2013-08-23, 11:43
Medlem
Popcorn76s avatar
tillägg

Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Om man står på vänster sida om rampen och kastar in genom fönstret hamnar benen på höger insida. Vet du något om hur långt från väggen de hamnade?

Jag tittade på Akrobatens bilder från länksamlingen, bildgalleri, det ser ut att vara ca två meter på ett ungefär. Jag tänker vinkeln, längden, tyngden och att båda benen hamnar på samma ställe.

Denna bilden tex: http://i.imgur.com/ktQPBbr.jpg

Och "snittytorna", alltså märkena, verkar ligga i ung samma nivå. Svårt att precisera det med med två kast.
Senast redigerad av Popcorn76 2013-08-23 kl. 11:46.
Citera
2013-08-23, 11:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sokko
Att blodet i hans bil med SKLs säkerhetsgrad 4+ - den högsta - matchar den mördade kvinnan kommer att bli en svår "indicie" att förklara bort.

Absolut ingeting tyder på att det blir en svårighet "att förklara bort".

Tvärtom, åklagarna sitter och hemlighåller resultaten för Forssberg för att dom inte är
så starka som man antyder. Dessa svar har förmodigen använts i ett strategiskt syfte för att få
ett erkännande av KJ , vilket inte funkade, så man skall nog inte lägga för mycket hopp på
att dessa bloddroppar löser fallet.

Är det idag KJ begärs omhäktad?
Citera
2013-08-23, 11:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Popcorn76
Jag har tittat på bilderna som togs från fönstret och in mot fp1 igen. För mig förefaller det näst intill omöjligt att kasta in ben så de hamnar så bredvid varandra intill väggen så långt bort. GM måste ha varit inne i huset och inte kastat in benen under stress.

Om man ska tro poliskällan så är benen lagda i huset. Det var arrangerat på ett speciellt sätt. Det är nog svårt att få till det utifrån. Jag tror som du att gm var inne i huset. Sen var benen låg vet vi inte med säkerhet. Husets golv ska tydligen vara fulla av fläckar. Bilderna som tagits behöver inte vara rätt ställe.
Citera
2013-08-23, 12:26
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Jag tittade på Akrobatens bilder från länksamlingen, bildgalleri, det ser ut att vara ca två meter på ett ungefär. Jag tänker vinkeln, längden, tyngden och att båda benen hamnar på samma ställe.

Och "snittytorna", alltså märkena, verkar ligga i ung samma nivå. Svårt att precisera det med med två kast.

Det har du helt rätt i om de "rätta" avtrycken har fotats. Det betyder kanske också att polisen med säkerhet vet att GM använt en annan ingång eftersom de uttalar sig om ett ev arrangemang. Vilken ingång kan ha använts? Och vad är anledningen till att glaset ovanför rampen har krossats?
Citera
2013-08-23, 12:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det är rejält besvärligt att försöka göra en åldersbestämning på blod. Jag kan ingen tillnärmelsevis säker metod. Vanligen gör man bara DNA-analys, och DNA-analysen säger inte ett skvatt om hur gammalt provet är. För att ens översiktligt åldersbestämma blod måste man dessutom ha betydligt större mängder än vad som behövs för DNA-analys.

Denna information borde väl säkert Forssberg också känna till då t o m jag har
googlat mig fram till denna fakta. Därför tror jag att det är mängden blod BF egentligen
vill åt då ha envist kämpar med att få ut SKL-svar utan resultat. Troligtvis rör sig blodfyndet
om små mängder blod och utifrån den funna mängden avgörs vilken sorts DNA analys
man använder sig av, kärn-DNA eller mitokondrie-DNA.

Med den sistnämda DNA-anlysen skall man tydligen få ett lägre bevisvärde och då
kan dessa svar endast användas tillsammans med andra indicier.
Min fråga till dig blir alltså: Vet du hur mycket/lite blod behövs till dessa olika DNA?
Citera
2013-08-23, 12:53
Medlem
Hanna.Viktorias avatar
Förhandlingen är idag va? Vilken tid?
Citera
2013-08-23, 13:14
Medlem
Popcorn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Det har du helt rätt i om de "rätta" avtrycken har fotats. Det betyder kanske också att polisen med säkerhet vet att GM använt en annan ingång eftersom de uttalar sig om ett ev arrangemang. Vilken ingång kan ha använts? Och vad är anledningen till att glaset ovanför rampen har krossats?

Jag gick igenom bildgalleriet i länksamlingen och upptäckte något som jag inte förstår.
Titta på bildtexterna på nedan foton. Under det första står det att fönsterskyddet avlägsnades redan för ett år sedan.

http://i.imgur.com/JoeG4R4.jpg

Det behöver inte stämma förstås, men om det gör det, och även nästa fotos text, så kan ju GM ha gått in genom dörren om det var möjligt.

Under nedan bild står det att huvudporten var igenbommad för ett år sedan men att låset nu är uppbrutet. Frågan är då om det är GM som gjort det. Som sagt så vet jag ej om detta stämmer. Och jag kommer inte ihåg vad som sagts om huvudporten. Jag har hela tiden utgått från att fönstret var det enda möjliga sättet att ta sig in vid tidpunkten. Vet någon hur det låg till med det?

http://i.imgur.com/bevCObn.jpg
Citera
2013-08-23, 13:18
Medlem
Quarrels avatar
Citat:

Det syns inte om fläckarna kommer från benen, fukt eller annat.
Citera
2013-08-23, 14:07
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Denna information borde väl säkert Forssberg också känna till då t o m jag har
googlat mig fram till denna fakta. Därför tror jag att det är mängden blod BF egentligen
vill åt då ha envist kämpar med att få ut SKL-svar utan resultat. Troligtvis rör sig blodfyndet
om små mängder blod och utifrån den funna mängden avgörs vilken sorts DNA analys
man använder sig av, kärn-DNA eller mitokondrie-DNA.

Med den sistnämda DNA-anlysen skall man tydligen få ett lägre bevisvärde och då
kan dessa svar endast användas tillsammans med andra indicier.
Min fråga till dig blir alltså: Vet du hur mycket/lite blod behövs till dessa olika DNA?
Analys av mitokondrie-DNA utförs i princip bara om det a) rör sig om prov som saknar cellkärnor (som spontant avfallna hårstrån) b) prov som till följd av ålder eller fientliga omständigheter bara innehåller starkt nedbrutet DNA eller c) när det gäller att identifiera individer via släktskap över generationer.

En standardmässig PCR-analys kräver runt 50 kopior för att kunna göras säkert, och LCN-analys kan göras träffsäkert ner under tio, och förmodligen ner till fem, kopior av mallmolekylen. Det finns två kopior av kärn-DNA i varenda vit blodkropp, och det finns ungefär sju miljoner vita blodkroppar per milliliter humant blod. De största blodfläckar som kan observeras med blotta ögat i en undersökningssituation, och således är tillgängliga för provtagning, är på runt 50 nanoliter. 50 nl humanblod innehåller alltså cirka 700 kopior cellkärne-DNA. Också om 90% av dessa har förstörts, finns det sjuttio kopior kvar, vilket i räcker redan till en konventionell analys, och räcker till flera ytterligare LCN-analyser om den konventionella skulle misslyckas. Man behöver således aldrig göra en mtDNA-analys från en blodfläck. Har blodfläcken synts tillräckligt bra för att kunna provtas, finns det alltså tillräckligt med DNA för att göra ett konventionellt DNA-fingeravtryck från cellkärne-DNA.
Citera
2013-08-23, 14:16
Medlem
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16822380.ab
Y*g*e Taavola har bott granne med Vatchareeya Bangsuans familj i många år
och träffade eller hörde av Vatchareeya så gott som varje dag.

När VB försvann.

http://www.kuriren.nu/nyheter/?articleid=6838469
Det är tre eller fyra veckor sedan Yn*v* Ta*vol*och frun träffade Vatchareeya.

Man kan ju undra varför VB inte träffade sin vän på så lång tid när de annars
träffades var och varannan dag.
Var VB bekymrad över något och höll sig undan?
kanske var det inte kompisarna som tog bort henne som vän på faceb
utan hon tog bort dem.
Kanske hade hon varit med om något som hon inte visste hur hon skulle hantera.
Var hon ett hot mot någon?
Citera
2013-08-23, 14:23
Medlem
2. jag tror inte att kroppen har vari i närheten av huset ö.h.t! har tänkt så här: kroppen transporteras till gammelängsfortets grindar, där släpas den upp (kort sträcka) på sidan om fortet ! där uppe finns det rostiga luckor på marken som -förmodligen- går ner till nåt rum i fortet! han drar ner presenningen till FP2 (snön som finns är säkert behjälplig, då presenningen funkar som en pulka) han stjälper av innehållet i den djupaste grop han ser för tillfället. det går en tid? kroppen (redan planerat sen tidigare) ska flyttas ner till huset, men ska skötas smidigt, det ska inte syna nånting från vägen var det tänkt!! han drar ner benen i presenningen till huset, kanske klarar han själv att få in benen, eller så inte!, men inser att det var jobbigare än han trott.! han ringer efter han/dom (medGM) och vill ha hjälp! dom kommer! en av dom slår pannan i järnbeslaget utanför fönstret! något/någon stör dom och dom tvingas avbryta!. i samma veva får han får nys om att det ska letas på detta område, han hinner inte få in hela kroppen som han hade tänkt bränna med huset!. händerna tror jag att han eldade upp ganska direkt uppe på fortet då det visade sig att det hade eldats där (då)nyligen, sedan har (teori) händerna dumpats ner under nån av luckorna där rummen är vattenfyllda! ben flyter inte upp!!...
Citera
2013-08-23, 14:26
Medlem
Omhäktad, d.v.s. en lågoddsare...

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=7811006

Kuriren: http://www.kuriren.nu/nyheter/?articleid=6919416
Senast redigerad av ToZon 2013-08-23 kl. 14:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in