin man. Samtidigt knappade VB på sin ordinarie mobil in ett meddelande till MB. Därefter slog hon 112, men det råkade bli fel. Hon besinnar sig och avvaktar, och får SMS från MB och fortsätter med SMS-växlingen som innehöll texten "Hon är knäpp" om AN. När MB kommer hem kokar de ihop en djävulsk plan mot VB som är en kackerlacka i AN:s ögon och en besvärlig stalker för MB, och kommer på hur KJ ska få skulden. Men först en snabb bröllopsmiddag.
Citera
2013-11-19, 22:06
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det är inte jag som ska ha äran av att vara skarpsynt. Det var en anonym medmänniska som tipsade och gav det nya fotomontaget.

Jag ville inte ge någon subjektiv bedömning utan låta var och en bestämma själv. En liten droppe på listen, en väska ställs på droppen, grepp byts varvid väskan glider på listen och smetar ut blodet. Väskan hamnar på botten och blodar ner. Kanske hamnade lite blod på kassen också. Handsken blev nedblodad vid översvämningen i bagageutrymmet. Ett dåligt genomtänkt scenario, jag lyssnar gärna på fler.

Kan det finnas en rimlig förklaring till varför bilderna skiljer sig åt? Jag tycker själv att på den övre bilden så syns det en smal strimma mörkblått mellan list och kaross till höger, precis där den räfflade ytan slutar, eller ser jag fel?

Hur motsvarar besudlingarna VB skador? Varför mycket blått till vänster men bara ett fåtal svaga fläckar till höger?

Kan den svaga indikeringen betyda att gärningsmannen har tvättat och skrubbat för allt vad tygen håller?
Citera
2013-11-19, 22:15
Medlem
Citat:
När jag är i Boden och handlar på Kvantum och sedan ska åka till centrala stan så kör jag oftast Ugglegatan, svänger vänster på Hermelinsgatan förbi Shellmacken och sedan svänger jag höger in på Lulevägen .
Citera
2013-11-19, 22:15
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
De som jag hänvisade till i mitt tidigare inlägg. Sök på mitt användarnamn + årtalen 1930 , 2005 och 2012 så hittar du det, allt med gedigna vetenskapliga hänvisningar.
Det där som du mödosamt ar googlat fram är inga kalibrerade rutinmetoder. Det är liksom två helt olika saker att hitta ett pek som säger vi har hittat en metod och att hitta en metod som faktiskt används i forensisk praxis. Nested PCR fungerar i i labpraktiken alldeles utmärkt för att fånga upp DNA från en individ som är starkt utspätt i annat DNA. Jag har själv visat att det till och med räcker med överlappande primers på ena sidan för att man ska kunna amplifiera en enda DNA-molekyl utspädd i 150 000 andra. Ge mig ett prov av det topsade DNA:t på Vatchareeyas vrist, och jag kan kolla om KJ:s HLA-alleler är närvarande eller ej. Men det finns inga standardmetoder för detta uppsatta i forensiska lab, så det görs inte. Anderson et al 2005 har en iofs elegant idé att utnyttja det faktum att mRNA är känsligare för nedbrytning än rRNA för att försöka bestämma hur gammal en blodfläck är, och det fungerar säkert jättebra under deras kontrollerade labbetingelser. Men observera för det första att de själva bara anger att det är en förstudie:

Citat:
Ursprungligen postat av Anderson et al
In this paper, it is suggested that the ratio of two types of RNA molecules (β-actin mRNA and 18 S rRNA) in experimental human bloodstains changed in a linear fashion during a 150-day study. This phenomenon is likely to form the basis for a more precise and accurate method than the previously mentioned techniques for determining the age of biological evidence.
Men för det andra kan jag se diverse fallgropar med tekniken. I den skitiga verkligheten torkar blodfläckar olika fort, och avsätts på ytor med olika mycket RNAs. Och eftersom nedbrytningen av RNA beror av både vattenhalt och RNAs-aktivitet blir reslutaten inte jämförbara då. Observera särskilt att de blodfläckar de analyserade hade förvarats under rigoröst kontrollerad temperatur och luftfuktighet.

Och Guo et al (2012) är väl medvetna om att det är jungfrulig mark de beträder. De skriver följande i sin introduktion:
Citat:
Ursprungligen postat av Gou et al
Long after that, in 2008, a Florida circuit court judge presiding over a criminal case ruled that “there is no scientifically accepted method of determining the age of a bloodstain”.
Deras idé, att kolla tryptofanfluorescensen, är fiffig, och den proteinnedbrytning de indirekt mäter med tryptofanfluorescens är mindre känslig för avsatt enzymaktivitet på depositionsytan än vad den förra metoden är. Men också proteinnedbrytningen kan förväntas vara beroende av fukthalten över tid, med den osäkerhet detta medför. Vad värre är, är detta en metod som är klart bäst på korta tider. I deras labmiljö duger den alldeles utmärkt för att avgöra om en blodfläck är fem dygn eller två dygn gammal, men den verkar inte duga för att tala om ifall en blodfläck är två eller fyra veckor gammal. Också som implementerad rutinmetod skulle den alltså ha varit av föga värde i det kriminalfall vi diskuterar.

Kort sagt: Det du tyckte dig ha googlat fram existerar inte, och du hade - i vanlig ordning - en svansföring i högsta laget. Det är en lång väg från en första publicering av en möjlig metod i en akademiskt tidskrift till dess att metoden kommer i praktisk användning på krimlabben.
Citera
2013-11-19, 22:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pelleblaou
Jo jag håller med
Men
I Sverige är det stor skillnad på mord och mord.
Undrar om Forsberg upplyste honom om detta?
KJ:s trovärdighet har han sig själv att skylla, undrar hur Forsberg hanterade detta.
Om Alhelm får rätt kan man säga att det gick åt helvete för KJ och hans försvarare.

Inte mycket för advokaten att säga. Hävdar du att det var olycka fäller dem dig för mord. Hävdar du att du är oskyldig har du ett nålsögas chans att gå fri.

Vad skulle KJ välja ?
Hade han sig själv att skylla, eller saknas det incitament i rättssystemet att få reda på sanningen ?

Åklagare och polis har bara ett syfte. Fälla till varje pris. Advokater och domare får pengar vilket som.
Brottsoffren skiter vi i.

Hade rättsapparaten fått konkurrens hade den gått i konkurs imorgon. Om sanningen är det vi eftersträvar.

Jag hävdar att en hygglig lögndetektor är en bra affärside för den uppfinningsrika.
Den skulle spara mycket lidande för många parter. För att inte tala om pengar.

Nu vet vi inte hur vi skall behandla KJ. Sanningen är att vi inte ens vet om han ljuger.
Citera
2013-11-19, 22:18
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiolen21
När jag är i Boden och handlar på Kvantum och sedan ska åka till centrala stan så kör jag oftast Ugglegatan, svänger vänster på Hermelinsgatan förbi Shellmacken och sedan svänger jag höger in på Lulevägen .
Du har rätt. Utfarten från ICA Kvantum går mot Ugglegatan. Då är det inte konstigt om MB såg VB.
Citera
2013-11-19, 22:20
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiolen21
Beroende på var du har parkerat, antar jag.
Citera
2013-11-19, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Kan det finnas en rimlig förklaring till varför bilderna skiljer sig åt? Jag tycker själv att på den övre bilden så syns det en smal strimma mörkblått mellan list och kaross till höger, precis där den räfflade ytan slutar, eller ser jag fel?

Hur motsvarar besudlingarna VB skador? Varför mycket blått till vänster men bara ett fåtal svaga fläckar till höger?

Kan den svaga indikeringen betyda att gärningsmannen har tvättat och skrubbat för allt vad tygen håller?

Min fetning. Är det bara jag, eller är detta enda gången denna tolkning har kommit upp? Det har annars endast handlat om teorier kring att blodbesudlingen ska vara så pass liten på grund av att någon ska ha planterat det, och öh "duttat/smetat ut" en liiiiiten mängd blod. Tack för en självklar, men viktig frågeställning!
Citera
2013-11-19, 22:23
Medlem
Citat:
Du har rätt. Utfarten från ICA Kvantum går mot Ugglegatan. Då är det inte konstigt om MB såg VB.
Huvudutfarten från Kvantum är mot Lulevägen men mitt alternativ funkar precis lika bra.
Citera
2013-11-19, 22:23
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Varför han nu skulle ha gjort det. Han var ute och handlade grejer till sin restaurang, och skulle tillbaka dit. Vatchareeya kunde ta tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in