2013-10-22, 21:29
Medlem
Kontaktpersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
I det här fallet är jag ganska övertygad om en fällande dom.

Man kan ifrågassätta saker in i absurdum men någonstans måste man dra en gräns för vad som är rimligt, annars skulle ingen kunna fällas för mord.

Här har man det mesta, man har kopplingar mellan de misstänkte och fyndplatsen. Kopplingar mellan den misstänkte och kroppen. Man har blod i bil, likdoft i bil och likartad tejp i den misstänktes lägenhet.

Man har även massor av omständigheter som att ett huggjärn, som han påstår att han inte haft men som ett vittne sett i lägenheten, en kniv och en ryggsäck saknas. Ett huggjärn stämmer bra med mönstret på huggen i ryggen.

Den misstänkte var den sista som såg henne, han har även haft mycket märkligheter för sig efter att hon försvann.

Detta kan ställas mot avsaknaden av spår, tekniska bevis och vittnesuppgifter som talar för annan GM.

Jag tror desvärre inte att det räcker. Det spelar egentligen inte någon roll vad KJ har i lägenheten sålänge det, objektet, (huggjärn,tejp etc) kan kopplas utan rimliga tvivel till gärningen. Blodet på tejpen kan ha kommit dit utan att KJ mördat VB, blodet i bilen likaså. KJ skulle kunna ha 10 huggjärn uppsatta på väggen hemma, det spelar ingen roll. Någon annan kan ha sett detta eller vetat det, och därmed skaffat ett likadant för att göra KJ misstänkt. Det finns extremt starka misstankar, men just nu med det vi vet så kan han inte bli fälld. Det funkar inte så att man väger x mot y och tippar nått över så blir det fälld eller friad.

Antingen skall han erkänna. Och i samband med det tillföra nya uppgifter eller förklaringar av sådan art som gör att KJ bevisar sig själv skyldig. Sture Bergvall funkar inte längre, bevis trots för erkännande måste finnas. Fysiska eller muntliga som ger en otvivelaktig bild av händelseförloppet.

Annars så skall mer teknisk bevisning hittas eller i domstol presenteras.

Jag tror alltså inte att KJ kan fällas utifrån info i FUP.

Edit: I min bok har MB inte rent mjöl i påsen. Jag kan inte motivera detta just nu i detalj varför jag tror så, utan det är mer en känsla jag har.
Senast redigerad av Kontaktperson 2013-10-22 kl. 21:32.
Citera
2013-10-22, 21:30
Medlem
Det finns inga frågeställningar för mig mer än.. har KJ haft medhjälpare i senare skede.. mobilsign på 1-5 sekunder, mobil med kompisar..korta och förmodligen koncista.. Commander speak fast mottager inte ens vetat vad som sades.. bokstavskombination.. det finns definitivt mer än KJ som inte har alla hästar i stallet, ge dem hjälp så de inte skvätter över..
KJ har mördat och sedemera styckat VB, har han varit ensam senare del..mördat har han gjort ensam och utan empati eller känsla.. det har varit döda som fanns i huvet då.
ar VB
Jag försöker att styra om tråden att söka sanningen för VB, inte spektakuläre saker men jag lär misslyckas..

Starta med.. var VB i livet när hon lämnade lgh.. en grund och aningen viktig.
Citera
2013-10-22, 21:31
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moa-tove
Okej Q, säger du att det är så, så är det väl så då då. Då frågar jag dig, VAD hamnar i slasken om det inte är sånt som inte är relevant i målet mot KJ?
Det som hamnar i slasken är sådant som inte är relevant för målet. Sökning av bevis hos en alternativ GM är relevant, annars kan advokaten fråga "Har ni kollat honom?", och så tvivel hos rätten.
Citera
2013-10-22, 21:34
Medlem
Kontaktpersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det som hamnar i slasken är sådant som inte är relevant för målet. Sökning av bevis hos en alternativ GM är relevant, annars kan advokaten fråga "Har ni kollat honom?", och så tvivel hos rätten.
Sökning hos alternativ GM borde rimligtvis generera en PM i FUP.

Edit: Missförstod dig. Trodde du menade att det inte var relevant.
Citera
2013-10-22, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Framgår det i fup:en hur mycket blod VB beräknas ha förlorat ?
Inget i obduktionsutlåtandet iallafall. Däremot kommenteras allmänt att mycket blod eller blodtingerad likvätska rinner ut vid vändningen av kroppen (från lungorna). Iallafall hävdar mitt minne det...
Citera
2013-10-22, 21:40
Medlem
loverlians avatar
[quote=ToZon|45791033]Släng nu detta med asbergers och bokstavskombinationer som någon form av svar på KJ's agerande, visst han har en funktionsnedsättning men då har en hel del av personerna detsamma i FUP'en, de kan ju inte heller datum/tider etc men inte sägs det att de har asbergers eller bokstavskombinationer.

Utgå ifrån vad som är fakta från start, lgh och till mål FP1/FP2 och KJ's mönster, svar i förhör mm.
Det är en grannlaga uppgift att genomföra detta, inte kanske mordet initialt för vilken dåre som helst kan sticka en kniv i en människa, utan allt efteråt. Det kan en person göra varesig hen är störd eller inte. I detta fall är det ett inläst/inlärt tillvägagångssätt efter mordet om personen som åtalas skulle vara hela alfabetet eller delar av.
KJ är Commander i hans hjärna och har utfört dådet med hyfsad precision men utåt ses som en förvirrad asberger med diverse bokstäver som komplement.

Läs förhören med honom en gång till och notera svaren i vissa frågor där han replikerar snabbt om hur och härmed i fallet.. men i andra frågor inte ens vet vilket årtal det är...

Bästa sekvenserna är när han förklarar hur han och polaren hade gjort ett mord, hur han hade gömt VB om han var mördaren (lucka fortet)... dumpat sjö vid väderkvarnshöjden.. läs och fundera.
Han vet vad han har gjort, det stärks av att han ser bilder men då det gällde VB kropp/tejp då rasar tältet. Om jag inte har gjort dådet då kan jag se vad fan som helst för att visa och befria mig från varje misstanke.

Att tro KJ hade det minsta empati för VB's öde finns inte på kartan, det finns inte ett uns av empati genom hela processen.[/QUOT
Detta handlar inte om en person med diverse bokstäver som du kallar det. Personer med okunskap uttrycker sig så. Men du får gärna precisera vilka bokstäver du syftar på. Att vissa personer inte känner empati betyder dock inte att dom blir mördare som många tror. "Friska"människor begår mer mord/brott än empatilösa personer gör.
Citera
2013-10-22, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag skrev att du hade rätt ju, jag tror ändå att saker som inte är relevanta och som inte kan användas hamnar där. Men de har väl ansett MB icke misstänkt och har därav inte utrett honom vidare mer ingående ;-)
Citera
2013-10-22, 21:42
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moa-tove
Jag skrev att du hade rätt ju, jag tror ändå att saker som inte är relevanta och som inte kan användas hamnar där. Men de har väl ansett MB icke misstänkt och har därav inte utrett honom vidare mer ingående ;-)
Det är därför vi inte hittar några bevis mot honom i FUP. Om han hade undersökts kanske han hade stått inför skranket nu. Bevisningen mot KJ är svag.
Citera
2013-10-22, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Jag föreställer mig att KJ försvinner in till sitt rum medan V sitter och pluggar. Han kommer ut klädd i ansiktsskydd och vit heltäckande målardräkt med huvan uppdragen. Han springer fram till V och sticker ett vasseggat föremål i hjärt/lungtrakten och står och ser på.
[...]
Denna lilla räka har orkat släpa en 50-60 kg tung lealös människa hela vägen på loftgången, om han inte dumpat ut henne från något fönster på baksidan, eller balkongen.
[...]
Tejprullen de hittade i badrummet är troligtvis inte samma tejprulle som användes till liket. Däremot hade han nog en eller ett par likadana rullar som han tog med sig och sedan slängde efter användning. I fumlandet med att ta en av tejprullarna med blodiga handskar råkade han röra vid, eller droppa blod på den tejprullen som stod brevid och alltså är den som polisen beslagtog.
Typ.

Problem:
- Det där tillvägagångssättet skulle lämnat betydligt mer spår i lägenheten.
- När och hur skulle han fått ut kroppen? Dumpat den från andra våningen känns riskfyllt. någon borde märkt det och det skulle garanterat blivit spår.

Tejprullen ja.. om han nu använt mer tejp än den som hittades, varför passade han inte på att ta bort just de bitar som satt kvar på kroppen med?

Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Mitt fetande, För att någon annan än KJ skall utfört mordet så bör man väl först försöka konstatera om hon lämnat lgh vid liv och vara någorlunda säker på det, det är inte troligt att någon annan kommit till lgh och mördat henne.
Då först kan man väl spekulera om annan GM och hon mördats på annan plats.
I vilket skick har hon lämnat lgh på Bodsvedjan och på vilket sätt.

Exakt. Skulle hon mördats I lägenheten skulle det funnits betydligt fler spår och vittnesiakttagelser.

Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Att bära hennes överkropp och ett par ben klarar han då fan av. Han har burit sandsäckar vid sina lekar med airsoft i skogen vilket hans kamrater intygar. Han kan nog fan lyfta mer än det han påstår.-

En sandsäck är betydligt mindre och lättare än en kropp. Du bär dem dessutom sällan längre sträckor. Under Fallen Angel verkar det av bilderna att döma som att de fyllde säckarna på samma plats som de användes. (sanden ur hålet stoppades i säckarna som sedan flyttades max en meter)

Citat:
Bilens bagage är markerad av likhund, så bilen måste i princip varit den som transporterat hennes delar. Den kan således inte sållas bort direkt. Och med det så är planteringen i sig totalt ovidkommande eller rättare sagt osannolik.

Det enda man kan vara säker på är egentligen att delar av, ett helt eller något som varit i kontakt med ett lik varit i hans baklucka. huruvida det transporterats nånstans är inte på något sätt bevisat ¨även om man såklart kan anta det.

Hypotetiskt skulle det kunna komma från någon av hans kompisars utrustningar. Kom i håg att de hade sina saker i bilen 11/5 (om inte annat så borde en likhund fått möjlighet att nosa lite på deras utrustningar för att se om spåren eventuellt fanns där redan innan dess)

Citat:
Ursprungligen postat av T-300
Det dom har är blodet i bagageutrymmet & 1 liten liten fläck ( var det på sidan om en fåtölj ? )

Folk som haft mer bevis mot sig i en mordrättegång har gått fri
Med andra ord, dom har 2 saker & en massa indicier

Rättelse, de har blod i bilen och på tejprullen. Blodfläcken på fåtöljen finns det inget analyssvar på i FUP. (inte heller fullständiga resultat på fläckarna som hittats utanför)

I övrigt har de en markering av en hund på golvet i lägenheten. De har dock inget ordentligt svar på VAD som fanns där (blod eller sperma)
Citera
2013-10-22, 21:47
Medlem
Reviewss avatar
Manligt dna-spår på höger vrist (s. 322) överensstämde i viss mån (grad +1) med KJ. Jämförelse med övriga män i hennes närhet ?
Citera
2013-10-22, 21:50
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yoitalia
Om KJ skulle varit så intresserad av anatomi då hade han ju snarare öppnat upp och plockat ut delar.

Detta gjorde ju en kille/man med aspergers som råkat slå ihjäl sin sambo (kan tyvärr inte hitta källa) och poliserna trodde först att ett djur varit i farten. De upptäckte sedan att alla inre organ låg prydligt bredvid. Han hade sett chansen att titta inuti för, cit. "hon var ju redan död".

Där har du det. Precis så resonerar antagligen KJ, men, graden av noggrannhet och besatthet kan nog variera. KJ är mer bisarr i sitt tänkande, därav blev brottet bisarrt genomfört. Det har också att göra med graden av iq, och KJ tror jag är mer slarvig, har lägre iq och går därmed inte lika intellektuellt tillväga.
Citera
2013-10-22, 21:56
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Fast man bedrev span på KJ inte på MB. Det va nog inte så mycket fokus på MB direkt även om man är tvingad att utreda. Dom visste precis vem dom spanade på, och efter fynd två så tog dom in KJ:

Han va i pappans garage och sa jag har väntat på er men ni har inget så jag är ute om en kvart. Typ något sånt.
Hur vet du vad han sa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in