2013-10-26, 18:34
Medlem
Vilket datum skrev AN på fb kanske inte vid liv?
Någon som vet?
Det skrevs en morgon vid 04.43
Citera
2013-10-26, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Hur får man blod på insidan av bobinen på annat sätt än att ta i den med blodiga fingrar? Är det då inte troligt att VB själv har tagit i den?
Eller någon med VBs blod på sina fingrar.
Citera
2013-10-26, 18:39
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netforce42
Eller någon med VBs blod på sina fingrar.
Ja, det finns fler alternativ. Men personen borde ha sett blodet i så fall.
Citera
2013-10-26, 18:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lindhsky
Okej vi tolkar honom olika. Jag tror att han är smartare (och inte lika mycket asperbergssjuk) än han kanske är. Du tror han är sjukare (asbergers) och osmartare än han kanske är.

Ja vi läser av han olika men vad jag tror skriver jag själv för det du nu skriver att jag tror stämmer inte.
Men vad vi tror spelar en mindre roll eftersom åklagarna upprepade gånger sagt att förhören
är värdelösa och att man kommer att "börja med dom tekniska bevisen".

Citat:
Jag säger inte att KJ är mytoman men han har all anledning i världen att ljuga i situationen han befinner sig i och han gör det bättre än många ger honom cred för även om han ibland halkar till och försäger sig.

Hans biologiska ålder är 22 medan den mentala ålder är mycket yngre än så. Han beter
sig som en finnig, kaxig, pubertalisk, vårdslöstkörande moppegrabb utan ansvar som tror sig
veta allt emellanåt.
Emellanåt en liten osäker grabb som utnyttjas av vänner, utforskar sin sexualitet, skär sig och mår psykiskt illa till och från, han må vara mycket men en mytoman är han absolut inte.
Citera
2013-10-26, 18:52
Medlem
highfives avatar
OM någon annan än KJ är GM så har han hittat VB vid stugan i närheten av sin bil strax innan fynden gjordes. Han har sedan placerat delarna vid Mjösjöberget och lastat in dem i bilen vid transporten. Ansiktet var lite otäckt så han satte en påse över det som han fäste med tejp när han flyttade torsot. Innan detta sköljde han delarna med vatten.

Utfört av någon som hade kännedom om vem KJ är och visste att som misstänkt kunde han inte ringa polisen. Händerna sparade den egentliga gm som en garanti i fall KJ gjort något annat än det han nu valde att göra.

Åtminstone skulle hypotesen var grund till en spännande thriller. Den egentliga gm kommer i filmen att avslöjas först vid rättegången.
Senast redigerad av highfive 2013-10-26 kl. 18:55.
Citera
2013-10-26, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Centurion3
Det går inte att anta att all tejp som använts påträffats på VB. Det har säkerligen använts mer av rullen och den tejpen har nog gått samma öde tillmötes som VBs kläder, skolböcker etc. Ponera att påträffade bitar är början på rullen och att det sedan finns det en hel del mer som inte har påträffats.
Det försvagar i så fall analysen att passningen mellan bitar och rulle inte var så bra (men ändå bedömdes som mer sannolikt sammanhörande än att de inte var sammanhörande), och slutsatsen som SKL drog är rimlig.
Citera
2013-10-26, 18:58
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Det försvagar i så fall analysen att passningen mellan bitar och rulle inte var så bra (men ändå bedömdes som mer sannolikt sammanhörande än att de inte var sammanhörande), och slutsatsen som SKL drog är rimlig.
Jag svarar precis som förra gången.
Citat:
Och den slutsatsen drar SKL därför att det är tejp av samma typ. Hur många tejprullar av samma typ finns det i Boden med omnejd?
Slutsatsen har inget med passningen att göra. Det fanns ingen passning alls.
Citera
2013-10-26, 19:01
Medlem
KITTY007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindhsky
Personligen tror jag att han kör " - Jag minns inte" varje gång polisen närmar sig något som bränner. Den perfekta kommentaren för honom som jag får känslan av utnyttjar sin sjukdom till att skylla på tidsuppfattning, minne och slarv. Sen kunde minnet vara helt lysande när det gällde vem av hans polare han plockade upp/släppte och i vilken ordning när de skulle söka efter VB eller leka krig.

När jag läste förhöret och man hamnade i en situation där jag tänkte " Hmm, hur kommer han att nästla sig ur detta nu!? Nu är det intressant!" så kom ett enkelt " - Jag minns inte!" från honom. Någon gång vävde han in följdsvaren i att han har aspbergers och därför inte kommer ihåg tider, glömmer lätt och är slarvig. Frusterande som fan att läsa.
...........
Har flera gånger tänkt precis som du....han verkar utnyttja sin diagnos hela tiden, konstigt att han klarade körkortteorin
Och vem är den person, eller kanske ännu viktigare varför har inte "hjälparen" givit sig till känna.
Vem passar in på beskrivningen
Kompis, mörkt "normalt" hår, inga tatueringar, kortare och lite kraftigare än KJ.
Fins den personen har han kanske också ett och annat att berätta.
Vittnet som sett dem bära något stort ca. 150x70 cm verkar rätt säker på sin sak.
Citera
2013-10-26, 19:10
Medlem
highfives avatar
Nu väntar jag bara på att Sundvall hör av så ska han få ta del av manuset. Ska lägga till hypotesen att om KJ var i Stugan i Altersjön så kunde han lasta ur allt han hade i bakluckan. Det är något ni också ska ha i åtanke. Jag förmodar att han hade rätt mycket pinaler där för jämnan. Så var och när skulle han tömt allt och ingen observerat det OM han nu transporterat VB i bagaget på Sonatan.
Citera
2013-10-26, 19:17
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KITTY007
...........
Har flera gånger tänkt precis som du....han verkar utnyttja sin diagnos hela tiden, konstigt att han klarade körkortteorin
Och vem är den person, eller kanske ännu viktigare varför har inte "hjälparen" givit sig till känna.
Vem passar in på beskrivningen
Kompis, mörkt "normalt" hår, inga tatueringar, kortare och lite kraftigare än KJ.
Fins den personen har han kanske också ett och annat att berätta.
Vittnet som sett dem bära något stort ca. 150x70 cm verkar rätt säker på sin sak.

Och det kan inte vara så att det var KJ som hjälpte den andra killen att bära ut något från denna killes, kompis, flickväns, mammas eller pappas lägenhet?

Är det bara vittnet och KJ som bor på våningen? Har inte tillgång till fup nu så det kan vara så att det bara är från KJs lägenhet som man passerar grannens/vittnets fönster.
Citera
2013-10-26, 19:23
Medlem
Minimois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Saken är väl att en del tror man kan prata bort all teknisk bevisning och sen så frias den misstänkte.
Att prata bort teknisk bevisning med saker som i sig är osannolika blir inget annat än att en domstol tar det som högst orimligt, och jag förmodar att såna förklaringar ligger den åtalade till last. Domstolen brukar skriva om osannolika eller orimliga förklaringar att man lämnar det därhän. Sen kanske dom har högst roligt på sin kafferast det vet man ju inte.

Eftersom det faktiskt sker i indiciemål är det inte alldeles, alldeles uteslutet. En geografiskt närliggande tingsrätt friade som sagt Jerry S för mord på Esa R*no - fastän han till och med hade fotograferat sin trofé - den mördade mannen med skotthål i huvudet - med sin mobiltelefon och det fanns betydligt mer som band honom som person till mordet än vad det finns här (en bil). T ex mordplats, nästan hela mordvapnet, vittnen som skjutsade honom från mordplatsen, erkännanden till flera i sin omgivning, innehav av Ranos värdesaker.

Den springande punkten är att kunna utesluta alternativ gärningsman. Det ansåg inte tingsrätten att de kunde göra i Rano-fallet. Vilket inte på något vis innebar att de menade att JS var oskyldig och någon annan istället skyldig till mordet, eller att hans bortförklaringar till den tekniska bevisningen var sannolika. Bara inte totalt osannolika. Utan, om vi ska laborera med fantasisiffror, ansåg tingsrätten att det med bara 93% - och inte 96 - gick att utesluta att det fanns en alternativ gärningsman.

Rano hade också folk runt sig som av olika anledningar kan ha önskat livet ur honom. Jag jämför inte VB med ER på något annat vis, utan konstaterar bara att det går att finna flera stycken med tänkbart motiv i båda förundersökningar. Det är hur åklagare respektive försvarare lägger fram det, inkluderat hur den tekniska bevisningen presenteras av åklagare och de vittnen som har fått fram den, i rätten som avgör.
Citera
2013-10-26, 19:24
Medlem
Citat:
Jag svarar precis som förra gången.

Slutsatsen har inget med passningen att göra. Det fanns ingen passning alls.
Kontentan är att SKL:s slutsats är rimlig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in