2013-10-29, 11:23
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det finns ingen kriminalteknisk rapport över Golfen i FUP, så det har inte hittats några spår i den. FUP, sid 105:

Jag tror inte rätten kommer att dela hans bedömning om att det är så stor chans att det var lillebrors Golf han såg.
Tittar man på mastuppkopplingar den 18/5 och KJs mobiltrafik så är de flesta träffarna till masten N Svartbyn och Verkstadsvägen NO under fm. På eftermiddagen deltar han vid sök vid SVEDJEBRON/Hängbron. Efter kl 17 37 finns inga noteringar på masterna (s 557 Fup).

Den 19/5 verkar telefonerna mest vara avstängda. 19/5 är den dagen som sticker ut när man tittar på telefontrafiken jämfört med de andra dagarna (före och efter den 18/5)s 558 Fup.

Sammanfattningsvis tycker jag det känns väldigt korkat att kalla in vittnet som tror att huset var tomt den 18/5, samtidigt som KJ haft avslagna telefoner från kl 17 37 den 18/5 och den 19/5. Ser man bara på mastuppkopplingar så har han haft möjlighet att köra ut kroppsdelarna natten mot den 19/5 eller under dagen.

Jag tror att det har något med bilarna att göra ändå.
Citera
2013-10-29, 11:28
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Har det gjorts fingeravtryckssökning på rullen? Det står att de skickades för analys, men utfördes den?
Jämför tejpbitarna, sid 272,

med tejprullen, som bara har DNA-analys, men saknar fingeravtrycksanalys på sid 325.

SKL rapporterar även negativa resultat från analyser, men inga sådana resultat har kommit från fingeravtrycksanalyser på tejprullen, bara tejpbitarna.

Hm... nu kan jag inte öppna försvarets inlaga av nån anledning, men i den fanns lite mer material från SKL angående tejpen och där stod det att man hade genomfört någon form av fingeravtrycksundersökning på rullen som jag tolkade det. Titta gärna om du kan och rapportera

https://www.flashback.org/sp45879532
Citera
2013-10-29, 11:32
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Tittar man på mastuppkopplingar den 18/5 och KJs mobiltrafik så är de flesta träffarna till masten N Svartbyn och Verkstadsvägen NO under fm. På eftermiddagen deltar han vid sök vid SVEDJEBRON/Hängbron. Efter kl 17 37 finns inga noteringar på masterna (s 557 Fup).

Den 19/5 verkar telefonerna mest vara avstängda. 19/5 är den dagen som sticker ut när man tittar på telefontrafiken jämfört med de andra dagarna (före och efter den 18/5)s 558 Fup.

Sammanfattningsvis tycker jag det känns väldigt korkat att kalla in vittnet som tror att huset var tomt den 18/5, samtidigt som KJ haft avslagna telefoner från kl 17 37 den 18/5 och den 19/5. Ser man bara på mastuppkopplingar så har han haft möjlighet att köra ut kroppsdelarna natten mot den 19/5 eller under dagen.

Jag tror att det har något med bilarna att göra ändå.

Jag tar fram rakkniven och den säger mig ett ganska desperat försök att plantera in rimligt tvivel angående denna punkt med vad som finns att tillgå. Typ "Dom där bilarna kan ha tillhört den verkliga mördaren". Tror inte på ditt scenario att man tänker erkänna griftefridsbrott. Finns ingen domstol som kommer att tro på "Nån la ett lik i min baklucka"-försvaret.
Citera
2013-10-29, 11:34
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Vad kan det finnas för anledningar att någon sökte på KJ´s fordon (Hyundaien) hos Transportstyrelsen? (sökningarna gjorda 2/4, 3/4 samt 30/4).
(FUP s. 1475)

Ja, även att någon minuten innan den 2/4 kollade på KJs pappas bil. Den vita kombin (Hyundai i 30). Dessa sökningar är antagligen gjorde direkt efter varandra. På transportstyrelsen sida måste man vänta en stund innan man kan söka på nästa bil (mellan 30-60 sek)

Det var mao på pappans bil första sökningen gjordes.
Citera
2013-10-29, 11:36
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Hm... nu kan jag inte öppna försvarets inlaga av nån anledning, men i den fanns lite mer material från SKL angående tejpen och där stod det att man hade genomfört någon form av fingeravtrycksundersökning på rullen som jag tolkade det. Titta gärna om du kan och rapportera

https://www.flashback.org/sp45879532
Citat:
Liknande mönster i polariserat ljus (ngt svårt att avgöra då jämförelsen gjordes efter fingeravtrycksbehandling). Se bild 1.
Det står inte vad det har gjorts fingeravtrycksbehandling på, och inga analysresultat finns redovisade.
Citera
2013-10-29, 11:41
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Det står inte vad det har gjorts fingeravtrycksbehandling på, och inga analysresultat finns redovisade.

Nä, just det, det kan vara tejpbitarna från offret.

Slarvigt av försvarsadvokaten att inte begära fingeravtryckskontroll på rullen i så fall. Ev. avtryck från VB skulle försvaga den hypotesen. Eller så inser han att VB:s avtryck inte lär hittas på den (eller att KJ:s finns där) och ingen av de sakerna stärker hans försvar.
Citera
2013-10-29, 11:43
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Nä, just det, det kan vara tejpbitarna från offret.

Slarvigt av försvarsadvokaten att inte begära fingeravtryckskontroll på rullen i så fall. Ev. avtryck från VB skulle försvaga den hypotesen. Eller så inser han att VB:s avtryck inte lär hittas på den (eller att KJ:s finns där) och ingen av de sakerna stärker hans försvar.
Visst. Okunnighet är försvarets bästa vapen. Inget, förutom platsen den hittades på, binder KJ till rullen.
Citera
2013-10-29, 11:46
Medlem
highfives avatar
Citat:
Jag tar fram rakkniven och den säger mig ett ganska desperat försök att plantera in rimligt tvivel angående denna punkt med vad som finns att tillgå. Typ "Dom där bilarna kan ha tillhört den verkliga mördaren". Tror inte på ditt scenario att man tänker erkänna griftefridsbrott. Finns ingen domstol som kommer att tro på "Nån la ett lik i min baklucka"-försvaret.

Ja, men om det blir så får alla bevisen sin förklaring. Vittnet kan inte utesluta att det var VB som promenerade. Karaktärsvittnena kommer att förklara att han absolut inte kan mörda och ännu mindre stycka en människa. KJ är ett tacksamt offer att sätta i skuld pga hans udda personlighet och att han kände VB. Vittnet säger att huset var tomt den 18/5, men att han observerat en vit kombi och en svart Golf. Pappan som kom hem den 17/5 från sin tjänsteresa säger att KJ bröt ihop när han träffade honom på morgonen den 18/5 och KJ berättade att han hittat VBs döda kropp och att allt var kaos i hans huvud. Pappan och KJ tar bilarna upp till ödehuset. Pappan kör sin vita kombi och KJ tar sin lillebrors svarta Golf. Sedan efter kl 17 37 är KJs mobiler avslagna och då berättar sedan pappan sista dagen på rättegången vad han anser att KJ råkat ut för.

Rätten finner det sedan ej bevisat att KJ mördat och styckat, men att han hanterat VBs döda kropp. Åklagarens framställan om brott mot griftefriden som utverkades den 20/6 godtas och KJ döms till vård ev fängelse i ett par år.
Citera
2013-10-29, 12:53
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Ja, men om det blir så får alla bevisen sin förklaring. Vittnet kan inte utesluta att det var VB som promenerade. Karaktärsvittnena kommer att förklara att han absolut inte kan mörda och ännu mindre stycka en människa. KJ är ett tacksamt offer att sätta i skuld pga hans udda personlighet och att han kände VB. Vittnet säger att huset var tomt den 18/5, men att han observerat en vit kombi och en svart Golf. Pappan som kom hem den 17/5 från sin tjänsteresa säger att KJ bröt ihop när han träffade honom på morgonen den 18/5 och KJ berättade att han hittat VBs döda kropp och att allt var kaos i hans huvud. Pappan och KJ tar bilarna upp till ödehuset. Pappan kör sin vita kombi och KJ tar sin lillebrors svarta Golf. Sedan efter kl 17 37 är KJs mobiler avslagna och då berättar sedan pappan sista dagen på rättegången vad han anser att KJ råkat ut för.

Rätten finner det sedan ej bevisat att KJ mördat och styckat, men att han hanterat VBs döda kropp. Åklagarens framställan om brott mot griftefriden som utverkades den 20/6 godtas och KJ döms till vård ev fängelse i ett par år.

Ja, jag säger inte att det är helt uteslutet att försvaret skulle försöka sig på en sån strategi, även om det skulle göra mig synnerligen förvånad. Problemet är att bortsett från trovärdigheten i själva förklaringen (har pappan hjälpt till att bära ben från hennes styckade kropp och i så fall VARFÖR I ALL VÄRLDEN???) så menar jag att inget av det du anför är någon "smoking gun" för försvaret:

- Karaktärsvittnena: Släktingar och omsorgsfolk som säger hur snäll KJ är kommer inte att skapa något "rimligt tvivel". Möjligen en fackpsykolog. Vad jag minns fanns det inga våldsincidenter på Ragnar som hade ihjäl sin fd styvfar och båda halvsyskon. Samma sak med Ulf Olsson. Det är redan välbelagt att även personer som i normalfallet inte visar aggressivitet kan begå mycket grova våldsbrott under vissa förhållanden.
- Hypotetiska spekulationer om att det är en komplott hjälper naturligtvis inte heller. Då skulle i stort sett varenda fall där man inte har erkännande eller videofilm på brottet leda till frikännande bara den åtalade hävdar att han blivit "frejmad". Han har inga som helst bevis för bevisplantering och har heller inte presenterat någon trovärdig teori för det. Möjligen finns en liten, liten chans att de (påstått) olåsta dörrarna kan hjälpa honom. Men jag tror att subtiliteten i bevisen (mindre blodfläck, små besudlingar) kommer tala emot det + avsaknaden av en trolig teori/person som gjort detta.
- Vittnesiakttagelsen är inte tillräckligt säker och inte gjord på ett sådant ställe/tidpunkt att den kan ge rimligt tvivel (se min post ovan också). Det hade varit något helt annat om vi t ex hade haft flera vittnen som sett en asiatisk flicka promenera längs med åbergsleden i riktning in mot centrum vid kvart, tjugo över nio. Problemet för försvaret är att inte ens en sån iakttagelse utesluter KJ som mördare eftersom de inte sagt att mordet skett i lägenheten.
Citera
2013-10-29, 13:07
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ja, jag säger inte att det är helt uteslutet att försvaret skulle försöka sig på en sån strategi, även om det skulle göra mig synnerligen förvånad. Problemet är att bortsett från trovärdigheten i själva förklaringen (har pappan hjälpt till att bära ben från hennes styckade kropp och i så fall VARFÖR I ALL VÄRLDEN???) så menar jag att inget av det du anför är någon "smoking gun" för försvaret:

- Karaktärsvittnena: Släktingar och omsorgsfolk som säger hur snäll KJ är kommer inte att skapa något "rimligt tvivel". Möjligen en fackpsykolog. Vad jag minns fanns det inga våldsincidenter på Ragnar som hade ihjäl sin fd styvfar och båda halvsyskon. Samma sak med Ulf Olsson. Det är redan välbelagt att även personer som i normalfallet inte visar aggressivitet kan begå mycket grova våldsbrott under vissa förhållanden.
- Hypotetiska spekulationer om att det är en komplott hjälper naturligtvis inte heller. Då skulle i stort sett varenda fall där man inte har erkännande eller videofilm på brottet leda till frikännande bara den åtalade hävdar att han blivit "frejmad". Han har inga som helst bevis för bevisplantering och har heller inte presenterat någon trovärdig teori för det. Möjligen finns en liten, liten chans att de (påstått) olåsta dörrarna kan hjälpa honom. Men jag tror att subtiliteten i bevisen (mindre blodfläck, små besudlingar) kommer tala emot det + avsaknaden av en trolig teori/person som gjort detta.
- Vittnesiakttagelsen är inte tillräckligt säker och inte gjord på ett sådant ställe/tidpunkt att den kan ge rimligt tvivel (se min post ovan också). Det hade varit något helt annat om vi t ex hade haft flera vittnen som sett en asiatisk flicka promenera längs med åbergsleden i riktning in mot centrum vid kvart, tjugo över nio. Problemet för försvaret är att inte ens en sån iakttagelse utesluter KJ som mördare eftersom de inte sagt att mordet skett i lägenheten.

Korta svar: Pappan hade att välja på att ringa polisen eller låta bli. Pappan visste att pojken var huvudmisstänkt vid denna tid i maj, polis och media hade fokus på KJ. Ringde han polisen så riskerade han att han att "sätta dit" KJ eftersom ingen skulle tro på att KJ hittat VBs kropp på något olämpligt ställe. Du tror inte det heller som ex. Han förstod även att sonen skulle fara illa och att hans verbala förmåga att klara förhör skulle bara förvärra det hela. Vid det här laget så var säkert pappan i chock och handlade nog inte som han gjort om han inte varit i chock. Nu valde han kanske att göra vad han kunde göra för att hjälpa pojken, vilket han gjort i 22 års tid.

Folk som är proffs på dessa störningar väger tungt, mycket tungt.

Ingen och då menar jag ingen av vittnena som kallats av försvaret, kommer att ha minsta förslag på vem som har gjort detta (även om de längst inne har sina misstankar så här i slutet av oktober).
Citera
2013-10-29, 13:07
Medlem
Tråden har en del inslag av notoriska skeptiker till att de har fel man i buren.
De rycker ut en textrad eller en tejpbit ur denna fragmentariska FU , ifrågasätter ivrigt men har inget i övrigt inte något att komma med som pekar mot en annan sanning. En helhet alltså.

EGENTLIGEN bör man fokusera på vilken stolle som är KAPABEL att utföra detta - och som bevisligen
tränat och planerat detta usla mord.
Det är gärningsmannaprofilen vi talar om. Enslingen, den udda, ... Social ena timmen, galen den andra.
Styckmördarens gärningsmannaprofil.
Ett vanligt mord händer 100 ggr per år i Sverige, men styckmord är ett skitjobb som endast de allra
sjukaste kan begå och därför är det ca en på hundra mord.

Den åtalade har innan mordet visat upp ett tydligt aktionsmönster och planeringstalang för det.
- Minst en dam har han provstrypt i soffan
- VB (offret) (kanske också provstrypt) har han på bara några månader drivit till själmordets rand.
(när de var sambo 2 mån 2012)
- Hela hans tid i vaket tillstånd handlar om mord, titta på mord (tv-bio). Leka mord i skogarna, montera mordredskap, skruva på mordredskap, gräva djupa gropar....
Större delen av försäkringskassans bidrag går till inköp av gevärsdetaljer, knivar, kirurgtejp,
verktyg, ryggsäckar, airgun, Resten går till alkohol.

Polisen genomsöker hans dator och hans Googlesökningar sid 770 och framåt.
- Knivar i mängder
- Mängder av anatomibilder av hundar. (hans egen hund sannolikt styckad)
- Anatomibild av människa
- Sök på Perfect escape och Perfect getaway
- Carveknivar
- Ny anatomi bild av människa från höften och nedåt. (var kapar man?)
- Missing people - kan ju vara bra att känna till hur de jobbar
- LVU Lagen om vård av unga - gäller dock bara upp till 18 år
- Sök på ryggsäckar - riktigt stora (transportera lik?)
- Pressenning, vattenpump,polykarbonat.

Hur man mördar
-------------------
FUP 1230. Närmaste vännen AB och KJ diskuterar - någon månad före mordet - ingående ett antal olika scenarier hur man mördar och sedan bäst kommer undan ...
Något MOTIV till att mörda finns alltså inte. Mordet i sig självt ät motivet. Lustmordet.
Kan det bli mera sjukt?

Citat: KJ menade att allt som varit i kontakt med personen, kläder skor och allt annat, skulle ner i marken, djupt minst 6 fot, och där skulle man elda upp detta. Det enda som skulle gå att hitta skulle vara kol, vilket ingen skulle reagera på.....
Citat random 2- På fråga uppger A att K uppgivit att Väderkvarnshöjden eller sjön där bredvid skulle
vara en bra dumpningsplats...
FUP1230.
Nästan 2 A4 sidor fulla av tips för er som tänkt praktisera i mordsvängen.Vägledare K Johans..och
vännen AB.
Kufen, enslingen, delvis social, delvis ruggig. Ger ett gott intryck inför de närmaste vännerna, men
de längre bort ser en obehaglig figur och håller sig därifrån. Även VB anade oråd men trodde inte det
kunde vara så allvarligt. Kunde hon ha räddats? Ja i ett samhälle som accepterar lite ovanliga
personer.Men vi har inte ett sådant samhälle.

Medhjälpare`?
---------------
Och hur var det med den 7-8 maj. Vad bar KJ och hans kompis ut för något ur lägenheten. FU 169 )pdf 183)
Ni-s ..Det de bar på var uppskattningsvis 150 cm lång, och ca 70 cm bred, axelbredd förklarar Nils.
Vit eller grå i färgen. Nils kan inte förklara dess form. Han funderar om det låg något form av
skynke över.

Och vem var kompisen?
Citera
2013-10-29, 13:23
Medlem
highfives avatar
Kan man ta denna bil för en vit Volvo combi modell v50 eller V60? Vittnet pratar även om att det är lite awd stuk över bilen och att bilen kan ha kromade skärmkanter. Den ska även vara mindre än vittnes egen Santa Fe. Har kollat på Hyundais sida, men kromade skärmkanter ingår inte i ordinarie tillbehör, men kan naturligtvis vara ditsatta ändå. Bilen ska ha varit lite nyare, kanske 2-3 år. KJs pappas bil är en 2012:a.

Vittnet beskriver att det kan vara en s40 eller s50 om jag minns rätt, men då är det en halvkombi han sett.

http://www.blocket.se/uppsala/Hyundai_i30_Kombi_Premium_1_6_CRDi_110_M6_42625898 .htm?ca=1_9&w=3
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in