Tillägg till min analys av KJ:s radering av mobilkonversationen med Vatchareeya: ( https://www.flashback.org/sp45863582 )
Hade för mig att någon skrivit om detta i tråden, men hittar inget vid sökning på vare sig "SMS" eller "IPhone". Nåväl. Här är ännu en punkt jag kan tycka att förhörsledarna släpper lite för lättvindigt. Jag har själv en Iphone, låt vara en lite nyare modell. Jag bytte dock relativt nyligen från en IP3 och kan inte minnas att det är någon skillnad i dessa användarfunktioner. Frågan är om KJ använder något annat program för sitt SMS:ande än standard ("Meddelanden") i operativet. OM han använder standard så är det knappast särskilt lätt att "råka" radera en hel konversation. Följande måste göras:
1) Gå in under meddelanden och välja konversationen
2) Trycka på "Ändra" i övre högre hörnet
3) Trycka på "Rensa allt" i övre vänstra hörnet
4) I den dialog som visas längst ner på skärmen välja "Rensa konversationen"
Om inte Kristoffer använt någon annan, för mig okänd, app för att SMS:a så är det knappast troligt att han stup i kvarten råkar radera en massa SMS eller enskilda konversationer. Det är märkligt att man inte kontrollerat detta påstående mer och konfronterat honom med uppgiften. Jag finner det hursomhelst än mindre sannolikt att det skulle ha skett av misstag att han raderat SMS mellan sig och VB, än mindre hela konversationen.
Citat:
H: Och…men det…när jag liksom har tid då är det liksom bara trycker på att…det här pluset
på telefonen så öppnar man ju upp………….
Förhör med Johansson, Karl Kristoffer; 2013-05-30 12:35 diarienr: 2500-K8041-13
1707
F: Mmm.
H: ….radera på alla meddelanden så trycker jag och sen så har det hänt att jag har raderat en
massa SMS av sig själv i och med att det är så lätt att komma åt den där jäveln på Iphonen.
Det är högst uppe i hörnet.
F: Mmm. Så ibland har du raderat av misstag också alltså…
H: Jaa, alltså…massor av andra SMS:
F: Och som du egentligen hade tänkt behålla?
H: Ja.
på telefonen så öppnar man ju upp………….
Förhör med Johansson, Karl Kristoffer; 2013-05-30 12:35 diarienr: 2500-K8041-13
1707
F: Mmm.
H: ….radera på alla meddelanden så trycker jag och sen så har det hänt att jag har raderat en
massa SMS av sig själv i och med att det är så lätt att komma åt den där jäveln på Iphonen.
Det är högst uppe i hörnet.
F: Mmm. Så ibland har du raderat av misstag också alltså…
H: Jaa, alltså…massor av andra SMS:
F: Och som du egentligen hade tänkt behålla?
H: Ja.
Hade för mig att någon skrivit om detta i tråden, men hittar inget vid sökning på vare sig "SMS" eller "IPhone". Nåväl. Här är ännu en punkt jag kan tycka att förhörsledarna släpper lite för lättvindigt. Jag har själv en Iphone, låt vara en lite nyare modell. Jag bytte dock relativt nyligen från en IP3 och kan inte minnas att det är någon skillnad i dessa användarfunktioner. Frågan är om KJ använder något annat program för sitt SMS:ande än standard ("Meddelanden") i operativet. OM han använder standard så är det knappast särskilt lätt att "råka" radera en hel konversation. Följande måste göras:
1) Gå in under meddelanden och välja konversationen
2) Trycka på "Ändra" i övre högre hörnet
3) Trycka på "Rensa allt" i övre vänstra hörnet
4) I den dialog som visas längst ner på skärmen välja "Rensa konversationen"
Om inte Kristoffer använt någon annan, för mig okänd, app för att SMS:a så är det knappast troligt att han stup i kvarten råkar radera en massa SMS eller enskilda konversationer. Det är märkligt att man inte kontrollerat detta påstående mer och konfronterat honom med uppgiften. Jag finner det hursomhelst än mindre sannolikt att det skulle ha skett av misstag att han raderat SMS mellan sig och VB, än mindre hela konversationen.