2013-11-05, 21:18
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Har polisen hela bilden? Har den mordplatsen? Vet den ens om VB mördades i den försvunna sängen i den misstänktes bostad? Har den styckplatsen? Har den motiv? Har den tidpunkt för mordet?

Polisen har tillräckligt tror jag. Jag tror också att vissa av skribenterna i tråden har för stort hjärta och tycker synd om den udda och handikappade KJ. Det gör att de helt enkelt inte vill se honom som en mördare.

Men för en cyniker som jag pekar allt mot KJ. Han har just de mentala och känslomässiga handikapp som gör honom till en livsfara för sin omgivning. Jag håller tummarna för att han ska bli inspärrad på livstid. Den person som dödade Vatchareeya kommer att döda igen - om den får chansen. Och jag skulle aldrig våga riskera att ha fel när det gäller KJ om jag var domare.

Men är han oskyldig och ändå skulle bli inspärrad, så kommer hans oskuld att visa sig den dag vi hittar ett nytt offer.

Och, nej, jag tror inte att MB har gett sig ut på en styckmördarturné på äldre dar.
Citera
2013-11-05, 21:21
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Nu var ju detta Idas idé.

För att tråden ska fungera effektivt måste du hänvisa till källa för dina oneliners, annars är det spam.
Citera
2013-11-05, 21:25
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Polisen har tillräckligt tror jag. Jag tror också att vissa av skribenterna i tråden har för stort hjärta och tycker synd om den udda och handikappade KJ. Det gör att de helt enkelt inte vill se honom som en mördare.

Men för en cyniker som jag pekar allt mot KJ. Han har just de mentala och känslomässiga handikapp som gör honom till en livsfara för sin omgivning. Jag håller tummarna för att han ska bli inspärrad på livstid. Den person som dödade Vatchareeya kommer att döda igen - om den får chansen. Och jag skulle aldrig våga riskera att ha fel när det gäller KJ om jag var domare.

Men är han oskyldig och ändå skulle bli inspärrad, så kommer hans oskuld att visa sig den dag vi hittar ett nytt offer.

Och, nej, jag tror inte att MB har gett sig ut på en styckmördarturné på äldre dar.

Precis, man måste räkna med att ålder även har en viktig avgörande inverkan på hur man hanterar sig själv, och andra, i alla fall när det gäller grova våldsbrott. Det måste vara oehört sällsynt att en person som utbildar journalister i etik och moral, som dessutom går under öknamnet "häradsbetäckare", även råkar vara styckmördare. Samtidigt finns det en kille som googlat på anatomi, och vars jycke dog oförklarligt. En ung kille, lätt efterbliven eller annorlunda, som redan haft blod på tröjan från en levande, sedermera, död individ. Nej, han kan det inte vara.
Citera
2013-11-05, 21:25
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Detta påstod jag inte. KJ angrep och överföll Ida när de satt i soffan. Jag hoppas att detta framöver kan benämnas vid sitt riktiga namn. Det var ett mordförsök.

Vänta lite nu... var står det i Ida's vittnemål att KJ angrep och överföll henne?

Länka gärna och citera helst, så vi inte ska tolka dina oneliners som spam.

Citat:
För att tråden ska fungera effektivt måste du hänvisa till källa för dina oneliners, annars är det spam.

EDIT: Ledtråd, s1393 i FUP
Senast redigerad av zero73 2013-11-05 kl. 21:29.
Citera
2013-11-05, 21:30
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe

Jag vill, under inga omständigheter, se ett tilll offer. Det finns luckor i polisens utredning, det hade gått att ta reda på mer om alternativ GM. Vad händer om den knapphändiga utredningen gör att KJ felaktigt friad? Då vet vi att en mördare går lös. Och, enligt dig, kommer han att slå till igen.
Citera
2013-11-05, 21:30
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Vem förutsätter att MB är mördaren? Är det fel att pröva alternativ till åklagarens teori? Indicier finns det.Nu börjar du låta som en annan skribent i en annan tråd. Kom ihåg vem som är åtalad, som rådande myndigheter vet har gjort det.Vi vet alla vilken skräck och pina döden måste ha varit för VB. Måtte den som gjorde det åka fast.Ja, vad hände?
Det finns inga indicer mot MB, det är en lögn. Motiv är inte ensamt en indicie, och utöver det finns bara önskningar och gissningar om att det fanns indicier.

Mmm, ja vad hände, med tanke på att du är/var en av få på detta forum som har/hade resurserna att klara av att tolka och analysera information på ett balanserat sätt.
Citera
2013-11-05, 21:31
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Om du läste förhören i FUP:en skulle du slippa gissa dig fram. Hon blev inte mer ängslig efter denna "händelse" än att hon tillsammans med KJ i soffan fortsatte och tittade på filmer.

Är det sant att de satt i soffan, var det där hon blev angripen?
Citera
2013-11-05, 21:32
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Vänta lite nu... var står det i Ida's vittnemål att KJ angrep och överföll henne?

Länka gärna och citera helst, så vi inte ska tolka dina oneliners som spam.

EDIT: Ledtråd, s1393 i FUP

Enligt Remark satt de kvar i soffan efter överfallet. Luddigt skrivet. Du måste skriva ut vad du avser när du diskuterar, alla sitter inte med fup, annars blir det spam. Oneliners.

Tips till alla är att skriva ut och inte bryta i stycken så att det passar just din verklighetsbeskrivning. Det blir omöjligt för läsare att sitta med fup bredvid sig när tråden ska läsas, hänvisningar i fup är till för källkontroll, om man söker det. Ni vet väl hur man använder hänvisningar, och vad en källa är? I tråden måste det vara löpande text, för att den ska fungera som en tråd.

Varken du eller Remark bidrar seriöst, ni spammar med oneliners.
Senast redigerad av Cinnabar 2013-11-05 kl. 21:34.
Citera
Medlem
lilltoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
MB ljög för att han inte ville att hans affär med VB skulle komma till allmän kännedom och framförallt inte till hans frus kännedom. Till henne hade han sagt att det inte förekom sex och att det var över.

Det är en fullgod förklaring till varför han ljög om sitt förhållande med VB. Alla vi i denna tråd vet att allt vi själva skulle säga i ett förhör i en mordutredning kommer till allmänhetens kännedom. Det är därför många är försiktiga med vad de säger och vissa vill inte alls delta i någon utredning, just på grund av detta, och föredrar istället att vara anonyma eller inte höra av sig alls.

MB hade dock inga möjligheter att välja och eftersom han visste själv att han var oskyldig så tänkte han förmodligen att den informationen inte skulle betyda så mycket att utelämna, men där gjorde han ett stort fel, vilket han även själv blev varse om när han några timmar senare pressades i nytt förhör på grund av detta.

Allt annat som ni kallar för ljug är ingenting annat än att han inte minns vissa händelser fullt ut, vilket också enligt alla vittnesexperter är helt normalt. Man kommer sällan ihåg detaljer i efterhand, de blir ofta helt fel, vilket studier har visat på också, så även experiment i tv.

Att han raderade sms från sin telefon är helt naturligt och är inte ett dugg misstänkt, framförallt när han fick mellan 10 upp till 100 sms från sin älskarinna varje dag. Att tro att han medvetet raderade vissa sms, i syfte att dölja inblandning i hennes mord är en gissning helt utan bäring i verkligheten.

Det finns dessutom ingenting som talar för att MB är inblandad, det går inte att peka ut någon enbart på gissningar om att frun ljuger, taxin hämtade VB, han planterade bevis i bil och lägenhet. För att det ens ska vara värt att driva en sådan teori så behöver man påvisa att det finns något som talar för den och har man inte hittat något som talar för den efter ett antal månader så behöver man nog fundera igenom denna teori ordentligt.

Liksom för KJ, med den skillnad att VB inte utgjorde något hot för KJ och motivbild saknas.
Citera
Medlem
Citat:

För dom som läst FUB:en klingar en klocka av igenkänning. Du får faktiskt läsa den själv.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Vi vet inte hur bra träffen var på Y-kromosom DNA-analysen. Om den motsvarar +1, +2, +3 eller +4 vid en standard DNA-analys. Om träffen var fullständig eller partiell. Med det hur många träffen passar in på. Någon diskussion om det var en stark +1a eller en svag +1a blir därför ganska meningslös.

På samma sätt som att blodspår och liklukt i bakluckan tillsammans ger mycket stark bevisning ger omständigheterna att DNA-spåret bara värderas till +1 kombinerat med att det inte nödvändigtvis behöver kommit dit vid brottet att den bevisningen blir mycket svag.

1. Mja, mjo. Det är klart att det är relevant ifall beviset säger att det är 5% eller 99% chans att KJ är oskyldig, eller hur?
Citera
2013-11-05, 21:34
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Enligt Remark satt de kvar i soffan efter överfallet. Luddigt skrivet. Du måste skriva ut vad du avser när du diskuterar, alla sitter inte med fup, annars blir det spam. Oneliners.

Tips till alla är att skriva ut och inte bryta i stycken så att det passar just din verklighetsbeskrivning. Det blir omöjligt för läsare att sitta med fup bredvid sig när tråden ska läsas, hänvisningar är till källkontroll, om man söker det.

Jag gjorde det tidigare idag:

https://www.flashback.org/sp45998055

EDIT: Men jag kan citera igen från FUP s1393 om du så önskar:
Citat:
Angående när Kibba tog stryptag på Ida.
Ida uppgav att hon kommit på att det hon sagt i förhöret gällande att Kibba tagit stryptag på henne när de hade sex inte stämmer riktigt, hon kom ihåg fel. Ida berättade att hon sagt till Kibba att hon undrade hur det skulle kännas att ha strypsex.

Vid ett annat tillfälle när Ida och Kibba såg en film hemma hos Ida, hände följande: Kibba satt till vänster om Ida i soffan och höll sin högra arm runt henne. Helt plötsligt började Kibba ta stryptag med sin högra underarm på Ida, Ida sa till Kibba att sluta men han lyssnade inte. Ida uppgav att hon försökte ta bort Kibbas arm men hon kunde inte det, hon fick mer och mer panik. Ida sa att hon sprattlade med både armar och ben och till slut släppte Kibba taget om hennes hals.

Ida frågade Kibba varför han inte slutade när hon sa till honom. Kibba sa då att han är van vid att höra "röd" som stoppsignal. Ida ifrågasatte varför han inte sagt det innan, Kibba hade ingen bra förklaring till detta.

Ida kommer inte ihåg vilken film de såg.

Ida tillfrågades om hur Kibba var i samband med att han tog stryptag på henne, om han sa något. Ida uppgav att Kibba flinade när han gjorde detta, han sa ingenting.

Ida tillfrågades om hon hade svårt att få luft när Kibba tog stryptaget. Ida uppgav att hon hade det, hon fick panik.

På frågan om det var nära att Ida svimmat i samband med att Kibba tog stryptag, svarade Ida
att hon tror att det inte kan ha varit långt ifrån. Ida uppskattar att Kibba höll stryptaget i 30 – 40 sekunder.

Ida tillfrågades om vad som hände efter detta. Ida uppgav att hon blev småsur en stund men sen fortsatte de att se filmen. Ida vet inte anledningen till att Kibba gjorde detta, det har inte hänt vid något fler tillfälle.
Senast redigerad av zero73 2013-11-05 kl. 21:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in