2013-10-26, 17:22
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netforce42
känns det som du står med brallorna nere Q? Blir intressant att se om det kommer enraders motfråga på det där.

Saken är väl att en del tror man kan prata bort all teknisk bevisning och sen så frias den misstänkte.
Att prata bort teknisk bevisning med saker som i sig är osannolika blir inget annat än att en domstol tar det som högst orimligt, och jag förmodar att såna förklaringar ligger den åtalade till last. Domstolen brukar skriva om osannolika eller orimliga förklaringar att man lämnar det därhän. Sen kanske dom har högst roligt på sin kafferast det vet man ju inte.
Citera
2013-10-26, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban

Polisens beskrivning av sin arbetsmetodik avseende fordonen utgör inte heller någon grund för förtroende i övrigt och i det hela kan man göra tolkningen att bilen inte varit förvaringsplats för hela BO:VB men någon gång under kort tid innehållit en del BO:VB som skvimpat lite blod i bilen. Plastkassens blodbesudling i kombination med fingeravtrycken är förstås ytterst besvärande för åtalet då det enda som bevisats är att mt. gm. burit kassen på ett ganska normalt sätt i mataffären även om man kan undra varför övriga fingeravtryck inte kunnat identifieras osv. Däremot kvarstår det nog för försvaret att förklara hur det kan komma sig att BO:VB:s blod finns i bilen. Handsken och kassen har däremot hanterats främst av någon annan även om de uppenbarligen tillhör mt. gm. och har funnits i fordonet.

Håller med om ditt första påstående här. Dokumentationen av hur bagageutrymmet undersökts är bristfällig. Handskens ursprungliga läge dokumenteras med ett foto (vilket - tillsammans med DNA från både KJ och BO, samt besudlingens karaktär - gör detta fynd särskilt graverande). Kassen vet vi inget om. Inte heller hur föremål hanterats i samband med tömningen.

Besudlingen på bagageutrymmets matta talar för att kroppen, eller delar av den, placerats i något som skall förhindra läckage (man kommer otvunget att fundera på ett plasttråg av något slag, varför inte en PULKA?), men att ett mindre läckage ändå uppstått i samband med att kroppen placerats där eller lyfts ut. Besudlingens placering till vänster talar för en vänsterhänt GM. Är KJ vänsterhänt? Någon som vet?
Senast redigerad av SanLiTun 2013-10-26 kl. 17:30.
Citera
2013-10-26, 17:28
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Absolut måste man spåna och kolla vad som tidsmässigt är möjligt att åstadkomma, alibin osv. Men man måste komma ihåg VB:s blod på tejprullen i KJ:s lgh (och tejp som sannolikt kommer från den rullen och påträffades på VB) och de flera blodfynden i hans bils bagageutrymme; fynd som är fakta.

Nej jag tycker att du ska öppna bilden i något redigeringsprogram!!!
Tejpen är förmodligen inte från samma rulle som den som hittades på VBs kropp.

FUP. s333
Tejpbitarna och tejpen på rullen kunde inte sammanpassas, varken mot ändkanter eller mot den rivna kanten längsmed (den totala tejpbredden stämde inte överens då de rivna delarna lades jämsides).

Kan vi släppa att det är från samma rulle nu?
Senast redigerad av Namibia1 2013-10-26 kl. 17:36.
Citera
2013-10-26, 17:37
Medlem
Namibia1s avatar
Är det någon i tråden som känner till vem som åkte till och från med KJ på Fallen Angel?
Citera
2013-10-26, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Frustrerande märker jag att vissa tycker att det är men så tycker inte jag.
Det är väl ganska tydligt att han inte "minns" annat än det som är viktigt för honom och att det
sedan blir underligt i andras ögon kan inte hjälpas. Han väljer inte själv sitt komihåg.
Jag gav dig just ett exempel på att han också glömmer bort saker som är till hans fördel i denna utredning. Och när han blir påmind om det väljer han ändå inte det för oss klokare alternativet fastän brodern uppmanar honom att informera polisen om att han varit via honom efter 21.00 den 4 maj.
Vad skall han med ett giltigt körkort till ifall han döms för styckmordet kanske vi tänker, men så tänker
tydligen inte KJ.

Som sagt var redan, förhören är värdelösa, synd nog för alla inblandade. Sixten och Peter klarade
inte av detta. Men dom är inte ensamma med att misslyckas, hela rättsväsendet får ofta kritik för
att inte kunna hantera varken offer eller förövare med funktionshinder och andra handikapp,
polisen är själv medvetna om detta och har tagit till sig av kritiken.
Vi får väl se vad dom hittar på, jag läste någonstans att dom har fram till 2016 på sig att "åtgärda" detta.

Okej vi tolkar honom olika. Jag tror att han är smartare (och inte lika mycket asperbergssjuk) än han kanske är. Du tror han är sjukare (asbergers) och osmartare än han kanske är. Jag tror t ex det här med körkortet är en sån där sak han erkänner tillslut så tänker han att resten av hans story är sant också. Varför skulle han annars erkänna att han kört full tänker han. Det finns andra exempel där han gör just så och till och med säger det. Likadant när han är dålig i magen dagen efter mordet. Då har han kört upp en dildo i diarrébrunnen. Ännu en gång tänker han " - Om det inte vore sant varför skulle jag då säga något så intimt som att jag kört upp en dildo?". Likadant med att han skulle vara alkoholist. " - Varför ska jag erkänna att jag är alkoholist annars?" när han skulle förklara hur många öl han drack och hur snabbt han drack dem. Jag menar inte att han i förhöret alltid använder sig av de här " - Varför skulle jag annars..." men taktiken är uppenbar enligt mig.

Jag har i skrivande stund inte tillgång till FUP men jag har för mig jag har nämnt ytterligare några sådana "erkännande" här i mina poster. Sånt man säger för att resten ska låta sant.

Jag jobbade med en mytoman förr och lärde mig snabbt där att för att få lögnen att framstå som äkta så la ofta in extra detaljer som ibland inte alltid gjorde att han framstod som den bästa men huvudsaken var att själva lögnen gick igenom. Jag säger inte att KJ är mytoman men han har all anledning i världen att ljuga i situationen han befinner sig i och han gör det bättre än många ger honom cred för även om han ibland halkar till och försäger sig.
Citera
2013-10-26, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
Nej jag tycker att du ska öppna bilden i något redigeringsprogram!!!
Tejpen är förmodligen inte från samma rulle som den som hittades på VBs kropp.

FUP. s333
Tejpbitarna och tejpen på rullen kunde inte sammanpassas, varken mot ändkanter eller mot den rivna kanten längsmed (den totala tejpbredden stämde inte överens då de rivna delarna lades jämsides).

Kan vi släppa att det är från samma rulle nu?
Nej, vi kan inte släppa det. Om du ändå har rätt sida i FUP uppe så kunde du väl ha citerat SKL:s egen slutsats. Jag citerar omedelbart ur det stycke som du själv uteslöt:

FUP s 333
Citat:
Det finns många olika sorter tejprullar och det är mindre förväntat att tejpbitarna skulle se
ut som de gör om de kommer från någon annan tejprulle än om de kommer från tejprullen
BD1/316-13/S034.
Slutsats
Resultaten talar i någon mån för att tejpbitarna BD1/316-13/S023 kommer från tejprullen
BD1/316-13/S034 (Grad +1).
Citera
2013-10-26, 17:54
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Nej, vi kan inte släppa det. Om du ändå har rätt sida i FUP uppe så kunde du väl ha citerat SKL:s egen slutsats. Jag citerar omedelbart ur det stycke som du själv uteslöt:

FUP s 333

Det finns många olika sorter tejprullar och det är mindre förväntat att tejpbitarna skulle se
ut som de gör om de kommer från någon annan tejprulle än om de kommer från tejprullen
BD1/316-13/S034.
Slutsats
Resultaten talar i någon mån för att tejpbitarna BD1/316-13/S023 kommer från tejprullen

Du tycket inte att dom sparkar in en öppen dörr här?
Citera
2013-10-26, 17:59
Medlem
Citat:

FUP s 333

Sluta nu, Resultaten talar i någon mån, hur tycker du det låter ?

Edit: Så låter en som tvekar.....tejpen är bara utesluta & det kommer åklagaren också göra, hon kommer inte börja svammla om tejpen när svaret från SKL var så förbaskat gungande, det skulle göra hennes sakframställan än mer otrovärdig
Citera
2013-10-26, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det spelar ingen roll om man kan sätta ett värde på sannolikheten för ad hoc-hypotesen eller ej. Det är alltid mindre sannolikt att flera ad hoc-hypoteser alla är sanna än att någon enskild av dem är det, helt oberoende av om vi kan sätta sannolikhetsvärden på dem eller ej. Så måste det vara, så länge vi lever i det logiska universum vi gör. Det kan inte Diesen eller någon annan ändra på.

1. Helt korrekt, varje enskild person kan förstås sätta egna sannolikheter på en ad-hoc analys. Eller med andra ord, den sortens laborerande har inget värde för någon annan än möjligtvis den som tillskriver hypotesen sin egen sannolikhet.

2. För att forumläsarna ska förstå så måste man nog exemplifiera. Antag:
Hypotes 1: 90% sann.
Hypotes 2: 90% sann.
Hypotes 1&2: 81% båda sanna, samtidigt.

Citat:
De sannolikhet jag angav är alltså bara räkneexempel för att visa på principen. De exakta värdena är ointressanta. Det enda intressanta är det alltid är mer osannolikt att flera hypoteser alla slår in, än att någon av de enskilda hypoteserna gör det.

1. Så länge de är oberoende av varandra eller i vissa fall disjunkta. Däremot är det så i verkligheten att sannolikheter är väldigt beroende av varandra, särskilt i världen av personliga sannolikheter. Tex. kan ju en person tro att hypotes 1 innebär en sannolikhet om 90% vilket medför sannolikheten 100% eller 0% för hypotes 2 medan person 2 tror att hypotes 1 har en sannolikhet om 25% och ifall den slår in så får hypotes 2 sannolikheten 65%, annars 45%.

Citat:
Diesens resonemang som du länkar är i det avseendet simplistiskt och naivt. Han tror att man kan bedöma och beräkna sannolikheten för att åklagarens gärningsbeskrivning är sann. Det kan man bara högst indirekt. Vad man kan göra, är att beräkna hur osannolika de antaganden är som krävs för att den skulle vara osann.

Jurister kan inte nödvändigtvis någon sannolikhetslära eller en matte alls, och det finns ingen anledning att tro att Diesen skulle vara ett undantag. Han har ju, vad jag förstår, ägnat större delen av sin lediga tid åt proletariatets diktatur, snarare än att befordra sina matematiska kunskaper.

1. Snarare så vill han utnämna sig till diktator och sedan skylla på science fraud eller Bayesian statistics (nuvarande handelsnamn, mr. Bayes skulle vända sig graven och stämma för namnintrång).

2. Det kan man inte alls. Men man kan ha subjektiva uppfattningar om saken.

3. Science fraud stödd av science fraud, no more, no less.
Citera
2013-10-26, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
BD1/316-13/S034.
Slutsats

Du tycket inte att dom sparkar in en öppen dörr här?

Citat:
Ursprungligen postat av T-300
Sluta nu, Resultaten talar i någon mån, hur tycker du det låter ?

Edit: Så låter en som tvekar.....tejpen är bara utesluta & det kommer åklagaren också göra, hon kommer inte börja svammla om tejpen när svaret från SKL var så förbaskat gungande, det skulle göra hennes sakframställan än mer otrovärdig
Slutsatsen är att det är mer sannolikt att tejpbitarna på VB härrör från rullen i KJ:s lgh än att de inte gör det.

Tilläggsvis: det finns dessutom VB:s blod på tejprullen.
Citera
2013-10-26, 18:14
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Slutsatsen är att det är mer sannolikt att tejpbitarna på VB härrör från rullen i KJ:s lgh än att de inte gör det.

Och den slutsatsen drar SKL därför att det är tejp av samma typ. Hur många tejprullar av samma typ finns det i Boden med omnejd?
Citera
2013-10-26, 18:17
Medlem
Citat:

Snittytorna stämde ej överense = ej samma rulle
Sen vid en mordrättegång är det fruktansvärt viktigt för en åklagare, att de bevis hon/han lägger fram inte kan slås hål på utav en advokat, vilket detta utlåtande från SKL ang denna tejp skulle göras av en advokat omedelbart....Är det någonstans du har ( Rimlig tvivel ) så är det där utlåtandet ett utmärkt exempel, där finns det mkt rimlig tvivel = absolut inte i favör för åklagarsidan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in