2013-10-22, 09:40
Medlem
Pastakryddas avatar
Nu handlar ju inte tråden om hunden eller elfel, så kan vi fokusera på vad tråden handlar om? Det står i FUP förklarat ang hunden och kabeln.
Citera
2013-10-22, 10:04
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag tänker på tejpbitarna som enligt SKL i någon mån kunde komma från tejprullen i KJ:s badrum. Det gick inte att sammanpassa tejpbitarna med rullen, varken mot ändkanter eller mot den rivna kanten längsmed, sid 299. Det betyder att om tejpbitarna kommer från rullen har någon klippt av tejpen med minst 2200 mm och delat den längsmed med 1680 mm, annars hade någon del av kvarvarande rullen kunnat passas mot någon tejpbit. Om någon gjorde det för att dölja att tejpbitarna kommer från rullen hade hen nöjt sig med att klippa rätt av, eller gjort sig av med rullen helt och hållet. Det är inte rimligt att tejpbitarna kommer från rullen.

Förlåt att jag ställer lite frågor nu som beror på att jag inte läst denna del av FUP (och jag har inte FUP-access just nu heller).

- Betyder uppgiften 2200 mm alltså att när man räknat ihop kvarvarande tejp på rullen med den totala längden på tejpbitarna som säkrades från offrets hår så fattas fortfarande drygt 2 meter tejp om man utgår från den ursprungliga längden på rullen?

- Hur många mm tejpbitar (på längden förstås) hittade man?

- På vad sätt gör detta det osannolikt att tejpen på offret skulle härröra från rullen? För att få en match mot den rivna kanten så måste man väl hitta just precis exakt den tejpbiten som revs? Och en ändkantsmatch kräver väl att vi hittar den allra första biten som revs av från rullen (Detta är inte ironi och jag kan ha missförstått något kapitalt här)? Är det inte en lika trolig förklaring att en stor del av den tejp som använts (t ex för att slå in ett kolli av något slag) har suttit fast på ex.vis en sopsäck och har förstörts/gömts undan av GM tillsammans med de övriga föremål (offrets kläder, mordvapen mm) som saknas?
Citera
2013-10-22, 10:09
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Förlåt att jag ställer lite frågor nu som beror på att jag inte läst denna del av FUP (och jag har inte FUP-access just nu heller).

- Betyder uppgiften 2200 mm alltså att när man räknat ihop kvarvarande tejp på rullen med den totala längden på tejpbitarna som säkrades från offrets hår så fattas fortfarande drygt 2 meter tejp om man utgår från den ursprungliga längden på rullen?

- Hur många mm tejpbitar (på längden förstås) hittade man?

- På vad sätt gör detta det osannolikt att tejpen på offret skulle härröra från rullen? För att få en match mot den rivna kanten så måste man väl hitta just precis exakt den tejpbiten som revs? Och en ändkantsmatch kräver väl att vi hittar den allra första biten som revs av från rullen (Detta är inte ironi och jag kan ha missförstått något kapitalt här)? Är det inte en lika trolig förklaring att en stor del av den tejp som använts (t ex för att slå in ett kolli av något slag) har suttit fast på ex.vis en sopsäck och har förstörts/gömts undan av GM tillsammans med de övriga föremål (offrets kläder, mordvapen mm) som saknas?
FUP, sid 299:
Citat:
Material BD1/316-13/S023 bestod av tio bitar perforerad tejp som kunde sammanpassas till en enda lång tejpbit som var smalare i ena änden och tjockare i den andra. Tejpbiten mättes till ca 220 mm och bredden varierade mellan 11 och 15 mm.

Material BD1/316-13/S034 bestod av en ca 4 310 mm lång och 25 mm bred perforerad tejp. Den yttersta tejpen på rullen hade delats längsmed och ca halva bredden virats av från rullen medan den andra halvan satt kvar, se figur 1 nedan.

Vid jämförelse i mikroskop och polariserat ljus iakttogs att tejpbitarna och tejpen på rullen hade liknande perforerad uppbyggnad, d.v.s. det är samma typ av tejp. Båda hade också rakt skurna ytterkanter och taggiga kanter där de delats på längden. Tejpbitarna och tejpen på rullen kunde inte sammanpassas, varken mot ändkanter eller mot den rivna kanten längsmed (den totala tejpbredden stämde inte överens då de rivna delarna lades jämsides). Det finns många olika sorter tejprullar och det är mindre förväntat att tejpbitarna skulle se ut som de gör om de kommer från någon annan tejprulle än om de kommer från tejprullen BD1/316-13/S034.

Slutsats (SKL)
Resultaten talar i någon mån för att tejpbitarna BD1/316-13/S023 kommer från tejprullen BD1/316-13/S034 (Grad +1).

Tillägg: Det finns en rättelse på sidan 331, längden 220 mm ska vara 2200 mm.
Senast redigerad av Quarrel 2013-10-22 kl. 10:25.
Citera
2013-10-22, 10:18
Medlem
Docklands avatar
Jag föreställer mig att KJ försvinner in till sitt rum medan V sitter och pluggar. Han kommer ut klädd i ansiktsskydd och vit heltäckande målardräkt med huvan uppdragen. Han springer fram till V och sticker ett vasseggat föremål i hjärt/lungtrakten och står och ser på. V famlar med sin mobil och hinner trycka 112 men KJ tar luren från henne och istället för att "lägga på" så råkar han trycka på *
Han börjar sticka lite metodiskt i hennes kropp tills hon slutar röra sig.

KJ fortsätter att smsa MB under kvällens lopp fram till, när det nu var, 19:30 någongång.

Hur i hela friden han får ut kroppen ur lägenheten vill jag inte ens spekulera i. Jag tror inte hon är styckad hemma hos KJ utan någonstans utomhus. Dock har han kladdat runt med henne i bagageluckan och hon har antagligen varit inlindad i något, matta eller lakan eller motsvarande.
Denna lilla räka har orkat släpa en 50-60 kg tung lealös människa hela vägen på loftgången, om han inte dumpat ut henne från något fönster på baksidan, eller balkongen. Det motsvarar (inte riktigt) med ungefär en fullstor kyl/frys-kombo i vikt. Tejprullen de hittade i badrummet är troligtvis inte samma tejprulle som användes till liket. Däremot hade han nog en eller ett par likadana rullar som han tog med sig och sedan slängde efter användning. I fumlandet med att ta en av tejprullarna med blodiga handskar råkade han röra vid, eller droppa blod på den tejprullen som stod brevid och alltså är den som polisen beslagtog.
Typ.
Citera
2013-10-22, 10:23
Medlem
Cinnabars avatar
Ja, att KJ är skyldig är troligast eftersom VB blivit styckmördad och han har studerat anatomi på nätet. Hade VB hittats ihjälslagen hade jag kunnat tro MB, annars inte. Mord är inte så vanligt som folk tror, man kan säga riktigt mycket utan att mena det egentligen, om motparten säger något liknande idiotiskt. Vi får sällan se helheten. AN ångrar nog att hon skrev det hon skrev, om hon inte är för dum. MB ångrar antagligen relationen, om han inte är psykopat. Mördat har de knappast, då KJ i sin ensamhet inte skulle ha kumpaner emedan syftet med brottet är "anatomiskt".

Angående exkillen AF var första reaktionen att sjukt med det här samtalet till AN, men, han var kanske den enda som faktiskt brydde sig om VB, vad vet vi? Han kanske såg vartåt det barkade med hennes kontakter med MB, men han borde kanske ha funderat mer på VBs roll i det hela, och mindre på MBs. Undrar hur killen tagit det här? Han var i alla fall lite beredd att göra något för VB... även om det blev tokigt, och inte hade någon effekt. Han träffade på en lite tossig flicka, men sådana finns och dem ska man inte utnyttja. Ju mer man läser, desto mer irriterande blir det med MB som slår sig för bröstet och utåt är den "etiske ledaren". En lögn!
Citera
2013-10-22, 10:24
Medlem
rayraviolis avatar
Var tejprullen full (på den tjockare sidan alltså)? Om inte kan ju det förklara varför delarna inte passar perfekt, dvs att tejp även togs från den tjocka ändan i samband med mordet. Det gick ju sannolikt åt tejp som hittills inte påträffats.

Edit: la till ett "inte" så det blev rätt.
Senast redigerad av rayravioli 2013-10-22 kl. 10:49.
Citera
2013-10-22, 10:25
Medlem
MrFolds avatar
EDIT: Detta är ett svar/följdfråga till Q

Okej, så om jag förstår rätt så har man inte i sin analys kollat upp vilken ursprungslängd en rulle av detta fabrikat har? Det verkar lite märkligt. Hade det t ex fattats mindre än 2200 mm tejp på rullen så hade det ju exkluderat rullen, åtminstone som huvudleverantör av tejpen. Hade längden mer eller mindre exakt motsvarat saknad längd och man trots det inte kunde matcha rivytorna så hade det också sänkt bevisvärdet. Som jag ser det nu har vi en forensisk analys som anser det mer sannolikt att tejpen härrör från rullen än att den inte gör det. Inte så mycket mer. Jag kan som sagt inte se att bristen på matchning av riv- och kantytor skulle exkludera rullen som trolig "leverantör" av tejpbitarna och förstår inte riktigt varför du verkar tycka det (om jag inte missuppfattat dig)
Citera
2013-10-22, 10:28
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
EDIT: Detta är ett svar/följdfråga till Q

Okej, så om jag förstår rätt så har man inte i sin analys kollat upp vilken ursprungslängd en rulle av detta fabrikat har? Det verkar lite märkligt. Hade det t ex fattats mindre än 2200 mm tejp på rullen så hade det ju exkluderat rullen, åtminstone som huvudleverantör av tejpen. Hade längden mer eller mindre exakt motsvarat saknad längd och man trots det inte kunde matcha rivytorna så hade det också sänkt bevisvärdet. Som jag ser det nu har vi en forensisk analys som anser det mer sannolikt att tejpen härrör från rullen än att den inte gör det. Inte så mycket mer. Jag kan som sagt inte se att bristen på matchning av riv- och kantytor skulle exkludera rullen som trolig "leverantör" av tejpbitarna och förstår inte riktigt varför du verkar tycka det (om jag inte missuppfattat dig)
Du verkar inte förstå mig. Jag googlade en kirurgtejp på måfå, den var 9,1 meter, så det är inte ursprungslängden som är problemet. Det är svårt att förklara utan figur 1. Jag föreslår att du återkommer när du har tittat på den.
Citera
2013-10-22, 10:33
Medlem
highfives avatar
För mig lutar det allt mer åt att VB gått från lägenheten med mobilen och kommit till området där den går över till 2g. Inte för att jag misstror zero73, men det skulle vara bra om någon annan också hade möjligheten att verifiera denna uppgift.

Att sedan MB och VB hade sms kontakt aktuella kvällen och att det var MB som skickade det sista sms;et kl 19 32 kan tyda på att det var planerat att de skulle träffas. MB stärkt under västen med några öl.

Detta skulle då innebära att VB lämnar bostaden strax innan 20 30.

Sen finns vittnesuppgiften från Lejonbacken, kl 21 30 som kan vara en observation av VB. Kanske, kanske inte.

Ser tre tänkbara händelser:

1 KJ följer efter med holkjärnet (antingen gåendes eller körandes) och sticker ner henne efter att han ser att hon går mot Sävasthållet. Svartsjuka/vrede.

2 Hon träffar MB som försöker våldta henne och som även river av hennes kläder, tar stryptag och hugger henne med ett håljärn i vredesmod som han hittar i sin hantverkarbil en vit VW Caddy. MB blir sedan rädd och sticker. KJ hittar henne sedan vid vägen, avliden, när han åker från sin bror och är på väg hem. KJ tar hand om kroppen.

3 MB träffar VB. Försöker sätta på henne men det hela slutar med att han tar struptag på VB när hon gör motstånd. Hon svimmar och han lämnar platsen. KJ hittar henne efter vägen gåendes antingen när han åker till sin bror eller på väg hem från brodern. VB har tappat sin mobil i terrängen och kan inte ringa. KJ tar i ett senare skede livet av VB. Med ficklampans hjälp finner han telefonen.

I samtliga fall kastar han telefonen i älven nere vid Grubban. I samtliga fall styckar KJ kroppen.
Citera
2013-10-22, 10:43
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Jag föreställer mig att KJ försvinner in till sitt rum medan V sitter och pluggar. Han kommer ut klädd i ansiktsskydd och vit heltäckande målardräkt med huvan uppdragen. Han springer fram till V och sticker ett vasseggat föremål i hjärt/lungtrakten och står och ser på. V famlar med sin mobil och hinner trycka 112 men KJ tar luren från henne och istället för att "lägga på" så råkar han trycka på *
Han börjar sticka lite metodiskt i hennes kropp tills hon slutar röra sig.

KJ fortsätter att smsa MB under kvällens lopp fram till, när det nu var, 19:30 någongång.

Hur i hela friden han får ut kroppen ur lägenheten vill jag inte ens spekulera i. Jag tror inte hon är styckad hemma hos KJ utan någonstans utomhus. Dock har han kladdat runt med henne i bagageluckan och hon har antagligen varit inlindad i något, matta eller lakan eller motsvarande.
Denna lilla räka har orkat släpa en 50-60 kg tung lealös människa hela vägen på loftgången, om han inte dumpat ut henne från något fönster på baksidan, eller balkongen. Det motsvarar (inte riktigt) med ungefär en fullstor kyl/frys-kombo i vikt. Tejprullen de hittade i badrummet är troligtvis inte samma tejprulle som användes till liket. Däremot hade han nog en eller ett par likadana rullar som han tog med sig och sedan slängde efter användning. I fumlandet med att ta en av tejprullarna med blodiga handskar råkade han röra vid, eller droppa blod på den tejprullen som stod brevid och alltså är den som polisen beslagtog.
Typ.

Nä det tror jag inte alls på. Varför skulle han skicka SMS med "Snälla svara!" eller något liknande? Och om han gör denna smarta cover-up, varför inser han inte att han bör ringa VB ett antal gånger efter försvinnandet för att det inte ska se misstänkt ut? Det stämmer inte heller med vare sig polisens brist på fynd (lägenheten borde ha varit rena blodbadet) eller iakttagelser om senare skrik.

Jag tror att han kan ha uppträtt på ett hotfullt och psykotiskt sätt som får VB att vilja slå larm. Men kanske lugnar han ner sig temporärt. Senare gör han antingen något som får henne medvetslös i lägenheten. Eller så hotar han henne på nytt, men förmår henne sen att följa med honom ut till bilen. Kanske är hon vid det här laget så rädd att hon går med på vad som helst, inklusive att lämna mobilen kvar hos honom. Det exakta förloppet är dock en gåta.

En av de punkter jag ändrat mig på under resans gång är frågan om vad som fick KJ att göra detta. I brist på tydlig information tänkte jag att det mest troliga ändå var ett plötsligt vredesutbrott från en känslomässigt instabil person som inte kunde hantera någon form av avvisande eller kränkning (att VB med sina dåliga "känselspröt" kunde säga eller göra saker som retade upp folk rejält vet vi redan). Numer tror jag att de personer som spekulerade runt saker som "dubbelnatur", tillfälliga psykoser och liknande faktiskt ligger sanningen närmast. Det är liksom svårt att få ihop förloppet och den åtminstone skenbart vansinniga efterhanteringen annars. Det utgör också en tänkbar förklaring till KJ:s förmåga att gå igenom hela förhöret utan att medge något och endast (eventuellt) försäga sig på ett par punkter: Han har helt enkelt begått brottet i ett tillstånd som hans "vanliga jag" är så alienerat från att han inte har någon stor svårighet att hålla det ifrån sig. Med det menar jag inte att han skulle sakna intellektuell insikt om att han gjort det. Men jag tror att han på något vis inte ser det som inträffade som ett verk av honom själv ändå. Det betyder bl.a. att deltagandet i skallgången inte nödvändigtvis bara är en cover-up. Kanske blir flytten av benen begriplig ur det perspektivet också, som några andra skribenter varit inne på: Han vill på något plan att hon ska upptäckas så att ovissheten för alla inblandade upphör.

Spekulationer och gissningar givetvis. Undrar om psykologutlåtandet kommer att redogöras för bakom lyckta dörrar, eller om vi får veta något om vad där sägs.
Citera
2013-10-22, 10:44
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Du verkar inte förstå mig. Jag googlade en kirurgtejp på måfå, den var 9,1 meter, så det är inte ursprungslängden som är problemet. Det är svårt att förklara utan figur 1. Jag föreslår att du återkommer när du har tittat på den.

Jag gör så.
Citera
2013-10-22, 10:48
Medlem
Woolyhats avatar
Min teori hur det kanske gick till, annars kanske jag kan sälja det som film-manus

VB satt i soffan och messade till MB, KJ upptäcker detta och bli arg, KJ tar efter lite bråk ett stryptag på VB. (skadan på halsen)
VB hotar med att ringa polisen och börjar slå 112 men trycker * istället för lur för att skrämma KJ.
VB bestämmer sig för att hon måste därifrån snabbt samtidigt som hon messar till MB att hon måste få träffa honom / bli upphämtad för KJ blivit galen.
Det gör KJ ännu mer arg så han bestämmer sig för att åka efter henne.

Han kommer antagligen ikapp henne och lyckas övertala henne att följa med i bilen, dom åker till nåt mer öde ställe, stannar bilen för att prata ut, bråket fortsätter och VB blir sur och springer ut ur bilen och KJ efter, och då har han ihjäl henne och lägger henne i bagagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in