2013-05-19, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akrobaten0808
O kära nån,, lastbilar är bra mycket mindre i ögonfallande än bilar i Boden o Norrbotten.
Man måste känna till denna stad för att förstå sig på vad som är unna o inte

I Boden så står busschaufförerna ibland med bussarna på tomten efter dom sutat jobbet för dagen. Boden o Norrbotten är en militär/ gruv/ grovarbete stad där de flesta går på stan i byggarbetskläderna.

Boden är ändå ingen bya- håla, precis, vill jag påstå. Men här i Boden o särskilt kring utkanten av Boden o just området bodsvedjan o dammgränd (dammområdet) så går lastbilarna i skyttetrafik.

Jag tror KJ hämtade upp VB o tog med henne hem o att dom faktiskt pluggade några timmar men sen gick VB från KJ o när hon lämnat KJ så ringde hon dejten, dejten bad henne gå till området xxx (?) o där hämtade han upp henne.

Om hon nu ringde upp sin dejt så kan vi väl anse att detta fall löser sig inom kort, polisen har koll på alla mobilkontakter mot master, och då även om hon har ytterligare en mobil med sig med hemligt nummer. Det går att sortera ut då det finns mer än en mast i Bodsvedjans närhet samt att området inte drunknar i aktiva mobiler i detta område vid denna tidpunkt.
Citera
2013-05-19, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Du beskriver det hela så detaljerat att man kan tro att du var ...med.

Haha, ja jo det ser ju onekligen nästan skumt ut vid närmre reflektion. Men jag kommer ju från den här stan, jag är född o uppvuxen här så man lär sig "andan" i staden o folket. Sen är jag av lite samma typ som VB, smart, udda.

O jag har träffat så oändligt många människor via mina yrken i Boden o Norrbotten. Sen älskar jag att se saker o ting för det uppenbara,
1+1 modellen.
Citera
2013-05-19, 00:59
Medlem
Kavelduns avatar
Efter att ha tillbringat mycket tid i Boden genom åren så vill jag påstå att det börjar dyka upp troll i tråden.

När man häver ur sig saker som gruvor, lastbilar, grovarbetare, närheten till E4 och annat på det sätt som görs av t ex "Akrobaten0808" - ja, då är det svårt att ta något för seriöst. Det är den typen av inlägg som förstör den här tråden.
Citera
2013-05-19, 01:02
Bannlyst
Citat:
Jag tror att VB har haft många järn i elden, när det kommer till karlar o att finna kärleken. Jag tror att hon har inlett många olika kontakter med äldre karlar/ män runt om i Norden, (främst Finland), då hon är en typisk - fadersfigur sökare- i kombination med att hon är alldeles för NAIV, så har någon av dessa män (badoo, matchmaking) kontakt helt enkelt sett sitt tillfälle att ta henne.

Nu vet jag inte hur bra du känner denna flicka men jag tror inte problemet handlar om att hon söker
en fadersfigur. Jag känner inte henne alls men har via hennes Mamma skapat mig en bild av VB.

Jag har alltid trott och tror fortfarande att detta är en familjetragedi som bottnar sig
mellan mor och dotter. En far saknar hon säkert men jag tror hennes behov av bekräftelse
på nätet inte är en jakt på en far,det är ett behov att bli sedd.För jag tror inte Mamman
har sett henne.

Frivilligt försvinnande tror jag fortfarande det är, ett val taget av en vuxen människa på 20 år,
vad som sedan hänt pga hennes val är en annan sak. Det får andra spekulera i,men jag tror hon lever.

Du beskriver Mamman som kärleksfull,det är ett ord jag inte skulle använda om henne.
Citera
2013-05-19, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaveldun
Efter att ha tillbringat mycket tid i Boden genom åren så vill jag påstå att det börjar dyka upp troll i tråden.

När man häver ur sig saker som gruvor, lastbilar, grovarbetare, närheten till E4 och annat på det sätt som görs av t ex "Akrobaten0808" - ja, då är det svårt att ta något för seriöst. Det är den typen av inlägg som förstör den här tråden.

Inte gruvor precis. Men kan du förneka att lastbilar är vanligt MYCKET VANLIGT I BODEN (inte i centrala kärnan precis) men övriga delar av staden !? Hur många byggen pågår i Boden, runt om i Boden samt militära övningar, o har vi inte stor genomgående trafik av lastbilar från hela Sverige, Finland i anslutning till gruvorna ?

Om du vill påstå nå annat och att detta är ett troll så ge mig en bild av din kännedom från Boden ? O vad som gör att du tycker det är ett troll ?

Ps vi har en mkt speciell lastbilsverkstad i Boden som är omtalad o känd i hela Sverige ?
Citera
2013-05-19, 01:14
Medlem
Citat:
Inte gruvor precis. Men kan du förneka att lastbilar är vanligt MYCKET VANLIGT I BODEN (inte i centrala kärnan precis) men övriga delar av staden !? Hur många byggen pågår i Boden, runt om i Boden samt militära övningar, o har vi inte stor genomgående trafik av lastbilar från hela Sverige, Finland i anslutning till gruvorna ?

Om du vill påstå nå annat och att detta är ett troll så ge mig en bild av din kännedom från Boden ? O vad som gör att du tycker det är ett troll ?

Ps vi har en mkt speciell lastbilsverkstad i Boden som är omtalad o känd i hela Sverige ?

Och förresten vadå i närheten av E4 ? Det lyser ju att du inte är ens i närheten av att ha nån kännedom om Norrbotten.
Jag skrev någon VÄG som är nära som ansluter till E 4 ect ect. Och tillskillnad från övriga delar av Sverige så är uttrycket - närheten när man bor i Norrbotten inte menat 200 meter runt hörnet, närmsta kaffelatteservering. Vi säger närheten till allt som är inom några mils radie ? Vill också tillägga att det är normalt att promenera ett par kilometer tex till skolan som ung, pendla till jobbet 4-5 mil, ect.

Boden är en bygg/ grovarbete stad där de flesta jobbar med händerna o kroppen.
Citera
2013-05-19, 01:15
Bannlyst
Citat:

Vilken tur att du reggade och klev in i tråden då. Fortsätt gärna att berätta vad du vet.
Citera
2013-05-19, 01:18
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bodengrabb
Citat:
Ursprungligen postat av rammstein74
Hörde på radion nyss att dom lovat höga flöden här uppe i älvar å sånt va det nu kan betyda om hon hamnat i älven
Det betyder bara att hon spolas till i finland om hon ligger i älven
Nja, jag tror att det finns en anledning till att Likskäret heter som det gör. Det ligger bra till för att de flesta som drattat i Lule älv och drunknat skulle spolas upp där.
Citera
2013-05-19, 01:45
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Men hur ska de ha det?
Citat:
- Antingen har hon sprungit, promenerat eller fått skjuts av någon. Vi vet inte. Inte föräldrarna heller, säger Mikael Norén, vakthavande länsbefäl till NSD.
http://www.nsd.se/nyheter/boden/artikel.aspx?ArticleId=7648152

Det måste väl vara ett missförstånd, hur har de kommit på att KJ hämtade henne, för att KJ har sagt så?
Citera
2013-05-19, 01:47
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ophiaghushannah
Kanske var hon mobbad under gymnasietiden, kanske innan också. Eller inte
Kanske var det hon som mobbade? Hon kanske hade lätt att hamna i konflikter?
Cinnabar springer som vanligt iväg långt åt helvete med huvet under armen. Det absolut enda som de där blogginläggen kan ge vid handen är att VB hade lätt att hamna i konfikter. Om någon har mobbat någon, och isåfall vem som har mobbat vem, går inte att läsa ut.
Citera
2013-05-19, 01:56
Medlem
inter-preters avatar
Citat:
Haha, ja jo det ser ju onekligen nästan skumt ut vid närmre reflektion. Men jag kommer ju från den här stan, jag är född o uppvuxen här så man lär sig "andan" i staden o folket. Sen är jag av lite samma typ som VB, smart, udda.

O jag har träffat så oändligt många människor via mina yrken i Boden o Norrbotten. Sen älskar jag att se saker o ting för det uppenbara,
1+1 modellen.

Välkommen hit!

Äntligen någon som känner henne och delger lite nyanserad fakta!
Vet du om hon hade något ex med initialerna AF?
Citera
2013-05-19, 02:13
Medlem
Kavelduns avatar
Det är möjligt att jag missuppfattat din text Akrobaten0808.

Men... Boden är en gammal militärort och alla vägar är anpassade för tunga laster. I händelse av ofred så måste transporter kunna ske och då har man inte tid att välja på vilka vägar som är anpassade för tung trafik eller inte.
Däremot kan vissa vägar vara olämpliga av miljöhänsyn eller trafiksäkerhetsskäl.

Visst byggs det här och där i Boden, men överdrivet mycket lastbilstrafik har jag inte noterat vid mina frekventa besök i staden.

Bodsvedjan är inte ett område som har bra anslutning till vägar som går till Finland eller fjällen. Snarare tvärtom. Du måste antingen ta dig till Heden för att komma till Älvsbyn och vidare mot Arvidsjaur för att komma till fjällen, eller ta dig rondellen vid Garnisonsgatan för att komma upp mot Jokkmokk. För att ta dig till Finland måste du antingen ta dig ut på E 4:an via 97:an och då via Sävast eller köra mot Hantverksrestaurangen och ut den vägen. Eller så kör du längs Hermelinsgatan, ut förbi Svartbyträsket och via kringelvägarna tar dig ut på E 4:an.
Hur du än ser på det så är det inga naturliga eller lätta vägar att ta sig ut.

De militära övningarna kan vi glömma. Däremot övningskör en del militärer tyngre fordon för att få sina förarbevis och/eller civila körkort. Den verksamheten går på lågfart just nu.

Den genomgående trafiken till gruvorna går oftast E 4:an via Töre/Kalix och upp E 10:an mot Gällivare/Malmberget och Kiruna.

Du har helt rätt i att vi har en speciell lastbilsverkstad i Boden och deras nya utökade verksamhet kommer definitivt att öka på lastbilstrafiken i området kring Bodsvedjan.

Som sagt, jag vistas en hel del i Boden och andra kommuner i Norrbotten, så jag tror att min lokalkännedom är tämligen god.
Senast redigerad av Kaveldun 2013-05-19 kl. 02:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in