2013-10-30, 05:23
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSkeptiker
Okej, då mindes jag helt galet. Men kontentan är ändå i min skalle nåt liknande det jag skrev; han kanske skrev nåt kort men tillade att han skulle åka hem, vilken tid osv och så möttes de upp.

Då blir det mycket att förklara, dels att KJ ljög om tiden, då han i så fall är oskyldig, dels taxichaffisen inblandning och dels MBs frus inblandning.

Och då har jag inte ens berört den tekniska bevisningen.

Dessutom så bortser man från en konstaterad körsträcka som stämmer överens med en färdväg och taxikvitto. Det behöver förstås, utöver ovanstående, också förklaras.

Sedan har vi detta med sannolikheter och rimligheter som behöver beaktas, framförallt då alla hypoteser nu bygger på gissningar.

Nu har det gått lång tid sedan VB hittades och ingen har kunnat placera henne ens i närheten av MB denna kväll med annat än gissningar. Dags att börja presentera något konkret eller lägga ned detta spår.

Jag ser det mer rimligt att om KJ skulle vara oskyldig till mordet så är inte MB den person som ligger högst i listan över alternativ, om man ser till KJs agerande, uttalanden och utifrån den tekniska bevisningen.
Citera
2013-10-30, 05:28
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Har man kontrollerat sms-trafik för MB och AN den 22/5, eller när det nu var de hittade VB?
Intressant kommunikation kanske finns att hämta där.
Eller har polisen "glömt" det?
Typ hyperintressant att se de närmaste/mest misstänktas reaktion.
Om inte så bör det göras nu.

Polisen har inte gjort sitt jobb. Ett barn kan se viktighetsgraden att reda ut sidospåret MB/AN. För oavsett så har den med mest motiv och mest att vinna på mordet, kanske ett finger med i spelet.
Och alla inklusive Mrsmagoo kan ju hålla med om att det inte är utrett.

För oavsett teknisk bevisning, så vet vi ju inte om fler var inblandade, eller om bevisen var planterade.
Så det finns ju ingen orsak för en objektiv person att INTE utreda MB/AN spåret EXAKT lika hårt som KJ-spåret.

Och det har inte gjorts, vilket är en skandal. Oavsett utgången.

Jag håller inte med om att man kan påstå att det inte är utrett när man inte har tillgång till allt utredningsmaterial. Man kan nog utgå från, innan man har fakta på bordet, att MB är utredd så långt det har gått. Hade utredningen påvisat att MB haft möjlighet att träffa VB efter att hon påstås ha lämnat KJ så hade du haft skäl att haka upp dig på detta.

Nu blir det lite tröttsamt och tramsigt med alla gissningar som man försöker förstärka enbart genom att påstå att han hade ett motiv, utan att någon har kunnat presentera ett enda tvivel kring MB.
Citera
2013-10-30, 05:33
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag undrar vem som införde tejp-spåret i tråden och fick allas fokus på att jämföra plastisk förmåga eller inte, fabrikat, räkna trådar hit och dit? En rulle som i sig inte egentligen hade något bevisvärde.

Vet. Jag borde kollat själv.

Vet inte, kan det kanske vara samma skribent som införde MB-spåret i tråden och fick allas fokus på detta, trots att det likt tejpen inte finns något som helst som talar för hans inblandning.

Man gissar hit och dit om MBs förehavanden men man kan inte presentera ett enda konkret tvivel till vad MBs gjorde då VB mördades, vilket förstås inte har något som helst värde i en rättegång.
Senast redigerad av Lalajlaj 2013-10-30 kl. 05:47.
Citera
2013-10-30, 05:37
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Med tanke på at MB och/eller AN åkt förbi i taxi, ca 500 meter från KJ's bostad, ca 20:30 och att VB's telefon, i exakt samma tidsrum, 20:32, byter nät från 3G till 2G, och igen 6 minuter senare 20:38, igen byter tilbaka från 2G till 3G, kunde det betyda att VB förflyttade sig i just det tidsrummet?

Att hos gjorde träff med MB?

FUP 874
17:09 Bangsuan har ett misslyckat samtal till 112
Telefonen befinner sig under basstationen som täcker Johanssons hemadress
17:28 Berg skickar SMS till Bangsuan
17:42 Bangsuan skickar SMS till Berg
17:43 Bangsuan skickar SMS till Berg
17:46 Berg skickar SMS till Bangsuan
17:47 Bangsuan skickar SMS till Berg
18:07 Bangsuan skickar SMS till Berg
18:13 Berg skickar SMS till Bangsuan
18:21 Bangsuan skickar SMS till Berg
18:40 Bangsuan skickar SMS till Berg
19:31 Berg skickar SMS till Bangsuan
20:32 Bangsuans telefon byter nät från 3G till 2G. Telefonen är påslagen
20:38 Bangsuans telefon byter nät från 2G till 3G. Telefonen är påslagen23:48 Växeln ropar på telefonen av okänd anledning (ingen slutsats kan dras)
23:52 Växeln ropar på telefonen av okänd anledning (ingen slutsats kan dras)

I tillägg så ser vittne CB, ca kl 21:30 en asiatisk utseende flicka komma gående (østerut) på Lejonbacksvägen ca 50 meter från korsningen Lejonbacksvägen/Lorvenvägen. Karta: FUP 199
Detta är ca 10 minuters gång från KJ (FUP 200)
Kan CB möjligtvis ta fel på tiden? kunde det ha varit ca 20:30?
Møtte MB VB där någonstans i området Lejonbacksvägen/Lorvenvägen, plokkade upp hene i taxin och...?

Vittne CB förhör FUP 195-198
"CB säger att den aktuella kvällen alltså den 4 maj 2013 ungefär klockan 2130 färdades
hon som passagerare i familjens bil tillsammans med make och barn i riktning mot bostaden.
Strax innan de anlände till bostaden sedan de precis passerat grannhuset nummer 2 A så ser
hon en ensam kvinna komma gående på vägen i östlig riktning. Kvinnan går till höger sett ur
Camillas perspektiv. Det var en yngre kvinna och Camilla är helt säker på att hon uppfattade
att hon hade ett asiatiskt utseende. Hon hade mörkt lite längre hår och hon kan ha haft det i en
svans för Camilla uppfattade att hela hennes ansikte var tydligt och synligt. Camilla säger att
hon i tidigare förhör uppgivit att kvinnan rört sig i motsatta riktningen men är nu säker på att
de mötte henne på det sätt som anges i detta förhör. Camilla menar att hon tydligt såg
kvinnans ansikte och detta var bara möjligt om de mötte kvinnan. Hon uppfattade henne som
" ung och söt "."

Missar du den tekniska bevisningen som motsäger dina gissningar med flit, eller bortser du bara från dessa precis som andra bortser från att en hund markerat för lik där VBs blod fanns?

När telefonen byter nät tillbaka 20:38 så befinner sig hennes telefon åter igen under masten som täcker KJs bostad.
Citera
2013-10-30, 05:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
En anna sak som inte värka stämma als:

AN anger i förhör (FUP 1124) att anledningen att dom endast var på restaurangen i 1.5 timma och fira dotterns giftemål var:

"De sitter på restaurangen ca 1,5 timma då den stänger tidigt."

MEN på restaurangen's hemsida står det att dom öppnar kl 17:00, jag menar HUR tidigt skulle dom då stänga???

Jag tror att AN ljuger!

http://www.paromickes.com/

ÖPPETTIDER
Tisdag - Lördag från 17:00

Vad har det med saken att göra, när dom öppnar - De har ingen bestämd stängningstid, de stänger efter sista gäst. det visste nog sällskapet som gick dit.
En liten holk till restauarang stänger väl när det vill. En tisdag dessutom...

Gå i stället in och läs de många mil av sluddrande som finns från den åtalade. "öhh, va, ...liksom, ehh..vad heter det.... liksom...blod`?....Va! ... var! ..i min bil?...nä.. va, liksom...
Citera
2013-10-30, 05:44
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Mig veterligen är det VBs blod både inne i denne rulle och utanpå = hon måste ha använt den.

Alternativt har den som styckade VB skvätt eller fått blod på rullen.

Det är mer sannolikt då vi vet att VB är mördad, styckad och att det uppstod blodvite. Hon hade tejpbitar på kroppen som sannolikt kan komma från denna rulle, trots alla experter som inte sett tejpen försök att motsäga detta. Rullen fanns hemma hos KJ, den sista kända som såg henne i livet, och han medger direkt att det är hans rulle och förklarar även varför den är riven som den är.

Hur sannolikt, om man använder hjärnans hela kapacitet, är det att det är VBs rulle, att VB placerat den där och att det är VB som själv har blodat ned den, om man ser till hela sammanhanget.

Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
De flesta stänger 23.00. Hur det är i Boden, vet jag int'.

Men visst är det konstigt när man inte ens har brådis någonstans.

Frågade polisen vad de åt? De har ju speciella menyer där.

Ja, polisen vet, jag vet och alla som klarar av att läsa FUP vet vilka menyer de beställde denna kväll.
Senast redigerad av Lalajlaj 2013-10-30 kl. 05:50.
Citera
2013-10-30, 05:49
Medlem
cephs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Jag kan inte låta bli att skratta när jag har följt dina inlägg genom tråden.

Från början var det KJ och sedan ansåg du att hypoteser för alternativa GM behövde provas och nu har du tagit ett stort steg över gränsen för detta och har övergått till att försöka övertyga andra skribenter, trots allt som talar för KJ, att han är oskyldig.

Du har slutat att använda ord som kan, möjligen och kan inte uteslutas till troligen, sannolikt och till rena påstående om olika förlopp, som ovan där du, trots att inte KJ kan, ger en förklaring.

Se så enkelt det är att hamna i fällan, som någon här i tråden arrangerade, och övergå från att vara objektiv till subjektiv, trots att ingen ny information har kommit fram eller nya konstaterade förklaringar har getts.

Till och med KJs advokat är mer försiktigt än du, han säger att det kan finnas förklaringar till blodet i skuffen, du anser att det är troligen VB som själv har blött ned skuffen, framför att KJ skvätt hennes blod där.

Likdoften bortser du ifrån helt och hänvisar till sökningar som skett i riggade mordfall.

Lite ifcha mistabra är dock rätt stimulerande för diskussionsklimatet, fast kanske ffa. underhållande (om man nu törs säga så om en sådan fruktansvärd händelse, jag vill verkligen inte få det att framstå som att jag trivialiserar de högst beklagansvärda människoödena det faktiskt handlar om).

Denna tråd har hur som helst längre präglats av just den sortens förhållningssätt. Alltså, trots att det allra mesta, särskilt det tekniska otvivelaktigen pekar på KJ och att det är uppfattningen som naturligtvis genomsyrar den pågående rättsprocessen och sättet media handskats med frågan så finns det en skara som hårdnackat driver en alternativ linje och lägger fram vissa rimliga och andra mer fantasifulla saker till stöd för detta. Känns typiskt Flashback på något sätt, förresten.

Att utstuderade motvallskärringar i det långa loppet kan knalla iväg på rätt knasiga turer är förstås helt sant och nog ser vi lite av detta här och där, men vem vet, något som verkligen bör uppmärksammas kanske dyker upp i den röran ändå.

Med det sagt är det förstås helt i sin ordning att kritisera dessa saker och påpeka de ofta talrika bristerna i resonemangen, det opponerar jag mig inte emot. Men att de finns är nog nyttigt, så att säga. Även om det blir knasigt ibland.

Ja, jag inser nu att jag egentligen inte hade särskilt mycket att tillföra. Det var bara ett par snabba tankar så här på morgonkvisten.
Citera
2013-10-30, 05:58
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Hur sannolikt, om man använder hjärnans hela kapacitet, är det att det är VBs rulle, att VB placerat den där och att det är VB som själv har blodat ned den, om man ser till hela sammanhanget.

Inte mycket?
Citera
2013-10-30, 06:03
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sisterrose
Läste just detta på MPS facebooksida, men inte sett det nämnas i tråden:

J*nnik* N*rdb*rg (aeoe), 13 maj , 22:50, via mobil
Det en som har sett henne i en stuga vid luleå älven med 2 killar

Hur var det med detta? Någon som minns det här inlägget i början?
Citera
2013-10-30, 06:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det gjordes ingen fingeravtrycksundersökning. Rullen skickades till SKL, men antagligen tyckte någon att fingeravtrycksundersökning var onödig. KJ var redan bunden till rullen genom den plats den hittades på, det var viktigare att leta efter DNA från VB. Det gjordes inte ens ett sök efter DNA från KJ på rullen, trots att den dyra delen av jobbet var att göra en analys av DNA på rullen, en jämförelse mellan DNA-analyser är en baggis. Tydligen tyckte någon att pengarna för analyserna kunde hellre spenderas på munkar.

Eftersom KJ lämnat en förklaring att bevis kan vara planterade så är inte avsaknaden av sök efter spår såsom fingeravtryck på tejprullen inte bara märklig, utan snarare ett tjänstefel.

Polisen hade fullt upp att spela good cop / bad cop och spekulerade bort förklaringen som fantasier.

Inkompetens som kan göra att en mördare går fri.
Citera
2013-10-30, 06:10
Bannlyst
Citat:
Vet inte, kan det kanske vara samma skribent som införde MB-spåret i tråden och fick allas fokus på detta, trots att det likt tejpen inte finns något som helst som talar för hans inblandning.

Man gissar hit och dit om MBs förehavanden men man kan inte presentera ett enda konkret tvivel till vad MBs gjorde då VB mördades, vilket förstås inte har något som helst värde i en rättegång.

Appropå gissningar, när mördades VB då ?
Citera
2013-10-30, 06:12
Medlem
MrsMagoos avatar
– I alla rättsfall får man akta sig lite för att inte publicera för närgångna detaljer, och inte skriva allt. Även om man som reporter vill skriva så mycket som möjligt så måste man stanna upp och tänka på att det handlar om en människa.
http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=7969188

Det låter som man är alert från mediahåll, men jag tycker nog man ska rapportera så detaljrikt som möjligt som det har med mordet i sak att göra. Gärna en liverapportering direkt från domstolen.

Det ska faktiskt bli ytterst intressant att se hur den här rättegången fortlöper och hur man resonerar i sitt domslut, så nu inväntar jag Quoters analys om hur domstolen kommer att döma i det här fallet.
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-10-30 kl. 06:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in