2013-11-15, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Behindthesun
Huruvida han dissekerat djur förr i tiden ser jag inte som något som styrker åtalet ärligt talat. GM har som framgått av utredningen inte öppnat upp VB för att titta på insidan. Endast(om man nu kan säga endast i sammanhanget) defensiv styckning tycks skett.

Det han har gjort är tillräckligt för att åklagarna ska se det som viktigt och för att advokaten ska försöka förklara bort det. Och advokaten förklarar det med "Det var länge sen, det är irrelevant". Han säger INTE att det är obetydligt och att alla gör det.
Citera
2013-11-15, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Jag drar nog ungefär samma slutsats som du gör.

Men det är ju allvarliga saker det här. Den som står åklagad är inte dömd och har inte gjort några som helst medgivanden. Han kan fortfarande vara oskyldig och det är trots allt åklagaren som åberopar uppgifterna från journalerna. Det finns en möjlighet att det handlar om förhållandevis oskyldiga saker. Konstigheter han sagt, fantasier, märkliga intressen eller vad som helst som inte nödvändigtvis handlar om konkret våld mot djur eller människor.

Jag är själv skyldig till att resonera kring att det handlar om våld i nån form, men vill inte bidra till en onödig trådsanning.

Han kan ju bli frikänd rent juridiskt. Men realistiskt så ÄR han skyldig till mordet.
Citera
2013-11-15, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Om jag hade varit försvarsadvokat hade jag sagt Många män, även skenbart obesläktade. Om jag hade varit sakkunnig hade jag fört det resonemang jag har gjort i tråden tidigare. Om jag sedan hade fått frågan om hurpass många som kunde förväntas ha samma Y-kromosom-DNA-profil, skulle jag ha sagt att det varierade väldigt, men att det i ett tänkt normalfall skulle kunna röra sig om några tiotal eller möjligen enstaka hundratal personer, varav den stora majoriteten skulle bo på andra platser än Boden, och att om man vill ha en bättre uppfattning av sannolikhetsläget lär man behöva utföra lite genealogi på en misstänkte, och topsa några hundra slumpmässigt utvalda bodenbor.

På den amerikanska sajten om DNA-genealogi som jag tidigare hänvisade till så hade de kommit fram till att de flesta personer som var exakta DNA-matcher på avsevärt mer detaljrika test än SKLs DNA-test påvisar att kusiner i tredje led är de vanligaste exakta kopiorna bland personer som kan kategoriseras som släkt i amerikansk mening. Kusiner i tredje led i inre Norrland kan ju bo några hus eller kvarter bort så att säga. Men i övrigt så är det ju som så att om det finns någon gemensam förfader med väldigt dominanta anlag till KJ så kan man gissa sig till att varje generation 1800-1900 skapade typ 3 gossebarn med potential att bära samma Y-gen som KJ, dvs. ungefär 4 generationer. Varje av dessa skapade 2 gossebarn med potential att bära samma T-gen i 1900-1950, dvs. 2 generationer och därefter 1 gossebarn med potential att bära Y-gen i 1900-2000, dvs. 2 generationer. Så rent genetiskt kan det fort bli väldigt många personer. Ifall vi tänker oss en gemensam anfader som startade i Boden år 1800 så skulle det finnas en potential på 27 personer bara år 1900. 108 personer 1950 och 108 personer 2013. Därefter tillkommer rent potentiellt bröder och släktingar till "anfadern" vilka kan få exakt samma genuppsättning genom mutation samt spuriösa mutationer till samma genuppsättning.

Citera
2013-11-15, 18:36
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Huruvida han dissekerat djur förr i tiden ser jag inte som något som styrker åtalet ärligt talat. GM har som framgått av utredningen inte öppnat upp VB för att titta på insidan. Endast(om man nu kan säga endast i sammanhanget) defensiv styckning tycks skett.
Grejen är att djurplågeri i såpass framskriden ålder som 14 har ett ganska högt prediktionsvärde när det gäller framtida benägenhet för våldsbrott, i synnerhet våldsbrott med en sexuell komponent. Om, säger om, det nu är så att BUP-utredningen har dokumenterat ett tvångsmässigt plågande av djur vid 14 års ålder, då är BF:s invändningar mot att det var länge sedan och han var mobbad helt irrelevanta. Då har hans huvudman också andra problem än dem vi har vetat om - problem som i betydande grad ökar risken för att den som har dem har dem i vuxen ålder begår våldsbrott med någon sexuell komponent.

Det säger inte i sig att han har dödat VB. Men det försvagar - om det nu är så - i mycket påtaglig grad alla argument av typen KJ är ju inte sån! Då är det istället en betydande risk att han är precis just sån.
Citera
2013-11-15, 18:38
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shiloh82
OBS! Endast rykten som går här i Boden, men: Många här säger att BuP utredningen till viss del handlar om hur han som liten dödade/plågade mindre djur (typ grodor/igelkottar osv). Hans vänner i denna ålder sa också att han öppnade upp dessa djur.

Jag har för mig att detta nämndes när denna tråd var ganska ny.

Oavsett vad han gjorde då, startades en utredning och när den slutförts fick han både diagnos och hjälp.
Citera
2013-11-15, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shiloh82
OBS! Endast rykten som går här i Boden, men: Många här säger att BuP utredningen till viss del handlar om hur han som liten dödade/plågade mindre djur (typ grodor/igelkottar osv). Hans vänner i denna ålder sa också att han öppnade upp dessa djur.

Jag har för mig att detta nämndes när denna tråd var ganska ny.

Hur går snacket bland Bodenborna?
Ses han som skyldig eller oskyldig bland den stora massan?

Vad är rykten nu?
Citera
2013-11-15, 18:43
Medlem
Vad mycket den hjälpen har gjort, han har för ett halvår sedan dödat och styckat en människa halleluja
Citera
2013-11-15, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macca2013
Hur går snacket bland Bodenborna?
Ses han som skyldig eller oskyldig bland den stora massan?

Vad är rykten nu?

De flesta bodensarna jag pratat med, tror att han är den skyldige, så även de flesta luleborna. De enda som inte tror de är hans polare och närmaste, men många är nog tveksamma där också
Citera
2013-11-15, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Min fetning

Nu är den här situationen för MB ju ganska speciell, han sitter, enligt honnom själv, och äter bröllopsmiddag tilsammans med sin styvdotter m/ mand och inte minst hans exstremt svartsjuka hustru AN, vid förmodligen ett 4manns bord (då sitter man ganska tätt), när han mottar dessa SMS från hans 30 år yngre pågående älskarinna, så jag tror at en vilken som helst människa som upplevde det, sent skulle glömma hur dom SMS kom inn.
Enbart en psykopat skulle ta det helt iskalt lungt och därför möjligtvis glömma detalierna.

Han "råkade" glömma hela middagen tills han såg kvittot, då kom han ihåg att det faktiskt var någon liten middag han varit på för fyra dagar sedan. Sen kom han inte ihåg mkt mer, men han minns att han inte upplevde hennes SMS som ett rop på hjälp. Det är som sagt en smula selektivt minne han har, men så är han ju en upptagen man. Tur att det finns en fru som kan styrka hans berättelse.
Senast redigerad av z3ndium 2013-11-15 kl. 18:49.
Citera
2013-11-15, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svullenbuk
De flesta bodensarna jag pratat med, tror att han är den skyldige, så även de flesta luleborna. De enda som inte tror de är hans polare och närmaste, men många är nog tveksamma där också

Okej, tack!

Så även om han frikänns så blir det svårt för honom i Boden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Jag delade levande myror med en lång sax och pumpade upp daggmaskar med fotbollspumpen i min ungdom. Gör det mig till en styckmördare?
Citat:
Det där är djur som inte omfattas av djurskyddsregler, och det är således inte djurplågeri i juridisk-teknisk mening att bete sig som du beskriver ovan. Det är rimligt att anta att det prediktiva värdet på dödande och plågande av djur ökar ju mer närstående de plågade/dödade djuren är oss rent systematiskt. Vi vet också att det prediktiva värdet ökar med stigande ålder. Prediktionsvärdet för en åttaåring som klipper itu myror är betydligt mindre än vad det är för en sjuttonåring som dräper katter.

Med detta sagt, är det bara en liten del av alla barn som ägnar sig åt också den typ av beteende du beskriver. En liten varningssignal finns nog också i det.
Citat:
Citat:
Grejen är att djurplågeri i såpass framskriden ålder som 14 har ett ganska högt prediktionsvärde när det gäller framtida benägenhet för våldsbrott, i synnerhet våldsbrott med en sexuell komponent.

Det stämmer som Hamilkar skriver. Det finns ett samband mellan djurplågeri i ungdomen och våldsbrottslighet i vuxen ålder, framförallt våldtäkt och dråp/mord med sexuella inslag men även ett samband med annat våld

Citat:
Om, säger om, det nu är så att BUP-utredningen har dokumenterat ett tvångsmässigt plågande av djur vid 14 års ålder, då är BF:s invändningar mot att det var länge sedan och han var mobbad helt irrelevanta. Då har hans huvudman också andra problem än dem vi har vetat om - problem som i betydande grad ökar risken för att den som har dem har dem i vuxen ålder begår våldsbrott med någon sexuell komponent.

Det säger inte i sig att han har dödat VB. Men det försvagar - om det nu är så - i mycket påtaglig grad alla argument av typen KJ är ju inte sån! Då är det istället en betydande risk att han är precis just sån.

En fågel kvittrade om att det i BUP-journalerna inte skulle finnas någon uppgift om djurplågeri. Stämmer den uppgiften så handlar det alltså om något annat som åklagaren åberopar, men det kan ligger väl inte långt borta att tro att det skulle kunna ha att göra med någon form av våld (obs: spekulation).
Senast redigerad av Brottsfall 2013-11-15 kl. 18:53.
Citera
Bannlyst
Varför skriver inte rikstidningarna om denna rättegång?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in