2013-10-27, 18:51
Medlem
MrFolds avatar
Tillägg till min analys av KJ:s radering av mobilkonversationen med Vatchareeya: ( https://www.flashback.org/sp45863582 )

Citat:
H: Och…men det…när jag liksom har tid då är det liksom bara trycker på att…det här pluset
på telefonen så öppnar man ju upp………….
Förhör med Johansson, Karl Kristoffer; 2013-05-30 12:35 diarienr: 2500-K8041-13
1707
F: Mmm.
H: ….radera på alla meddelanden så trycker jag och sen så har det hänt att jag har raderat en
massa SMS av sig själv i och med att det är så lätt att komma åt den där jäveln på Iphonen.
Det är högst uppe i hörnet.
F: Mmm. Så ibland har du raderat av misstag också alltså…
H: Jaa, alltså…massor av andra SMS:
F: Och som du egentligen hade tänkt behålla?
H: Ja.

Hade för mig att någon skrivit om detta i tråden, men hittar inget vid sökning på vare sig "SMS" eller "IPhone". Nåväl. Här är ännu en punkt jag kan tycka att förhörsledarna släpper lite för lättvindigt. Jag har själv en Iphone, låt vara en lite nyare modell. Jag bytte dock relativt nyligen från en IP3 och kan inte minnas att det är någon skillnad i dessa användarfunktioner. Frågan är om KJ använder något annat program för sitt SMS:ande än standard ("Meddelanden") i operativet. OM han använder standard så är det knappast särskilt lätt att "råka" radera en hel konversation. Följande måste göras:

1) Gå in under meddelanden och välja konversationen
2) Trycka på "Ändra" i övre högre hörnet
3) Trycka på "Rensa allt" i övre vänstra hörnet
4) I den dialog som visas längst ner på skärmen välja "Rensa konversationen"

Om inte Kristoffer använt någon annan, för mig okänd, app för att SMS:a så är det knappast troligt att han stup i kvarten råkar radera en massa SMS eller enskilda konversationer. Det är märkligt att man inte kontrollerat detta påstående mer och konfronterat honom med uppgiften. Jag finner det hursomhelst än mindre sannolikt att det skulle ha skett av misstag att han raderat SMS mellan sig och VB, än mindre hela konversationen.
Citera
2013-10-27, 18:53
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Nja, lite vet vi, eftersom vi vet hurpass rentvättade benen såg ut när de påträffades, och vi vet att de i vart fall borde ha varit rätt blodiga före tvätt.
Benen kan ju ha legat så att de har blivit naturligt tvättade och inte aktivt tvättade. Då är det inget konstigt om DNA finns kvar på benet sedan innan "tvättningen".
Citera
2013-10-27, 18:55
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det här avsnittet hittar inte jag i de förhören. Kan du hjälpa mig?
FUP, s. 1677:
Citat:
F2: Har du sett en liknande tejprulle till vilken form det än må vara, men alltså typen?
M: Hemma hos farsan - har haft flera stycken.
Citera
2013-10-27, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Om mordet inte skett i affekt och om KJ är inblandad och eventuellt centralgestalten även om han inte varit ensam om att utföra alla skador VB åsamkas misstänker jag att Vatchareeya utsatts för tortyr och upplevt både svår smärta och stark dödsångest. Hur länge detta kan ha pågått är naturligtvis svårt att ha en säker uppfattning om, eventuellt kan adrenalinutsöndring i blodet ge viss vägledning om detta även om svaret bara blir ett rättsmedicinskt antagande. I fup:en har jag dock inte sett någon notering om adrenalinutsöndring i blodet, men jag kanske har missat detta ?

KJ har nog haft funderingar om brottsoffer i största allmänhet, men VB tror jag till slut blev det självklara valet, och jag tror som sagt att någon bakom KJ varit initiativtagare och pådrivande.
Jag vet inte, men tror inte att man brukar kolla adrenalinkoncentrationen i kroppsvätskor rättsmedicinskt. Nog för att det går att göra, t ex undantagsvis om misstanken är väldigt riktad åt något håll, men troligtvis sällan av något konklusivt eller stöttande värde.

Här är en abstract som hävdar stigande serumkoncentration av noradrenalin och adrenalin efter dödens inträffande, hos människor som avlidit plötsligt. Om fyndet är reproducerat och kan betraktas som sanning så skulle det göra det svårt eller omöjligt att använda dessa stresshormoner för antaganden om antemortal stress. En annan omständighet som gör det knepigt är spridningen i koncentratione mellan olika individer (som kanske är en naturlig spridning eller har andra förklaringar):

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8956989
Citera
2013-10-27, 18:57
Medlem
Theforeigners avatar
TEKNISKA BEVIS MOT KJ OCH PÅ ANDRA SIDAN TEKNISKA BEVIS PÅ OFFER OCH FYNDPLATS
PEKAR PÅ TVÅ HELT OLIKA TYPER GÄRNINGSMÄN.

TB HOS KJ: GENUINT SLARVIG OCH KAOTISK

TB PÅ OFFER OCH FYNDPLATS: GENUINT PEDANTISK OCH METODISK

Detta pekar, efter min mening, på att det är den PEDANTISK OCH METODISK personen som
är gärningsmannen och att han har planterat tekniska bevis hos KJ, som gärningsmannen visste är SLARVIG OCH KAOTISK.

Därför at en pedantisk/metodisk person KAN, om han vill, utföra handlingar som ser slarviga/kaotiska ut, men en genuint slarvig/kaotisk person kan INTE utföra et SÅ petantisk och metodiskt job som det är tillfället i förbindelse med hantering av VB's likdelar och fyndplats.

tekniska bevis mot KJ:

flera olika blodspår kvar i KJ's bil

Blodspår från VB på plastpåse i KJ's bils bagagelukka
Fingeravtryck från KJ på samma plastpåse i bagagelukkan

Blodspår från VB på hanske i bagagelukkan
DNA från KJ innuti samma hanske i bagagelukkan

Blodspår från VB på tejprulle i KJ's toilethylla

Tekniska bevis VB's likdelar och fyndplats

VB's två ben :

båda ben tvättade
inga fingeravtryk
inga fiber
ingen DNA utom en litten gnutta manligt DNA på ena vristen där:
"Resultaten talar i någon mån för att DNA:tkommer från Johansson (Grad +1)." (FUP 261)
All annan DNA är VB's
skospår; en klack och fragment av den främre delen av ett skospår observeras,
"Skospåret har jämförts med tillgängliga skor i skodatabas, utan någon träff mot sko" (FUP 266)

VB's krop:

Kroppen tvättad
nästan inget blod, endast et par droppar på marken under kroppen
inga fingeravtryk
Inga fiber
ingen DNA utom VB's
ingen sperma

tejpremsor som satt fast i håret och på halsen:
Ingen DNA (endast VB's)
Inga fingeravtryk
"Ett fåtal mörka fibrer iakttogs i klisterskiktet. Resultaten talar varken för eller emot att tejpen runt halsen, varit i kontakt med bagagerumsmattan i KJ's bil."(FUP 273)

Sten och trädstammen som Låg på kroppen

Ingen DNA
Inga fingeravtryck
inga fiber
inga hårstrån
inget blod
Citera
2013-10-27, 19:00
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Gissningsvis så har du det ifall du även drar av byxorna på ditt föremål, låt oss säga att byxorna ät spända
och fastnar vid vristerna och för att få av brallorna tar du hjälp av din hand runt damens ena vrist för att
få byxan över foten.Är du inte så nogrann så räcker det med att ena byxbenet är av för att du skall komma åt ditt mål.På så vis så blir ditt handavtryck endast på ena vristen. Ifall du nu inte kan påminna dig om att du gjort så kan det nog hända att KJ utfört oralsex på detta relativt normala vis.

Okej, teoretiskt möjligt. Men det blir i så fall ännu en av ett större antal punkter där KJ haft allt från lite småotur till en rent helvetisk otur när det gäller hur teknisk bevisning och indicier hopar sig runt honom. Jag talar nu här inte om den juridiska prövning, utan om vår "logiska" här inne i tråden: Om det finns någon rimlig grad av sannolikhet att han trots allt detta skulle kunna vara helt oskyldig.

Jag kan inte se någon sådan rimlig grad av sannolikhet.

Lite mer detalj i avklädningen så finns det ett problem i din teori också: De flesta av oss har väl fumlat med tajta jeans och annat ett antal gånger, både för att klä av vår partner och för att få av oss själva kläderna. Men VB ska väl enligt KJ:s vittnesmål ha haft nån form av mjukisbyxor på sig. Om min dam har det krånglar jag inte till det mer än att jag nyper tag i nederkanten på båda byxbenen och drar av brallorna i ett enda ryck. Man kan då iofs råka komma åt vristen, men att det skulle bli DNA kvar efter flera veckor ute i terrängen och ev. tvättning av en sådan manöver... Nädu.
Citera
2013-10-27, 19:02
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Benen kan ju ha legat så att de har blivit naturligt tvättade och inte aktivt tvättade. Då är det inget konstigt om DNA finns kvar på benet sedan innan "tvättningen".

Var dei inte bara på det ena benet, vid vristen, som man fann DNA som skulle kunna vara från KJ? Eller minns jag fel?
Citera
2013-10-27, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
F: Hur gjorde du med henne då?
H: Jag slickade av henne.
F: Men med byxorna då?`
H: Ja, de å…dem drog jag ner typ någonstans jag minns inte. Jag minns inte samlaget. Jag
minns knappt…jag minns inte att liksom vi hade sex. Jag har ingen aning om liksom vad jag
gjorde för två veckor sedan. Jag vet att jag satt här.
F: Men Kristoffer du minns att ni hade sex?
H: Jag minns…jag minns…jag vet att jag har berättat att jag…att vi hade sex och det är det
jag berättar nu.
F: Mmm. Ja, just…men det det är fortfarande din minnesbild?
H: Nää, ja…jag minns att jag har berättat. Jag minns inte själva händelsen.
F: Men var ni…tog ni av er nakna?
H: Inte vad jag me…inte vad jag vet alltså.
Förhör med Johansson, KJ; 2013-06-27 12:43 diarienr: 2500-K8041-13
1893

1897

F2: Hon ligger ner. Och du har…du eller någon eller hon själv kan ha gjort det också, det är
ju inte…har liksom dragit ner byxor och trosor en bit. Var de ner på låret eller…?
H: Nää, jag minns inte.
F2. Eller var de…?
H: Jag minns inte hur långt det var. Liksom vi gjorde det.
F2: Kommer du ihåg om du tog av henne he…alla hennes kläder eller…?
H: Nä, men jag minns inte. Så enkelt är det. Jag…det som irriterar mig är när ni frågar så här
samma sak om och om igen när jag…
F2: Mmm.

Nä, han minns inte ett jävla dugg om denna typ av sex, därför det har inte hänt denna kväll med hennes välvilja, däremot minns han tydligt att han såg på TV och vilka program.

Hon var väldigt tydlig i sms'et samma dag.. det kan bli tråkigt för dig.. hon skulle bara plugga.
Citera
2013-10-27, 19:03
Medlem
Citat:
Det skulle jag inte kalla för i samband med att ge oralsex, eftersom själva oralsexet utesluter något vristgreppande, men OK, KJ uttrycker ju sig som han gör...
Nja, 69:an är ju en ställning som skulle kunna vara tänkbar i sammanhanget.
Citera
2013-10-27, 19:06
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Nja, lite vet vi, eftersom vi vet hurpass rentvättade benen såg ut när de påträffades, och vi vet att de i vart fall borde ha varit rätt blodiga före tvätt.
Du låter säkrare än SKL på sid 274:
Citat:
De tunna ljusröda strimmorna på huden talar för att kroppen blivit tvättad efter avlägsnandet av ben och händer.
Visserligen talar det bara om kroppen, inte om benen, men jag ser ingen skillnad mot iakttagelsen på sid 260:
Citat:
På benen observerades tunna blodbesudlingar som hade utseendet som att benen blivit tvättade.
Vittnen har sagt att ödehuset var tomt den 10:e och 12:e. Det talar för att kroppen flyttades efter det, och styckningen kan ha skett i samband med den transporten. Om VB hade varit död några dagar före styckningen blödde hon inte mycket.
Citera
2013-10-27, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Då hade han en sjusärdeles tur att "rätt" bitar satt kvar.

Precis tvärtom, han hade ur sitt perspektiv en jäkla otur att han missade sin efterstädning fullt ut av FP2.
Citera
2013-10-27, 19:07
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
TEKNISKA BEVIS MOT KJ OCH PÅ ANDRA SIDAN TEKNISKA BEVIS PÅ OFFER OCH FYNDPLATS
PEKAR PÅ TVÅ HELT OLIKA TYPER GÄRNINGSMÄN.

TB HOS KJ: GENUINT SLARVIG OCH KAOTISK

TB PÅ OFFER OCH FYNDPLATS: GENUINT PEDANTISK OCH METODISK

Detta pekar, efter min mening, på att det är den PEDANTISK OCH METODISK personen som
är gärningsmannen och att han har planterat tekniska bevis hos KJ, som gärningsmannen visste är SLARVIG OCH KAOTISK.

Därför at en pedantisk/metodisk person KAN, om han vill, utföra handlingar som ser slarviga/kaotiska ut, men en genuint slarvig/kaotisk person kan INTE utföra et SÅ petantisk och metodiskt job som det är tillfället i förbindelse med hantering av VB's likdelar och fyndplats.

tekniska bevis mot KJ:

flera olika blodspår kvar i KJ's bil

Blodspår från VB på plastpåse i KJ's bils bagagelukka
Fingeravtryck från KJ på samma plastpåse i bagagelukkan

Blodspår från VB på hanske i bagagelukkan
DNA från KJ innuti samma hanske i bagagelukkan

Blodspår från VB på tejprulle i KJ's toilethylla

Tekniska bevis VB's likdelar och fyndplats

VB's två ben :

båda ben tvättade
inga fingeravtryk
inga fiber
ingen DNA utom en litten gnutta manligt DNA på ena vristen där:
"Resultaten talar i någon mån för att DNA:tkommer från Johansson (Grad +1)." (FUP 261)
All annan DNA är VB's
skospår; en klack och fragment av den främre delen av ett skospår observeras,
"Skospåret har jämförts med tillgängliga skor i skodatabas, utan någon träff mot sko" (FUP 266)

VB's krop:

Kroppen tvättad
nästan inget blod, endast et par droppar på marken under kroppen
inga fingeravtryk
Inga fiber
ingen DNA utom VB's
ingen sperma

tejpremsor som satt fast i håret och på halsen:
Ingen DNA (endast VB's)
Inga fingeravtryk
"Ett fåtal mörka fibrer iakttogs i klisterskiktet. Resultaten talar varken för eller emot att tejpen runt halsen, varit i kontakt med bagagerumsmattan i KJ's bil."(FUP 273)

Sten och trädstammen som Låg på kroppen

Ingen DNA
Inga fingeravtryck
inga fiber
inga hårstrån
inget blod

Det är fascinerande att se dina slutsatser och analyser. Hur du än arbetar när du tänker så inte fan är det efter Occams razor-principen i varje fall.

Kan du bara svara på en enda fråga: Om vi nu tänker oss detta kriminalgeni - nästan prof Moriarty-klass - som gjort detta: Varför har han inte fixat lite mer rekvisita? Varför inte mordvapnet? Varför inte mer blod? Varför inte mer DNA-spår från KJ (han har ju uppenbarligen fått tag i det på något vis om han inte haft en sån fantastisk tur att det verkligen satt kvar DNA från KJ på benet efter en liten sexakt)? Varför inte mer grejer hemma i KJ:s lägenhet - lite mer blod, lite mer saker om likhundar kan markera på?

Jag kan inte se något annat skäl till dina slutsatser än att du långt innan FUP:en bestämde dig för att KJ var oskyldig utifrån en i huvudsak rent kvasipsykologisk analys av den misstänkte (jag minns dina inlägg då väl) som vi då visste mycket lite om. Nu försöker du bara greppa halmstrån för att få hålla fast vid din teori som du själv tycker är väldigt skarpsinnig och "outside the box" eftersom den går emot den officiella.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in