2013-11-09, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Vem har påstått att taxiföraren ljuger?

Faktiskt har all respekt man hade för dig försvunnit efter den här tråden. Synd att du av alla ska komma med såna dumheter.

Jag håller med om att MB inte är tillräckligt utredd (vet inte om vad som finns i slasken dock), men håll det på en realistisk nivå.

Det handlar om RIMLIGA tvivel. Rimliga.
Citera
2013-11-09, 12:49
Moderator
OYs avatar
FUP s.1092

Skickat till 073-8415179, 2012-08-01, 19:34:26 med texten "Ska vi träffas"
Svar skickas från 073-8415179 , 2012-08-01, 19:45:18 med texten "Kom då".
Ett nytt sms skickad då till 073-8415179, 2012-08-01, 20:42:39 med texten "Men jag sa jag
sluta ju förlåt igen då"
.

SMS mellan VB till AB

Vad handlade det här om, och varför förnekar AB att han har kännedom om VB, vad var det VB bad om förlåtelse för och vad hade hon slutat med?
Senast redigerad av OY 2013-11-09 kl. 12:51. Anledning: stavfel
Citera
2013-11-09, 12:49
Medlem
Jeremiahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Vet inte om detta redan tagits upp i tråden, men i FUP nämner man blåaktiga fibrer som hittades på VB's kropp. Dessa fibrer har man inte kunnat förklara var de kommer ifrån. Kanske en filt, lakan, bilmatta etc. Tycker att dessa fibrer är/kan vara en viktig pusselbit till att hitta en mordplats, styckningsplats. Vet inte varför man inte lade ned mer resurser/tid till att försöka hitta källan till dessa mystiska fibrer.

F.ö. kan jag tycka att det finns luckor i utredningen som kan vara avgörande för en friande dom i rätten. Vore en rättsskandal om KJ fälls med tanke på den tunna bevisningen.

MB är inte helt utredd och har ett svagt alibi i AN.

Tunn bevisning?!

KJ:s fingeravtryck i VB:s blod på påse från bagage, VB:s blod i bagage + markering från likhund m.m.
Finns de som blivit fällda för mord med sämre bevisning än det.

Att MB har motiv är inget bevis!
KJ kommer bli dömd för detta mord IMO.
Citera
2013-11-09, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Grad +1 innebär att det är 6 till 100 gånger troligare att huvudhypotesen är sann och alternativhypotesen falsk än tvärtom. I fallet med provet på vaden är det 6 till 100 gånger troligare att den likhet som finns har visat sig tack vare att det är KJs DNA man jämfört med och inte någon annan mans DNA.

1. Nej du har tolkat det där fel: +1 betyder att sannolikheten att matchen är oskyldig är mellan 1-99%.

2. Därefter vid studiet av beviset så ger det en absolut minst sannolikhet under helt galna antaganden på att en random person på hela jordklotet ska ge samma match kring 6% baserat på ett galet kombinatoriskt antagande.

3. Skriver man däremot om det galna antagandet baserat på kombinatorik och inför det i oskyldighetsekvationen så kan man få det till att Sannolikheten att KJ är skyldig givet +1 DNA beviset är 5-6% och enda sättet att höja den sannolikheten är att DNA testa resten av alla närvarande män.
Senast redigerad av BehindRayban 2013-11-09 kl. 13:26.
Citera
2013-11-09, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Vet inte om detta redan tagits upp i tråden, men i FUP nämner man blåaktiga fibrer som hittades på VB's kropp. Dessa fibrer har man inte kunnat förklara var de kommer ifrån. Kanske en filt, lakan, bilmatta etc. Tycker att dessa fibrer är/kan vara en viktig pusselbit till att hitta en mordplats, styckningsplats. Vet inte varför man inte lade ned mer resurser/tid till att försöka hitta källan till dessa mystiska fibrer.

F.ö. kan jag tycka att det finns luckor i utredningen som kan vara avgörande för en friande dom i rätten. Vore en rättsskandal om KJ fälls med tanke på den tunna bevisningen.

MB är inte helt utredd och har ett svagt alibi i AN.
Var de inte grönaktiga? Finns en bild i FUP. Tycker det ser ut att komma från en ryggsäck....
Citera
2013-11-09, 12:58
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeremiah
Tunn bevisning?!

KJ:s fingeravtryck i VB:s blod på påse från bagage, VB:s blod i bagage + markering från likhund m.m.

Om vi ska ha en seriös diskussion kanske vi ska hålla oss till sanningen. KJ:s fingeravtryck i VB:s blod på påse från bagage är lögn.

Att folk har blivit dömda på svag bevisning förut, t.ex. Thomas Quick, är ingen anledning till att upprepa misstaget.

Ingen har påstått att MB:s motiv är bevis.
Citera
2013-11-09, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Varifrån har du fått att han inte kommer ihåg ifall AN var i bilen? Varför skiljer sig deras historier åt i veranda detalj? Det de beskriver är antagligen vad de gör varje lördagkväll, men någon detalj specifik för den kvällen, efter en bröllopsmiddag, borde de ha varit eniga om. Vad jag kan läsa av förhöret fick han öht ingen fråga om VB, så varför skulle han svara på det?

Sorry, jag läste förhöret med chaffören igen. Han nämner inget om AN. Fick för mig att jag läste att någon uttryckligen hade sagt att han inte kom ihåg ifall AN var med i bilen.
Citera
2013-11-09, 13:01
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
KJ offrar ryggsäck, mordvapen, emballage och kanske mer, men en billig tejprulle tar han med sig hem. Ska man tro på det eller?

Min personliga teori kring tejprullen är att den aldrig lämnat lägenheten, utan kontaminerats när KJ gjort något där. Exempelvis försökt lägga någon typ av förband på VB efter att ha givit henne ett första hugg. Han har haft en tejprulle till för vad han nu gjort senare ute i terrängen och den har gått samma väg som det mesta andra han använde och trodde att det kunde finnas spår på. Det är bara en teori men känns i varje fall mer sannolik än "VB fick en karateskada och förband sig själv hemma i KJ:s lägenhet". Särskilt som det via SMS- och FB-trafik inte går att belägga att hon skulle ha avlagt några särskilt frekventa besök hos honom.
Citera
2013-11-09, 13:03
Medlem
En teknisk fråga:

Kan man plantera likdoft? Eller måste man ha med sig en kroppsedel att gnida in för att plantera det?
Citera
2013-11-09, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macca2013
Det är precis det jag försöker säga. Samma slutsatser har jag också kommit fram.

Detta är ingen film eller serier. I verkligheten skyddar inte arbetskollegorna varandra på det sättet. På min arbetsplats så är vi trevliga mot varndra medan vi är där, men sen skiter man i varandra egentligen.

Folk har verkligen sett för mycket på CSI och annat skit.

gruppmentalitet av det slaget att gruppen skyddar varandra är snarare regel än undantag, när jag jobbade på restaurang helt tillfälligt och fackombudet kom på besök, inte klagade jag och sa vad jag tyckte, jag skyddade gruppkänslan fast jag inte ens kände dom jag jobbade med.
eller som i ett program jag såg där de utförde ett test:en grupp där ingen känner varandra är satt att lösa ett problem. en i gruppen är initierad i testet och vill avslöja svaret för gruppen, och gör så fast de andra inte vill höra svaret. och när programledaren kommer in och frågar, avslöjar ingen fuskaren. det är en möjlighet att taxichauffören inte berättar allt. det behöver inte ens finnas skäl som dåligt med jobb etc, det är inte rationellt.
Senast redigerad av gileas 2013-11-09 kl. 13:07.
Citera
2013-11-09, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeremiah
Tunn bevisning?!

Nej. Fingeravtrycket var inte i blod. Fingeravtrycket fanns i bärhandtaget på en påse som också hade VB blod på sig.
Citera
2013-11-09, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gileas
gruppmentalitet av det slaget att gruppen skyddar varandra är snarare regel än undantag, när jag jobbade på restaurang helt tillfälligt och fackombudet kom på besök, inte klagade jag och sa vad jag tyckte, jag skyddade gruppkänslan fast jag inte ens kände dom jag jobbade med.
eller som i ett program jag såg där de utförde ett test:en grupp där ingen känner varandra är satt att lösa ett problem. en i gruppen är initierad i testet och vill avslöja svaret för gruppen, och gör så fast de andra inte vill höra svaret. och när programledaren kommer in och frågar, avslöjar ingen fuskaren. det är en möjlighet att taxichauffören inte berättar allt.
När det handlar om mord, då berättar de flesta allt vad de vet! Och mer därtill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in