2013-05-19, 02:20
Medlem
extremtlagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaveldun
Det är möjligt att jag missuppfattat din text.

Men... Boden är en gammal militärort och alla vägar är anpassade för tunga laster. I händelse av ofred så måste transporter kunna ske och då har man inte tid att välja på vilka vägar som är anpassade för tung trafik eller inte.
Däremot kan vissa vägar vara olämpliga av miljöhänsyn eller trafiksäkerhetsskäl.

Visst byggs det här och där i Boden, men överdrivet mycket lastbilstrafik har jag inte noterat vid mina frekventa besök i staden.

Bodsvedjan är inte ett område som har bra anslutning till vägar som går till Finland eller fjällen. Snarare tvärtom. Du måste antingen ta dig till Heden för att komma till Älvsbyn och vidare mot Arvidsjaur för att komma till fjällen, eller ta dig rondellen vid Garnisonsgatan för att komma upp mot Jokkmokk. För att ta dig till Finland måste du antingen ta dig ut på E 4:an via 97:an och då via Sävast eller köra mot Hantverksrestaurangen och ut den vägen. Eller så kör du längs Hermelinsgatan, ut förbi Svartbyträsket och via kringelvägarna tar dig ut på E 4:an.
Hur du än ser på det så är det inga naturliga eller lätta vägar att ta sig ut.

De militära övningarna kan vi glömma. Däremot övningskör en del militärer tyngre fordon för att få sina förarbevis och/eller civila körkort. Den verksamheten går på lågfart just nu.

Den genomgående trafiken till gruvorna går oftast E 4:an via Töre/Kalix och upp E 10:an mot Gällivare/Malmberget och Kiruna.

Du har helt rätt i att vi har en speciell lastbilsverkstad i Boden och deras nya utökade verksamhet kommer definitivt att öka på lastbilstrafiken i området kring Bodsvedjan.

Som sagt, jag vistas en hel del i Boden och andra kommuner i Norrbotten, så jag tror att min lok.alkännedom är tämligen god.

Vad är dina tankar om vad som har hänt VB?
Citera
2013-05-19, 02:29
Medlem
Kavelduns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av extremtlagom
Vad är dina tankar om vad som har hänt VB?

Jag har redogjort för det tidigare här i tråden.

Eftersom jag ogärna ser att VB har utsatts för våld och därmed avlidit så "hoppas" jag att hon gett sig av frivilligt från Boden av orsaker som jag inte har en aning om.

Det jag tycker är konstigt är att VB inte har setts av andra än mamman, styvpappan och studiekamraten sedan torsdagen.
I NSD (Norrländska Socialdemokraten - lokaltidning) står det att anmälan gjordes av "en person". Med andra ord inte av föräldrarna (mamman och styvpappan). Detta kan dock vara en missuppfattning från reporterns sida, då det här i tråden står att Polisen uppgett att det var föräldrarna som gjorde anmälan.

I tråden hängs ett antal vänner till VB ut och många verkar vara udda karaktärer och kanske trycket på VB har blivit för stort så att hon känt sig tvungen att åka "hem" till Thailand.

Läser du mitt inlägg 4995 så får du nog en bättre bild över hur jag tänker.
Citera
2013-05-19, 02:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaveldun
Det är möjligt att jag missuppfattat din text.

Men... Boden är en gammal militärort och alla vägar är anpassade för tunga laster. I händelse av ofred så måste transporter kunna ske och då har man inte tid att välja på vilka vägar som är anpassade för tung trafik eller inte.
Däremot kan vissa vägar vara olämpliga av miljöhänsyn eller trafiksäkerhetsskäl.

Visst byggs det här och där i Boden, men överdrivet mycket lastbilstrafik har jag inte noterat vid mina frekventa besök i staden.

Bodsvedjan är inte ett område som har bra anslutning till vägar som går till Finland eller fjällen. Snarare tvärtom. Du måste antingen ta dig till Heden för att komma till Älvsbyn och vidare mot Arvidsjaur för att komma till fjällen, eller ta dig rondellen vid Garnisonsgatan för att komma upp mot Jokkmokk. För att ta dig till Finland måste du antingen ta dig ut på E 4:an via 97:an och då via Sävast eller köra mot Hantverksrestaurangen och ut den vägen. Eller så kör du längs Hermelinsgatan, ut förbi Svartbyträsket och via kringelvägarna tar dig ut på E 4:an.
Hur du än ser på det så är det inga naturliga eller lätta vägar att ta sig ut.

De militära övningarna kan vi glömma. Däremot övningskör en del militärer tyngre fordon för att få sina förarbevis och/eller civila körkort. Den verksamheten går på lågfart just nu.

Den genomgående trafiken till gruvorna går oftast E 4:an via Töre/Kalix och upp E 10:an mot Gällivare/Malmberget och Kiruna.

Du har helt rätt i att vi har en speciell lastbilsverkstad i Boden och deras nya utökade verksamhet kommer definitivt att öka på lastbilstrafiken i området kring Bodsvedjan.

Som sagt, jag vistas en hel del i Boden och andra kommuner i Norrbotten, så jag tror att min lokalkännedom är tämligen god.

Sorry men där går våra meningar kraftigt isär. Bodsvedjan är vist ett område som ligger i anslutning till mycket fina genvägar som grenar ut till de centrala stora vägarna. Det vet jag för mitt ex var lastbilschaufför så jag har hunnit uppleva endel. Dessutom så vet man som bodensare att det går att därigenom" när man ska till Luleå tex o inte är helt körklar. (Bakis) o rädd för tt bli stoppad. Mkt bra fulväg, för många, säkert alla kategoriers perfekta fulväg.

Nog om det. Du är inte med på noterna riktigt vad det är jag vill poängtera. Sen kan kg tycka det är skumt att du skriver "vi" - form gällande Boden, som om du bor här för att sedan skifta o skriva att du ofta besöker Boden. Nåja tänker inte frångå det aktuella ,, jag tror att en möjlig teori är mannen (dejten) upphämtning o färd mot Finland eller nån stuga, ev körde dejten en lastbil (teori)
Citera
2013-05-19, 02:58
Medlem
Kavelduns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akrobaten0808
Sorry men där går våra meningar kraftigt isär. Bodsvedjan är vist ett område som ligger i anslutning till mycket fina genvägar som grenar ut till de centrala stora vägarna. Det vet jag för mitt ex var lastbilschaufför så jag har hunnit uppleva endel. Dessutom så vet man som bodensare att det går att därigenom" när man ska till Luleå tex o inte är helt körklar. (Bakis) o rädd för tt bli stoppad. Mkt bra fulväg, för många, säkert alla kategoriers perfekta fulväg.

Nog om det. Du är inte med på noterna riktigt vad det är jag vill poängtera. Sen kan kg tycka det är skumt att du skriver "vi" - form gällande Boden, som om du bor här för att sedan skifta o skriva att du ofta besöker Boden. Nåja tänker inte frångå det aktuella ,, jag tror att en möjlig teori är mannen (dejten) upphämtning o färd mot Finland eller nån stuga, ev körde dejten en lastbil (teori)

Jag har bott i Boden, så det är därför jag ibland skriver "vi".
Vill jag ta en fulväg så skulle jag välja södra sidan av Luleälven ;-)

Din tanke om en senare dejt är nog inte helt omöjlig. Kanske det var därför som VB lämnade studiekamraten klockan 21 för att hon hade en träff.
Mina teorier är:
- Frivilligt försvunnen.
- Date med någon efter klockan 21.00.
Citera
2013-05-19, 02:58
Medlem
extremtlagoms avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av ophiaghushannah
Vilken adress har du i åtanke när du antyder att hon kan ha tvingats gå på ödsliga vägar
i 4 km?
Lång sträcka - nästan en halvmil!

Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Flo****jvägen - Ugg**gatan (nr 4 för bägge adresserna: 3,8 - 4,2 km, beroende lite på vilka vägar man tar).
Citat:
"Hur långt är det från Vatcharee*a B*ngsuans hem på Ugglegatan till kompisen hon pluggade hos?

- Ungefär två kilometer."
(Ulf Sköld, polisen)

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=7649916
Senast redigerad av extremtlagom 2013-05-19 kl. 03:14.
Citera
2013-05-19, 04:35
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Cinnabar springer som vanligt iväg långt åt helvete med huvet under armen. Det absolut enda som de där blogginläggen kan ge vid handen är att VB hade lätt att hamna i konfikter. Om någon har mobbat någon, och isåfall vem som har mobbat vem, går inte att läsa ut.

Nej, du. Mobbar-bloggaren refererar händelsen enligt regelboken för hur en mobbare uppför sig. Förlöjligande och förminskning av andras upplevelser är typiskt mobbarbeteende, det kallas för dubbel bestraffning. Om bloggaren inte mobbat hade hon aldrig skrivit om händelsen, och inte på det sättet.

Inlägget skrevs för att misskreditera, håna och förlöjliga VB inför en tänkt större krets. Det är mobbing. Punkt slut. Som du skriver vet vi inte orsaken till det här, men det har inte med saken att göra.

Onyanserad kritik är ett exempel på mobbing. Du kanske ska kolla av ditt eget beteende samtidigt?

http://www.chefenifokus.se/content/lär-dig-stoppa-mobbning
Senast redigerad av Cinnabar 2013-05-19 kl. 04:44.
Citera
2013-05-19, 04:44
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Men hur ska de ha det?

http://www.nsd.se/nyheter/boden/arti...icleId=7648152

Det måste väl vara ett missförstånd, hur har de kommit på att KJ hämtade henne, för att KJ har sagt så?

Den här artikeln är från 9 maj, då hade polisen inte hunnit spåra KJ ännu.
Citera
2013-05-19, 04:53
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Nu vet jag inte hur bra du känner denna flicka men jag tror inte problemet handlar om att hon söker
en fadersfigur. Jag känner inte henne alls men har via hennes Mamma skapat mig en bild av VB.

Jag har alltid trott och tror fortfarande att detta är en familjetragedi som bottnar sig
mellan mor och dotter. En far saknar hon säkert men jag tror hennes behov av bekräftelse
på nätet inte är en jakt på en far,det är ett behov att bli sedd.För jag tror inte Mamman
har sett henne.

Frivilligt försvinnande tror jag fortfarande det är, ett val taget av en vuxen människa på 20 år,
vad som sedan hänt pga hennes val är en annan sak. Det får andra spekulera i,men jag tror hon lever.

Du beskriver Mamman som kärleksfull,det är ett ord jag inte skulle använda om henne.

Du tror att hon lever, medan mobilen slocknat? Det tror inte jag. Vad gör att du tror att mamman varit kall mot VB? Det enda jag hört hittills är att mamman inte ville komma till skolgården när VB tog studenten, vilket låter nog så trist.

Kopiera in det du läst som pekar i din riktning, att VB försvunnit frivilligt på grund av konflikt med modern. Jag har dock svårt att tro på det eftersom VB trots allt är äldre än 20 år, den typen av dramatiska konflikter med "flyktbeteende" tror jag hör till tonåren.
Senast redigerad av Cinnabar 2013-05-19 kl. 04:55.
Citera
2013-05-19, 04:58
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Du tror att hon lever, medan mobilen slocknat? Det tror inte jag. Vad gör att du tror att mamman varit kall mot VB? Det enda jag hört hittills är att mamman inte ville komma till skolgården när VB tog studenten, vilket låter nog så trist.

Kopiera in det du läst som pekar i din riktning, att VB försvunnit frivilligt på grund av konflikt med modern. Jag har dock svårt att tro på det eftersom VB trots allt är äldre än 20 år, den typen av dramatiska konflikter med "flyktbeteende" tror jag hör till tonåren.

Vad har du för källa till det?
Citera
2013-05-19, 05:24
Medlem
MossTrumss avatar
Först fanns det ett vittne vid 21, sedan fanns inget vittne och nu finns det ett vittne. Nu väntar vi på dig att du framträder i media och inte är ett Boden-troll! Eller är ni alla ljusskygga i Boden?
Citera
2013-05-19, 05:34
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Den här artikeln är från 9 maj, då hade polisen inte hunnit spåra KJ ännu.
Nej, men att de, föräldrarna alltså, sen visste att hon blev hämtad.
Vet de det eller håller se bara med och tror på kompisen? För isf kanske inte klädseln stämmer, hon kanske var partyklädd.
Citera
2013-05-19, 05:37
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Först fanns det ett vittne vid 21, sedan fanns inget vittne och nu finns det ett vittne. Nu väntar vi på dig att du framträder i media och inte är ett Boden-troll! Eller är ni alla ljusskygga i Boden?
Det finns väl inget 100-procentigt vittne.
Citat:
Enligt vännen har Vatchareeya Bangsuan lämnat hans bostad vid 21-tiden på lördagen den 4 maj.
Är ni säkra på det?
- Inte till 100 procent. Ingen av dem som tror sig ha sett henne efter det är 100 procent säkra på att det var hon.
http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=7661959
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in